Barn och studier!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Någon här som studerar och har barn?

Funderar på att börja plugga när mmamledigheten är slut (den har precis börjat :D ).
Vet att vi fixar det ekonomiskt, för om jag börjar plugga och jobbar extra på mitt jobb några timmar i månaden får jag samma inkomst som jag har nu, med "mammapeng".

Hur har det gått för er?
Vad pluggade du?
Hur många barn har du/hade du då?
Hur gick det med dagis?
Hur gick det med studier hemma?
Annat?
Tips och idéer?
 
Sv: Barn och studier!

Hur har det gått för er?
Jo tack, förhoppningsvis är jag klar i januari.

Vad pluggade du?
Till lärare upp till skolår 6, div ämnen + specialpedagogik

Hur många barn har du/hade du då?
Två stycken

Hur gick det med dagis?
Alldeles utmärkt (förskolan är numera fritids). Jag har periodvis valt att hämta barnen tidigt när jag själv haft lugnare studiemässigt.

Hur gick det med studier hemma?
I början var jag ju ovan vid studier och då såg jag det som mitt jobb, jag pluggade när barnen var i förskola/skola och satte äggklockan för min egen del. När den ringde hade jag rast...Numera har jag blivit mer van vid att studera och behöver inte strukturera upp lika mycket.
 
Sv: Barn och studier!

Vad kul!

Hur har det gått för er?
Jodå, det knatar på. :D

Vad pluggade du?
Läser upp behörighet på sådana ämnen som krävs utöver grundläggande behörighet för högskolestudier. Gick på lantbruksskola och där läste man inte mer än A-kurser...

Hur många barn har du/ hade du då?
Jag har 4 ungar i åldrarna 7, 4, 2 och 1 år.

Hur gick det med dagis?
Vi har fritids respektive dagmamma och det funkar utmärkt.

Hur gick det med studier hemma?
Ja det är som ömsom vin ömsom vatten. Har man barn hemma som är sjuka så blir det ju lite svårare och emellanåt har maken fått gå in och ta VAB så jag har kunna plugga den tid jag beräknat behöva inför prov etc.

Annat?
Jobbigt men roligt. Försöker ju hinna jobba lite. Minsting är ju ej heller inskolad än. (blir nu i jan.)
 
Sv: Barn och studier!

Sambon studerar. Han har läst allt mellan 25%-150% yngsta sonens 2 första år.

Något helsmart är att läsa på distans via internet, suveränt att kombinera med småbarn :idea:

Halvtid på vissa distanskurser fixar man lätt på kvällar/nätter.

Vi har dagistider 25 timmar/v och går omlott med plugg/jobb.

De dagar han läser på bortaplan jobbar jag korta dagar.
 
Sv: Barn och studier!

Hur har det gått för er? Det har gått / går bra!

Vad pluggade du? Första omgången (vt 99 tom. ht 00) läste jag på komvux (3 terminer) för att kunna läsa på högskola och ht 00 läste jag 20 p pedagogik. Nu läser jag till lärare, yngre åldrar (har 2½ år kvar)

Hur många barn har du/hade du då? 5 barn som vid första omgången var 1, 3, 7, 9 och 11. Idag är de alltså (snart) 9, 10, 14, 16 och 18.

Hur gick det med dagis? Första omgången hade vi dagmamma till de två yngsta och de äldre var på fritids. Idag går den yngsta på fritids.

Hur gick det med studier hemma? När jag läste på komvux och pedagogiken var jag mest i skolan, nu läser jag på distans och det funkar utmärkt! Har ju schema att följa, sen lägger jag upp tiden då jag läser efter hur det passar mig!

Lycka till med dina studier!
 
Sv: Barn och studier!

Jag gick över från föräldraledighet till att studera på heltid. Jag studerar fristående kurser på universitetet på distans via internet.
Det är väldigt smidigt.

