Barfotagång med hovböld

1. För att han flyter ut på utsidan och bryter av hovväggen.

2. För att hans fötter går sönder av ridingen.

3. För att jag vill att han ska få en bättre hovform.

4. Jag vill kunna brodda om jag ska hoppa på gräs.

Och med tanke på att han varit oskodd i 6 år och ändå trasar sönder sig så kommer du säga att det beror på hur han varit verkad - eller hur?

Ps. Och där på en av sidorna du just hänvisade till kom just fröken Strasser in i bilden....

Därför att det är relativt nytt i Sverige.

Här står lite om bla Jamie Jackson som utvecklat "vildhästverkningen" utifrån sina studier av vildhästar.
Han är en före detta hovslagare...
Det är också Pete Ramey... som också finns med på sidan.

http://www.tribeequus.com/help.html

I vilka länder är det gammalt och beprövat då? Sen fattar jag inte vad vildhästar har med domesticerade hästar att göra? Vad det gäller levnadssätt, arbete och underlag finns inte många likheter så varför skulle deras hovar ha samma behov? Å andra sidan har jag aldrig köpt att domesticerade hästar ser människan som ett rovdjur heller.

Jag har kikat på de länkar du skickat men jag vill gärna höra från båda ändarna av skalan för jag är övertygad om att det finns dom som ser det på ett helt annat sätt.

Postade just avsnittet om hästskor från http://www.barfotahast.has.it/ till min hovslagare för kommentar.

"Och med tanke på att han varit oskodd i 6 år och ändå trasar sönder sig så kommer du säga att det beror på hur han varit verkad - eller hur? "

Ja faktiskt. Det verkar inte som om din hovslagare lyckats balansera hoven eftersom den flyter ut och spricker.

Hade varit intressant att se bilder på hans hovar. :)

"Ps. Och där på en av sidorna du just hänvisade till kom just fröken Strasser in i bilden...."

Fast om du läser under "verkning" så ser du att det inte är strassers metod som tas upp...

Marjorie har gjort en sammanställning av hur hon uppfattar skillnaderna mellan metoderna.

Jag ska hälsa honom att du sa det. Vilken utbildning hade du nu igen?

Och jag sa inte spricker, du läser slarvigt. Svarar på frågor slarvigt gör du också.

Jag ska hälsa honom att du sa det. Vilken utbildning hade du nu igen?

Om hoven flyter ut är den inte balanserad, det håller säkert han också med om :)

Du kanske skulle provat någon annan innan du slog på skor.

Det är 50% fullblod med fullblodsfötter. Sen kan man ju inte ändra hur mycket som helst på hovarna utan att ta hänsyn till benställning och exteriör och att hästen faktiskt rids. Både jag och min hovslagare har accepterat att hans hovform inte är symmetrisk och får kompromissa.

Om han lever "vildhästliv" (dvs går på bete utan att ridas och långt mellan verkningarna) flyter han ut ännu mer - hur går det ihop med att man har vildhästarna som nåt slags föredöme?

Nu är det fyra frågor jag ser fram emot att få svar på:
1. Varför skulle vildhästar och domesticerad hästars hovar ha samma behov?
2. Din utbildning?
3. Ovanstående.
4. Skulle du hoppa 1,40 cm-klass på gräs oskodd? Fälttävlan?

+ En till: I vilka länder är det en gammal beprövad metod?

Han lever inte vildhästliv på ett mjukt bete med långt mellan verkningarna.
Ska man balansera hoven så ska man göra det ofta (4 veckor ungefär)
Vildhästar rör sig så pass mycket att deras hovar slits ner och inte behöver verkas.

Vad är det ni tar hänsyn till i exteriören och benställningen?

"Trimming barefoot riding horses demands a higher level of intuition and competency. A horseshoe or a hoof boot can hide even the most serious errors in judgement (for a while). A mistake on a barefoot riding horse will tell on you in a heartbeat!"
--Pete Ramey, "Making Natural Hoof Care Work for You"

Han ändrar inte för mycket på hovformen eftersom det skulle inverka på hela hästen - benställning och exteriört. Du menar att du till varje pris vill ha en symmetrisk hov? Tjipp av med kanterna bara?

Eller vänta, jag vet: du anser att det bästa vore att jag tog av skorna, verkade var 4 vecka tills hoven är balanserad och sen kunde jag ha honom barfota? Tja, det skulle kanske gå men jag är nöjd med att han har skor nu. Till skillnad från dig så tror jag inte att det är skadligt med skor - tyvärr kan jag än så länge bara basera det på erfarenhet.

Om du bemödar dig att läsa lite så inser du att Barfotaverkning a la Jackson/Ramey handlar om precis det motsatta. Det finns inga bestämda vinklar, hoven visar vägen. Det är inga drastiska åtgärder det handlar om. (såvida hoven inte är helt deformerad och då får man göra förändringarna långsamt)

Nä jag tänker inte bemöda mig om att läsa dina amerikanska länkar. Amerikanare är läskiga, se på Bush. Lika lite som du bemödar dig om att svara på mina frågor typ.

Och du menar att det min hovslagare gjort med min hästs fötter på något sätt går emot det du nu säger? Han har alltså på min hovslagarens inrådan gått barfota i 6 år och det är just hans hovform som fått visa vägen. Att hans fötter ändå går av kan du, utan att se hästen, säga beror på att min hovslagare inte kan balansera hästen. Gee...

Du verkar inte vara intresserad av att lära dig hur en hov fungerar så då är det ganska meningslöst att diskutera, eller hur?

Du har bestämt dig för att skor är bra, varför dom är bra kan du inte tala om. Vad som sker i hoven kan du inte tala om... inte mycket mer för mig att säga.

Är det det du försöker lära mig? Så har jag inte uppfattat det hela.

Och har du frågat mig om varför jag tycker skor är bra? Nää, det har du inte. Och om du hade frågat så kanske jag är lika intresserad av att svara som du är att svara på mina frågor?

Med tanke på att jag beskrivit varför jag skodde min ena häst efter sex år borde du kunna dra dina egna slutsatser om varför jag tycker skor är bra. Jag har också sagt att inte alla hästar behöver skor, enligt dig behöver inga hästar skor och där är vi inte överens hur många amerikanare du än skickar efter mig.

Jag har läst dina länkar och jag har åtminstone lite koll på hur hoven fungerar och jag har dessutom skickat dina länkar till min hovslagare för att få synpunkter från nån som kan tänkas se det hela ur en annan synvinkel än du. Ungefär så intresserad är jag.

Har du tillräcklig kunskap för att kunna bedöma om din hovslagare har verkat honom rätt under dessa år? Bara en stilla undran.

Vad händer då i hoven när hästen får skor? Du får gärna utveckla hur det är positivt med skor. Hur ser du på de negativa effekter som skor har, går de att kompensera, eller finns de över huvudtaget?

Sen säger jag att så gott som inga normalpresterande hästar behöver skor, vissa av dem behöver boots på ex grusväg, eftersom vi inte låter dem röra sig tillräckligt mycket för att härda hovarna.

Det handlar lite om att vi "trimmar" hästarna att klara sånt som de normalt inte skulle klara utan skor. Kanske är det så att hästar inte klarar att gå 1.40 banor barfota för att de inte är gjorda för att hoppa de höjderna.... Alla vet att landningarna är ansträngande för lederna.
Vi ökar prestationsförmågan men kortar livslängden.

Med tanke på att jag haft samma hovslagare i 25 år till alla mina hästar och inte har haft några problem så tycker jag att han gör ett bra jobb ja. Har du kunskap att säga att han i n t e gör ett bra jobb för det har du ju redan påstått? Detta utan att ens ha sett hästen på vykort och trots att du faktiskt säger dig ha sett välskodda hästar.

Jag kan säga varför jag valt a t t sko och att jag inte haft några som helst negativa effekter av det på mina hästar. På vilket sätt skulle de mått bättre av att vara utan skor undrar jag istället?

Och eftersom du konsekvent fortsätter undvika att svara på de frågor jag ställt undrar jag varför?

Sen tycker jag det är rätt läskigt med fanatiska uttalanden typ: "Vi ökar prestationsförmågan men kortar livslängden." Vad har du för bevis på det? Du memnar på allvar att mina hästar skule ha ett kortare liv för att dom har skor på?

"Med tanke på att jag haft samma hovslagare i 25 år till alla mina hästar och inte har haft några problem så tycker jag att han gör ett bra jobb ja. Har du kunskap att säga att han i n t e gör ett bra jobb för det har du ju redan påstått? Detta utan att ens ha sett hästen på vykort och trots att du faktiskt säger dig ha sett välskodda hästar."

Jag skrev att eftersom hästen har utflytningar så är inte hoven balanserad, det kan man inte komma ifrån. Eftersom du haft samma hovslagare i 25 år så vet du ju inte om det skulle blivit bättre med en annan, eller hur?

"Jag kan säga varför jag valt a t t sko och att jag inte haft några som helst negativa effekter av det på mina hästar. På vilket sätt skulle de mått bättre av att vara utan skor undrar jag istället?"

Fördelarna med barfota finns uppradede otaliga gånger, jag orkar inde dra dem en gång till.
Om du har så lite kunskap om hovar att du på fullaste allvar tror att en hov mår bättre med skor så är kommentarer överflödiga....

Varför bryr du dig överhuvudtaget om du ändå inte är intresserad av att lära dig nåt. Det finns massvis att läsa, internet, böcker, I rest my case....

"Och eftersom du konsekvent fortsätter undvika att svara på de frågor jag ställt undrar jag varför?"

Varför ska jag svara på frågor åt någon som inte är intresserad av svaren?

"Sen tycker jag det är rätt läskigt med fanatiska uttalanden typ: "Vi ökar prestationsförmågan men kortar livslängden." Vad har du för bevis på det? Du memnar på allvar att mina hästar skule ha ett kortare liv för att dom har skor på?"

Tävlingshästar är väl inte direkt kända för att hålla....

Har du aldrig märkt att skodda hästar har problem med tappskor, dålig horntillväxt, etc
Lederna tar stryk pga att stötdämpningen sätts ur funktion tex.

Har du hört att "hästen har fem hjärtan" någon gång?
Hur tror du att de hjärtana klarar att pumpa blod när det sitter fastspikade på järnbitar?

Om du gitter kollar upp hur en hov fungerar så är det inte så svårt att fatta varför den INTE fungerar med skor.

Vill du ha mer information om barfotagång så kanske du kan söka upp den själv, om du är intresserad...

God afton :)

Men du sa ju faktiskt själv att man ska låta hoven leda hur den verkas - eller hur? Om jag har en häst med raka insidor och som flyter ut på sidorna tycker jag inte man ska inverka för mycket på hästens naturliga hovform. Om du vill påstå att den inte är balanserad utan att ens ha sett den så vassego. Min hovslagare har mitt fulla förtroende.

Jag har inte sagt att en häst nödvändigtvis mår bättre med skor men jag tror inte heller att det skulle vara skadligt. Finns det nån forskning eller statistik som säger att det stämmer? Några veterinärer? Borde dom inte upptäckt att det är skadligt med skor?

Och varför skulle jag ställa frågor om jag inte var intresserad? Du har redan från början undvikit varenda relevant fråga jag ställt. Varför skulle jag forstätta diskussionen öht om jag inte var intresserad? Varför skulle jag både läsa (jag läste bara dom svenska) och skriva ut dina länkar, stoppa dom i ett kuvert, frankera och skicka till min hovslagare om jag inte var intresserad? Jag kan bara tolka det som att du inte kan svara. Märkligt med tanke på att du påstår dig försöka lära mig nåt.

Min första häst blev 27 år. Hon var alltid skodd och hade aldrig problem med benen - varför ska jag tro att det skulle vara skadligt med skor när mina 25 år med skodda hästar säger nånting helt annat och när du inte kan visa en enda siffra som påstår att det skulle vara så?

Om du vill nå ut med din kunskap (om du har nån) behöver du bättre på fötterna och vara beredd på såväl kritik som frågor - och helst ska du kunna svara på dom också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar