Hur motiverade hovslagaren sin åsikt att din sexåring behövde skor bak? Nyfiken.
Skor HAR ALLTID negativ inverkan, det går inte att komma ifrån. Hoven kan inte fungera som den ska det är bara att inse. Det är något som alla håller med om oavsett vilket fack man tillhör.
Ägarna ber oftast att få sina hästar skodda för att "hästar behöver skor". Det är den allmänna uppfattningen, tyvärr baseras den på okunskap och traditioner.
Att de flesta ägare anser att deras skodda hästar inte kan gå barfota är väl bevis nog för att skor har negativ inverkan på hoven.
Med tanke på de få välskodda hästar som jag sett så kan jag inte vara annat än skeptiskt till hovslagare som yrkesgrupp, tyvärr.
Var finns kunskapen hos hovslagarna som det talas så mycket om? Visa mig de fina hovarna som dessa hovslagare sköter.
Höga trakter, avhuggna tår, långa tår, spruckna hovväggar, utflytninga, överväxta traktstöd, trånga trakter, smala strålar, svamp och röta, platta sulor, ömma sulor, kalla hovar, långsam tillväxt, skört horn, sträckt lamellrand mm mm mm
Listan kan göras hur lång som helst. Och dessa hovar sitter på vanliga hästar överallt.
Om du är intresserad så gå in och läs på länkarna. Tack vare två fantastiska personer
finns nu dessa matnyttiga sidor översatta till svenska!
http://www.barfotahast.has.it/
http://www.barfotahovens.sida.nu/
Kan inte tänka mig att skor rekommenderas av barfotaverkare. Skulle vara vid hovbensbrott tex. där man vill undvika rörelse i vävnaderna.
Det finns lösdojjor att använda och det är sådana som rekommenderas ifall hästen ömmar på ex grus och man behöver rida på det underlaget mycket.
Om en person tagit ut en barfotaverkare så är det antagligen för att de inte vill ha hästen skodd...
Men det är klart att altenativen tas upp, dvs barfota och boots
, skor tas upp som ett alternativ som bör undvikas. Skillnaden är att barfotaverkaren talar om VARFÖR.
Förstår man hur en hov fungerar (och det är ren mekanik som inte går att bortförklara) så ÄR inte järnskor ett alternativ.