Jag är hemma med vår dotter på fm och på em kommer hennes pappa hem och tar hand om henne så jag kan plugga några timmar.
Nu har vi gått över till att han jobbar fm på jobbet och lite hemma på em när hon sover. Sen tar han ut 1/4-dels föräldraledighet resten av em så jag får ca 2 timmars ostörd (nåja) pluggtid om dagen.

Det är såklart olika hur betungande kurser man läser och hur snabb man är, men jag har alltid haft lätt för att lära och läser kurser som är ganska enkla så jag klarar mig med ett par timmar om dagen fast jag läser heltid.

I början tänkte jag att jag skulle gå hemifrån och plugga men det går bra att vara hemma.
Så trots att jag pluggar heltid och han jobbar 75% behöver hon inte gå på dagis riktigt ännu.
Det är suveränt att kunna planera sin tid själv. Ibland har jag nån viktig deadline eller behöver plugga mer nån dag och då kan jag använda kvällar & helger till det.

Go for it!
 
Sv: Barn och studier!

Hur har det gått för er?
Vad pluggade du?
Hur många barn har du/hade du då?
Hur gick det med dagis?
Hur gick det med studier hemma?
Annat?
Tips och idéer?

Det har gått bra för mig, började studera på Universitet innan dottern skulle fylla 2 år (nu 4 år). Men jag är tvungen att ha bil för att passa "dagistiderna" innan de stänger, då det ibland är långa dagar och bussarna inte passar.

Studier hemma vårtid funkar bra efter dottern har somnat, men vintertid går det inte, man blir ju snabbare trött av mörkret också.
Jag går lärarutbildningen, har 1 år kvar, den är på 3,5 år.

Men jag måste bara få säga att jag rekommenderar inte att börja en längre utbildning på Universitetet med småbarn hemma, det är tufft med alla tentor och så även utan barn. Och man har konstant dåligt samvete om man ska plugga eller busa med tjejen.
Båda behöver uppmärksamhet, och min karl känner sig nog åtsidosatt....

Vänta tills barnet blivit lite större så som 5 år innan du påbörjar en utbildning eller se till att få MYCKET hjälp av din man eller studera en kortare kurs och prova.
Universitetsstudier går inte att jämföra med studier inom komvux.

Men vilket val du än gör så önskar jag dig lycka till och tänk på att barnen är bara små en gång och då vill man ha tankarna på dom och inte tentor jämt....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn och studier!

Hur har det gått för er?
Det har gått bra. Har pluggat i 1 år nu och jag har bara en kurs kvar som jag ska läsa i jan och feb sen är jag färdig som sagt.

Vad pluggade du?
Jag pluggar modern administration med ekonomi

Hur många barn har du/hade du då?
Har en dotter som är 4 år.

Hur gick det med dagis?
Min dotter är hos sin dagmamma. Det har gått bra och dagmamman har hjälpt mig när jag måste vara kvar i skolan lite längre. Funkat jätte bra.

Hur gick det med studier hemma?
Jag försöker plugga så mycket som möjligt i skolan samt efter min dotter har lagt sig. Och sen när hon är en vecka hos sin pappa så passar jag med på. Man får planera sin tid.

Annat?
Jag säger bara planera planera planera. Om man har gjort det så går det. Sen så är jag ensamstående,så det har vart kämpigt i mellan åt. Det gäller att inte ge upp.
 
Sv: Barn och studier!

Jag ska väl tillägga att jag var ensamstående från det att hon var 2 månader till 3 år, så visst kanske hade det fungerat bättre med lite hjälp. Hon var heller inte hos sin pappa något, först nu varannan helg. Och så är det studier på 3,5 år....

Men som ovanstående planera planera och planera, och känn efter eller som jag tidigare skrev, att prova ett halvår funkar.

Sen får man ha i åtanke att barn har mer infektioner när de är under 2 år så man är hemma oftare från studierna.
Men jag har valt att bara sträva efter godkänt i studierna för att få tid till min godingtjej :)
 
Sv: Barn och studier!

Tack snälla ni för era tankar och åsikter :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Modest
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 507
Senast: Bexzor
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 215
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp