Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Snacka om att du inte vet vad du pratar om! Enligt Agrias egen statistik, framtagen av en doktorand på Ultuna, så är medellivslängden på svenska halvblod 16 år för valacker och 17 år för ston. Att sprida lögner på nätet och IRL gagnar varesig dig eller andra som sysslar med seriös hästhållning. :cool:

Fast ni kan ha rätt båda två.

Din siffra gäller svenska halvblod. Siffran sju år gällde svenska hästar inkl trav och galopphästar. 12 är exkl trav och galopp. Och 12 år är siffran jag hört med, men då gäller det hela det försäkrade hästbeståndet, alltså alla raser är med, hästar som ponnyer.

Och just sånt här som gör statistik så dumt som jag skrev ett långt inlägg om innan. Beroende på urvalsgrupp kan man få helt olika svar/åldrar. En ras med stora rasrelaterade problem som leder till mkt utslagningar drar ner snittet rejält t ex.

Så tittar man på ras Y skulle man kunna få en medellivslängd på 10 år, på ras Z 12 år, ras X 14 år osv.

Bättre är då om man ska se på tidig inridning och tidig beslastning och framtida hållbarhet att se på den forskning som finns. För den är entydig. Och inte samstämmig med vad t ex emindy anser ;)

Nu menar jag vad hästen klarar av och mår bra av. All kunskap i världen kan inte göra att en häst växer klart fortare.

I Lennart Wijnbladhs bok om inridning (1981) står bland annat om hur militärens långsamma utbildningstakt "bidrog till att utveckla starka, hållbara hästar som sattes i egentligt arbete först när de rörde sig i balans och var såväl fysiskt som psykiskt mogna. Fördelen med detta lugna utbildningstempo visade sig i en högre medellivslängd än för dagens sporthästar."
Han förespråkar att man så snart hästen är insutten övergår till att hålla till ute i terrängen (enbart skritt högst 5-15 min 2-3ggr i veckan första två månaderna, tidigast när hästen är 3,5 år) för att långsamt bygga upp hästen på rakt spår "då man annars riskerar att hästens steg förstörs innan den är stark nog att balansera sig med ryttare." Ridbanan återvänder man inte till förrän vid 4,5-5 års ålder och galopp tar man inte på ridbanan förrän man jobbat några månader på ridbanan i skritt och trav. Och det efter ett kontinuerligt, långsamt uppbyggnadsarbete från det att hästen var 3 ½ år.
Jag vill gå ännu långsammare framåt med min korsning (börjar med arbete vid hand och tömkörning nästa år, då är hon fyra) men det här var alltså det som rekommenderades för 30 år sedan för halvbloden.

Bättre är då om man ska se på tidig inridning och tidig beslastning och framtida hållbarhet att se på den forskning som finns. För den är entydig. Och inte samstämmig med vad t ex emindy anser ;)

Jag anser att hästen skall leva ett hästliv, men har man hästarna i frimärkshagar och installade under nätterna krävs det säkert lite tidigare igångsättning för att inte hästen skall riva stallet av leda och skada sig på det viset. Eller drabbas av benskörhet pga för lite belastning av skelettet, som dagens tonåringar (människor) riskerar.
Annars fattar jag inte varför man skall ha så himla bråttom med att sätta sig och rida på barn?

Svammel.
Man har kommit fram till att hästen håller bättre- om man utsätter den för lite av den belastning som komma skall.

Allt var inte bättre. förr.

Sen födde man upp hästarna på mkt sämre kost- varav den sena utvecklingen.

man sa att just det svenska halvblodet var sen i sin utveckling.samma sak om islandshästen- vilket foder har man på Island=

man sa att just det svenska halvblodet var sen i sin utveckling.samma sak om islandshästen- vilket foder har man på Island=

Islandshästen är sen i sin utveckling fortfarande, trots att Island har ett grovfoder som slår vårat med hästlängder. Till det får hästarna ett kraftfoder som också slår vårat foder med hästlängder, en islänning beräknas färdigvuxen vid ca 8-9 års ålder men kan utvecklas långt senare än så. Men skelettmässigt ligger åldern här, medan muskler kan utvecklas långt upp i åldern.

*KL*
Backa bandet och se vad det är emedy hänvisar till...

Jo ders kundkrets som till största delen består av före detta tävlingstravare och en å annan galoppör som i tidig ålder brutit ned och sålts för en billig penning till ngn av deras kunder, dessutom är dom ofta även helt oförsäkrade..

Där har ni svaret på väldigt stor % av altr. barfotaverkares kundkrets och logiken i deras resonemang och redogörande av statestik.

*KL*
Backa bandet och se vad det är emedy hänvisar till...

Jo ders kundkrets som till största delen består av före detta tävlingstravare och en å annan galoppör som i tidig ålder brutit ned och sålts för en billig penning till ngn av deras kunder, dessutom är dom ofta även helt oförsäkrade..

Där har ni svaret på väldigt stor % av altr. barfotaverkares kundkrets och logiken i deras resonemang och redogörande av statestik.
Klockrent.:bow:
tänkte inte på det -heller

Jag anser att hästen skall leva ett hästliv, men har man hästarna i frimärkshagar och installade under nätterna krävs det säkert lite tidigare igångsättning för att inte hästen skall riva stallet av leda och skada sig på det viset. Eller drabbas av benskörhet pga för lite belastning av skelettet, som dagens tonåringar (människor) riskerar.
Annars fattar jag inte varför man skall ha så himla bråttom med att sätta sig och rida på barn?

Lösdrift är bra, men det räcker inte. Som jag skrivit förr, en unghäst på lösdrift som inte utöver detta belastas kommer vara utmärkt hållbar för att gå på lösdrift.

Även lösdrift måste kompletteras med lämplig uppbyggnad och belastning. Dock behöver man som sagt fortfarande inte rida. Man kan tömköra, köra, ha som handhäst, löshoppa. Man kan longera med, men DET är ngt jag aktar mig noga för med unghästar och i princip aldrig gör.

Citat en veterinärprofessor, ang detta med övertron på lösdrift som enda 'arbete' för en ung häst (ung = 1½ - 3): "Vad är mest ansträngande, att strosa i skogen i två timmar och leta svamp, ta paus närhelst du önskar, eller att i rask takt utan paus promenera 30 minuter?"

Sen, man behöver aldrig under hela livet rida sin häst om man inte vill, man kan ha en häst i full kondition ändå.

Däremot finns det ingen anledning, om man är balanserad och inte väger hutlöst mycket, att vara rädd för att börja sitta på sin normalutvecklade 2½ åring, av normalras (dvs nästan alla med några få, få undantag), och att sitta på och rida in sin normalutvecklade 3-åring av normalras.

Men BEHÖVER inte göra det, men man behöver inte dra sig för det heller. För det finns inga negativa aspekter när det göra rätt, och på normalutvecklad individ. Punkt.

Att vänta med all 'avancerad' träning till hästen är färdigväxt ger en häst som har utmärkt hållbarhet för att lalla i hagen. Det finns de som vill ha sådana hästar, och då är det ju en utmärkt approach.

Har man en häst som ska arbeta i någon form under sitt vuxna liv, SKA den för att ge den optimala förutsättningar belastas med måtta och sans, UNDER uppväxten, INNAN 2½ års ålder. (Ridning är av förståeliga skäl inte ett alt här, men bara lösdrift räcker inte. Lösdrift för de hästar som fungerar på det är dock utmärkt grund/bas och bättre än stall)

Har inget med frimärkshagar, leda etc att göra. Utan ren fysiologi.

Nu menar jag vad hästen klarar av och mår bra av. All kunskap i världen kan inte göra att en häst växer klart fortare.

I Lennart Wijnbladhs bok om inridning (1981)

Nu förstår jag problemet. Du förlitar dig på antik litteratur och skickar helt den forskning som skett under de 27 år som fortgått i papperskorgen.

Jag vill gå ännu långsammare framåt med min korsning (börjar med arbete vid hand och tömkörning nästa år, då är hon fyra) men det här var alltså det som rekommenderades för 30 år sedan för halvbloden.

Och det är stick i stäv med all den forskning somf inns idag, och som är sig lik (resultatet av den) från land till land.

Men din häst. Men låt bli att försöka få ANDRA att anamma antika ideer är du snäll.

I Lennart Wijnbladhs bok om inridning (1981) står bland annat om hur militärens långsamma utbildningstakt "bidrog till att utveckla starka, hållbara hästar som sattes i egentligt arbete först när de rörde sig i balans och var såväl fysiskt som psykiskt mogna. Fördelen med detta lugna utbildningstempo visade sig i en högre medellivslängd än för dagens sporthästar."

Tyvärr har du missat ungefär 27 år av forskning som gör denna oaktuell. Läs på!

Var och en gör vad man vill med sin häst, det jag vänder mig emot är att kreti och pleti rekommenderas att rida in sina unghästar inför treårstestet, då de förväntas "prestera" skritt, trav och galopp på ridbana.
Precis som jag vänder mig emot tvåårsloppen med trav och galopphästar.
Som sagt, händer inget annat i hästens liv är det kanske bättre att rida in den i förtid än att låta den stå, men annars finns det betydligt mycket bättre sätt att belasta hästen.

Om det är så fantastiskt med tidig inridning, hur kommer det sig då att statistiken är så kass? En häst kan ju bli 30 år, men hur många blir det egentligen numera? Hur många halvblod är aktiva ens efter 16? Enligt statistiken är ju de flesta döda efter 16!

Var och en gör vad man vill med sin häst, det jag vänder mig emot är att kreti och pleti rekommenderas att rida in sina unghästar inför treårstestet, då de förväntas "prestera" skritt, trav och galopp på ridbana.
Som sagt, händer inget annat i hästens liv är det kanske bättre att rida in den i förtid än att låta den stå, men annars finns det betydligt mycket bättre sätt att belasta hästen.

Om det är så fantastiskt med tidig inridning, hur kommer det sig då att statistiken är så kass? En häst kan ju bli 30 år, men hur många blir det egentligen numera? Hur många halvblod är aktiva ens efter 16? Enligt statistiken är ju de flesta döda efter 16!

Vad är det du inte förstår vad det gäller att använda statistisk medellivslängd och nackdelarna med det?

Och bara öppna ögonen och kika, så hittar du högvis med aktiva medelålders halvblod, så där förstår jag övht inte vilken verklighet du är i?

Sen, de behöver inte 'prestera' mer på treårs än att de ska i fri form skritta, trava och galoppera med sin ryttare på ryggen längs med fyrkanten. Ridprovet betygssätts inte, varken form, gångarter etc bedöms. Det är mer en temperamentskoll än något annat. De godkänds eller underkänds, och kravet för godkänt är tämligen lågt, och synnerligen lätt att uppnå för en treåring med, som fått tid på sig och är förberedd försiktigt. Utan stress eller 'ansträngning'.

Dessutom är ridprovet valfritt, och påverkar endast möjligheten till att få diplom och (har jag för mig?) kvala till riksfinal.

De allra flesta låter HÄSTEN avgöra om det övht blir något treårstest, och om det blir något ridprov. Så jag förstår inte ditt problem.

Du är i fulla rätt att ha din åsikt, men du får faktiskt iaf ta in i din sinnevärld att din PERSONLIGA åsikt saknar helt stöd hos modern forskning. Och det bör du upplysa om så du inte riskerar att sprida skrämselpropaganda.

En häst kan ju bli 30 år, men hur många blir det egentligen numera?

Faktum är att antalet gamla hästar ökar i Sverige. När jag var inne på Ultuna med min gammeltant i höstas (då var hon 31½, nu är hon 32 och still going strong) för hennes andra cushing-test gick Ove Wattle igenom hennes mun och tänder också, och han berättade att förr brukade veterinärerna låta bli att behandla en häst "för att den ändå var så gammal" när den var i 20-årsåldern. Idag har denna "övre ålder" ökat med ett antal år. Antalet seniorhästar ökar, och det kan man även se på att det numera finns speciella "seniorfoder" att köpa.

Nu tror jag personligen att det beror på att veterinärmedicinen gått framåt enormt, och att det går att behandla väldigt många fler sjukdomar än tidigare.

Jag vet mycket väl vad modern forskning säger om tidig inridning, men eftersom min personliga erfarenhet är den motsatta så kommer jag även i fortsättningen att vänta med inridning tills hästen är 3½, eftersom det fungerat så bra för mig och mina hästar. Sen får väl andra göra som de vill. Det finns så många sätt att "belasta" en häst på utan att rida den.

Ang gamla hästar tror jag även det ökade foderutbudet, med musli osv, dvs inte bara seniorfoder, spelar in. Nu finns dels en massa muslisorter, högfettsfoder, och generellt betydligt större urval av foder med olika värden.

Minns på gammelponnyns tid, han blev 33, född 1960 så tidigt 90-tal när han var 30+. Då fanns typs Kraffts sortiment, och mkt mer begränsat än idag. Knappt nån musli. Lucern fanns men inte alls lika vanligt som idag. I övrigt så kli, havre och korn i princip, och betfor.

Gammelponnyn åt lucerngröt, kligröt, och så havrekross. När han kunde tugga lite bättre åt han Krafft Rider (föreg till grund).

Men med dagens foderflora och muslifoder med höga värden, lucernhack (fanns inte så) etc så hade han säkerligen gått att hålla i hull betydligt längre, det var ju tänderna/hullet som 'tog' honom tillslut. Han klarade inte få i sig tillräckligt.

Jag roade mig med att skumma ridsports tävlingsredovisning i senaste numret, de skriver ju oftast ut födelseår och stam på de hästar som vinner. Nu redov ju ridsport bara från hyfsat 'hög' nivå, och bara vinnaren som sätts ut stam och ålder. Men fanns en hel del 13+ år, och några riktigt gamla. Och då är det på lite högre nivå, på lokal nivå t ex finns det säkert fler åldringar (var väl Lia som tyckte det knappt fanns hbl över 16)

En häst kan ju bli 30 år, men hur många blir det egentligen numera?

Jag kan inte se att bara för att en häst blir 30 år eller mera så betyder det automatiskt att det är en frisk häst. Det finns mängder av hästar som är 30+ och left på övertid i minst 10-15 år. 10-15 års lidande enbart för att ägaren är en stor egoist som dessutom har mage att kalla sig djurvän!!

Är det en bra referens ram??

Det finns oxå mängder av unghästar som bryter benen eller skadar sig så illa i flock under sina första levnadsår att dom tvingas avlivas innan dom ens hunnit bli tre år.

Dom ingår oxå i statestiken och drar kraftigt ner statestiken för medelslivslängden bör man ha i minnet innan man uttalar sig så självsäkert.

Klarar inte en treåring av att skritta,trava och galoppera på en ridbana med måtten 20*60 i fri form i fem minuter under överenseende av skickliga bedömare så bör vederbörande se över sin avelsverksamhet.

Du skriver att du tycker var och en ska få göra vad dom vill med sin häst,, kreti och pleti ingår även där så låt dom göra vad dom vill och börja i stället ransaka dig själv för du ingår i den skaran.

*kl*

ang diskutionen med rörelseskillnad skodd- oskodd finns en hel del intresanta höghastighetsfilmer här: http://www.youtube.com/user/naturhov

Islag i trav, skodd hov: film

islag i trav, oskodd hov: film

samma häst, före och efter avskoning http://www.youtube.com/watch?v=Lw2phL1CYNc

Jag känner att det inte finns så mycket mer att tillägga om hur vikten/skon förändrar stötdämpning/rörelser.

/Migo
Barfotaverkare

Du får ursäkta Men vad vill du visa med dessa filmer?? Fattar nada!

Om jag var skeptisk till "barafotarörelsen" innan är jag ju inte mer övertygad nu. Vad ska sista filmen bevisa tycker du? Suck....

Åter igen...VAD vinner jag på att verka hästen enl. "barfotametoden"

Har du sett ett treårstets överhuvudtaget? Det lilla som hästen gör under ryttare klarar den av att lära sig på två veckor om den är något så när hanterad. Den skall ju bara klara av att gå i alla tre gångarterna ett varv åt varje håll. Dvs 6 varv totalt med inga som helst krav. De behöver tex inte kunna galoppfattning eller liknade.

De hästar som inte klarar av det rent hållbarhetsmässigt har definitivt ingenting i aveln att göra.

Mvh

Tora

Jag vet mycket väl vad modern forskning säger om tidig inridning, men eftersom min personliga erfarenhet är den motsatta så kommer jag även i fortsättningen att vänta med inridning tills hästen är 3½, eftersom det fungerat så bra för mig och mina hästar. Sen får väl andra göra som de vill. Det finns så många sätt att "belasta" en häst på utan att rida den.

Är inte det hästsport i ett nötskal igentligen? Dvs "All forskning tyder på att .... men jag tycker helt tvärt om".

Sen är det som sagt skillnad på inridning och ridning. Jag tror att många hästmänniskor har svårt att skilja på ridning av vuxna hästar och ridning av unga hästar. Det är inte samma sak. Det är helt olika ridning och det ställer helt olika krav på ryttaren.

Om jag säger att min treåring är inriden så får en som kan rida unghästar en helt annan bild i huvudet av ridningen än en som inte kan rida unghästar.

Det som jag däremot tror är farligt är att ta en häst som är tre år och som bara har gått på lösdrift för att nu minsan skall den ridas in. Sen är den inriden och färdig på kanske 6 månader och efter det så rids den mer eller mindre som en vuxen häst med den enda skillnaden att den får ett sommarlov på kanske 4 månader.

Jag tror att kuperad lösdrift är grunden för hållbarhet men det räcker inte bara med det. Tömkörning, löshoppning, handhäst och liknade är saker som tillkommer. Men det måste vara med sunt förnuft. Man måste ha känsla och kunskap för att göra det på rätt sätt.

Mvh

Tora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka