"Svarta rubriker har fått Ungern att framstå som ett hjärtlöst land. Det finns samtidigt ett annat Ungern med människor som vill hjälpa de nödställda.
– Om man ser de utländska tidningarna kan man tro att vi är elaka, säger Gabriella Balint som just delat ut smörgåsar vid järnvägsstationen.
... Runt bordet kommer diskussionen i gång om den ungerska politiken.
– Vi gör bara det som regeringen egentligen borde göra, säger Aurel Pasztor.
Till vardags är han riskkapitalist och finansierar ungerska start up-bolag.
– Jag gick förbi Keleti och såg hur situationen var där. Tänkte att jag måste göra något, även om jag inte hade någon lösning på problemet, säger han.
För ett tag sedan hittade han gruppen ”Låt oss tillsammans hjälpa flyktingarna” på Facebook och letade sig fram till det lilla högkvarteret på Bérkocsi-gatan, här ägnade man sig tidigare åt att hjälpa de många hemlösa i kvarteren.
Gabriella Balint har rätt. Överallt där det finns flyktingar i Ungern finns det också frivilliga som vill bistå med hjälp.
– Jag kan inte förklara på engelska, men jag tycker att vår regering är korkad, inte normal, säger hon."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ungern-svartmalas-men-manga-vill-hjalpa-till/
– Om man ser de utländska tidningarna kan man tro att vi är elaka, säger Gabriella Balint som just delat ut smörgåsar vid järnvägsstationen.
... Runt bordet kommer diskussionen i gång om den ungerska politiken.
– Vi gör bara det som regeringen egentligen borde göra, säger Aurel Pasztor.
Till vardags är han riskkapitalist och finansierar ungerska start up-bolag.
– Jag gick förbi Keleti och såg hur situationen var där. Tänkte att jag måste göra något, även om jag inte hade någon lösning på problemet, säger han.
För ett tag sedan hittade han gruppen ”Låt oss tillsammans hjälpa flyktingarna” på Facebook och letade sig fram till det lilla högkvarteret på Bérkocsi-gatan, här ägnade man sig tidigare åt att hjälpa de många hemlösa i kvarteren.
Gabriella Balint har rätt. Överallt där det finns flyktingar i Ungern finns det också frivilliga som vill bistå med hjälp.
– Jag kan inte förklara på engelska, men jag tycker att vår regering är korkad, inte normal, säger hon."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ungern-svartmalas-men-manga-vill-hjalpa-till/