barn med sporrar??? skärpning föräldrar

T

tigerofswe

VARFÖR får barn som inte kan rida använda sporrar?? Jag använder själv hjälpmedlet mycket sällan och tycker att man i första hand ska kunna rida sin häst utan detta hjälpmedel. Jag kan hålla med om att det är ett bra redskap om man vill förfina sina hjälper, men då ska det också användas som förfinande hjälp.

Att sparka igång en ponny med sporrar ser helt hemskt ut. Många barn med snälla ponnyer har fortfarande INGEN sits när de tvingas ut på tävlingsbanan, vad gör de där? Ponnyn skulle förmodligen hoppa bättre själv, varför slänger ponnyerna inte av barnen? Det är för mig obegripligt att de kan vara så snälla. för att de går med på behandlingen får de sporrar sparkade i magen och rappar med spöt (iof inte så hårt) samt ryck i munnen, samarbetet finns inte, men en cl rosett kan det ju bli ändå. vilken behgåvning!.. jag tycker inte att detta beteende ska accepteras av varken barn eller vuxna och framför allt ska det inte uppmuntras, ponnyn är inte dum som stannar, den är fantastiskt snäll som inte slänger av ditt barn!!

Sv: barn med sporrar??? skärpning föräldrar

VARFÖR får barn som inte kan rida använda sporrar?? Jag använder själv hjälpmedlet mycket sällan och tycker att man i första hand ska kunna rida sin häst utan detta hjälpmedel. Jag kan hålla med om att det är ett bra redskap om man vill förfina sina hjälper, men då ska det också användas som förfinande hjälp.

Att sparka igång en ponny med sporrar ser helt hemskt ut. Många barn med snälla ponnyer har fortfarande INGEN sits när de tvingas ut på tävlingsbanan, vad gör de där? Ponnyn skulle förmodligen hoppa bättre själv, varför slänger ponnyerna inte av barnen? Det är för mig obegripligt att de kan vara så snälla. för att de går med på behandlingen får de sporrar sparkade i magen och rappar med spöt (iof inte så hårt) samt ryck i munnen, samarbetet finns inte, men en cl rosett kan det ju bli ändå. vilken behgåvning!.. jag tycker inte att detta beteende ska accepteras av varken barn eller vuxna och framför allt ska det inte uppmuntras, ponnyn är inte dum som stannar, den är fantastiskt snäll som inte slänger av ditt barn!!
Tror det behövs modigare domare och annan tävlingspersonal och tydligare regler om vad som är OK. Och att man faktiskt säger ifrån. Många snackar om att det är dåligt, men få säger till de som gör det....

Tror det behövs modigare domare och annan tävlingspersonal och tydligare regler om vad som är OK. Och att man faktiskt säger ifrån. Många snackar om att det är dåligt, men få säger till de som gör det....

:bow::bow::bow:

Håller med helt och hållet. Det behövs verkligen folk som säger till på skarpen!
Sist jag var på hoppträning var det en tjej som sporrade sin häst så det blödde:eek::eek::eek:
Det resulterade i att den slängde av henne (inte konsitgt) men fick i straff tre hårda piskslag. Och tränaren sa INGET!
Jag försökte säga till , men eftersom jag själv bara är 15år är det inte så många vuxna som lyssnar..:mad:

Gud vad äckligt!:mad:

Ja, men när ska man säga till då? Ibland måste man "spöa till" hästen, ska man bli utesluten då?

Å andra sidan, är det ju inte på tävling man ska uppfostra hästen..

Sådant är fruktansvärt och jag vet flera tränare som inte säger ifrån. Tyvärr tror jag att pengar har en ganska stor del i detta eftersom flera ryttare kommer från välbärgade familjer och såna kunder vill man inte förlora eftersom de är en inkomst. Dock så anser jag att en tränare som tänker på det sättet är en dålig tränare eftersom hästens bästa alltid kommer i första hand. Det som förvånar mig mest är de tränare som är framgångsrika i högre klasser t.ex. SM och framställs positivt i media, så är det i många fall de som inte säger ifrån!

Jag håller helt med.

Dock anser jag en viss händelse på tv för ett par år sedan är ännu värre. Det var sändningar från pingsttävlingarna på strömsholm. En av sveriges något mer framgångsrika ryttare (inte landslag, men precis under, obs-gruppen antar jag) ger hästen ett rapp med spöet före åtminstone fem av hindren (tyglarna i en hand). Kommentatorerna, vårat gamla "radarpar", tar inte på något sätt avstånd från det hela, utan berömmer istället ryttarens förmåga att hålla en bra rytm eller vad det var. Detta tycker jag är bedrövligt, då ryttaren säkerligen är mångas idol. Små tjejer och killar tittar på sändningarna, alla har sagt att man ska kolla på dom bästa om man vill bli bra, och tar efter sina förebilder. Inte konstigt att det blir fel om man kanske inte tänker efter så långt.

USCH!!!de är så hemskt med barn som inte kan hantera sporrarna på rätt sätt!!blir så arg!:eek:sätt ngr på ridskolan som sparkar dom ponnyerna i siderna jcg får ont i hjärtat varje gång jag ser de!!:cry:vad kan man göra åt de??:eek:

Tag bort all form av tidshoppning för lätta klasser.
Genomför BARA stilhoppning.
Så är vi av med det problemet på tävlingsbanan.

Men det är ju så många som VILL tävla på riktigt. Jaha.

Det är baraför att dagens barn är så fruktansvärt bortskämda !!!!
Mamma betalar, mamma mockar, mamma skjutsar, mamma gör allt ( eller pappa ) och barnet bara rider och skäller på ponnyn för "den" gör fel !!! :devil:
Ser ofta på tävlingar ( lite lägre klasserna ) att barnen blir arga på ponnyn och ofta på föräldrarna oxå .... det kallar jag curligbarn !!!!

Jag tror att man måste ha mer stilhoppning !!!!

Är det inte bättre att man gör som man gjort på Irland. Man får inte använda sporrar förens man fyller 14 år och enbart på d-ponny.

Då tvingas ju barnen att rida korrekt.

Tag bort all form av tidshoppning för lätta klasser.
Genomför BARA stilhoppning.
Så är vi av med det problemet på tävlingsbanan.

Men det är ju så många som VILL tävla på riktigt. Jaha.

Ja, fram för stilhoppning istället. Då kanske ungar lär sig att GE EFTERGIFT också. Lär man inte ut detta längre? Har förundrad och stundtals förfärad tittat på både träningar och tävlingar där de små (och större) ponnyerna får sig ett ryck eller segdrag över varenda hinder.

Och det irländska systemet med sporrar låter ju vettigt, Ramona.

Det är inte bara sporrarna som är problemet.

Jag tycker att man när man ändå är i farten i så fall kan förbjuda all form av uppbetsling också. Fast jag tror att den avarten slipper man nog till viss del om man tar bort omhoppning på tid och bara har stilhoppning istället

Det förslaget var uppe på stor häst för tjugotalet år sedan. Att lätt klass bara skulle vara stilhoppning och clearround. Jag protesterar lika mkt nu som då, varför ska alla straffas bara för att några missköter sig? :confused:
Jag tävlar hoppning för att jag vill tävla hoppning. Dressyr gillar jag inte, så svårt att tillfredställa alla olika domares tycke och smak i en bedömningssport!

Sista tävlingen jag red ingick stilbedömning i en vanlig hoppklass A:1C. Jag hade klassens högsta stilpoäng och placering. Så rätt stil utesluter INTE snabb och felfri runda!

Vet inte om vi skriver om samma ryttare.

Men en i svenska landslaget för några år sen deltog i tävlingarna på Strömsholm, personen använder spöt flitigt, får ett stopp på vattengraven tror jag det var, använder spöt och domaren utesluter ryttaren för frekvent användning av spöt
( :bow: till domaren). Dock tror vi inte att denna ryttare förstod det då den red emot hindret en gång till precis när domaren sa det så den tror väl att den vart utesluten pga vägran.

Vet inte om vi skriver om samma ryttare.

Men en i svenska landslaget för några år sen deltog i tävlingarna på Strömsholm, personen använder spöt flitigt, får ett stopp på vattengraven tror jag det var, använder spöt och domaren utesluter ryttaren för frekvent användning av spöt
( :bow: till domaren). Dock tror vi inte att denna ryttare förstod det då den red emot hindret en gång till precis när domaren sa det så den tror väl att den vart utesluten pga vägran.

Jag var funktionär på den klassen. Blev så förbannad när jag såg denne bete sig sådär. Jublade nästan av glädje när ryttaren fick utgå. Hästen var ju bara rädd för vattengraven, den va inte dum el så. Vågar den inte hoppa får ryttaren träna på vattengravor/mattor hemma isf................. :crazy:

Jag håller helt med.

Dock anser jag en viss händelse på tv för ett par år sedan är ännu värre. Det var sändningar från pingsttävlingarna på strömsholm. En av sveriges något mer framgångsrika ryttare (inte landslag, men precis under, obs-gruppen antar jag) ger hästen ett rapp med spöet före åtminstone fem av hindren (tyglarna i en hand). Kommentatorerna, vårat gamla "radarpar", tar inte på något sätt avstånd från det hela, utan berömmer istället ryttarens förmåga att hålla en bra rytm eller vad det var. Detta tycker jag är bedrövligt, då ryttaren säkerligen är mångas idol. Små tjejer och killar tittar på sändningarna, alla har sagt att man ska kolla på dom bästa om man vill bli bra, och tar efter sina förebilder. Inte konstigt att det blir fel om man kanske inte tänker efter så långt.

Den ritten är något som diskuterats både "högt" och "lågt" i hoppvärlden,kan väl konstatera att den var pinsam helt enkelt.:crazy:

Du tävlar inte ponny - så du räknas inte ;)

Allvarligt talat så förstår jag ju grejen, men just i utbildningssyfte för BARN tycker jag att det är en utmärkt idé. Ungefär som att unghästar rids i unghästklass.

Rätt stil är ju långsiktigt. Vem som helst i princip kan ju gasa runt en ponny i de lägre klasserna och vinna. Är det inte bättre att de lär sig att rida och faktiskt utvecklas och så småningom också tävla på högre nivå utan att det är på HÄSTENS bekostnad.

Jag tycker fortfarande att spöet är mindre illa än alla dessa starka bett som missbrukas i tid och otid. När mina barn var yngre hade de dött för ett pessoabett - för att de tyckte att det var så snyggt....

Sådant är fruktansvärt och jag vet flera tränare som inte säger ifrån. Tyvärr tror jag att pengar har en ganska stor del i detta eftersom flera ryttare kommer från välbärgade familjer och såna kunder vill man inte förlora eftersom de är en inkomst. Dock så anser jag att en tränare som tänker på det sättet är en dålig tränare eftersom hästens bästa alltid kommer i första hand. Det som förvånar mig mest är de tränare som är framgångsrika i högre klasser t.ex. SM och framställs positivt i media, så är det i många fall de som inte säger ifrån!

När jag har träning, är det en annan grupp på ridbanan brevid med yngre tjejer. Det jag reagerar på att tränaren säger är : Sparka på hästarna nu! SPARKA ?? ja alltså hon säger det istället för typ skänkla ! Är inte det helt fel ?

det är ju inte barnens fel att de är bortskämd utan det är föräldrarna. Snälla hästar dom har som inte kastar av ungarna:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka