Barfotagång med hovböld

Jag hade en häst för ca en månad sedan som en vet var ute och öppnade en hovböld. Han fick tyvärr inte ut allt och efter 4 dagar ringe jag djursjukihuset för hältan hade inte blivit bättre och dom ville ha in honom fort. Det fick dom och fick operera bort hela sulan dom var tvekamma om dom skulle klara honom. Vad jag vill säga är att man ska nog vara lite varsam med hovbölder. Har aldrig haft problem med dom förut utan bara öppnat, bandage ett tag och sedan sko med sula så har det vart borta. Jag skulle åka in till en klinik med din häst om jag vore du. Hoppas det går bra!
Håller med att det är tråkigt att trådar spårar ur man orkar ju inte läsa alla pajkastning!!

Jag ställde en fråga som jag hade hoppats nån hade svar på när vi ändå pratar barfotahästar så du behöver inte börja fäkta.

Och det är ju märkligt hur lågt det är i tak här för att vara ett diskussionsforum - så fort man avviker det minsta från ämnet eller ifrågasätter något så har det "spårat ur" och kallas pajkastning. Jag trodde det här var ett forum för diskussion och inte enbart raka frågor och svar men tydligen ska man klappa alla på ryggen eller hålla tyst.

Det var jag som pratade om pajkastning inte HannaZ.

Man behöver inte hålla alla om ryggen och va tyst, MEN man behöver faktiskt lära sig att respektera andras åsikter och inriktning med sitt hästeri oavett vad anser jag. Det är mer regel än undantag nu för tiden att en tråd spårar ur och att trådskaparen inte får några hjälpande svar p.g.a. att allt som skriv skall ifrågasättas.

Personligen så tycker jag att det skall vara raka och direkta svar så långt det är möjligt utifrån var och ens erfarenhet och kunskap. Det spelar ingen roll om det är olika svar för det bidrar till att vi som individer då får lära oss att tänka själva och söka svaren i alla de svar man får, det finns aldrig enbart ett fungerande sätt.

Vill man diskutera ett ämne så kan man starta en sådan tråd, men är det specifika frågor som kräver ett seriöst svar så skall inte det förstöras av en massa ifrågasättande av svaren anser jag.

Du kan ju skatta dig lycklig som har träffat på utbildat folk som du anser är superbra och kan sitt jobb, det är inte alla förunnat att göra det. Jag är också en av dem som träffat på mindre bra utbildat folk och sköter mig bättre själv i många problem men inte kastar jag eller ifrågsätter dem som har tvärtom erfarenhet. Skulle mer än gärna byta med dessa personer, men å andra sidan skulle jag inte kunna så mkt. som jag ändå anser att jag kan idag så något gott har det ju kommit ur det dåliga.

MVH/

jag har aldrig träffat på en häst med hovböld, bara läst om det. Och jag var säker på att man satte på ett slags bandage, efter att man skurit upp den. Förr hade man som en trekantig bit säckväv som liksom lindades om och knöts ytterst.

Har man inte det längre? I så fall kommer ju hur mycket skit och bakterier som helst in i de där fickorna. Väl?

Ehhh, så om man ifrågasätter betyder det automatiskt att man inte respekterar andras åsikter? Fungerar inte det åt båda håll isf? Jag har inte ens ifrågasatt utan jag sa att här hänvisar veterinärer oftast till hovslagare med hovproblem. Att veterinärer inte har mycket utbildning på hovar borde väl inte heller vara en överraskning så jag tycker (JAG tycker) att det är konstigt att man har mer förtroende för en veterinär som börjar gräva i en hov än en utbildad hovslagare. Det är min personliga åsikt och inte en paj.

Dessutom tycker jag själva vitsen med en diskussionsida är att diskutera men det är mer regel än undtantag nuförtiden att det börjar tjafsas om själva diskussionen så fort det det råder delade meingar om ett ämne. Det finns faktiskt såna som kan skilja på sak och person.

Och du kan ju också skatta dig lycklig som har kunskaper så du kan sköta dig själv.
Gudars vad pengar jag skulle tjäna.

Om det är hovslagare vi pratar om så borde du tjäna en rejäl slant på att fixa det själv. Vad är det mer du sköter själv som andra anlitar hjälp till menar du?

tja

hovkniv 200 kr
rasp 400 kr
bryne 200 kr

litteratur 600 kr

helg-kurs inkl tågresa och boende 3000 kr

boots inkl sulor och annat 3000 kr

Verkning av barfotatrimmare = lektion för mig, 300 kr

= 7700 kr sen jag började sköta hans hovar själv för ett år sedan. och då har jag säkert glömt saker.

Blir ganska många skoningar eller verkningar för 7700 kr...

Många? Ungefär 10 skoningar blir det för att vara exakt. Jag har två hästar och har haft häst sen 1981 sen är det bara att räkna.

10 helskoningar a 770 kr eller 25 verkningar a 300 kr...

Det är klart att jag kommer att tjäna på det i längden (speciellt om man tar med veterinärräkningar i kalkylen), men jag tycker inte att det är speciellt billigt med ca 8000 kr på ett år. Vissa verkar tro att man bara har hästen barfota av ekonomiska skäl.

"Jag har två hästar och har haft häst sen 1981 sen är det bara att räkna."

Så vad väntar du på....? :) ;)

Jag tror redan du bevisat att det blir billigare att verka/sko sin häst själv. Något räkneexempel behövs inte för min del.

Och om det inte är billigt med 8000:- på ett år så kommer du garanterat ha igen det nästa år, och nästa...
Hur veterinärräkningarna kommer in i bilden förstår jag inte?

Vad är det du inte begriper? I en bisats typ nämnde jag (för nån vem det nu var, inte du) att det måste bli billigare att kunna sköta sig själv (vet ej vad hon menade utöver sko/verka) - du bevisade väl just det.

"Hur veterinärräkningarna kommer in i bilden förstår jag inte?"

Det gör du nog om du sätter dig in i hur en hov fungerar. Fast du kanske bara vill provocera.

Visst blir det billigare om man kan göra så mycket som möjligt själv, det gäller ju allt på gården eller i hemmet.
Hantverkare är dyrt. Speciellt dyrt blir det om de orsakar skador på det som de (hant)verkat :p

Det är inte hovslagarna som är av ondo det är skorna och sömmarna.

Fast det är klart, allt går att sälja med mördande reklam...
Helt oskyldiga är nog inte hovslagarna med tanke på att de rekommendera skor åt höger och vänster...
För vill man kunna rida så måste ju hästen vara skodd, eller hur? ;)

Sen kan man ju undra varför det är så få hästar som är riktigt verkade. Om man nu tvunget måste slå på skor så borde man väl ÅTMINSTONE se till att verka hoven på ett bra sätt innan man slår på skorna. Då minskar man i alla fall skornas negativa inverkan lite.

Den stora frågan är dock hur dessa personer (hovslagarna alltså) som påstås ha så stora kunskaper om hovar, överhuvudtaget har samvete att slå på skor på varenda häst, om de nu kan så mycket som allmännheten tror borde de flesta hästar gå barfota och resten vara bra verkade under skorna.

Det minsta man kan begära är väl ändå att de upplyser ägaren om alla alternativ och vilka följder de olika alternativen ger och sen låter ägaren ta ställning utifrån det.
Problemet är att de inte kan upplysa om alla alternativ eftersom de flesta inte känner till dem.
Hade de gjort det så hade inte hovarna sett ut som de gör på majoriteten av de hästar man träffar på.

Nej hästen måste inte vara skodd för att kunna ridas. Det finns dom som behöver och det finns dom som inte behöver. Hovslagare slår inte på skor på alla hästar men det är väl oftast därför ägaren ber dom komma. En del verkas bara. Min egen sexåring har fått skor bak först nu på hovslagarens råd.

Att påstå att skor alltid har negativ inverkan är väl att ta i med tanke på hur många skodda hästar det finns utan att ha några som helst problem. Jag har själv aldrig haft problem med hästarna pga av att de är skodda.

Du dömer ju inte ut hovslagare baserat på dina egna dåliga erfarenheter nu utan du dömer ut hovslagaren som yrkesgrupp period.

Hur gör de som arbetar enligt det sätt du föredrar? Rekommenderar de någonsinn skor? Upplyser de om alternativen? Med tanke på hur kategoriskt du själv uttalar dig om skor är det svårt att tro att de skulle göra det...

Rättelse till ovan - vad jag försökte säga var att min sexåring gått barfota bak på min hovslagares rådgivan fram tills nu då j a g ville ha honom skodd.

Hur motiverade hovslagaren sin åsikt att din sexåring behövde skor bak? Nyfiken.

Skor HAR ALLTID negativ inverkan, det går inte att komma ifrån. Hoven kan inte fungera som den ska det är bara att inse. Det är något som alla håller med om oavsett vilket fack man tillhör.
Ägarna ber oftast att få sina hästar skodda för att "hästar behöver skor". Det är den allmänna uppfattningen, tyvärr baseras den på okunskap och traditioner.

Att de flesta ägare anser att deras skodda hästar inte kan gå barfota är väl bevis nog för att skor har negativ inverkan på hoven.

Med tanke på de få välskodda hästar som jag sett så kan jag inte vara annat än skeptiskt till hovslagare som yrkesgrupp, tyvärr.

Var finns kunskapen hos hovslagarna som det talas så mycket om? Visa mig de fina hovarna som dessa hovslagare sköter.

Höga trakter, avhuggna tår, långa tår, spruckna hovväggar, utflytninga, överväxta traktstöd, trånga trakter, smala strålar, svamp och röta, platta sulor, ömma sulor, kalla hovar, långsam tillväxt, skört horn, sträckt lamellrand mm mm mm

Listan kan göras hur lång som helst. Och dessa hovar sitter på vanliga hästar överallt.

Om du är intresserad så gå in och läs på länkarna. Tack vare två fantastiska personer :bow: :bow: finns nu dessa matnyttiga sidor översatta till svenska!

http://www.barfotahast.has.it/

http://www.barfotahovens.sida.nu/

Kan inte tänka mig att skor rekommenderas av barfotaverkare. Skulle vara vid hovbensbrott tex. där man vill undvika rörelse i vävnaderna.

Det finns lösdojjor att använda och det är sådana som rekommenderas ifall hästen ömmar på ex grus och man behöver rida på det underlaget mycket.

Om en person tagit ut en barfotaverkare så är det antagligen för att de inte vill ha hästen skodd...
Men det är klart att altenativen tas upp, dvs barfota och boots :D , skor tas upp som ett alternativ som bör undvikas. Skillnaden är att barfotaverkaren talar om VARFÖR.
Förstår man hur en hov fungerar (och det är ren mekanik som inte går att bortförklara) så ÄR inte järnskor ett alternativ.

Rättelse till ovan - vad jag försökte säga var att min sexåring gått barfota bak på min hovslagares rådgivan fram tills nu då j a g ville ha honom skodd.

Ok, varför vill du ha honom skodd?
nyfiken.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30