Ridinglady
Trådstartare
Igår hade jag ett ärende till en medelstor svensk stad. När jag kom ut från mitt ärende och skulle ta min bil så börjar en annan bil larma. När jag tittar in i bilen så ser jag ett litet barn i baksätet ... Ung 3 år skulle jag tro. Jag tittar mig om efter mamma / pappa men ingen kommer. Efter 5 min går jag in i mataffären som ligger bredvid och ber dem ropa efter bilägaren i högtalaren, men de har ingen. Jag går ut igen och försöker prata med barnet men får inget begripligt svar svar. Barnet är vaket och närmast avtrubbat ...Det är ca 10 grader ute men soligt. billarmet går igen! Jag går in i affären ( medelstor mataffären) och ropar efter ngn med barn i en viss sorts bil. Ingen nappar. Jag går ut igen ... nu har det gått runt 25 min och jag ringer jag polisen! Efter ytterligare knappt tio min kommer en kvinna på ca 70 ut med kassar och ett barn på 6-7 år. Jag tilltalar kvinnan som först inte reagerar alls tills det större barnet säger ' farmor tanten vill ngt' Jag säger att det inte är ok att lämna ett barn själv så länge i en bil och att jag har ringt polisen och att hon bör vänta till polisen kommer. Hon muttrar att hon har bråttom och tar bilen och kör iväg. Jag ringer polisen och berättar att hon kört. Polisen ringer sedan mig för vittnesförhör. Hade ni gjort som jag i en sådan situation? Vad vore alternativet?