Comfort
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fruktansvärt tragiskt, men det berodde ju inte på att hon endast ammade i elva månader, utan att mamman inte åt som hon hade behövt.... Eller så är det helt enkelt nåt annat som spökar....
Amningen i sig ger barn det de behöver lååångt längre tid än de 6 månader man normalt säger. Jag känner flera barn som är ammade mer än ett år, utan något annat tillskott, de lever och mår bra.
Fast det där stämmer inte. Jag sitter med telefonen nu så jag kan inte hitta lämpliga källor men du får gärna komma med källor som bevisar att bröstmjölk inte ger tillräckligt med näring så länge. Synd om ammande mammor skulle bli avskräcka pga någon nestlépropaganda eller seglivad myt.
Fast det är inte bra, då mådde de bra TROTS att de var helammade, inte tack vare. Barnet får slut på sina järndepåer och bröstmjölk är fattigt på järn- dock tar bebisen lätt upp det järnet men det räcker inte i längden- och kvaliteten blir sämre efter en tid, det är för lite kalorier för ett växande barn och för lite av vissa näringsämnen, ffa järn.
Fast det är inte bra, då mådde de bra TROTS att de var helammade, inte tack vare. Barnet får slut på sina järndepåer och bröstmjölk är fattigt på järn- dock tar bebisen lätt upp det järnet men det räcker inte i längden- och kvaliteten blir sämre efter en tid, det är för lite kalorier för ett växande barn och för lite av vissa näringsämnen, ffa järn. Därav rekommenderar WHO helamning ett halvår, och därför rekommenderas smakportioner. Tex är vällingen man köper till de små berikad.
Men absolut att i just detta fall så bör mamman ha ätit dåligt, barnet ha haft dåligt upptag etc, för att det ska gå så långt så det dör ska det väldigt mycket till..
Jag vet att både slv och who rekommenderar helamning i ett halvår och sedan bröstmjölk som huvudföda resten av första året, samtidigt som man börjar med smakportioner. Det jag säger är att om barnet inte är intresserat av att äta 250 ml potatismos när det är 8 månader så kommer det inte att dö av näringsbrist för det. Det finns otroligt många vars barn mår toppen trots att de är ett och inte äter jättemycket vanlig mat.
Mitt äldsta barn var 13 månader innan han började äta mer än tre majskorn per dag. Jag googlade mycket då, och kom fram till att jag var långt ifrån ensam. Det hjälpte mig jättemycket och jag slappnade av och lät det ta den tid det tog.
Många faktorer påverkade barnet i artikeln men jag tycker deras rubrikval är puckat och helt felaktigt.
Har varit i samma situation. Ammade länge för att jag visste att det var det enda sättet jag visste att sonen fick i sig näring då han var (och är) väldigt petig med maten. Han låg i övre halvan av växtkurvan till jag slutade amma vid 18 mån och sedan dess har han legat något under.
Allt blir lätt så svart och vitt. Vet många som stressar och börjar introducera annan mat redan när barnet är 4 mån bara för att de vid 6 mån ska ha "annan mat som huvudföda". Om mamman äter näringsriktigt blir mjölken full av näring och de klarar sig långt mer än 6 mån. Men såklart ska man hela tiden se att de växer och utvecklas som de ska. Och såklart ska man inte smörja in barnet i lera om de har bronkit utan ge det medicin.