Barn lämnat i bil - vad hade ni gjort?

Ridinglady

Trådstartare
Igår hade jag ett ärende till en medelstor svensk stad. När jag kom ut från mitt ärende och skulle ta min bil så börjar en annan bil larma. När jag tittar in i bilen så ser jag ett litet barn i baksätet ... Ung 3 år skulle jag tro. Jag tittar mig om efter mamma / pappa men ingen kommer. Efter 5 min går jag in i mataffären som ligger bredvid och ber dem ropa efter bilägaren i högtalaren, men de har ingen. Jag går ut igen och försöker prata med barnet men får inget begripligt svar svar. Barnet är vaket och närmast avtrubbat ...Det är ca 10 grader ute men soligt. billarmet går igen! Jag går in i affären ( medelstor mataffären) och ropar efter ngn med barn i en viss sorts bil. Ingen nappar. Jag går ut igen ... nu har det gått runt 25 min och jag ringer jag polisen! Efter ytterligare knappt tio min kommer en kvinna på ca 70 ut med kassar och ett barn på 6-7 år. Jag tilltalar kvinnan som först inte reagerar alls tills det större barnet säger ' farmor tanten vill ngt' Jag säger att det inte är ok att lämna ett barn själv så länge i en bil och att jag har ringt polisen och att hon bör vänta till polisen kommer. Hon muttrar att hon har bråttom och tar bilen och kör iväg. Jag ringer polisen och berättar att hon kört. Polisen ringer sedan mig för vittnesförhör. Hade ni gjort som jag i en sådan situation? Vad vore alternativet?

Igår hade jag ett ärende till en medelstor svensk stad. När jag kom ut från mitt ärende och skulle ta min bil så börjar en annan bil larma. När jag tittar in i bilen så ser jag ett litet barn i baksätet ... Ung 3 år skulle jag tro. Jag tittar mig om efter mamma / pappa men ingen kommer. Efter 5 min går jag in i mataffären som ligger bredvid och ber dem ropa efter bilägaren i högtalaren, men de har ingen. Jag går ut igen och försöker prata med barnet men får inget begripligt svar svar. Barnet är vaket och närmast avtrubbat ...Det är ca 10 grader ute men soligt. billarmet går igen! Jag går in i affären ( medelstor mataffären) och ropar efter ngn med barn i en viss sorts bil. Ingen nappar. Jag går ut igen ... nu har det gått runt 25 min och jag ringer jag polisen! Efter ytterligare knappt tio min kommer en kvinna på ca 70 ut med kassar och ett barn på 6-7 år. Jag tilltalar kvinnan som först inte reagerar alls tills det större barnet säger ' farmor tanten vill ngt' Jag säger att det inte är ok att lämna ett barn själv så länge i en bil och att jag har ringt polisen och att hon bör vänta till polisen kommer. Hon muttrar att hon har bråttom och tar bilen och kör iväg. Jag ringer polisen och berättar att hon kört. Polisen ringer sedan mig för vittnesförhör. Hade ni gjort som jag i en sådan situation? Vad vore alternativet?
Jag hade ringt polisen i ett tidigare skede och låtit dem avgöra allvaret i situationen.

Om det fanns risk för att det blivit varmt i bilen hade jag nog ringt polisen ännu tidigare och förmodligen krossat en ruta om inget hände och jag var orolig för barnet.
Jag gjorde -rätt eller fel - bedömningen att det inte var ngt överhängande hot med värmen. Min bil hade stått på parkeringen i ca en timme och var varm, men inte jättevarm. Det slog mig faktiskt först senare att barnet ju kunde ha suttit där flera timmar ... dvs bortglömt. Jag bara utgick ifrån att den vuxna var i affären ....Inser att man inte alltid är så klartänkt som man skulle önska i stressiga lägen ... Jag kunde t ex inte alls svara på vilken färg kvinnan hade på kläderna när polisen frågade ..bara att hon hade vardaglig jacka och byxor ...

Jag tycker att du agerat föredömligt. Det är alltid lätt att vara efterklok och att man skulle kontaktat polisen i ett tidigare skede, jag håller med om det men samtidigt förstår jag att det nästan bara är på forum som människor agerar perfekt i hypotetiska nödsituationer. Du har agerat nästan perfekt och det är superbra! Självklart ska du ställa upp som vittne. Oavsett om det innebär att det går att åtala eller inte, tror jag att en sådan händelse, med kallelse till förhör och medborgare som ställer upp att vittna - får många att inte göra om det.

Då var det säkert så. Du var på plats och du bedömde att det inte borde vara ngn större fara med värmen, det var säkert rätt :)

Jag tycker att du agerat föredömligt. Det är alltid lätt att vara efterklok och att man skulle kontaktat polisen i ett tidigare skede, jag håller med om det men samtidigt förstår jag att det nästan bara är på forum som människor agerar perfekt i hypotetiska nödsituationer. Du har agerat nästan perfekt och det är superbra! Självklart ska du ställa upp som vittne. Oavsett om det innebär att det går att åtala eller inte, tror jag att en sådan händelse, med kallelse till förhör och medborgare som ställer upp att vittna - får många att inte göra om det.
Fast med tanke på att vi vet vad som faktiskt har hänt i såna här fall är det nog bra att agera med säkerhetsmarginal - alltså t ex ringa polisen i princip direkt, även om man tycker att det inte så varmt ute.

Fast med tanke på att vi vet vad som faktiskt har hänt i såna här fall är det nog bra att agera med säkerhetsmarginal - alltså t ex ringa polisen i princip direkt, även om man tycker att det inte så varmt ute.

Jag menar att jag håller med om det och anser ändå att TS agerat nästan perfekt. Det som oroar mig är de andra 50 personerna som gått förbi bilen under den här tiden utan att bry sig.

Det beror väl på om man ser barnet eller inte. Jag tittar nog aldrig in i bilar på en parkering, jag hade mycket väl kunnat gå förbi.

Vad jag ffa inte fattar är hur man kan lämna ett barn i en bil överhuvudtaget. Jag lämnar inte ens en kasse med en liter mjölk och en liter yoghurt synligt i bilen, lägger det i bagaget.

@mandalaki jag håller med, skulle aldrig lämna min fyraåring i bilen. Jag undrar hur det kan kännas som ett bra beslut.

Jag hade ringt så fort jag såg det och ingen förälder i närheten reagerar om jag ropar, jag vet ju inte hur länge barnet suttit där.

Jag hade antagligen ringt polisen tidigare. Gått in i butiken och försökt få tag i föräldrarna och om inte det hade lyckats hade jag ringt polisen tror jag. Men det är ju lätt att sitta och säga här hemma, hur man gör när det väl händer är en annan sak.

Om larmet gått hade jag ringt polisen direkt. Möjligen ett försök att få tag på bilföraren genom butiken, men därefter ringt polisen.

@mandalaki jag håller med, skulle aldrig lämna min fyraåring i bilen. Jag undrar hur det kan kännas som ett bra beslut.

Jag tycker det helt beror på situationen. Man får alltid göra en riskbedömning när det gäller barn, men jag har svårt att se att fem minuter i bilen vid mitt lokala ICA är så värst mycket mer riskabelt än att låta sonen leka själv en stund ensam eller i sällskap med sina kompisar i trädgården. I mitt fall är sonen också mycket bestämd på punkten att han vill sitta kvar i bilen när jag springer in och handlar mjölk eller betalar för bensinen, och då får han vanligen göra det.

Och jag hade inte låtit en fyraåring sitta kvar i bilen.

Mina föräldrar lät min bror sitta kvar i bilen i några minuter vid den åldern.
Han lyckades på 5 minuter ta loss bältet, sätta sig på förarplatsen och tuta samt öppna bildörren och knalla ut. Så nej. Jag lämnar inte i bilen.

Mina föräldrar lät min bror sitta kvar i bilen i några minuter vid den åldern.
Han lyckades på 5 minuter ta loss bältet, sätta sig på förarplatsen och tuta samt öppna bildörren och knalla ut. Så nej. Jag lämnar inte i bilen.

Man känner nog sina barn ganska bra. Min son skulle aldrig komma på tanken att göra så. Han sitter där och tänker, som han uttrycker det.
Ärligt talat är jag mer nervös för hans säkerhet när jag kör bilen. Även om jag tar det försiktigt.

Man känner nog sina barn ganska bra. Min son skulle aldrig komma på tanken att göra så. Han sitter där och tänker, som han uttrycker det.
Ärligt talat är jag mer nervös för hans säkerhet när jag kör bilen. Även om jag tar det försiktigt.

Jag håller med, det är oerhört olika hur barn är. Jag har lämnat min dotter i bilen från hon varit 6 år och några gånger har jag nog varit borta upp emot 25 minuter men det upplever jag vara lite på gränsen i tid (hon har dock aldrig klagat utan brukar sitta och spela på min telefon eller lyssna på musik).

Det är väldigt stor skillnad på att lämna ett barn som om det skulle må dåligt av ena eller andra anledningen kan ta sig ur bilen och ett som inte klarar det, fastspänd och inlåst.

Fast det är lite det som är grejen, mig hade de aldrig lämnat. Jag var vild bortom sans och vett. Min bror däremot har alltid suttit där man satte honom, och hittade aldrig på bus eller gjorde tvärt om mot vad man sade. Det här en numer legendarisk släkthistoria om första och enda gången min bror hittade på ofog.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 084
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar