Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

KL
Det är ju skillnad på inridning o insittning- vilket det mest handlar om som 2½åring- på de som är fysiskt o psykiskt i gott skick samt väl hanterade- innan.

sen rids de inte på hela vintern. det är som sagt inte mkt de behöver kunna utföra på ridprovet- mest visa att de går att rida på- inte bara är snygga.:grin:

nu kom vi rätt mkt från ämnet:o

Jag har faktiskt slutat att använda mig av uttrycket inridning när det kommer till unga hästar. Folk klarar inte av att skilja på unghästridning och vuxenhästridning. Jag väljer att använda uttrycket insittning istället. Då får folk en bättre bild av vad det igentligen rör sig om. Det verkar som om många inte klarar av särskilja de olika nyanserna i ridningen när det kommer till unghästridning.

Mvh

Tora

Kronisk hälta på en 6-åring. du är väldigt luddig.
Har svårt att se att en sdn häst inte skulle kunna bli frisk med rätt behandling o vila:confused: om det inte är medfödda fel som sagt.

Jag tänker inte gå in på några detaljer, eftersom hästarna inte var i min ägo då och det inte är tillåtet enligt forumsreglerna att diskutera folk som inte själva deltar i diskussionerna. Men behandlande veterinär ansåg att hästen skulle tas bort, och att det inte var medfödda fel.

Ägarna kanske inte hade tid, ork eller kunskap att få hästen frisk.
Känner till en sdn som gavs bort- som problemhäst- i igångsättningsfasen. skickade ungarna både högt o lågt.

I det ena fallet KAN detta vara sant. Jag ville faktiskt köpa tillbaka den hästen, men fick inte. I det andra fallet stämmer det inte.

Haflingern är inte en barnhäst- kan vara riktiga monster:eek:

Tack för den! :crazy: :mad: Mina uppfödningar är trevliga och välupfostrade. Men det får jag väl inte säga för dig, då är jag bara självgod ... Och var får du in "barnhäst" i sammanhanget? Var har jag sagt att de sålts till eller ridits av barn?

Vilken kategori människor köper en sdn?

Mkt sällan erfarna .

Och varför håller då de som ridits in senare? Deras ägare är precis lika "normalkunniga".

OBSERVERA också att jag har fler än två uppfödningar! Det är två som inte hållit till hög ålder, resten är idag mellan 1 och 32 år (32-åringen är alltså inte min uppfödning utan mitt stamsto. Henne har jag "bara" haft i 23 år nu ...). Räknar jag in mina föräldrars uppfödningar också, vilket är vettigt i det här sammanhanget, då de har vuxit upp i samma miljö och delvis är släkt, så blir det ännu fler friska sunda hästar.

Dessutom finns det faktiskt väldigt duktiga haflingerägare också. I helgen tänkte jag åka och titta på min mammas uppfödning när han tävlar med sin tredje ryttare i hoppning (LA och MSV B). Han har gått till SM i fälttävlan, haflinger-EM i fälttävlan och lag-SM i hoppning två gånger med de två tidigare ryttarna. Så snacka inte skit om alla haflingerägare eller -ryttare, tack. OBS! JA, jag vet att det är skillnad mellan tävlingsmeriter och att vara en bra unghästutbildare ... Blev lite irriterad bara ... ;)

den är ju även kallblodig o är väl senare utvecklad:confused:

Haflingern är INTE ett kallblod! Att de är senare utvecklade är ju precis det jag sagt hela tiden. Mina ligger exempelvis efter "normalhästen" när det gäller tandfällning, vilket (som jag också sagt) indikerar att de är senare utvecklade. Så även om jag är helt införstådd med att tidig belastning är bra och nyttig så kommer jag inte att rida in dem vid 2½ års ålder, eftersom jag inte stirrar mig blind på forskningsresultat utan ser till individerna.

så jag förstår bättre- var du kommer ifrån- i din tankebana o erfarenhet.

Jag hoppas verkligen att det där betyder det den positiva sidan i min hjärna vill få det till, alltså att hästar är olika och att tiden för utbildningsstarten därför kan skilja sig åt. Om det betyder det den negativa sidan av min hjärna vill få det till så avstår jag från att svara, då jag med all säkerhet skulle bli bannad från Buke för tid och evighet om jag svarade på vad jag tycker om folk som generaliserar andras kunskapsnivå utifrån vilken hästras de sysslar med ... ;)

Det finns inga 3-årstest för dessa- där man måste få godkänt ridprov- om man vill ha diplom- om man klarar sig över den exteriöra gränsen.

:idea: Precis vad jag skrivit i ett tidigare inlägg ...

Senast ändrad:

Var säger jag att jag tror att all ridning = vuxenhästridning?

Jag tycker du verkar lite grälsjuk faktiskt ;) Jag håller ju med dig om allt utom just precis den exakta tidpunkten för när jag startar. Det har jag (tycker jag) förklarat klart och tydligt varför, att mina hästar enligt min bedömning utvecklas senare än "mallhästen".

Ingenstans säger jag att jag rider 60 minuter första "ridpasset" eller att jag inte förstår skillnaden mellan unghästridning och vuxenhästridning. Mitt "schema" börjar bara senare än ditt, eftersom mina hästar visar "indicier" på att utvecklas senare, så vad är problemet?

Om det är så att "din" hästras utveckling vid 3 års ålder motsvarar ett halvblods utveckling vid 2 års ålder är det ju en sak.

Problemet är att du tar upp en diskussion utan att definera vilket material du använder som underlag och dessutom utan att definera en gemensam standard.

Vid treårs ålder så anses halvblod ha uppnått en viss mognad både kroppsligt och mentalt. För att förbereda hästen för den påfrestning som inträffar när man börjar rida in hästen så vill jag ha lång tid för förberedelse. Gärna minst ett halvår helst ett år. Att börja med en 3-åring utan förberedelse innan tror jag är dåligt för hållbarheten på hästen.

Vi måste ju ändå ha vissa gemensamma grunder att stå på. Om du pratar om äpplen som mognar under vintern och jag pratar om äpplen som mognar under sommaren så blir det ju lite tokigt.

En till faktor att tänka på när det gäller dina uppfödningar är kanske att avelsmaterialet inte är så bra som du tror. Det var ju trots allt flera av dina avkommor som hade blivit utdömda (jag har förstått att de var nära släkt typ syskon).

Mvh

Tora

Ja jag upplevde oxå att det drogs alla över samma kam.

Enstaka sena individer eller en "sen" ras ska ju inte alls ridas in vid 2½ år, men sittas in klarar de alla.

Det finns ju betydligt mer stora hästar- buntar ihop alla varmblodiga raser- varav en mer rättvis bild kan ges.

sen är pengar en stor sak. en högt försäkrad häst dömer man nog ut, om man vill ha råd med en ny eller triangelmärker den. finns DE reggade någonstans eller ingår de i utförsäkringsstatistiken?

Tack för det ... I det fallet litar jag faktiskt på det den behandlande veterinären sade, att skadan var helt klart ridrelaterad och att det INTE var ärftligt. Jag har även kollat upp släktingar i utlandet, som är friska och sunda och används även vid hög ålder, just för att kunna utesluta att det skulle bero på generna, eftersom just hållbarhet är en så viktig aspekt i min avel. Dessutom har vi ett ganska stort antal friska, sunda uppfödningar som hållit utmärkt upp i hög ålder, så jag tror inte att just mitt avelsmaterial är så speciellt kasst. Det är som sagt hästar som har ridits och körts, tränats och tävlats, inte bara "gått och strosat i hagen". Men nu är jag väl självgod igen ...

Sen har den här "inridningsdiskussionen" inte bara berört halvblod, utan även exempelvis kallblod, så att specificera rasen föll mig faktiskt inte in i mitt första inlägg. Men jag gjorde det ganska snabbt sen, och jag ska tänka på det ännu mer i fortsättningen.

En till faktor att tänka på när det gäller dina uppfödningar är kanske att avelsmaterialet inte är så bra som du tror. Det var ju trots allt flera av dina avkommor som hade blivit utdömda (jag har förstått att de var nära släkt typ syskon).
Fast nu låter det väl lite väl hårt, två utdömningar av kanske 20 års uppfödning är väl inget dåligt resultat? Iofs så vet vi inte hur många de är i antal, men med deltagare i SM mm så låter det ju inte illa och hur många uppfödare kan skryta med liknande resultat för sina uppfödningar?

Ja jag upplevde oxå att det drogs alla över samma kam.

Enstaka sena individer eller en "sen" ras ska ju inte alls ridas in vid 2½ år, men sittas in klarar de alla.

Jag uppfattar nog att "båda sidor" har dragit alla över en kam i den här diskussionen (som alltså INTE påbörjades av mig ...)

Det finns ju betydligt mer stora hästar- buntar ihop alla varmblodiga raser- varav en mer rättvis bild kan ges.

Det finns tillräckligt många ponnyer och kallblod för att man ska kunna utföra inte bara en utan flera vetenskapliga studier, men de stora pengarna finns inte där.

sen är pengar en stor sak. en högt försäkrad häst dömer man nog ut, om man vill ha råd med en ny eller triangelmärker den. finns DE reggade någonstans eller ingår de i utförsäkringsstatistiken?

Det där stämmer nog alldeles utmärkt det. Sen undrar jag över den här statistiken som försäkringsbolagen gör. Det är ju inte bara så att föl och unghästar som förolyckas finns med i den statistiken och "snedvrider" den (ett olycksfall i hagen innebär ju inte nödvändigtvis dålig hållbarhet på hästen). Hur räknas de hästar in som inte längre kan livförsäkras för att de är för gamla? Min "gammeltant" är ju fortfarande veterinärvårdsförsäkrad, dock inte livförsäkrad sedan många år tillbaka.

Fast nu låter det väl lite väl hårt, två utdömningar av kanske 20 års uppfödning är väl inget dåligt resultat? Iofs så vet vi inte hur många de är i antal, men med deltagare i SM mm så låter det ju inte illa och hur många uppfödare kan skryta med liknande resultat för sina uppfödningar?

Tack!

Nej, det är inte hundratals uppfödningar, men alla utom två har alltså hållit mycket bra! :) Och räknar jag in släktingarna i utlandet - som alltså också hållit bra - DÅ blir det hundratals! Och ja, jag har koll även på de utländska släktingarna. Hade jag inte det skulle jag inte kunna bedriva en vettig avel.

Nu är du sådär diffus igen:crazy:

hu många är det? 4 st:angel:
hur gamla...............

att en viss linje är krya är ju bra

Jag har talat om i tidigare inlägg att det rör sig om ett drygt tjugotal egna uppfödningar plus fyra hästar som köpts in som föl, och att de idag är i åldrarna 1-32 år (32-åringen är inte min uppfödning, vilket jag också sagt, men hon är ju mitt stamsto, så jag nämner henne ändå).

Räknar jag med alla släktingar som finns både i Europa och andra länder så rör det sig om hundratals individer. Beroende på hur nära eller avlägsna släktingar jag räknar med kan jag nog komma upp i några tusen släktingar ... Många känner jag mer eller mindre "privat" alltså inte bara på pappret, att de har de eller de meriterna, utan jag känner andra uppfödare med dessa stammar och vet vad hästarna lever för typ av liv, och ja, faktiskt, när de rids in! Det är hästar som körs/körts i skogen, tävlas/tävlats i dressyr, fälttävlan och galopp bara för att ta några exempel som jag kommer på så här "på rak arm". Många används i ridlägerverksamhet, då en av mina uppfödarkollegor i Tyskland har sådan verksamhet (med c:a 100-150 haflingerston i avel som också rids av lägerbarnen). De är mellan 0 och 24 år och jag har inte lyckats hitta någon som inte hållit för normal ridning (utom de två som jag nämnt då). De rids inte in före 3 års ålder och stressas inte igenom utbildningen, vissa har varit ännu äldre än 3 vid inridningen och hållit utmärkt ändå.

De jag inte räknar med är de som förolyckats eller måst avlivas av andra orsaker (utslitna tänder eller fästingburna sjukdomar t.ex.) som inte har direkt med hålbarheten att göra.

Nöjd nu?

Och om någon undrar så ja, jag är en total härstamningsnörd ... :D

Tack för att du svarar sakligt och utan otrevliga undertoner Eldfuxen.

Det är ju viktigt med egna erfarenheter och kunskaper när man läser en vetenskaplig avhandling. Som sådan beskriver den utförligt varför, vad och hur den har genomförts. Det vill säga urval och förutsättningar finns klart angivna. Det gör att jag kan med min kunskap avgöra relevansen mellan avhandlingen och min situation och därigenom antingen dra egna slutledningar eller göra egna studier med en bra grund i och med arbetet med den förra avhandlingen.

Jag brukar undvika att säga att jag har si och så lång erfarenhet. Om någon hävdar 20 års erfarenhet vet man inte om det är ett års erfarenhet och 19 års upprepning.....:cool:

För övrigt är jag ganska säker på att de flasta skador uppstår när man överskrider hästens förmåga fysiskt och psykiskt, och då är det oftast försent...

Till sist ,att ha barfotahästar kräver god kunskap och arbete. Det är inget för den late ;) ...och inte till varje pris.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Om jag räknar in släktingar till mina blir det 100 000-tals:grin:

Återigen. Det handlar inte om stress. då har du missuppfattat det hela. Långsam tillvänjning.

KL

En fråga till Emindy... Ang din hänvisning till gammal litteratur...

Du har säkert vissa bra saker att tillägga till diskutionen, men alltså... på 27 år så har det hänt mycket..

För 27 år sedan så dog nästan folk av lugnhinneinflammation ju för bövelen.. :)

och tänk på all som har utvecklats i världen på 30 år! Varför skulle all forskning som görs på hästar och andra djur vara helt felaktig?

Det kan du väl knappas tro på själv egentligen va?

Ha en trevlig kväll!

En fråga bara...

Om nu då dina hästar eller de i Tyskland kan ridas in vid 3 års ålder och de hästar de övriga pratar om här innan kan ridas in, ( eller sittas in, kanske vi skulle säga) vid 2 1/2 års ålder och dina ligger ett halvår efter i utvecklingen ... om vi kollade på tandfällningen så är det ju för guds skulle exakt samma sak som att rida in dom vid 2 1/2 om det hade varit ett halvblod?

Eller vad är skillnaden då? Då gör ju du samma sak mot din häst.. eller de i tyskland då som gick på ridläger och höll länge?

Helt rätt att man ska vara kritisk mot det man läser och ju äldre ju mer kritiskt kanske. Men bara för att det är gammalt behöver det inte vara fel. Ta och läs Greken Xenofons bok om ridkonst som han skrev c:a 400 år före kristus. Det är förbluffande hur mycket som fortfarande är gångbart idag ;)

Om du tycker 30 år är lång tid är du nog inte så gammal va?:cool:;) Man får ett litet annat perspektiv när man blir lite äldre.......:grin:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Om jag räknar in släktingar till mina blir det 100 000-tals:grin:

Återigen. Det handlar inte om stress. då har du missuppfattat det hela. Långsam tillvänjning.

Så du känner hundratusentals hästar, personligen? Så att du vet hur de växt upp, utfodrats (i princip, inte antal gram havre per dag ;) )när de ridits in, vad de gjort i sina liv? Du känner deras uppfödare och vet hur de tänker? Grattis! Då måste du ha legat i ...

Med tanke på hur väl du "kände" h*n som vann Haflinger-EM i dressyr (inte alls, visade det sig när jag kollade) så tillåter jag mig att tvivla på dina uppgifter.

Sen är det inte jag som påstått att man måste stressa om man rider in hästen lite senare än vid 2½ års ålder, det är ju du! Läs ditt eget inlägg 290, där säger du

det blir ännu värre om man kör igång för hårt närt den är 4-5

och det var det jag svarade på. Att man inte behöver stressa bara för att man börjar lite senare.

En fråga bara...

Om nu då dina hästar eller de i Tyskland kan ridas in vid 3 års ålder och de hästar de övriga pratar om här innan kan ridas in, ( eller sittas in, kanske vi skulle säga) vid 2 1/2 års ålder och dina ligger ett halvår efter i utvecklingen ... om vi kollade på tandfällningen så är det ju för guds skulle exakt samma sak som att rida in dom vid 2 1/2 om det hade varit ett halvblod?

Eller vad är skillnaden då? Då gör ju du samma sak mot din häst.. eller de i tyskland då som gick på ridläger och höll länge?

Men jag har aldrig sagt något annat! Det enda jag sade var att jag inte rider in mina hästar vid 2½ års ålder ... Det är ju andra som klagar på min inställning, att jag inte bryr mig tillräckligt om den moderna forskningen o.s.v. när det enda jag gör är att analysera den och använda mig av den med sunt förnuft ...

Detta, att jag rider in mina hästar senare, sade jag för övrigt som ett tillägg till mitt inlägg om att hästar idag blir äldre än tidigare, som svar på ett påstående om att gamla hästar är ovanligt idag (vilket det inte är). Jag försökte helt enkelt vara lite diplomatisk ... Dumt, dumt.

Jag gjorde också misstaget att inte förtydliga att jag sysslar med andra hästar än halvblod. Jag trodde inte att det var nödvändigt, eftersom diskussionen tidigare rört diverse olika hästar (bl.a. halvblod och kallblod, i inlägg som jag sett, läst och minns) men i Hästsverige i dag tycks ordet "häst" vara synonymt med SWB (svenskt halvblod), trots att det finns över 30 raser här i landet ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka