Barn är Barn är Barn.

C

C_L

Barn är känsliga individer. Vi vuxna är mer än om igen och gång på gång så vidriga i våra handlingar att vi borde sätta oss i skamvrån och skämmas.

När det kommer till högtider tex. som nu, i Jultid, och det ska firas med dina barn, mina barn och våra barn, andras barn, deras barn och alla andra barn! Så sätts man lätt i situationer där man får göra val.

I dagens familjekonstellationer är det mer en regel än ett undantag at det är någon form av arrangerad syskonrelation.

Är dessa mindre värda?

Svar Nej.

Gillar dessa barnen varandra mindre?

Svar vet ej, men i många fall är de lika nära varandra som vilka syskon som helst, om inte närmre!

När då släkt och vänner ska fira extra med någons barn, och bjuder in barn från en familj, men SÄRSKILJER och väljer ut endast ett av TVÅ barn och sätter dessa två barn i en orimlig, olidlig SITS där båda dessa måste förstå de vuxnas orimliga vidriga krav av egosistiskt tänkande, då har det helt enkeltgått för långt!

Som förälder sätts man också i en sits där man vill vara alla till lags. Jag skulle aldrig förneka mina barn att träffa släkten även om jag valt att utebli eller avstå, men att behöva säga till det ena barnet att tyvärr, du får inte följa med för du är inte deras släkt, det är fan inte kul, det kan jag lova.

Hur vuxna kan bete sig så förstår jag inte!


Inte nog med att det kvarvarande barnet blir ledset, det barnet som är utvalt och får lov att åka på julfest känner sig så fruktansvärt dum och får såklart SAMVETSKVAL OCH DÅLIGT MÅENDE och VILL JU KNAPPT ge sig av!

Men som vi alla vet försöker alltid barn att vara LOJALA TILL ALLA OCH ALLA TILL LAGS så i sista sekund Kan de bli övertalade ändå.


Nej fy fan säger jag bara för vuxnas trångsynta handlande där vi skapar mönster och tankegångar för de kommande generationerna, där vi delar upp mitt och ditt liknande rasistiska tankar, "Håll dig på din kant, du är inte en av oss" och där BARN ALLTID ÄR DE SOM FÅR LIDA!




GOD fortsättning önskar jag alla ... och förresten, Äger vi våra barn? är det inte så istället att det är en ynnest att få lov att HA DEM I VÅR NÄRHET???????

Oavsett om det är mina, dina, våra eller deras?




*Många funderingar denna morgon*
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Om jag hade varit förälder i en sån situation hade jag inte accepterat någon inbjudan om inte alla syskon var välkomna.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Om jag hade varit förälder i en sån situation hade jag inte accepterat någon inbjudan om inte alla syskon var välkomna.

Jag var väldigt väldigt nära att stoppa det hela.....

men så vill jag inte heller bidraga till, eller motverka gemenskapen mellan "släktingen" och min lilla dotter, fast att jag vet att det nu blev på bekostnad av styvdottern.

Ingen lätt sits och hur jag än gjorde blev det fel det vet jag.

Lilla dottern kom hem och var glad i alla fall och styvdottrn fick min och sin pappas fulla uppmärksamhet i går kväll.

Inte lätt att styra runt allt när det blir högtider etc, men jag är överrens med mig själv att det var både första och sista gången de delades på.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Usch, det är så svårt med det där.
Jag har två barn, som har två olika pappor.
Yngsta sonen räknas som en i familjen, medans min äldsta son är en utböling.
Det såg man tydligt nu vid jul. Lillsonen fick många dyra julklappar, vilket inte storsonen fick. Det var tur att stora sonen valde att fira jul med sin pappa i år så han inte såg vad lillsonen fick i julklapp.
Stora killen fick av min killes farmor en julstrumpa och en mugg. Värt 20 kr. Lilla sonen fick av samma farmor (sin gammelfarmor) en julstrumpa med en liten kudde i. Och 1500 kr.
Jag blev nästan lite arg. Det känns inte så väldigt rättvist.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Fast där tycker jag inte att din släkting gjorde så fel. Om hon hade gett samma summa till din äldsta son så får ju han ändå mer än din yngste eftersom din yngste son inte får (förmodar jag) några presenter av din äldste sons släktingar.

Kanske vill gammelfarmorn ge din yngste ett sparkapital då de faktiskt är släkt och hon ser sina blodsband starkare där än hos din äldste son som hon faktiskt inte är släkt med. Du hade ju kunnat ha ett helt koppel med barn sedan tidigare skulle det då innebära att din yngste son inte skulle få några gåvor från henne om hon inte gav alla andra samma gåva?
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Jag blev nästan lite arg. Det känns inte så väldigt rättvist.
Det förstår jag... Jag har inte samma pappa som mina bröder, men mina bröders släkt har alltid behandlat mig och min syster på samma sätt som bröderna och kusinerna har blivit... Vi har fått samma summa som alla andra av farmor och vi har fått lika stora presenter vid födelsedag/student/konfirmation...

Men det var inte bara vi utan ena kusinfamiljen hade sin morbror inneboende, dvs den ingifta fasterns bror har bott hos familjen under många år och han har behandlats på samma sätt som vi andra, trotts att han inte har nåt med familjen att göra... :bow::bow::bow:
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Barn ser det inte så, jag hade nog sett det som att jag är inte lika mycket värd som min bror... *vet av egen erfarenhet*
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Det beror ju på hur familjen i övrigt ser ut.

