Barfotagång med hovböld

Ja men inte alltid. Det är förstås jättebra om man har en häst som verkligen tål att ridas barfota där man vill kunna rida. Om man tex bara rider i ridhus o på sandridvägar fungerar det säkert ok på en massa hästar. Problemet med "barfotamissionärerna" är att dom bara ser nackdelarna med skoning o tror att allt blir bra bara man slutar med det. Felaktig värkning kommer inte att försvinna om vi slutar med skor.
PL

Det beror på vad hästen ska utföra för arbete är min slutsats.

Och det märkliga är väl inte att j a g inte begriper, utan hur många andra som inte heller gör det.

Var och en salig på sin tro.

Mmm, det är väl just det jag sagt hela tiden. Jag har haft mina egna hästar barfota i perioder och min sexåring fick skor bak först nu.

Jag tror att jag har djupare kunskaper än du om hovar o leder o jag skodde ändå min häst. En lögn som florerar bland barfotafolket är att hovmekanismen blir totalt låst med sko vilket är helt fel. Titta på traktarmen på en sko som suttit på ett tag så ser du spåren efter hovens rörelse. För att låsa hoven helt måste man ha en ringsko el dyl med söm långt bak.
PL

Det är väldigt bekvämt att besvara alla invändningar mot att alla hästar fungerar fullt ut som barfota hästar om man bara verkar dem rätt och att per definition är det fel på verkningen om man misslyckas.

Det finns ingen möjlighet att du med garanti kan säga att alla hästar klarar barfotagång hur mycket forskning man än utför och hänvisar till, inte förrän man testat på alla hästar, vilket är helt orimligt. Tvärsäkra uttalanden om att så är det, utan undantag gör snarast att skeptikerna blir mer skeptisk och verkar mer avskräckande än främjande för barfotafilosofin. Lite ödmjukhet och respekt för andras erfarenheter ock åsikter skadar inte.

Vilken veterinär eller hovslagare som helst anser att det bästa är om hästen kan vara barfota, det är inget som barfotaanhängarna är ensamma om

Där vill jag direkt påstå att du har fel, orsak det finns både hovslagare och vetrinärer som har precis omvänd åsikt när det gillar vissa hästar och sättet de används på. Det klarar sig inte utan skor, hornet klarar inte av det sllitage som det utsätts för.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar