Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nu lägger du ord i min mun som jag aldrig har sagt ...

För det första tyder inte ALL forskning på att hästar mår bäst av att ridas in vid 2½ års ålder. För det andra säger jag inte att jag "tycker" utan jag hänvisar till min egen personliga erfarenhet. Det är lite skillnad, i alla fall för mig.

Om jag säger så här: Två av mina uppfödningar har ridits in och "belastats" (med ryttare) tidigt. Båda är idag döda. En blev 6 år, en blev 7. Jag har varit i kontakt med behandlande veterinär i det ena fallet, med försäkringsbolaget i det andra fallet, eftersom jag ville ha klarhet i att det inte var några ärftliga svagheter som orsakade utslagningen. Det de har kunnat berätta, som inte varit sekretessbelagt eller dylikt, visar att det var ridningen som var problemet. Nu kan det förstås bero på HUR hästarna ridits, inte bara hur tidigt, men när alla andra i släkten, som ridits in vid 3½-4 års ålder visat stor hållbarhet, då bär det faktiskt emot för mig att ens sitta upp på en häst som är 2½.

Sen vet inte jag vad den moderna forskningen säger om just att belasta hästens rygg. Benens tillväxtzoner får ju en annan typ av belastning, då de belastas "mot" planet. Ryggen belastas ju "med" planet. Urkass beskrivning, men tänk på hur ryggkotorna belastas jämfört med benen så förstår ni säkert vad jag menar.

Till sist så skulle jag förstås ha skrivit precis så som jag tänkte från början. Alltså att man t.ex. kan köra in hästen innan den rids in. Det var den typen av "belastning" jag pratade om, inte lösdriftsvistelse.

Om jag säger så här: Två av mina uppfödningar har ridits in och "belastats" (med ryttare) tidigt. Båda är idag döda. En blev 6 år, en blev 7.

Det de har kunnat berätta, som inte varit sekretessbelagt eller dylikt, visar att det var ridningen som var problemet. Nu kan det förstås bero på HUR hästarna ridits, inte bara hur tidigt.

med största sannorlikhet så JA.
Om man drar vetenskapliga slutsatser utifrån sina egna erfarenheter som dessutom är fåtaliga, är man ute på väldigt sned väg.

Återigen - ett treårstest innebär 6 varv runt fyrkanten i alla gångarterna. Det är inget som påverkar en frisk häst negativt. varken kort eller långsiktigt.

Sen vet inte jag vad den moderna forskningen säger om just att belasta hästens rygg. Benens tillväxtzoner får ju en annan typ av belastning, då de belastas "mot" planet. Ryggen belastas ju "med" planet. Urkass beskrivning, men tänk på hur ryggkotorna belastas jämfört med benen så förstår ni säkert vad jag menar.

Till sist så skulle jag förstås ha skrivit precis så som jag tänkte från början. Alltså att man t.ex. kan köra in hästen innan den rids in. Det var den typen av "belastning" jag pratade om, inte lösdriftsvistelse.

Men påverkas verkligen benets tillväxtzoner (epifysen) av belastning? De är ju genetiskt styrda sas. Däremot kan man ju fundera på muskulatur, leder och ligament? Vore jätteintressant om någon kunnig person kunde reda ut detta.

Jag drar inga vetenskapliga slutsatser utifrån två hästar. Såpass kunnig om forskning och statistik är jag också. Men jag (bara jag) agerar utifrån min erfarenhet. Däremot säger jag inte att alla andra måste göra som jag, eftersom jag har rätt, för det visar mina två exempel. Lite skillnad, faktiskt. Eller hur?

Man kan ju välja vem man säljer till.

En uppfödare som jag känner säljer inga unghästar, utan utbildar dem först- lite olika beroende av gren.

Nu lägger du ord i min mun som jag aldrig har sagt ...

För det första tyder inte ALL forskning på att hästar mår bäst av att ridas in vid 2½ års ålder. För det andra säger jag inte att jag "tycker" utan jag hänvisar till min egen personliga erfarenhet. Det är lite skillnad, i alla fall för mig.

Om jag säger så här: Två av mina uppfödningar har ridits in och "belastats" (med ryttare) tidigt. Båda är idag döda. En blev 6 år, en blev 7. Jag har varit i kontakt med behandlande veterinär i det ena fallet, med försäkringsbolaget i det andra fallet, eftersom jag ville ha klarhet i att det inte var några ärftliga svagheter som orsakade utslagningen. Det de har kunnat berätta, som inte varit sekretessbelagt eller dylikt, visar att det var ridningen som var problemet. Nu kan det förstås bero på HUR hästarna ridits, inte bara hur tidigt, men när alla andra i släkten, som ridits in vid 3½-4 års ålder visat stor hållbarhet, då bär det faktiskt emot för mig att ens sitta upp på en häst som är 2½.

Men det beror ju helt på hur man gör det. Det är inte bara att sitta upp och rida en unghäst. Man måste veta vad man gör.

Problemet med egna erfarenheter är att de bygger på ett litet underlag där det finns många felfaktorer. Jag har också mycket egna erfarenheter men jag är medveten om att de just är egna erfarenheter och kommer det forskning (gärna flera olika studier) som påstår något som går stick i stäv med mina egna kunskaper så är jag inte sämre än att jag kan omvärdera dessa. Det har jag gjort många gånger genom åren. Faktum är att jag anser mig höra till en liten skala ridfolk som faktiskt klarar av att inse att de egna erfarenheterna kan vara felaktiga och att forskare kanske vet vad de talar om.

Mvh

Tora

Men påverkas verkligen benets tillväxtzoner (epifysen) av belastning? De är ju genetiskt styrda sas. Däremot kan man ju fundera på muskulatur, leder och ligament? Vore jätteintressant om någon kunnig person kunde reda ut detta.

Ja även ben anpassar sig till att tåla mer belastning. Sen finns det givetvis även andra faktorer men ta tex benskörhet hos kvinnor. En av faktorerna är otillräcklig belastning i yngre ålder. Det svåra är att belasta ben i tex händer. Hur ofta tar man emot små störar med händerna? Benen kan man ju belasta genom att stå och hoppa på stället.

Mvh

Tora

Ja även ben anpassar sig till att tåla mer belastning. Sen finns det givetvis även andra faktorer men ta tex benskörhet hos kvinnor. En av faktorerna är otillräcklig belastning i yngre ålder. Det svåra är att belasta ben i tex händer. Hur ofta tar man emot små störar med händerna? Benen kan man ju belasta genom att stå och hoppa på stället.

Mvh

Tora
:bow: Illa är det med dagens ungdomar- sitter bara framför spel o datorer:mad:

en långsam tillvänjning för framtida belastning ger hållbarhet.

Har ingen aning om hur en del här tror att man rider unghästar:confused:

det blir ännu värre om man kör igång för hårt närt den är 4-5
Man har ju ett långsiktigt mål.
Ju mindre bråttom man har, desto bättre hinner hästen anpassa sig o får även vila o smälta det den lärt sig.

har läst att flera tycker att hästen ska vara på topp när den är närmare 25 år. När/ om mina blir så pass, så ska de bara få njuta av naturen o bestämma sin egen takt.

Jag tror att det största problemet är att folk inte är medvetna om att det är skillnad på att rida en unghäst och en vuxen häst. Det är klart att unghästen far illa om man rider på den som man gör på en vuxen häst.

Sen är det ju inte frågan om två-tre månader som man rider en unghäst. Jag ser det som minst mellan 3-5 år. Under hela denna tiden rider man en unghäst och inte en vuxen häst. Det har inte så mycket att göra med hästens huvud som med hästens kropp.

Vad skillnaden exakt är är ju svårt att förklara bara så rakt av. Men bara för att en duktig ryttare tävlar högt upp i klasserna behöver det inte betyda att ryttaren är duktig på att rida unghästar. Det kräver en helt annan känsla och ridning.

Precis som det finns ryttare som är duktiga på att rida fram det bästa ur en välutbildad dressyrhäst så finns det ryttare som är duktiga på att rida unghästar så att de i framtiden blir hållbara.

Sen är ju frågan vad man har för material att jobba med och där väger ju uppfödar ansvaret tungt.

Mvh

Tora

Delvis knapplån och allmänt svar:

Vissa här tycks ha missförstått mig totalt - andra drar förhastade slutsatser.

Jag vet mycket väl hur en vetenskaplig studie är upplagd. Även om jag inte studerat medicin eller fysiologi ... Jag kände till begrepp som "dubbel blindtest" och "placeboeffekt" redan när jag gick på lågstadiet. Dessutom ser vetenskap ut på samma sätt (i princip) oavsett ämne. Så med 6 års högskolestudier i bagaget så är jag inte helt borta på just den punkten.

Jag har också 20 års erfarenhet som uppfödare, och har ridit in flera hästar, och jag vet naturligtvis att det är skillnad mellan att rida en vuxen häst och en unghäst, samt att den som är en duktig tävlingsryttare inte med nödvändighet är en duktig unghästutbildare.

Självklart är inte sidan jag länkade till en vetenskaplig avhandling! Det är en synnerligen populärvetenskaplig framställning ... Men informationen på sidan kan ju faktiskt ha vetenskaplig bakgrund ändå. OM den har det eller inte vet jag inte, det framgår inte av den information som ges, eller i alla fall ser inte jag det någonstans, men "författaren" har forskat inom ämnet, så mycket framgår. Hennes slutsatser att hingstar och valacker utvecklas senare än ston stöds också av en undersökning jag nyss fick information om, som behandlar östrogenets betydelse för skelettets utveckling, styrka och hållfasthet.

Jag har för övrigt varit inne på SLU:s arkiv, men hittar inga relevanta uppsatser. Faktum är att jag får noll träffar vad och vilka författare jag än söker på ... Däremot har jag fått fram info från andra källor och även läst om dessa undersökningar tidigare, så ja, jag är insatt i vad den moderna forskningen säger om tidig träning och hållbarhet. DET har jag, som ni kan se om ni läser noga, aldrig ifrågasatt. Det är ju i allra högsta grad vedertagen kunskap!

DÄREMOT kan man ju fundera på de olika studierna och deras innehåll. Flera i tråden tycker att hästfolk generellt är dåliga på att lyssna på forskningsresultat. Jag tycker att hästfolk generellt är dåliga på att ifrågasätta auktoriteter. Jag är uppväxt med en pappa som är både doktor och professor, och har alltså fått med mig "med modersmjölken" (eller fadersmjölken då ... :rofl: ) vikten av att ifrågasätta även modern forskning,. Hur skulle forskningen annars gå framåt, om man nöjde sig med de "senaste" resultaten? Ny forskning bygger ju normalt på tidigare forskning, men genom att ifrågasätta och undersöka nya aspekter av ämnet kommer man framåt.

De studier som jag har sett har enbart rört fullblod och varmblodiga ridhästar. Inte ponnyer eller kallblod. Inte så konstigt eftersom det är inom den kategorin hästar som de stora pengarna finns, även om exempelvis den svenska ardenneraveln är av mycket hög kvalitet.

Nu har jag alltså en far som är tämligen väl bevandrad inom humanmedicinen, och enligt honom så finns det en koppling mellan tid för tandväxling och utveckling samt slutlig längd (senare utvecklad = oftast längre som vuxen) hos människa. Just detta TORDE se likadant ut hos andra däggdjur (jag har dock inga vetenskapliga belägg för just detta påstående). Jag har konstaterat att mina hästar inte alls följer det normala "schemat" för tandväxling, utan ligger c:a 6 månader efter. Inte bara en häst, utan detta gäller generellt för mina hästar/uppfödningar. För säkerhets skull skall jag väl tillägga att de får bra foder, analyserat hö och en noga uträknad foderstat, de är alltså inte sent utvecklade på grund av bristfällig utfodring. Mot den bakgrunden är det enligt mig ganska vettigt att lägga utbildningen av just mina hästar lite efter "schemat". Där ser ni en av anledningarna till att jag inte tänker börja rida in mina hästar vid 2½ års ålder bara för att forskningen visar att det är så bra. Man måste ju som hästägare/uppfödare/utbildare tänka lite själv också. Utan att för den skull "dissas" som en som tror att h*n vet mer än de kunniga forskarna ...

Sen blir jag lika förvånad varje gång jag hör argumentet att "det är ju bättre att börja tidigt och ta god tid på sig än att börja senare och öka kraven för fort". Det är ju faktiskt fullt möjligt att börja senare och INTE öka kraven för fort. Om man inte anser att man måste vara "klar" till en viss tidpunkt så uppstår ju inte det problemet över huvud taget. Och eftersom "min" ras inte har några treårstest att ta hänsyn till så går det alldeles utmärkt för min del.

Apropå den statistiska säkerheten i mina iakttagelser, visst, det är ingen perfekt grupp ur forskningsperspektiv, och det finns ju felfaktorer att ta hänsyn till, MEN min gode far kunde faktiskt meddela att mina iakttagelser är statistiskt signifikanta. Ha! :p Chi-square 0,0003 och Fisher exact p = 0,0043, för den som är intresserad. Det var ju inte så att antalet observationer var enbart två, utan de var ju cirka 20 + 2. Man kan bevisa ALLT med statistik ... :devil: (Hoppas att ni noterar en viss självironi där ... :grin:)

Ytterligare en tanke: Ben anpassar sig till att tåla belastning, men det gäller även färdigväxta ben.

Till sist något jag valt att citera:

Sen är ju frågan vad man har för material att jobba med och där väger ju uppfödar ansvaret tungt.

God hållbarhet och sundhet är det viktigaste av allt i MITT avelsarbete. Mitt stamsto är 32 år och still going strong. Hon är visserligen "bara" pensionär numera, men pigg och vital och så "o-stel" i sina ben att hovslagaren faktiskt kommenterade det för ett tag sen. Hon gick med på ridläger i Tyskland när hon var där för att betäckas som 20-åring, har även gått på ridskola i Sverige, tävlat lätta klasser, fått föl, körts, you name it. Som 27-åring deltod hon i ridklasser med min då 7½-åriga systerdotter. Ingen jättebelastning, men ett nätt litet jobb för en pigg gammal dam.

Resten av "gänget" (dit räknar jag även mina föräldrars uppfödningar, som till viss del är släkt med mina) har gjort lite olika saker i sina liv. De flesta har tränats regelbundet, även om inte alla har tävlats. Det finns dock även tävlingshästar i skaran (upp till L:A dressyr, SM i fälttävlan och lag-SM i hoppning, plus någon westernhäst). Det är inga "betesprydnader" utan hästar som har använts, och de har visat mycket god hållbarhet. Det var ju just därför som jag diskuterade ev. ärftlighet på skadorna som de två inte så hållbara fick.

Nu hoppas jag att ni förstår att jag inte bara "dissar" den forskning som finns, utan faktiskt tar in den, men också ifrågasätter (på ett sunt vis) och tänker lite själv också. Och när jag gjort just det har jag kommit fram till att jag inte vill rida mina hästar när de är 2½.

Ska kanske tillägga också, för att knyta an till den ursprungliga frågeställningen i tråden, att jag har haft oskodda hästar i över 20 år, alltså långt innan det blev "modernt". Verkas regelbundet av utbildad hovslagare, så slipper ni fundera på det! :D De skos vid behov (vilket varit c:a 3 gånger (=3 skoperioder) de senaste 20+ åren, om jag räknar med min pappas körhäst också). Alla hovslagare jag har haft har tyckt att det varit mycket bra att de kunnat gå oskodda. Boots har jag inte skaffat några. Inte ännu.

Bra svarat! Forskning skall läsas kritiskt det är det som gör att den går framåt. Att sedan kunna vara lyhörd för stt egena kunskaper och erfarenhet är lika viktigt.

ANG TS .Så har jag varit mycket kritisk hela tiden till barfota verkningen .Tror att det är därför det har fungerat hos mig. Har inte bara läst en rapport och köpt alla ideer isorterade. ...Har mina boots kvar...:)

Vad menar du med normal tandväxling?
för mig stämmer det med att hästarna fäller vid 2½, 3½ samt de sista vid 4 ½ års ålder. Den ridning/ belastning som sker där är unghästridning- fortfarande.

Sen håller jag med övriga. Man följer inte riktlinjen om inte individen är klar för det- lika lite som man följer en "noga uträknad foderstat".

Jag anser nog att man inte bara ska dra slutsatser efter sin egen erfarenhet- vilket jag tycker att du gör.

Varför togs hästarna bort i så tidig ålder?
Köparna- vilka var de o vilken kunskap hade de?
ras?

Kan du vara 100 på att din uppfödning var den bästa tänkbara?

får en känsla av att du vet bättre pga din pappas meriter o även att du själv är utbildad- inom ngt helt annat än hästhållning/ uppfödning.

Tycker inte att du är självkritisk-mer självgod:angel:

Jag har hållit på med hästar i över 20 år nu. Både med trav, ridhästar, galopphästar osv.

Min erfarenhet är tvärtemot din. Dvs att hästar som börjar belastas i tidig ålder på korrekt sätt (alltså inte av någon okunning person) är de som håller bäst i längden.

Det är det som är så farligt att lita blint på egna erfarenheter som inte utförs enligt korrekta studier.

Jag har själv varit delaktig i några forskningsprojekt med våra travhästar. Det är väldigt stor skillnad i det sättet de utförs och det som jag baserar min erfarenhet på.

All forskning skall ses med kritiska ögon. Men när flera olika forskningsrapporter kan faställa samma sak då är det läge att omvärdera de slutsatser som man dragit av sina egna erfarenheter (men inte alltid ibland så får man ju faktiskt en bekräftelse på det man har trott och det är ju av naturliga skäl lättare att ta till sig).

Bara för några dagar sedan så pratade jag med en som eventuellt skulle kunna köra in min unghäst. Han tyckte det var så synd att så få hästar var inkörda nu för tiden. När han var pojk så var det snarare regel än undantag att hästarna var inkörda och då började man oftast vid 2-2,5 års ålder.

Visst kan skellet bli tåligare även när hästen blir äldre. Men vad många glömmer är att det tar väldigt lång tid för skelletet att anpassa sig till högre belastning. Det är ju inte frågan om några veckor och månader (som det är för muskler och ligament) utan så långt upp som till två år.

Dessutom så påpekar barfotarörelsen hela tiden att hästen skall belasta sina hovar med tex grus, asfalt osv (en populär förklaring till att man misslyckades med barfota gången är för att man inte utsatte hästens hovar tillräckligt mycket för olika underlag). Att då tidigt börja med unghästen måste ju underlätta detta (för att återknyta till ursprungsfrågan).

Mvh

Tora

Vad menar du med normal tandväxling?
för mig stämmer det med att hästarna fäller vid 2½, 3½ samt de sista vid 4 ½ års ålder. Den ridning/ belastning som sker där är unghästridning- fortfarande.

Och mina fäller ganska exakt ½ år senare.

Sen håller jag med övriga. Man följer inte riktlinjen om inte individen är klar för det- lika lite som man följer en "noga uträknad foderstat".

Men självklart ser man även på hästen och inte bara på "en noga uträknad foderstat" vid utfodring. Varför verkar du tro att jag är så okunnig och oerfaren?

Jag anser nog att man inte bara ska dra slutsatser efter sin egen erfarenhet- vilket jag tycker att du gör.

Och jag anser att jag studerar den forskning som finns och sedan kompletterar med egna erfarenheter och tankar (t.ex. rörande tidpunkt för tandfällning).

Varför togs hästarna bort i så tidig ålder?

Kronisk hälta.

Köparna- vilka var de o vilken kunskap hade de?

Varken mer eller mindre kunniga än övriga köpare, enligt min bedömning.

Haflinger.

Kan du vara 100 på att din uppfödning var den bästa tänkbara?

100 procent säker kan man aldrig vara, men mina kunskaper har inte minskat med åren, även om du nog tycker att jag är ruskigt självgod om jag säger så. Dessutom ansäg behandlande veterinär att skadorna var ridrelaterade. Det kan man naturligtvis inte heller veta med 100 procents säkerhet.

får en känsla av att du vet bättre pga din pappas meriter o även att du själv är utbildad- inom ngt helt annat än hästhållning/ uppfödning.

Nej jag vet inte bättre p.g.a. min pappas meriter eller min utbildning. Det tog jag upp eftersom Tora ville förklara skillnaden mellan en hemsida och en vetenskaplig uppsats för mig, något som jag är mycket väl medveten om (skillnaden alltså). Dessutom har jag inte bara "frågat min pappa" (hur skulle inte det ha dissats här?) utan en person som känner till en del om fysiologi och kroppens utveckling.

Tycker inte att du är självkritisk-mer självgod:angel:

Och jag tycker att du är fruktansvärt otrevlig! :mad: Men det kanske beror på att jag visste mer än du i en annan tråd? (Helt annat ämne, men sådant brukar tyvärr hänga med ett tag har jag märkt)

Kronisk hälta på en 6-åring. du är väldigt luddig.
Har svårt att se att en sdn häst inte skulle kunna bli frisk med rätt behandling o vila:confused: om det inte är medfödda fel som sagt.

Ägarna kanske inte hade tid, ork eller kunskap att få hästen frisk o visste nog heller inte så mkt om unghästridning.
var den inriden hos dig?
Känner till en sdn som gavs bort- som problemhäst- i igångsättningsfasen. skickade ungarna både högt o lågt.
Haflingern är inte en barnhäst- kan vara riktiga monster:eek:

Vilken kategori människor köper en sdn?

Mkt sällan erfarna .

den är ju även kallblodig o är väl senare utvecklad:confused:

så jag förstår bättre- var du kommer ifrån- i din tankebana o erfarenhet.

Det finns inga 3-årstest för dessa- där man måste få godkänt ridprov- om man vill ha diplom- om man klarar sig över den exteriöra gränsen.

Senast ändrad:

Men jag har ju aldrig ifrågasatt att det är vettigt att belasta hästen tidigt!

Vad gäller inkörning så håller jag helt med h*n som ska köra in din unghäst. Det är jättesynd att inte fler hästar är inkörda! Och ja, inkörning har jag inget alls emot att börja tidigt med! Det är ju jättebra om hästen är inkörd innan den börjar ridas. Det är ridning vid 2½ års ålder jag inte gör med mina hästar, av de skäl som jag redovisade. Alltså att mina hästar ligger c:a ½ år efter "mallen" vad gäller tandväxling, vilket indikerar att de är senare än "mallhästen" i sin utveckling.

Jag förstår egentligen inte vad du vill diskutera? Jag har också varit delaktig i vetenskapliga studier och jag vet mycket väl att det är skillnad mellan en vetenskaplig studie och mina erfarenheter/observationer. Dessutom litar jag inte "blint" på egna erfarenheter. Som jag sagt ett antal gånger nu så har jag läst om de senaste forskningsrönen och tagit dem till mig, MEN jag litar inte blint heller på forskningsrapporter, även om de är flera. Har du exempelvis sett någon forskning som gjorts på ponnyer? Det har inte jag. Därför tar jag just åldern, att just exakt 2½ år för inridning, skulle vara det enda rätta, med en nypa salt. Tidig belastning, ja. Tidig inkörning, ja (det är inte samma typ av belastning som ridning). Inridning vid 2½ års ålder, nej, eftersom mina hästar inte "följer mallen". Vad är det som är så fel mad att anpassa träningen efter de egna förutsättningarna?

Fast återigen det är ju skillnad mellan ridning och ridning. Speciellt på en unghäst. All ridning går faktiskt inte ut på att rida runt i alla gångarterna i 45 - 60 minuter 6 dagar i veckan.

Jag rider in min häst tidigt för att dess kropp skall under lång tid hinna anpassa sig till den belastning som ridning utgör.

Men du får inte förväxla den ridningen med den ridningen som blir när hästen är äldre. Det är inte samma slags ridning vid 2-3-4-5-6.....åldern.

Den treåring som inte håller för att ridas 6 varv i treåstestet utan några som helst krav skulle jag inte vilja ta i med tång. Eller som inte klarar av den lilla träning som behövs för att den skall klara det (förutsatt att det inte är människan som har klantat till det).

Faktum är att om man bara avlade på de hästar som tålde denna lilla belastning så skulle kanske hållbarheten öka rejält.

Men trots att det är så pass liten belastning så vill jag inte börja så tidigt som 3 månader innan. Jag vill att hästen skall få en längre startsträcka än så. 3 månader är vad muskler och ligament minimum behöver för att anpassa sig till ökad belastning.

Detta upplägget gör också att jag kan ta väldigt små steg framåt. Det blir så små steg att de nästan igentligen inte existerar från träningstillfälle till träningstillfälle. Däremot om man tittar på en period på kanske 6 månader så ser man att det sakta har ökat.

Mvh

Tora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka