barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar

jag har aldrig sagt att hästar känner mindre än människor:crazy: fast riktigt lika som människor är det inte, hästar har tjockare hud och päls på det. Men dom känner nog ganska mkt ändå!

Ja har fått lära mig att prata så lite som möjligt med hästen när jag rider. Jag berömmer med rösten och klappar men jag rider med skänkel, säte och vikt. Så har jag fått lära mig och om jag "morrar" åt min häst när jag rider(hoppar) vilket jag gör ibland om det känns som att hon tänker stanna(det känner man på henne), då säger min ridlärare "prata med skänklarna och knip igen munnen!"
Så det är så jag har lärt mig.

fråga min ridlärare :p
hon tycker jag ska rida med hjälperna (skänklar, vikt och säte) och inte störa hästen med rösten... jag tycker det är bra för det mesta :)

Min häst lyssnar väl på rösten, eller ja, alla våra gör de. det började med att vi tränade ardennerstoet på det viset (eftersom rösten nästan är det ända man har när maqn hanterar de stora varelserna:p) och sedan fortsatte vi med dem andra också. jag tycker det är bra men alla gör ju olika. :D

Håller med!
Angående unhästen så är det ju ens självklarhet att man är konsekvent o unghästar måste ju få göra fel! Vid inlärningsprocessen måste de ju pröva sig fram för att sedaN SE VAD SOM ÄR RÄTT!!
Vi talade mestadels om vuxna hästar som inte är under inlärningsperiod..mEN det rör ju självlklart all ridniing..!

Svarade Dotsie oxå..;)

haha jaa på en sån stor har man kanske inte så mkt att sätta emot...;)

Yvvi: Tack!:D:bow:

hon testar alla, därför vet ja att det inte är min ridning, hon är lika för alla. och ja, jag använder sporren som en förfinad hjälp, trycker till henne när hon stannar. Hoppar hon stillastående då, eftersom jag trycker fram henne med sporren, så blir hon överröst med beröm!

Nej, självklart sporrar en häst inte en häst eller slår den med spö, men tycker du då att jag ska böja mig ner och bita hästen om den gör fel?!:p låter ju också lite korkat!

Då kanske du ska börja fundera över varför hon testar istället.
En häst (om det nu är din egen) som har förtroende för sin ryttare, en ryttare som rider varje dag brukar normalt sett inte testa.
Speciellt inte en häst som haft bra ryttare innan, som du skrev.

Man behöver inte bokstavligt bita hästen tillbaka, men jo det är rätt sätt att tillrättavisa den.
Piska och sporra är helt onaturliga sätt att tillrättavisa med.
Om du sparkar dig mot benet, och sen använder spöet mot benet med samma kraft så får du se skillnaden.

Men om min häst stannar, eller säg att hon biter mig, ska jag då säga "fy lillan, det är fel att bitas"?? tror du allvarligt att det hjälper?!

Alla hästar jag har ridit har det hjälpt med en morrning = tillsägelse. Hästar känner som du säger av humör etc, och förstår mycket väl om man blir arg.

Jag har svårt att tro att "morrmetoden" ( :D ) enbart fungerar för mig.

hon är ett envist sto, som "jävlas". jag vet att det vore det rätta sättet att bita henne som bestraffning, men snälla, det gör man inte. Klart det är onaturligt för hästen att sporra och spöa men det är vår variant av bestraffning.

Morrning och att prata är helt olika saker. Om du morrar liksom hotar du hästen, och det kan funka men ja har lärt mig att inte göra så. så jag gör inte det. Men säger jag lugnt med mjuk röst "fy lillan så gör man inte", så skiter hon fullständigt i det! hästar är stora kraftiga djur och man måste få respekt också. Förtroende och respekt. att morra lite när hon stannar kanske får henne att fatta att jag är sur, men mer är det inte, resten skiter hon i!

och nej, det hjälper inte alltid med hjälperna med då tar jag till sporrar och/eller spö för att förstärka hjälperna och rätta henne!

fråga min ridlärare :p
hon tycker jag ska rida med hjälperna (skänklar, vikt och säte) och inte störa hästen med rösten... jag tycker det är bra för det mesta :)

Det kanske är för att man riskerar att glömma de "riktiga" hjälperna annars? Alltså inte att själva rösthjälpen skulle vara dålig, men att det är dåligt om man glömmer använda skänklarna för det... Eller nåt.

Men som sagt; Du kanske ska försöka reda ut varför hästen gör som den gör.
Hästar jävlas inte - människor jävlas.
Om hon testar mycket så är det bevis på att det brister någonstans i förtroendet så är det bara.

Måste bara få fråga en sak?
Tycker du det är schysstare att sätta sporrarna i magen på hästen än att använda rösthjälperna (Som garanterat får hästen att skärpa till sig, eller så är det bara jag som har en speciell morrning.. :D )
Eller gör du det bara för att du inte vågar säga emot din ridlärare?

och nej, det hjälper inte alltid med hjälperna med då tar jag till sporrar och/eller spö för att förstärka hjälperna och rätta henne!
Varför hjälper det inte alltid med de hjälperna?

Det är viktigt att ifrågasätta sin egen ridning om det finns brister, det är något alla borde göra...Tycker jag personligen, Ridsporten blir så mkt trevligare då.

Angående "morrning" och rösthjälper så försöker jag själv lära bort att använda rösten som bestraffning. Helt enkelt för att hästen inte behöver bestraffning, den gör sitt bästa och gör den fel så är det mitt fel. Då hjälper det inte att säga "Nej!" eller låta arg, jag gör ju knappast mer rätt för det! ;) :rofl: och har märkt att om jag ger utlopp för såna känslor (att man blir arg, irriterad, frustrerad eller dylikt) genom att uttrycka det med rösten och försöka förmedla det till hästen, då blir det mer som att jag accepterar att jag har den känslan istället för att behärska mig och hålla mig till ämnet så att säga.
Sen just ljudkommandon kan man såklart använda ändå, om man kan hålla det neutralt eller positivt. T ex så kan jag använda ett kort "a"-ljud (lite förkortat och extra skarpt "appappapp"!) gärna i takt med hästens trav om den inte lyder när jag vill sakta av till skritt. Det brukar vara väldigt effektivt.

Hästar är så olika i vilken relation man har till dom och hur de är som personligheter. Som hästen som faktiskt testar massor av ren tristess t ex att bli skraj för saker bara för att det ska bli lite action eller för att kolla hur matte reagerar, skulle jag bli arg och skrika på honom eller på något vis bestraffa, då blir det bara värre vet jag av erfarenhet, att plötsligt har man gjort en grej av situationen och så får man samma reaktion varje gång hästen ser den där stenen eller vad den nu låtsades vara rädd för.
Om man istället tar det coolt och inte bryr sig om hästens testande men inte låter den komma undan med det (genom att göra situationen obekväm, skyggar den från något på kanten av ridbanan/ridhuset t ex så tar man ut hästens huvud så nära väggen som möjligt ändå så får den i princip gå tvär skänkelvikning/sidepass om den vill kunna skygga) men minsta lilla jag stressar upp mig eller reagerar på hästen så tar den det som en vinst.

Som sagt, hästar är olika men just det där med att bestraffning i regel är rätt meningslöst oavsett hur man gör det tror jag hårt på. Oavsett om det är med röst, hand, skänkel, spö, sporre eller annat redskap. För att man vid en bestraffning inte känns trygg för hästen. Men eftersom hästar är olika och ryttare rider olika är det i vissa fall svårt att definera vad som är bestraffning och vad som är förstärkning. Om hästen inte går fram för skänkeln och man tar till spö eller sparkar till en gång med skänkeln - är det bestraffning eller förstärkning? Svårt att säga ibland eftersom det är från situation till situation, men FÖRSTÅR hästen att det är tänkt som en förstärkning - att det är förtydligande snarare än att det inte alls gör hästen klokare, då känns det inte som en bestraffning.

Att slå till en häst med spöet på bogen vid stopp framför hinder förstår jag inte logiken med ur hästens synvinkel, därav att jag bl a ser det som bestraffning. Att bli arg likaså.

Angående "morrning" och rösthjälper så försöker jag själv lära bort att använda rösten som bestraffning. Helt enkelt för att hästen inte behöver bestraffning, den gör sitt bästa och gör den fel så är det mitt fel. Då hjälper det inte att säga "Nej!" eller låta arg, jag gör ju knappast mer rätt för det! ;) :rofl: och har märkt att om jag ger utlopp för såna känslor (att man blir arg, irriterad, frustrerad eller dylikt) genom att uttrycka det med rösten och försöka förmedla det till hästen, då blir det mer som att jag accepterar att jag har den känslan istället för att behärska mig och hålla mig till ämnet så att säga.
Sen just ljudkommandon kan man såklart använda ändå, om man kan hålla det neutralt eller positivt. T ex så kan jag använda ett kort "a"-ljud (lite förkortat och extra skarpt "appappapp"!) gärna i takt med hästens trav om den inte lyder när jag vill sakta av till skritt. Det brukar vara väldigt effektivt.

Hästar är så olika i vilken relation man har till dom och hur de är som personligheter. Som hästen som faktiskt testar massor av ren tristess t ex att bli skraj för saker bara för att det ska bli lite action eller för att kolla hur matte reagerar, skulle jag bli arg och skrika på honom eller på något vis bestraffa, då blir det bara värre vet jag av erfarenhet, att plötsligt har man gjort en grej av situationen och så får man samma reaktion varje gång hästen ser den där stenen eller vad den nu låtsades vara rädd för.
Om man istället tar det coolt och inte bryr sig om hästens testande men inte låter den komma undan med det (genom att göra situationen obekväm, skyggar den från något på kanten av ridbanan/ridhuset t ex så tar man ut hästens huvud så nära väggen som möjligt ändå så får den i princip gå tvär skänkelvikning/sidepass om den vill kunna skygga) men minsta lilla jag stressar upp mig eller reagerar på hästen så tar den det som en vinst.

Som sagt, hästar är olika men just det där med att bestraffning i regel är rätt meningslöst oavsett hur man gör det tror jag hårt på. Oavsett om det är med röst, hand, skänkel, spö, sporre eller annat redskap. För att man vid en bestraffning inte känns trygg för hästen. Men eftersom hästar är olika och ryttare rider olika är det i vissa fall svårt att definera vad som är bestraffning och vad som är förstärkning. Om hästen inte går fram för skänkeln och man tar till spö eller sparkar till en gång med skänkeln - är det bestraffning eller förstärkning? Svårt att säga ibland eftersom det är från situation till situation, men FÖRSTÅR hästen att det är tänkt som en förstärkning - att det är förtydligande snarare än att det inte alls gör hästen klokare, då känns det inte som en bestraffning.

Att slå till en häst med spöet på bogen vid stopp framför hinder förstår jag inte logiken med ur hästens synvinkel, därav att jag bl a ser det som bestraffning. Att bli arg likaså.

:bow::bow:

Jag använder mig inte normalt sett av morrningar heller, men det används "flitigt" när min kära lilla snutt tänker slänga av mig, eller när hon har slängt av mig. Ibland även medan jag är i luften. :D :smirk:
Jag vet inte om det hjälper eller inte, men hon slängde bara av mig två gånger (2½) förra året. :angel:

Jag håller helt med dig om bestraffningar - jag tycker inte man ska använda sig av det. Men OM man väljer att göra det så anser jag att man ska ta till milda medel såsom rösten och från marken sitt kroppsspråk, sas.

jo, hästar jävlas. Inte som människor och självklart tänker inte Lillan "haha nu ska ja stanna för då blir matte arg och jag tycker det är så jävla kul att retas". Men hon tänker typ "hmm nu har ja inte lust att hoppa, eller ja orkar inte, eller måste ja verkligen..."
Jag pratar inte om skyggningar, det är stopp på hinder som är ämnet, skygga gör hon sällan för genom att hålla henne uppmärksam och göra olika saker hela tiden så skyggar hon inte.
Rösthjälperna hjälper inte "garanterat" på min häst, alla är olika. Därför är sporrar och spö ett bra hjälpmedel för att få henne å lyssna. Och nej, jag slår inte till henne på bogen när hon stannar framför hinder, ser inte heller meningen i det. När hon stannar så är det för att när hon jävlas så kopplar hon bort allt och slutar lyssna på skänkeln. Även om hon gått fram hur bra som helst innan (man måste ofta galopperna igång henne innan hoppning för att ho ska få upp snurren, hon e lite speciell i sin hoppning) så kopplar hon bort och skiter i det ja gör. Därför är jag snabb att ge ett rapp (eller bara lägga på spöt) bakom skänkeln samtidigt som sporren förstärker min skänkel och får henne å lyssna. Liksom väcker henne på ett sätt. Ibland hoppar hon stillastående då, ibland inte. Men iaf så hoppar hon alltid på andra försöket om det är ett vanligt hinder. Men känner jag att jag gör fel på nåt sätt, eller om jag typ placerar henne fel på hindret så hon knappt kan hoppa, så får hon en lugnande klapp för då är det ju inte hennes fel. Det ser man på henne också när jag gör fel eller när hon jävlas. När hon jävlas stannar hon framför hindret (börjar hacka i galoppsprången och koppla bort typ 3-4 språng innan hindret) och ser sig lojt omkring....typ "jaha, va gör vi nu?". Men gör jag fel och hon vill hoppa (detta händer faktiskt sällan, att ja gör fel asså, inte att hon vill hoppa ;) ) så kör hon upp huvudet och börjar rygga när hon stannat. då behöver hon en lugnande klapp för att kunna komma igen sen.
jo jag vågar säga emot min ridlärare men ja tycker hon har rätt och då gör jag ju som hon säger. Förr pratade ja mkt med Lillan och sa "Nej", "sluta" etc.... men va f*n hjälpte det? Alla hästar är olika och ni känner inte min häst, har aldrig ens sett henne, så ni vet inte hur hon gör. och nu försöker ja för övrigt bli av med rösthjälperna då ja tycker de är onödiga. en morrning ibland på tävling eller smacka kan ja ta, men inte mer.
Jag tycker också det som mååånga ryttare gör, slå hästen på bogen precis före varje språng, är helt knäppt och riktigt onödigt! jag behöver bara spöt när jag ska korrigera min häst (då hon stannar, eller inte går fram för skänkeln), annars låter ja det vara. Men om man måste korrigera hästen före precis varje språng har man ett mkt större problem!

vaRFÖR SLÄNGDE HON AV DEJ DÅ??:smirk:

jo på ridskolan för nåra år sen var det en ponny som nån hade använt sporrar på så att den hade som två hål"" i sidorna som blödde men dom på riskolan jorde inget åt de så att barnen fick forstätta ridda med sporrar på den fast den var "skadad":cry::mad: ja håller helt med att men borde införa stilhoppning i lägre klasser!!:idea:

Det är ju inte acceptabelt, den ridläraren borde få på nöten!:devil:

Sorrar bör endast användas när ryttaren lär sig och rida med stilla skänkel och små hjälper. Följ inte detta så blir det verkligen inte bra. Samt så tycker jag att man inte får slänga in barn som inte kan rida sin häst utan att det ser hemskt ut på tävlingsbanorna, jag tycker att tränaren ska säga till när det är dags att börja tävla, jag tycker också att tränaren får säga till när ryttaren är tillräkligt duktig för att rida med sporrar, man använder inte bara sporrar för att hästen är seg utan för att göra så tydliga och så hjälper som möjligt. Dagens tränare är aldeles för fega, som om de inte bryr sig, jag har testat ett par tränare och de flesta är hur fega som helst, frågar liksom ryttaren vad vi ska göra om hästen inte lyder. SKÄRPNIIING!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka