barn med sporrar??? skärpning föräldrar

Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar

misshandla, andvända våld, för att man petar till hästen med spöt, ja det finns ju dem som överdriver en hel del..

Som sagt det vi pratade om handlade inte om att peta till hästen utan att SMÄLLA till hästen.
Stor skillnad.

Jag tycker inte jag överdriver.
En lavett är också våld och klassas som misshandel. Jag personligen ser det som en fånighet.
Alla tolkar saker olika, så är det bara.

Dessutom är det sällan hästen känner klaschen utan det är ljudet som den reagerar på..!!

Har i min enfald alltid trott att en häst känner när en fluga sitter på den, men uppenbarligen inte...:cool:
Kan bli så förtvivlat ledsen över mångas sätt att se på hästar som lata, osamarbetsvilliga trögdjur som måste övertygas till arbete med våld.

Helt OT, men jag tycker du är en mycket vis människa som orkar bemöta inlägg som börjar dra åt rena påhopp med samma konsekventa ödmjukhet! Heder!!
Håller med dig angående användandet av både sporrar och spö.

I hela texten, men ffa det fetstilta:

Deras hantering på marken har ju ingenting att göra med att de har kommit till WC.
Alltså drar man självklart slutsatsen att du menar ridningen.

:smirk::smirk::smirk:

Klart dt även beror på hanteringen!!

Som sagt det vi pratade om handlade inte om att peta till hästen utan att SMÄLLA till hästen.
Stor skillnad.

Jag tycker inte jag överdriver.
En lavett är också våld och klassas som misshandel. Jag personligen ser det som en fånighet.
Alla tolkar saker olika, så är det bara.

Vi har pratat om pet, o rapp..inte om flera smällar!!:mad:

Vi har pratat om pet, o rapp..inte om flera smällar!!:mad:

Du pratade om smällar som klatchar till = låter. Dvs smällar.
Kalla det rapp om du vill, jag kallar det smäll.
(Och nej jag sa aldrig flera smällar)

Pet är sådant man gör med dressyrspöets flärp. Det bör räcka.

Klart dt även beror på hanteringen!!

Det behöver det inte alls göra.
Många WC ryttare hanterar inte ens sina hästar, men det kanske du har missat.

Och om du menar hantering så bör du nog skriva det och inte skriva om ridningen.
Det blir lätt misstolkat.

Det är ALLTID ryttarens fel och är hästen tittig så är man bra dum om man bestraffar den för att den stannar.
Man ska ge förtroende och inte rädsla.

Hahahahahahahahaha!!!!!!!!!! :p
jag kan verkligen inte låta bli att skratta åt det där!!
så trodde/tyckte jag också förr, innan jag fick Lillan (min nuvarande ponny).:p
Nej, det är INTE alltid ryttarens fel att en häst stannar!! Hästen behöver inte vara tittig och ryttaren behöver inte göra fel för att en häst ska stanna. För vad är då felet när jag kommer på ett 50cm högt hinder för 5gången (bara bommar i hindret), rider helt rätt (enligt tre olika ridlärare) och hästen stannar? Har inte ont nån stans, kollad och ingenting är anledningen till att hon stannar. (kan göra likadant för en bom på marken)
då är jag snabbt på med ett spö, snärt! samtidigt trycker jag in sporrarna i sidan på henne (jag är 15, alltså barn :smirk: )
kommer igen och hästen hoppar. När jag fick henne och hon gjorde så kunde jag hålla på HUR LÄNGE SOM HELST på samma hinder utan resultat. Så ger jag henne en lugnande klapp och säger nåt mjukt då, så kommer hon tro att det är ok att stanna, hästar är inte dumma!
du kan säga vad som helst, med mina erfarenheter av hästar (mest lillan nu) så kan jag tala om vad hon gör för att argumentera för det jag säger.

Men nej, man ska inte vara våldsam med hästar, ett rapp (snärt, pet whatever) ska räcka, annars har man ett verkligt problem.

Kom gärna och se en hoppträning när hon är som värst, så kan jag/vi bevisa att nej, det är inte alltid ryttarens fel när en häst stannar. 98%, men INTE alltid!

(har inte läst hela tråden by the way)

:D:p

Du har då inte tänkt tanken på att denna häst inte är lämplig för hoppning.?
En häst som tycker om att hoppa gör inte sådär.
Sporrar i magen ska aldrig behövas för att få hästen att hoppa! Då ska man nog byta gren.

Men visst, det kan finnas bakgrundssaker som gör att hästarna stannar (dvs "dåliga" ryttare innan, dålig inhoppning etc) men då brukar man som ryttare vara medveten om detta och kunna lösa det ganska enkelt.

haha ja sa väl inte att ja behövde sporrar för att få henne å hoppa? du får det att låta som att ja kör sporrarna i magen på henne hela vägen fram till hindret och på så sätt tvingar henne över hindret. Det gör jag inte. Jag använder sporrarna och spöt tillsammans för att tala om för henne att det är fel att stanna.
Och jo, hon är mkt lämplig för hoppning. Hon älskar att hoppa men gör så ibland för att hon helt enkelt inte behagar att hoppa, för att hon testar om hon verkligen behöver anstränga sig. Hon "jävlas" om man ska uttrycka sig så.
Hon har haft 2 ryttare och var mkt duktig när hon kom till mig, men när hon fick muskler, blev starkare och äldre så började hon testa (i all ridning) (och nej, det är inte min ridning som fått henne sådär!)

när man hoppar bana med henne och hon fått hoppa alla hinder nån gång (inte för att hon är tittig, utan för att hon ska ha fattat att hon ska hoppa) så älskar hon det, det syns!
Som sagt, kom gärna och se en träning!

:D

Senast ändrad av en moderator:

och en trotsig unghäst (eller bara en trotsig häst i allmänhet) blir normalt inte rädd för att den får ett rapp som rättning när den gör fel, utan den kanske behöver det för att få förtroende för sin ryttare/ägare, så den vet att den kan lita på att den(ryttaren) uppfostrar den(hästen). Ute i flock så får en häst inte direkt en mjuk klapp när den gör fel, den får ett bett eller en spark. och vi människor ska vara flockledare så då måste vi ta på oss den rollen!

Det är FEL att använda sporrar när man inte kan kontrollera sin sitts och sina sittben. Men har ni tänkt på att det kan vara barnets ridinstruktör söm vill att den ska ha sporrar bara för att hästen "råkar vara lite lat". Alla barn som rider och tävlar har inte föräldrar som skämmer bort dom. Detta händer alltför ofta men om ni kommer till en ridskola och får se dom små klubbtävlingarna får ni se att dom små barnen älskar hästarna dom tävlar med. Visst, dom kan bli arga på hästen för att "hästen" gjorde fel men så är det säkert många som gjort så när dom var barn. Ha lite överseende för alla barn på deras små envisa ponnier för trots allt så är dom ändå ganska gulliga så länge dom är snälla mot varandra...:)

Man ska som sagt aldrig behöva trycka in sporrarna i magen på hästen för att få den att hoppa.
Sporrarna är en förfining av hjälperna som ska användas väldigt lätt.

Om det inte är din ridning vad är det då tror du?
Ibland behöver man faktiskt ransaka sig själv. En häst börjar inte testa "bara för att".
(Därmed menar jag självklart inte att du på något sätt rider dåligt, så tolka det inte som det.)

och en trotsig unghäst (eller bara en trotsig häst i allmänhet) blir normalt inte rädd för att den får ett rapp som rättning när den gör fel, utan den kanske behöver det för att få förtroende för sin ryttare/ägare, så den vet att den kan lita på att den(ryttaren) uppfostrar den(hästen). Ute i flock så får en häst inte direkt en mjuk klapp när den gör fel, den får ett bett eller en spark. och vi människor ska vara flockledare så då måste vi ta på oss den rollen!

Om hästen måste få ett rapp för att få förtroende måste vara väldigt konstigt uppfödd. :p

Precis, vi ska bete oss så likt flockmedlemmarna som möjligt. När såg du någonsin en häst sporra till hästen i magen, eller slå med en pisk? :angel:
Ska man vara hårdhänt ska det vara på hästars vis.

Nja, vet inte riktigt om det är bara på papper när det gällde hackamore, har för mig om att hon fick göra något sorts prov. Ska höra med henne nästa gång jag pratar med henne. Jag vet att hon har sitt gamla intyg kvar fast det är mer än 10 år sen hon slutade rida ponny....

Nu har jag hört med min kompis ang hur hon fick dispens att rida med hackamore på sin ponny. Det var tydlingen vet som beviljade dispens på grund av att hästen hade problem med sin mun. Hade tydligen ingenting med ryttarens kundskaper att göra.

delvis svar till midnight surprise
Så om din kompis slår dig när ni tex går på stan, då växer ditt förtroende för den? för att hon "rättar" dig? :p Jättedålig liknelse, men jag tror att hästar känner mer än man tror. :D
Red ut med en tjej idag (vuxen, flitig användare av både spö och sporrar, sporrarna låg dock på hyllan idag), hon red en unghäst på 3½ år (hästen är riden 13 gånger by the way). Minsta lilla sak som hästen gjorde fick den en smäll för, hästen ryckte till och kastade sig lite hit och dit. Ena stunden höll hon in hästen för att den rusade, i nästa stund sparkade hon igång den eller använde spöt för att den inte lyssnade... Hästen är ändå bara 3 år, är det rätt att kräva att den ska fatta vad ryttaren vill?! Flera gånger sa hon också att "åh, vad jag tycker om sådanna hästar som är framåt och lättlärda" och ett par meter längre fram fick den "smisk" för att den gjorde något... Dubbla budskap, enligt mig.

hon testar alla, därför vet ja att det inte är min ridning, hon är lika för alla. och ja, jag använder sporren som en förfinad hjälp, trycker till henne när hon stannar. Hoppar hon stillastående då, eftersom jag trycker fram henne med sporren, så blir hon överröst med beröm!

Nej, självklart sporrar en häst inte en häst eller slår den med spö, men tycker du då att jag ska böja mig ner och bita hästen om den gör fel?!:p låter ju också lite korkat!

Dotzie: Din liknelse var ju inte heller så bra, hästar är inte som människor. Föräldrar uppfostrar sina barn, lika som vi måste uppfostra våra hästar. Men vi ska inte uppfostra våra barn genom att slå dom, det räcker med att säga till, då fattar barnen! Men om min häst stannar, eller säg att hon biter mig, ska jag då säga "fy lillan, det är fel att bitas"?? tror du allvarligt att det hjälper?!
Klart hästar känner mer än vi tror, dom vet ju tom vilket humör vi är på bara genom att se på oss! Men eftersom vi ska vara deras ledare så måste vi ta på oss den rollen och få dom att förstå på det sätt vi kan!
Och det som du säger om tjejen du red ut med, det låter hemskt! Man ska uppfostra hästen men vara konsekvent! Säger jag framåt när min häst stannar på ett hinder (med hjälp av sporrar) så drar ja den inte i munnen samtidigt. Hoppar den stillastående så är det bra, då får den mkt beröm!
Spec. på en så ung häst ska man vara extra försiktig med vad man gör, eftersom den försöker lära sig så mkt som möjligt och bara blir otroligt förvirrad av så dubbla budskap! Sånt är jag helt emot!
Och att använda sporrar på en så ung häst är ju också knäppt tycker jag (hon hade inte det den dan sa du men det lät som att hon brukade ha det)!

men förvräng inte mina ord här, jag är knappast en djurplågare och försöker använda spö, sporrar och andra hjälpmedel så liite som möjligt men jag vill iaf inte ha en häst som blir farlig och trotsig så jag uppfostrar den i alla moment, på marken och från ryggen. Det behöver inte betyda att slå den men jag rättar den när den gör fel.

men om du säger till emd rösten så ska ju hästen lyssna, även om den kanske inte förstår vad du säger så hör den ju betoningen på ditt tonfall. Jag använder sällan spö och jag rider aldrig med sporrar uatn jag använder mig väldigt mycket av röst och tonfall. Precis som hundar kan hästar lära sig kommandon och varför inte utnyttja det när man rider? Rider jag i en grupp skäms jag inte över att jag säger till min häst eller pratar emd den, för mig är det en typ av kommunikation som jag tycker fler borde använda. :p
Varför skulle en häst känna mindre av ett spö än en människa förresten? Varför har man fått för sig att det inte gör ont på dem?

(angående hon som jag red med, jag vet inte om hon använder sporrar på just denna hästen, men på sina andra hästar gör hon iaf det)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka