Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?
Kronisk hälta på en 6-åring. du är väldigt luddig.
Har svårt att se att en sdn häst inte skulle kunna bli frisk med rätt behandling o vila
om det inte är medfödda fel som sagt.
Jag tänker inte gå in på några detaljer, eftersom hästarna inte var i min ägo då och det inte är tillåtet enligt forumsreglerna att diskutera folk som inte själva deltar i diskussionerna. Men behandlande veterinär ansåg att hästen skulle tas bort, och att det inte var medfödda fel.
Ägarna kanske inte hade tid, ork eller kunskap att få hästen frisk.
Känner till en sdn som gavs bort- som problemhäst- i igångsättningsfasen. skickade ungarna både högt o lågt.
I det ena fallet KAN detta vara sant. Jag ville faktiskt köpa tillbaka den hästen, men fick inte. I det andra fallet stämmer det inte.
Haflingern är inte en barnhäst- kan vara riktiga monster
Tack för den!
Mina uppfödningar är trevliga och välupfostrade. Men det får jag väl inte säga för dig, då är jag bara självgod ...
Och var får du in "barnhäst" i sammanhanget? Var har jag sagt att de sålts till eller ridits av barn?
Vilken kategori människor köper en sdn?
Mkt sällan erfarna .
Och varför håller då de som ridits in senare? Deras ägare är precis lika "normalkunniga".
OBSERVERA också att jag har fler än två uppfödningar! Det är två som inte hållit till hög ålder, resten är idag mellan 1 och 32 år (32-åringen är alltså inte min uppfödning utan mitt stamsto. Henne har jag "bara" haft i 23 år nu ...). Räknar jag in mina föräldrars uppfödningar också, vilket är vettigt i det här sammanhanget, då de har vuxit upp i samma miljö och delvis är släkt, så blir det ännu fler friska sunda hästar.
Dessutom finns det faktiskt väldigt duktiga haflingerägare också. I helgen tänkte jag åka och titta på min mammas uppfödning när han tävlar med sin tredje ryttare i hoppning (LA och MSV B). Han har gått till SM i fälttävlan, haflinger-EM i fälttävlan och lag-SM i hoppning två gånger med de två tidigare ryttarna. Så snacka inte skit om alla haflingerägare eller -ryttare, tack. OBS! JA, jag vet att det är skillnad mellan tävlingsmeriter och att vara en bra unghästutbildare ... Blev lite irriterad bara ...
den är ju även kallblodig o är väl senare utvecklad
Haflingern är INTE ett kallblod! Att de är senare utvecklade är ju precis det jag sagt hela tiden. Mina ligger exempelvis efter "normalhästen" när det gäller tandfällning, vilket (som jag också sagt) indikerar att de är senare utvecklade. Så även om jag är helt införstådd med att tidig belastning är bra och nyttig så kommer jag inte att rida in dem vid 2½ års ålder, eftersom jag inte stirrar mig blind på forskningsresultat utan ser till individerna.
så jag förstår bättre- var du kommer ifrån- i din tankebana o erfarenhet.
Jag hoppas verkligen att det där betyder det den positiva sidan i min hjärna vill få det till, alltså att hästar är olika och att tiden för utbildningsstarten därför kan skilja sig åt. Om det betyder det den negativa sidan av min hjärna vill få det till så avstår jag från att svara, då jag med all säkerhet skulle bli bannad från Buke för tid och evighet om jag svarade på vad jag tycker om folk som generaliserar andras kunskapsnivå utifrån vilken hästras de sysslar med ...
Det finns inga 3-årstest för dessa- där man måste få godkänt ridprov- om man vill ha diplom- om man klarar sig över den exteriöra gränsen.
Precis vad jag skrivit i ett tidigare inlägg ...