Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Helt rätt att man ska vara kritisk mot det man läser och ju äldre ju mer kritiskt kanske. Men bara för att det är gammalt behöver det inte vara fel. Ta och läs Greken Xenofons bok om ridkonst som han skrev c:a 400 år före kristus. Det är förbluffande hur mycket som fortfarande är gångbart idag ;)

Om du tycker 30 år är lång tid är du nog inte så gammal va?:cool:;) Man får ett litet annat perspektiv när man blir lite äldre.......:grin:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Nej, vissa saker stämmer fortfarande.. tex att de kom fram till att jorden är rund och inte platt... så det var inte riktigt så jag menade.. du som är så gammal och vis ;) borde ju förstå att jag så klart menar att många saker stämmer fortfarande, och de avhandlingarna gör ju knappast många upphetsade.. Men däremot om de i nutid har forskat kring saker som man tex har utvecklat ny teknik för att kunna titta närmare på och därmed också kommit fram till andra slutsatser än för 30 år sedan.. de forskningsreslutaten kanske är mer intressanta...:)

Nej, jag är 28 och det är väl inte lastgammalt heller... :)

Men jag har aldrig sagt något annat! Det enda jag sade var att jag inte rider in mina hästar vid 2½ års ålder ... Det är ju andra som klagar på min inställning, att jag inte bryr mig tillräckligt om den moderna forskningen o.s.v. när det enda jag gör är att analysera den och använda mig av den med sunt förnuft ...

Detta, att jag rider in mina hästar senare, sade jag för övrigt som ett tillägg till mitt inlägg om att hästar idag blir äldre än tidigare, som svar på ett påstående om att gamla hästar är ovanligt idag (vilket det inte är). Jag försökte helt enkelt vara lite diplomatisk ... Dumt, dumt.

Jag gjorde också misstaget att inte förtydliga att jag sysslar med andra hästar än halvblod. Jag trodde inte att det var nödvändigt, eftersom diskussionen tidigare rört diverse olika hästar (bl.a. halvblod och kallblod, i inlägg som jag sett, läst och minns) men i Hästsverige i dag tycks ordet "häst" vara synonymt med SWB (svenskt halvblod), trots att det finns över 30 raser här i landet ...

Du får inte inta försvarsställning för det är ingen kritik, men jag tyckte bara att påstående att " jag skulle aldrig rida in mina hästar vid 2 1/2 års ålder pga skaderisk och slitage" påståendet var lustigt eftersom teoretiskt är dina hästar lika utvecklade vid 3 som en hästras som går treårstest är vid 2 1/2, så det blev liksom en lustig diskution... men men... det behövs inte ältas mera kring det... låt diskutionen flyta vidare... Gärna om barfotaverkning dock..:) även att jag dock inte är bättre själv än att jag kan diskutera OT...:o

Förlåt, det var inte meningen att låta ilsken ... :)

Det gör inget, tänkte mest på att det var onödigt för dig att reta upp dig på mitt inlägg, för det var inte min mening att irritera dig...Om det nu var så att du vart irriterad.. det är ju möjligt att jag misstolkade ditt svar å andra sidan.. hi hi hi hi....

Försökte bara förstå hur du tänkte..:)

Kvoten är ganska ointressant innan jag vet hur mycket de äter. Det beror på torrhet och grovlek. Vet att pållarna här äter c:a 8 kg/dygn vid fri tillgång. Skulle de ha 8-10 i kvot så skulle de få 40-50 % för mycket energi och protein på vintern. Då hade jag behövt dribbla med halm för att fylla ut tuggtiden. Hellre ett "helfoder" som de kan reglera själv.
Det viktiga anser jag är "tuggtiden" som till stor del reglerar hästens "behovsmängd" av foder.

Rolle

Kvoten är ganska ointressant innan jag vet hur mycket de äter. Det beror på torrhet och grovlek. Vet att pållarna här äter c:a 8 kg/dygn vid fri tillgång. Skulle de ha 8-10 i kvot så skulle de få 40-50 % för mycket energi och protein på vintern. Då hade jag behövt dribbla med halm för att fylla ut tuggtiden. Hellre ett "helfoder" som de kan reglera själv.
Det viktiga anser jag är "tuggtiden" som till stor del reglerar hästens "behovsmängd" av foder.

Rolle

Fast det där beror helt på vad du har för MJ på grovfodret. Om man har ett MJ anpassat efter behovet och hur mycket som äts, kan man få båda två. Kräver dock hyfsat homogena flockar.

T ex häst som äter 10 kg/dygn på fri tillgång. Har ett behov på 60 MJ/dygn. Då skaffar man sig ett grovfoder med 6 MJ/kg foder, och en kvot på önskad nivå, t ex om man vill ha en kvot på 10 så 60 gr srp/kg foder.

Färdigt. Dock kan det ändock bli problem med de lättfödda, glupska. Om nämnda 60 MJ/dag häst äter 20 kg på fri tillgång så blir det ju 120 MJ/dygn om det är 6 MJ/kg foder. Inte så bra. Det finns ju en lägre gräns hur lågt man kan komma med vad gäller MJ/kg foder.

Så du behöver inte alls få för mycket energi för att få en hög kvot, om du väljer grovfoder med omsorg.

Med icke homogena flockar får man anpassa efter den mest lättfödda, och stödfodra 'glappet' för de andra, då är dock kvoten varken problem att hålla eller ändra.

Jag vill ha en kvot på 7 eller över, vilket jag får redan i hösilaget. MJ vill jag ha på 6 eller lägre (det är knivigt dock med lägre, annat än decimaler). Så jag skaffar sånt silage. (Nu gör det tyvärr inte att jag kan ha fri tillgång ändå för ponnyn äter mer än han behöver. Men jmf med ett silage/hö med 8 MJ blir det ju ändå mycket, mycket bättre med det med 'valda värden')

Var lite otydlig kanske ;) Det var det jag menade. Jag vet vad de behöver i energi och protein och hur mycket de äter av viss typ av grovfoder. Sedan tittar jag på vilken kvot jag behöver. Det brukar räcka med 5-6 i kvot.
Eller missförstod jag dig?

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Nejdå, då är vi överens. Jag tolkade dig (kanske/antagligen felaktigt) som att ha en kvot på 8-10 innebar att du skulle hela tiden få 40 - 50% för mkt protein och energi. Och energin behöver ju inte alls bli plus bara för hög kvot.

Men jag tror vi är helt överens, och resonerar likadant, enda som skiljer är att du vill ha en lite lägre kvot än mig (men jag har växande ungponny samt svårfött fbl, därav vilja ha kvot 7, elelr högre. Behöver inte högre men gör mig inget)

Fast nu låter det väl lite väl hårt, två utdömningar av kanske 20 års uppfödning är väl inget dåligt resultat? Iofs så vet vi inte hur många de är i antal, men med deltagare i SM mm så låter det ju inte illa och hur många uppfödare kan skryta med liknande resultat för sina uppfödningar?

Fast jag fick det intrycket att det var en uppfödning i liten skala. Men jag kanske missförstod det.

Mvh

Tora

Tack för det ... I det fallet litar jag faktiskt på det den behandlande veterinären sade, att skadan var helt klart ridrelaterad och att det INTE var ärftligt. Jag har även kollat upp släktingar i utlandet, som är friska och sunda och används även vid hög ålder, just för att kunna utesluta att det skulle bero på generna, eftersom just hållbarhet är en så viktig aspekt i min avel. Dessutom har vi ett ganska stort antal friska, sunda uppfödningar som hållit utmärkt upp i hög ålder, så jag tror inte att just mitt avelsmaterial är så speciellt kasst. Det är som sagt hästar som har ridits och körts, tränats och tävlats, inte bara "gått och strosat i hagen". Men nu är jag väl självgod igen ...

Sen har den här "inridningsdiskussionen" inte bara berört halvblod, utan även exempelvis kallblod, så att specificera rasen föll mig faktiskt inte in i mitt första inlägg. Men jag gjorde det ganska snabbt sen, och jag ska tänka på det ännu mer i fortsättningen.

Fast jag har skrivit hela tiden att det inte är vem som helst som klarar av att rida en unghäst på ett korrekt sätt. En duktig tävlingsryttare behöver inte vara en duktig unghästryttare.

Enda gången man med säkerhet kan säga att det var den tidiga inridningen som har gjort att hästen inte har hållit och att inridningen har gjort på rätt sätt är om man själv har gjort det. Och det under förutsättning att man har den rätta känslan själv.

Sen kan man ju hårddra det hela väldigt och säga om man bara avlade på de individer som håller för en tidig inridning så får man bättre hållbarhet.

Jag har flera exempel på unga hästar som ansträngs på tok för mycket i min närhet. Då är det inte frågan om 2-3 åringar utan 4-5 åringar. Hur länge kommer dessa att hålla?

Ibland så har jag en känsla av att folk lägger fokusen på unghästridning just när hästen är 3-3,5 år. Så fort hästen är över 4 år så rider man på som vanligt. Men jag personligen ser en häst som unghäst upp till 5 år (dvs hela det femte året). Så igentligen slutar jag inte med unghästtänket förren hästen är 6 år. Men då har hästen haft en startsträcka på kanske 4-5 år.

Kanske är det så att hästarna "rids fel" inte så mycket vid åldern 2-3 år utan det viktiga tiden mellan 4 och 6 år?

Mvh

Tora

Haken med Strasser tycker jag inte är i första hand SLUTresultatet, utan vägen dit.

Ryser fortfarande när jag tänker på artikeln, som är det mest neutrala jag läst i ämnet, om reportern som varit hemma hos Strasser själv. Och där samliga hästar låg i hagen, och Strasser ganska obekymrat förklarade att det var för de var hovömma, och att de rörde sig på gummimatteunderlaget i ladan sen när de kom dit. Då åt de också hö (de låg ute på gräs, i hage alltså, men åt inte).

Där tappade jag HELT tron på att det jag skulle hört innan var skräckexempel.. och undrade också HUR lador med gummimattor etc gick ihop med 'helhetskonceptet' med naturlig hästhållning som är så viktigt. Visst att hästarna hos Strasser var sådana som ägarna gett upp om, och gett henne, men ändå..

:bow::bow: Känner bara till några hästar som blivit verkade av strasser men alla blev också halta och liggande i hagen olyckliga. Barfotaverkaren menade att så skulle det vara! Hon hade större kunskap än vet. som inte hade någon utbildning på hovar enligt strassertanten själv. Till ägarna sas det att om vanlig hovis skulle ta sig an pållarna var det lika med att de snart skulle få avlivas! Några bytte snabbt till skoning enligt traditionellt sätt och pållarna blev användbara igen, andra inte:( Jag tänker ofta på var gränsen går för en del? Man får ju hoppas att man bara ger sig på hästar som passar för barfotaliv i vår tid med vår ridning. Hoppet tändes att rörelsen blivit omodern eller snarare fallit på eget grepp!

Senast ändrad av en moderator:

Och jag känner en strasserverkare som har ett femtontal egna hästar varav ingen ligger ner och är olycklig, utan rids för fullt utan problem. Vissa får ha boots om det ska ridas mycket på grusväg dock.
Jag har själv tre hästar som verkats av samme strasserverkare och ingen av dem har blivit halt, liggande eller olycklig.

Så, jag tror fortfarande att det är utövaren det hänger på, om det blir bra hovvård eller inte.

Ja, man får ju hoppas att det fungerar för någon! Och där är det säkert bra.

Men varför ska de hålla på med de hästar som inte pallar att vara utan skor? Om hästarna går halta i halvårsvis? Är det naturligt för djuren? Ute i den "riktiga" naturen hade de inte blivit utsatta för någon som verkar dem hårt i tid och otid och om det var meningen att de skulle vara ömfotade så skulle det medföra att de inte blivit så långlivade villebråd som de är. Jag tycker det luktar prestige om det hela och de som får betala priset är de stackars djuren.

Här omkring verkar intresset ha tynat bort för den modellen för att återgå till TS fråga.

Jag tror att det, precis som inom gänget självlärda hovslagare finns okunniga, trångsynta, okritiska och oskickliga finns utövare som helt enkelt inte lyckas göra ett bra jobb.

Vissa är för nitiska och vägrar rekommendera skor trots att man ser att det nog skulle behövas. Sedan tror jag att kanske de förväntar sig att hästägaren ska vara mer samarbetsvillig och anpassa ridning och hagar efter barfotatänket.

Vår ena valack kan gå barfota, men då måste han gå i vägkanter och diken, på mjuka skogsvägar eller ridbana. Då funkar det utmärkt, i hage utan ryttare går han också fint.
Men, jag vill göra annat med honom och inte behöva undvika grusvägar osv, och därför har jag valt att sko honom nu. Om min strasservän haft honom som sin så hade de anpassat ridningen så att det funkat för hästen barfota.
Men i läget där ägaren vill rida på, och hovvårdaren vill att hästen ska förbli barfota, ja, då kan det nog bli tokigt.

Jag tror ingen vettig hovvårdare eller annan människa tycker att hästen ska ha ont, det är nog bara okunskap och missförstånd det där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka