Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

sandrafors

Trådstartare
Kan man genom att träna hästen till mer bärighet och få den att lätta framdelen få den att höja sig fram?

Alltså... kan man få en överbyggd häst att höja upp sig fram så att exteriören ändras så att den inte är överbyggd längre?:confused:

Min häst är 157cm i mkh och 159 över korset. Alltså överbyggd.
Jag fick påståendet att man kan träna hästen så att den höjer hela framdelen med ngra cm och då inte skulle vara överbyggd längre om den höjde sig fram...
Förstår någon vad jag menar?

Min fråga är alltså om man kan träna hästen så att den inte kommer vara överbyggd sen?

Hästen är fyra år, går i en låg form och kan kännas som att rida i nerförsbacke i traven. Hon går lite på bogarna och har huvud och hals neråt, vill jag lyfta upp henne så blir det som att hon hänger neråt i handen. Jag försöker hela tiden få henne att bära sig själv mer och skulle vilja få mer "uppförsbacke känsla" att rida i. Jaa, det är väl de flesta som har målet med sin ridning att hästen ska gå med mer bärighet och inte för mycket vikt på framdelen.

Men med detta så tänker jag automatiskt högre form (man ska väl inte tvinga upp hästen i högre form förrän den har styrkan för det?), och hon är ju unghäst som inte rids så mycket. Men bättre bärighet och att få henne att lätta fram kanske inte är synonymt med högre form? Eller? Känner att jag kört fast i mina funderingar :(
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Man kan ju rida så att den blir högre fram vid ridning men inget som håller sig i stallet. Sen att en fyraåring är två cm överbyggd är ju inget ovanligt, det kommer säkerligen växa ikapp. Rid den lång och låg du, men inte så att den hänger i handen, den kan ju gå lång och låg utan att gå på bogarna. Rider du för tränare?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jaa alltså jag tyckte det lät konstigt att man kan ändra mankhöjden genom att rida upp den fram liksom, men samtidigt så sitter ju som inte bogbladen fast i skelettet utan fäster med muskler? Kanske tanken är att man ska kunna höja den där på ngt sätt... nä jag vet inte :/ Det var en person som sa att med rätt träning med bärighet som får hästen att lätta fram kunde man fixa(minska?) överbyggdheten på 6 veckor. Denna person jobbar med muskler osv på både människor och hästar (har lång erfarenhet). Men måste fråga efter en förklaring om hur det skulle gå till i kroppen på hästen isåf, för jag kom inte på hur det skulle kunna gå till...

Det blir som lätt att jag får hålla ganska mycket stöd på tygeln när hon går med huvudet lågt, för mycket enligt mej, jag vill kunna ha ganska lösa tyglar. Släpper jag efter så kommer hon ännu lägre och mer framåt i öppen form och rinner som iväg och springer för snabbt. Hon kan som inte vinkla in bakbenen inunder sig utan skjuter bara på.

Ser på bilder att hela jag och hästen är i nerförsbacke, ska försöka tänka mer på att räta upp mej själv och höja handen mer. Jag hamnar lätt med låga händer och nervikta handleder har jag sett på bilder. Jag rider sporadiskt för tränare, dock har vi mest bara tränat på att lära in galoppfattningar, avsaktningar och igångsättningar. Vid igångsättning till trav ville hon skjuta ut bogen till höger och när vi tränade på att få henne att göra en igångsättning helt rak i kroppen så tyckte hon att det blev jobbigt. Så vi har inte tränat mer än sånt basic för tränare än.

Såhär ser det ut i våran nerförsbacke :(

376765_10150995693077735_402968320_n.jpg

20120814_171521.jpg
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag överlåter gärna till nån annan att svara bättre på det där med att "ändra storleken" på hästen men det finns väldigt bra förklarat i en bok jag läst ( skola din häst) att när hästen arbetar rätt, alltså inte går på bogarna vilket inte är samma sak som att den måste gå i en högre form så kommer manken upp bättre.
Som du själv skriver så sitter ju inte bogarna fast i skelettet och därför beror det på muskelaturen att hästen kan "höja" sin manke.
När hästen går på bogarna i "nerförsbacke" så säckar den lite ihopa i hela sin hållning och manken sjuker ner mellan bogbladen. Hästen ska gå med lätthet och frihet i sina bogar med en "stållt hållning".

Som sagt, är definitivt ingen expert på att förklara sånt här och överlåter det gärna till någon som är bättre på att skriva.
Men annars rekomenderar jag att du kikar i boken, den finns på många bibliotek om man inte har lust att köpa :)

Men som föregående skrev också så är det ju ingen konstighet att en så ung häst är överbygd!
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

jaa alltså jag vet hur jag vill att det ska kännas och jag vet hur jag vill att det ska se ut, men att sen förverkliga det är lättare sagt än gjort :(

Men om vi utgår från att när hon går på bogarna så sänks manken, och om hon då blir lägre fram så blir ju överbyggdheten ännu påtagligare? *spånar på om det kan finnas sanning i att min ridning påverkar om min häst blir överbyggd eller inte*
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jo då, visst kan de höja sig så det kvarstår mellan ridpassen!
Rider man upp dem i fram konstant varje ridpass kommer de så småningom komma upp någon cm eller två fram. Så pass att det blir mätbar skillnad iaf.

De har ju inte axelleder likt oss. Hela bröstkorgen hänger ju som i en gunga av muskulatur. Tightar man till de musklerna och de varit lite hängiga innan lyfter hela fronten på hästen. Men det kräver sin man att få till det. Och det kräver också att hästen är lite sänkt då man börjar med den. Får man tag i en toppryttares häst kanske effekten uteblir IOM att de redan ridit upp den.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Det blir som lätt att jag får hålla ganska mycket stöd på tygeln när hon går med huvudet lågt, för mycket enligt mej, jag vill kunna ha ganska lösa tyglar. Släpper jag efter så kommer hon ännu lägre och mer framåt i öppen form och rinner som iväg och springer för snabbt. Hon kan som inte vinkla in bakbenen inunder sig utan skjuter bara på.

Det låter som din häst hänger.
Jag brukar säga som så att om en häst hänger ner framåt, och trycker sig nedåt till ännu mer hängning när den får längre tyglar, då är det dax att, kanske tom ofta, ändra på formen och få den mer upp.
Rida lång och låg ett helt pass,nja, din häst blir för mycket framtung, du bär den, du har för mkt i handen.

Övergångar.Se till att aktivera bak in och ut.

Jag skulle mycket väl beroende på känslan när jag satt upp, rida en häst som går som du beskrivit i en åt "övertygeln " form, rida med en hand som är kvick till att lätta av så hästen blir tvingad att hitta sin egenbalans.
Och faktiskt tom skita i formen på sätt och vis.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jo då, visst kan de höja sig så det kvarstår mellan ridpassen!
Rider man upp dem i fram konstant varje ridpass kommer de så småningom komma upp någon cm eller två fram. Så pass att det blir mätbar skillnad iaf.

De har ju inte axelleder likt oss. Hela bröstkorgen hänger ju som i en gunga av muskulatur. Tightar man till de musklerna och de varit lite hängiga innan lyfter hela fronten på hästen. Men det kräver sin man att få till det. Och det kräver också att hästen är lite sänkt då man börjar med den. Får man tag i en toppryttares häst kanske effekten uteblir IOM att de redan ridit upp den.

Precis som våra armar egentligen hänger fast bröstkorgen via muskler. Jämför anatomiskt bogbladen med våra skulderblad så får du i stort sett motsvarande anatomi.
Att våra skulderblad sedan ledar till nyckelbenen, som i sin tur ledar till bröstbenet, ger lite stabilitet åt det hela på människa.
Men du ska alltså inte blanda in axellederna alls i diskussionen för att hamna rätt.

Håller med dig i övrigt att man, eftersom det handlar om muskulär upphängning, går att påverka mankhöjden.
Dock kan man fundera över hur bra det egentligen är eftersom man torde vara ute efter att förkorta musklerna för att lyfta bröstkorgen och normalt sett innebär en förkortning av en muskel en ökad spänning i den.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Kan jag göra upplyftande tygeltag när hon börjar lägga sig i handen, och sen släppa lite kvickt? Då kommer hon förmodligen höja huvudet först och sedan sättas ur balans ett steg när jag släpper. Gör det så att hon tappar förtroendet för min hand eller att hon lär sig hålla balansen själv och inte kan låtas sig bäras runt av mej?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

okej! Ja då är det bara att fortsätta jobbet med att försöka få henne att bära sig själv och lätta fram, och se om hon lyckas höja sig fram något! Jag funderar på om att träna ryggning kan vara något som gör att hon förflyttar tyngden lite mer bakåt? Jag brukar träna halter, att hon ska göra korrekta halter och inte en tvärbroms på frambenen. Hon gör gärna det, man får smyyga in henne i halten annars så stannar hon gärna lite ryckigt och snabbt på ordet "ptroo"- Men kanske lägga in några steg i ryggning från halt också för att hon inte ska vara så mycket på framdelen?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Kan jag göra upplyftande tygeltag när hon börjar lägga sig i handen, och sen släppa lite kvickt? Då kommer hon förmodligen höja huvudet först och sedan sättas ur balans ett steg när jag släpper. Gör det så att hon tappar förtroendet för min hand eller att hon lär sig hålla balansen själv och inte kan låtas sig bäras runt av mej?

Jag skulle valt den vägen med uppresande tygeltag, men jag är inte så säker på att jag skulle sedan direkt "skulle släppa lite kvickt", inte i början.

När du tar ett uppresande tygeltag som hjälp så är det viktigt att du får ett stöd i handen först när formen kommer upp, ett jämt stöd, därför måste du i samband med det uppresande, kvicka men mjuka, tygeltaget driva mer så hästen går fram, bjuder fram och att du försöker få med bakbenen iaf mer.

Men svårt att säga precist när man inte sett och ffa inte känt.

Jag hör till de som inte håller på och nöter nedåt såhär på yngre hästar, jag anser det är oerhört svårt för de kommer väldigt gärna alldeles för mkt på bogarna dessutom är nyttan obefintlig.

Visst lär jag in hjälpen och stämmer av så det fungerar, men det är först när jag kommer till bärighet o balans för LA som nyttan av denna form blir användbar, då har jag också bakdelen engagerad på ett annat sätt, vilket också är svårt på en ung häst som rids i en stupande form, baken halkar efter och den kan inte komma under för det är för framtungt i fram.

Jag går emot en hel del här men jag anser att det är av vikt att känna i vilken form hästen kommer mest o bäst till sin rätt och är det en lite mer öppen och lite mer upp ex, då rider jag så.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag skulle inte använda ryggning, en anledning är din djupa form , finns stor risk att din häst krullar ihop sig än mer och då riskerar du felaktigt tramp.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

det var ordet uppresande tygeltag som jag sökte, inte upplyftande :P Jag ska ta och rida nästa vecka och tänka mer på att försöka ha henne lite högre, lättare och mer öppen i formen. Dock tycker jag att det brukar kännas så obalanserat i den formen, men det är väl kanske för att hon inte kan tåga på stabilt i sin nerförsbacke där jag bär henne ;)

I ryggning så krullar hon inte ihop sig, utan tar upp huvudet och backar slarvigt. Men hon gör inte korrekta ryggningar än enligt min synpunkt. Jag vill kunna rygga med bärighet och koll på benen, så känner att det är något vi behöver träna på också.

Mina tänkta mål med träningen nu:
- Uppresande tygeltag, inte erbjuda mej själv att sitta och bära runt på hennes huvud i en låg form.
- Få till korrekta halter, där hon inte stannar hastigt på frambenen utan "sätter" sig lite mer.
- Igångsättning från halt som börjar bakifrån, inte famlar iväg direkt med all vikt på frambenen.
- Rygga korrekt där hon vinklar in bakbenen under sig, inte rinna iväg flackt(varken vid framåt eller bakåt...)

Detta känns som övningar som skulle minska möjligheten att gå på bogarna och vara framtung?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jo då, visst kan de höja sig så det kvarstår mellan ridpassen!
Rider man upp dem i fram konstant varje ridpass kommer de så småningom komma upp någon cm eller två fram. Så pass att det blir mätbar skillnad iaf.

De har ju inte axelleder likt oss. Hela bröstkorgen hänger ju som i en gunga av muskulatur. Tightar man till de musklerna och de varit lite hängiga innan lyfter hela fronten på hästen. Men det kräver sin man att få till det. Och det kräver också att hästen är lite sänkt då man börjar med den. Får man tag i en toppryttares häst kanske effekten uteblir IOM att de redan ridit upp den.

Systers varmblodstravare är ett exempel på just detta. Han har "rest" sig 1,5 cm i manken genom åren efter att han började dressyrridas, överbyggd med väldigt korta skenor fram och jättelånga bakben. :) Likaså med min egna ridtravare. Blev också närmare 1,5 cm högre i manken när hon fått bärighet och muskler.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

åh! Men då ska vi fortsätta jobba med att fixa bärighet och lätthet fram :) Inte bara för hållbarhet och bekväm ridning, hon kanske inte kommer vara överbyggd och byggd i nerförsbacke sen då heller :)
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja, där gjorde jag bort mig. ;)
Man ska nog inte skriva när man är så trött och inte tänker till nog.

Men oavsett om jag tabbade mig med människo-anatomin så kan jag hästanatomi och hästträning rätt väl. Och när man kan elevera hästarna genom att rida dem högre fram, så det består mellan passen handlar det ofta om att de är dåligt ridna innan. De har alltså tappat normal tonus. Man sätter inte spänning i dem, då gör man fel.
Vi människor har ju inte ständig belastning i vår bröstmuskulatur eller skulderblad iom att vi inte går på alla fyra. Hästar däremot har ständigt en form av tyngande och därmed också stretchande vikt i muskulaturen iom att inte leder stöttar upp fronten. Det blir en stretchande effekt om man inte då och då spänner till och därmed tränar muskelfibrerna att kortas/dra ihop sig.
Om de då inte är byggda så att de rent exteriört inte har en tendens att spänna "rätt" sorts muskulatur och heller inte lärt sig det och rids så kan man elevera dem bara genom att korta muskulaturen till det normala iom att man ger den normal tonus. Att sen gå snäppet längre ger spänningar. Just därför måste träningen vara stretchande också.
En människa som inte tränar buk/bål kan få kulmage. men man behöver inte ha spänningar i bukmuskulatur för att ha platt mage av att magen har normal muskeltonus och håller in inre organ.

Jag har tränat upp ett gäng hästar till höjd manke. De har flertalet genomgåtts av veterinärer och equiterapeuter etc ua. Men så tror jag också mer än de flesta på stretchande ridning/arbete vid hand. och framför allt att lära ästen balansera sig genom att använda manken i sidled och bakbenen i vinkling, inte halsen/huvudet ut eller upp. Är de i balans spänner de inte till. Lär man dem dessutom att balansera sig i olika form upp/ned/in/ut/höger/vänster så spänner de sig sällan och man får en lösgjord häst som inte hindras att arbeta med bakdelen till handen och tvärtom hand till bakhov.
Jobbar man dem så brukar de flesta eleveras något. Om än det oftast blir tydligare på de som har kass exteriör.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Hur gammal är din häst?

Man bör vara lite försiktig med att joxa för mycket med handen på en ung häst. Nu vet jag ju inte hur länge din är riden, om den går fram etc. Men börjar man för tidigt försöka fixa formen kan man få problem med en häst som backar av fram. Antingen kan de börja undvika handen och rulla ihop sig eller så slutar de gå fram om man ser gå fram som tempo eller så rent av reagerar de i större reflexer som att resa sig etc(då får det oftast gå rätt långt).

Men är din häst riden ett bra tag, svarar ALLTID villigt fram i form av tempo och i form av att söka sig till handen och länga ut halsen ur manken kan man börja laborera med formen. Det får dock aldrig bli så att hästen drar in halsen i manken eller tappar tempo. Då får man backa bandet iom att man tagit det för långt och lite fel.

På unghästar skiter jag i formen. De ska lära sig gå fram, svvänga och stanna och backa utan formkrav. När det sitter så börjar jag laborera mer med formen.
Men jag lär in ett signalsystem för hur jag vill att de ska forma halsen. Med hjälp av det kan jag be dem runda sig i olika delar av halsen och länga ut den ur manken. Jag lär dem också "hur mkt" kontakt jag vill ha, dvs hur stort tryck jag vill behöva ha i handen(det ska redan vara gjort i form av att man talar om att man ska stanna för små hjälper och detsamma gå fram för lätta hjälper). Man talar om hur mkt de kan "luta sig i handen" för det är ju det de gör. Och jag är ingen rullator! Nu bör de lära sig vinkla sig i lederna i bakdelen och därmed kunna balansera sig själva.
För hästar byggda i nedförsbacke kan det vara lite svårare. Det får man ta hänsyn till. Men i takt med att de först och främst förstår att de ska vinkla lederna och sedan blir starkare och mer balanserade kommer få mer och mer elevation fram, först under små stunder i ridpasset, sen mer och mer och till slut även utan ryttare.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja det fungerar faktiskt, har klarat av at träna up min sto som har samma tendenser at ändra sin krop, underhalsen är nästan borta, hästen sätter alltid backhuvar under sig och klarar nästan piaffe. Det tog en massa tid och tålamod och lite vandring på sidovägar. Använde fransk cavesson, bosal och ett Correction bit från USA (kandar med rulle och tredelad mundstycke) plus sporrar och spö. Det avgörande är att får hästen att använda bakfötterna, eller att börja jobba med bakfötterna mycket mera under sig än vad är naturligt för honom.

Ofta är det så att när man ÄNTLIGEN merker en pos. förändring så kommer det tar mist lika långt en gång till tills den nya hållningen verkligen sitter kvar om man ej rider på en längre period. Den def. förbättringen är uppnåt när hästen rör sig i hagen och använder samma rörelse och hållning som han har lärt sig.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Hur gammal är din häst?

Man bör vara lite försiktig med att joxa för mycket med handen på en ung häst. Nu vet jag ju inte hur länge din är riden, om den går fram etc. Men börjar man för tidigt försöka fixa formen kan man få problem med en häst som backar av fram.

Hästen är 4 år.

Och jag anser att denna form om den är som TS påstår, måste ändras nu, att ta uppresande måste göras ihop med drivning , det är aoch o och då backar hästen inte av.
Man börjar med drivning och får man inte det svar som behövs så kan man inte ta uppresande.
Självklart ska man inte hålla på med uppresande hursomhelat och helatiden , utan sparsamt och som sagt med drivning.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Mina tänkta mål med träningen nu:
- Uppresande tygeltag, inte erbjuda mej själv att sitta och bära runt på hennes huvud i en låg form.
- Få till korrekta halter, där hon inte stannar hastigt på frambenen utan "sätter" sig lite mer.
- Igångsättning från halt som börjar bakifrån, inte famlar iväg direkt med all vikt på frambenen.
- Rygga korrekt där hon vinklar in bakbenen under sig, inte rinna iväg flackt(varken vid framåt eller bakåt...)

Jag skulle faktiskt skippa det mesta där än så länge- ingen ide att sitta o rida med precisionshalter o ryggning med en form som inte hittat rätt.

Jag skulle i det arbete du gör befästa övergångar och bakdelens engagemang i den form som du vill ha, alltså: trav-skritt, skritt-trav, trav-gal,gal-trav och skritt-gal, gal-skritt.
Det är lättare med övergångar att få bakdelen engagerad, att få en stabilare form, när du gör halter eller ryggning så finns det större risker med bakåttänk det kommer du lätt helt ifrån när du slipper stanna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp