Barmarksdrag (MTB)

Blueberry

Trådstartare
Är det någon här som sportar på det sättet?

Jag har en mountainbike.
Och en hund som älskar fart.
Det skulle nog kunna vara något för oss.

Men jag vet nästan ingenting om barmarksdrag, så... what can you tell me about it?

Sv: Barmarksdrag (MTB)

På med en bra sele som fördelar tryck, koppla en lång men lätt lina i ett midjebälte med expander, sätt dig på cykeln och kör:D

Om du tror att de inte kommer kuta av sig själva så börja med en "hare" i form av hundekpiage eller människa framför som de kan springa mot.

Jag har motionscyklat med honom förut när vi bodde i lägenhet, han blir överlycklig och vill helst springa sitt snabbaste från början till slut. Antar att det är bra :D

Var lite försiktig med att hålla högt, jämnt tempo på enformigt och hårt underlag. Det är farten som skadar... Så länge man värmer ordentligt och inte överanstränger hunden är det dock en ypperlig motionsform!

Akta tassarna om du ska köra på asfalt, det sliter hårt!

Här hemma har vi fantastiska vägar i skogen, sand och stig. :)
Provar lite nu under oktober. Midjebälte har jag ju redan, ska undersöka vilken lina som kan passa... Såg koppel som är elastiska här om dagen, kan det vara något?

Jag kör med 6 mm nylonlina från bygghandeln. Det brukar vara lättare och mindre vindfång än koppel.

Dessutom bör du ha lite längre än ett standardkoppel, så att du har lite marginal att bromsa på om hunden stannar;) Ca 2½-3 meter mellan mig och närmsta hunden har jag till mina.

Gå in på draghundsförbundets sida.
Massor med goda råd där.

Jag har bara baggenbälte när jag springer med hunden. När jag cyklar sitter min fast i cykeln med snabbutlösare. Har inte vågat ge mig ut på singletracks med min hund än men sambons gamla tävlings-MTB ser allt mer lockande ut, där den står i garaget ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V