Sv: Barn och hund...
Min son får inte göra illa hunden, och vice versa. Det betyder stenkoll från min sida när dom är ihop, men det är inget jag lider av. Nu har min son blivit mycket rörligare, och kan både nypas och bitas rätt hårt. Så jag har gjort som så att om hunden går till sonens lektäcke på golvet, är han där på barnets villkor och får när som helst gå igen. Sebastian kommer aldrig att få följa efter hunden till hans plats, och heller aldrig slå/bita/nypa/dra i honom. Det är regler som jag har växt upp med, och som jag tänker fortsätta på. Jag var bästa vän med våra hundar som liten, och det fanns strikta regler för vad som var tillåtet och inte.
Jag lärde mig en hel del själv också, genom att trotsa förbuden och då få se att hunden visst inte gillade det. Blev nafsad några gånger, biten av valpar som jag gick in till när jag inte fick osv. Men då var jag förstås lite äldre, och förstod att jag inte fick utan gjorde det ändå. Jag minns det väldigt väl, och har inte tagit någon skada av det heller för den delen.
Min hund har lika stor rätt till sin integritet, privata sfär och att ha egna villkor som min son har. Dom älskar varandra redan, och sover ihop ofta, samt leker lugna lekar om dagarna helt utan bekymmer. Jag kommer aldrig att stänga undan hunden, och heller aldrig barnet, utan dom får lära sig att umgås på rätt villkor helt enkelt.
Enkla och raka regler, som alltid måste efterlevas, fungerar utmärkt.