Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?
Var ligger värdena på isländskt grovfoder normalt!
PL
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt rätt att man ska vara kritisk mot det man läser och ju äldre ju mer kritiskt kanske. Men bara för att det är gammalt behöver det inte vara fel. Ta och läs Greken Xenofons bok om ridkonst som han skrev c:a 400 år före kristus. Det är förbluffande hur mycket som fortfarande är gångbart idag
Om du tycker 30 år är lång tid är du nog inte så gammal va? Man får ett litet annat perspektiv när man blir lite äldre.......
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
Men jag har aldrig sagt något annat! Det enda jag sade var att jag inte rider in mina hästar vid 2½ års ålder ... Det är ju andra som klagar på min inställning, att jag inte bryr mig tillräckligt om den moderna forskningen o.s.v. när det enda jag gör är att analysera den och använda mig av den med sunt förnuft ...
Detta, att jag rider in mina hästar senare, sade jag för övrigt som ett tillägg till mitt inlägg om att hästar idag blir äldre än tidigare, som svar på ett påstående om att gamla hästar är ovanligt idag (vilket det inte är). Jag försökte helt enkelt vara lite diplomatisk ... Dumt, dumt.
Jag gjorde också misstaget att inte förtydliga att jag sysslar med andra hästar än halvblod. Jag trodde inte att det var nödvändigt, eftersom diskussionen tidigare rört diverse olika hästar (bl.a. halvblod och kallblod, i inlägg som jag sett, läst och minns) men i Hästsverige i dag tycks ordet "häst" vara synonymt med SWB (svenskt halvblod), trots att det finns över 30 raser här i landet ...
Förlåt, det var inte meningen att låta ilsken ...
PL
Kvoten är ganska ointressant innan jag vet hur mycket de äter. Det beror på torrhet och grovlek. Vet att pållarna här äter c:a 8 kg/dygn vid fri tillgång. Skulle de ha 8-10 i kvot så skulle de få 40-50 % för mycket energi och protein på vintern. Då hade jag behövt dribbla med halm för att fylla ut tuggtiden. Hellre ett "helfoder" som de kan reglera själv.
Det viktiga anser jag är "tuggtiden" som till stor del reglerar hästens "behovsmängd" av foder.
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
Fast nu låter det väl lite väl hårt, två utdömningar av kanske 20 års uppfödning är väl inget dåligt resultat? Iofs så vet vi inte hur många de är i antal, men med deltagare i SM mm så låter det ju inte illa och hur många uppfödare kan skryta med liknande resultat för sina uppfödningar?
PL
Tack för det ... I det fallet litar jag faktiskt på det den behandlande veterinären sade, att skadan var helt klart ridrelaterad och att det INTE var ärftligt. Jag har även kollat upp släktingar i utlandet, som är friska och sunda och används även vid hög ålder, just för att kunna utesluta att det skulle bero på generna, eftersom just hållbarhet är en så viktig aspekt i min avel. Dessutom har vi ett ganska stort antal friska, sunda uppfödningar som hållit utmärkt upp i hög ålder, så jag tror inte att just mitt avelsmaterial är så speciellt kasst. Det är som sagt hästar som har ridits och körts, tränats och tävlats, inte bara "gått och strosat i hagen". Men nu är jag väl självgod igen ...
Sen har den här "inridningsdiskussionen" inte bara berört halvblod, utan även exempelvis kallblod, så att specificera rasen föll mig faktiskt inte in i mitt första inlägg. Men jag gjorde det ganska snabbt sen, och jag ska tänka på det ännu mer i fortsättningen.
Haken med Strasser tycker jag inte är i första hand SLUTresultatet, utan vägen dit.
Ryser fortfarande när jag tänker på artikeln, som är det mest neutrala jag läst i ämnet, om reportern som varit hemma hos Strasser själv. Och där samliga hästar låg i hagen, och Strasser ganska obekymrat förklarade att det var för de var hovömma, och att de rörde sig på gummimatteunderlaget i ladan sen när de kom dit. Då åt de också hö (de låg ute på gräs, i hage alltså, men åt inte).
Där tappade jag HELT tron på att det jag skulle hört innan var skräckexempel.. och undrade också HUR lador med gummimattor etc gick ihop med 'helhetskonceptet' med naturlig hästhållning som är så viktigt. Visst att hästarna hos Strasser var sådana som ägarna gett upp om, och gett henne, men ändå..