Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar
hon testar alla, därför vet ja att det inte är min ridning, hon är lika för alla. och ja, jag använder sporren som en förfinad hjälp, trycker till henne när hon stannar. Hoppar hon stillastående då, eftersom jag trycker fram henne med sporren, så blir hon överröst med beröm!
Nej, självklart sporrar en häst inte en häst eller slår den med spö, men tycker du då att jag ska böja mig ner och bita hästen om den gör fel?!
låter ju också lite korkat!
Dotzie: Din liknelse var ju inte heller så bra, hästar är inte som människor. Föräldrar uppfostrar sina barn, lika som vi måste uppfostra våra hästar. Men vi ska inte uppfostra våra barn genom att slå dom, det räcker med att säga till, då fattar barnen! Men om min häst stannar, eller säg att hon biter mig, ska jag då säga "fy lillan, det är fel att bitas"?? tror du allvarligt att det hjälper?!
Klart hästar känner mer än vi tror, dom vet ju tom vilket humör vi är på bara genom att se på oss! Men eftersom vi ska vara deras ledare så måste vi ta på oss den rollen och få dom att förstå på det sätt vi kan!
Och det som du säger om tjejen du red ut med, det låter hemskt! Man ska uppfostra hästen men vara konsekvent! Säger jag framåt när min häst stannar på ett hinder (med hjälp av sporrar) så drar ja den inte i munnen samtidigt. Hoppar den stillastående så är det bra, då får den mkt beröm!
Spec. på en så ung häst ska man vara extra försiktig med vad man gör, eftersom den försöker lära sig så mkt som möjligt och bara blir otroligt förvirrad av så dubbla budskap! Sånt är jag helt emot!
Och att använda sporrar på en så ung häst är ju också knäppt tycker jag (hon hade inte det den dan sa du men det lät som att hon brukade ha det)!
men förvräng inte mina ord här, jag är knappast en djurplågare och försöker använda spö, sporrar och andra hjälpmedel så liite som möjligt men jag vill iaf inte ha en häst som blir farlig och trotsig så jag uppfostrar den i alla moment, på marken och från ryggen. Det behöver inte betyda att slå den men jag rättar den när den gör fel.