Min man har två barn sedan tdigare de har alltid tidigare fått julklappar av mina föräldrar kanske inga dyra men julklappar iaf (nu har vi alla dragit ner så nu får bara minstingarna). Nu har vi ju fått barn ihop min man och jag och mina föräldrar överöser dem med julklappar men styvbarnen förstår faktiskt det för de säger att precis så gjorde deras morföräldrar till dem så där finns inte ett sting av avundsjuka.

Jag tycker det är upp till föräldrarna att förklara för barnen varför det blir som det blir och skulle det nu bli total orättvisa så kan man väl som förälder fixa till det. Men jag tycke inte att man kan kräva av andra att de ska ge alla presenter om de inte vill eller har råd.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

I vår familj har vi två barn! Den ena är sambons dotter som bor varrannan vecka. Även om hon inte är min dotter är hon ett barn i min familj!

Såå det har jag fått klarlägga för alla berörda släcktingar. Uppvaktas den ena så uppvacktas den andra. Inga skillanader.

När vi pratar rättvisa så har det varit skillnader i värde på presenter, MEN varannan vecka barnet har två familjer tredubbla personer av "farfarstyp" och dubbletter i "mormorsstuk" som bryr sig om henne, uppvaktar osv. Hennes biologiska mormor ger mer än min mamma som inte är mormor osv.. så det jämnar ut sig.. Jag är tror inte att de känner någon skillnad.

Jag är också noga med att lära barnen det här med att det är inte värdet utan tanken ... Och det är just det, jag vill att folk skall komma ihåg även henne..... eftersom hon är ett barn i min familj.


Just julen ställer nog till ett stort H:devil:H för många barn/familjer. Och man önskar att alla vuxna skulle kunna släppa sitt ego och sätta sina barn främst!

Alla barn förtjänar en ärlig och vettig vuxenvärld, men världen ser tyvärr inte sådan ut.

Världen är inte till för alla.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Stora killen fick av min killes farmor en julstrumpa och en mugg. Värt 20 kr. Lilla sonen fick av samma farmor (sin gammelfarmor) en julstrumpa med en liten kudde i. Och 1500 kr.
Jag blev nästan lite arg. Det känns inte så väldigt rättvist.

Där ser jag inte alls problemet. Synbart fick de in princip samma sak; julstrumpa med grej i. Kuvertet är lätt att smussla undan och det behöver barnet/barnen inte ens veta.
Tycker du själv att hon skulle ge samma sparkapital till dem båda?
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Det var inte tänkt som sparkapital, utan pengar som jag skulle köpa saker för till sonen. Hon är för gammal för att orka gå och julhandla, så hon gav alla pengar.
Jag fick tex 500 kr av henne. Lika mycket som hennes barnbarn fick.
Det var bara min stora son som fick nånting han inte har nån som helst glädje av.
Jag tycker att hon borde ha gett hälften av pengarna till min stora son.
Hon hade inte förlorat nånting på det. 750 kr är mycket pengar för en 1½-åring och en 6-åring.

Att min minsta inte får presenter av stora sonens familj tycker inte jag är konstigt. De har knappt träffat honom och han ingår inte i deras familj.
Stora sonen ingår däremot i lillsonens familj. Han brukar alltid vara med på födelsedagar, påsk osv med den familjen.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Jag tror att högtider överhuvudtaget ställer till problem för människor. För barn, föräldrar, mor/far föräldrar. Alla vill försöka göra rätt och allt skall vara så bra som möjligt för alla.

Alla har helt pltösligt glömt bort vad högtiden är till för.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Jag och min syster har olika pappor.. det har aldrig varit tal om att hon skulle följt med till min pappa då jag skulle dit? Oavsett om det var jul eller "vanlig" påhälsning...?

Senare flyttade även min lillasysters pappa och vår mamma isär och även om jag då bott i samma hus som honom i 4 år har jag aldrig haft en tanke på att hälsa på honom eller fira jul med honom heller?

Vi har heller aldrig jämfört saker som vad hon fått av sin pappa jämfört med vad jag fått av min osv...

Ibland tror jag att det är föräldrarna som gör vissa värderingar som förs över(om än oavsiktligt) på barnen. Å i bland är det helt enkellt bara jätte fel och orättvist!

Jag menar inte att din reaktion skulle vara fel eller så - har ju absolut inte koll på era familjeförhållanden, jag bara gjorde en snabb reflektering.
Reagerade styvdottern negativt på detta så är det ju något som absolut bör tas upp med dessa släktingar!
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Att min minsta inte får presenter av stora sonens familj tycker inte jag är konstigt. De har knappt träffat honom och han ingår inte i deras familj.
Stora sonen ingår däremot i lillsonens familj. Han brukar alltid vara med på födelsedagar, påsk osv med den familjen.

Just precis så var det för oss, bröderna var inte med i min släkts uppvakningar, men vi (om jag var i den staden mamma bor i vill säga) var med på alla uppvaktningar, vi (jag och syrran) blev uppvaktade på exakt samma sätt som de andra som var blodsligt släkt. vi har fått samma nivå på presenter som de andra även om vi inte varit blodsligt släkt, de har jämnställt oss med de andra... :love::love::love:Jag inser plötsligt hur glad jag är för det...
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Vad skönt att det har funkat så bra för er.
Det blir ju onekligen lite mer komplicerat med firande och mycket annat när det handlar om familjer med barn från olika håll.
Tycker det är viktigt att se till att inget barn känner sig utanför.
 
Sv: Barn är Barn är Barn.

Precis, det är nog väldigt viktigt man inte blir utanför...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 519
Senast: cherie
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 208
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn I min facebookfeed dyker det numera upp små reklamklipp från SVT:s barnkanal. Antagligen för att jag har ett barn, som kollar på...
Svar
10
· Visningar
1 920
Senast: Imogen
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 133
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp