Angående "morrning" och rösthjälper så försöker jag själv lära bort att använda rösten som bestraffning. Helt enkelt för att hästen inte behöver bestraffning, den gör sitt bästa och gör den fel så är det mitt fel. Då hjälper det inte att säga "Nej!" eller låta arg, jag gör ju knappast mer rätt för det!
och har märkt att om jag ger utlopp för såna känslor (att man blir arg, irriterad, frustrerad eller dylikt) genom att uttrycka det med rösten och försöka förmedla det till hästen, då blir det mer som att jag accepterar att jag har den känslan istället för att behärska mig och hålla mig till ämnet så att säga.
Sen just ljudkommandon kan man såklart använda ändå, om man kan hålla det neutralt eller positivt. T ex så kan jag använda ett kort "a"-ljud (lite förkortat och extra skarpt "appappapp"!) gärna i takt med hästens trav om den inte lyder när jag vill sakta av till skritt. Det brukar vara väldigt effektivt.
Hästar är så olika i vilken relation man har till dom och hur de är som personligheter. Som hästen som faktiskt testar massor av ren tristess t ex att bli skraj för saker bara för att det ska bli lite action eller för att kolla hur matte reagerar, skulle jag bli arg och skrika på honom eller på något vis bestraffa, då blir det bara värre vet jag av erfarenhet, att plötsligt har man gjort en grej av situationen och så får man samma reaktion varje gång hästen ser den där stenen eller vad den nu låtsades vara rädd för.
Om man istället tar det coolt och inte bryr sig om hästens testande men inte låter den komma undan med det (genom att göra situationen obekväm, skyggar den från något på kanten av ridbanan/ridhuset t ex så tar man ut hästens huvud så nära väggen som möjligt ändå så får den i princip gå tvär skänkelvikning/sidepass om den vill kunna skygga) men minsta lilla jag stressar upp mig eller
reagerar på hästen så tar den det som en vinst.
Som sagt, hästar är olika men just det där med att bestraffning i regel är rätt meningslöst oavsett hur man gör det tror jag hårt på. Oavsett om det är med röst, hand, skänkel, spö, sporre eller annat redskap. För att man vid en bestraffning inte känns trygg för hästen. Men eftersom hästar är olika och ryttare rider olika är det i vissa fall svårt att definera vad som är bestraffning och vad som är förstärkning. Om hästen inte går fram för skänkeln och man tar till spö eller sparkar till en gång med skänkeln - är det bestraffning eller förstärkning? Svårt att säga ibland eftersom det är från situation till situation, men FÖRSTÅR hästen att det är tänkt som en förstärkning - att det är förtydligande snarare än att det inte alls gör hästen klokare, då känns det inte som en bestraffning.
Att slå till en häst med spöet på bogen vid stopp framför hinder förstår jag inte logiken med ur hästens synvinkel, därav att jag bl a ser det som bestraffning. Att bli arg likaså.