Barfotagång med hovböld

Jag har följt denna tråden ett tag och
jag skulle hemskt gjärna vilja höra dina svar på Elektrons frågor här ovan.

Fungerade skodda hästar:
Hemma hos mig.

Och jag har ju då, fortfarande, inte sagt att det inte skulle fungera att ha hästar barfota, vad jag protesterar mot är att det skulle vara skadligt med skor. Jag vill åtminstone ha lite siffror och forskning på att det skulle vara så.

Vilken veterinär eller hovslagare som helst anser att det bästa är om hästen kan vara barfota, det är inget som barfotaanhängarna är ensamma om.

Skillnaden är att vi är övertygade om att de flesta hästar kan gå barfota.

Visst nästan alla hästar kan o bör gå barfota om de inte används till något.
Användbarheten för en barfotahäst varierar starkt. Det finns ju en anledning till att man började använda skor till hästar redan för flera tusen år sen, det var inte för att hovslagarna skulle få mer jobb.
Det finns risk för att ett utbrett barfotagående kan leda till stora djurskyddsproblem när okunniga hästägare lyssnar på de som säger att stort sett alla hästar kan gå barfota o användas fullt ut.
Tittade förresten i Strassers bok för ett tag sen, hennes bilder på hur det går med skodda hovar är vad vi i sverige kallar djurskyddsfall. Nog går det att hitta en vanskött barfotahäst o fixa bilder på hur fin den blir efter ett par skoperioder!
PL

Orkade inte läsa igenom alla svar! Min fråga är varför skulle du ta av skorna över huvudtaget?

En häst som alltid går med skor fungerar inte lika bra som en som varit van sen föl...
Även det bara gäller över betesperioden...
;)

"Det finns risk för att ett utbrett barfotagående kan leda till stora djurskyddsproblem när okunniga hästägare lyssnar på de som säger att stort sett alla hästar kan gå barfota o användas fullt ut."

Okunniga hästägare är väl alltid ett problem.
Om hästägare varit mer pålästa så hade väldigt många hovslagere sållats bort helt enkelt för att ingen velat anlita dem. Som det är nu dräller det av felskodda hästar.
Rådet; "anlita en duktig hovslagare" är inte lätt att följa när utbudet ser ut som det gör idag.

Jag håller med om att det ofta är väldigt deformerade hovar som visas, men vitsen är väl att visa att även de fall som är väldigt misskötta kan återhämta sig.

Jag har både i böcker och på internet sett många exempel på hyfsade hovar som med rätt verkning blivit verkligt fina. Allt är inte skräckexempel.

Sen vill jag säga att fullständigt deformerade hovar kan ses även här hemma, bara man öppnar ögonen.

Jag skulle tex rida en lektion istället för min medryttare på en stor ridskola här i Malmö. Vad jag inte hade förväntat mig var de fullständigt kontraherade och skyhöga hovar som den stackars hästen jag förväntades rida hade.

Och så talas det om djurskydd i Sverige. Om inte ens de största ridskolorna i landet står under nån slags kontroll, vem gör det då?

Problemet är just okunniga hästägare, men det gäller inte bara barfotafrågan.

Jag förespråkar inte att alla ska gå ut och dra av sina hästar skorna. Utan kunskap så är det det dummaste man kan göra.

Har man en bra hovslagare och inte är beredd göra de uppoffringar som övergångsperioden kan innebära så är det bättre att hästen få behålla skorna på, men det betyder inte automatiskt att hästen inte SKULLE KUNNA gå barfota MED RÄTT HOVVÅRD.

Förhoppningsvis kommer antalet duktiga barfotaverkare att öka stadigt och med det möjligheten för fler att ha sina hästar barfota.

När man med egna ögon sett förändringen på hovar med tunna hovväggar med dålig tillväxt som fick gå 9 veckor för att det skulle finnas nåt att spika i, blivit tjocka och starka och aldrig flisar sig. Och där hästens miljö dessutom har långt kvar till det optimala. Då blir man nästan religös, det får jag medge.
En välskött (eller vild) barfotahov är väldigt vacker. När jag ser såna så blir jag glad.
Jag är otroligt tacksam över att jag numera kan se på min egen hästs hovar och känna den glädjen :)

Den kan ha hyfsad form ja, men vetskapen om att:

-stötdämpningen är nedsatt + att skon ger ökade vibrationer,
-strålen inte kan arbeta som den ska (stötdämpning, viktbärande och blodpump),
-att hovväggen när den växer gör att skon inte ligger an mot sulan vilket gör att all tyngd läggs på hovväggen enbart,
-blodcirkulationen är försämrad,
-man inte ser om det bildas röta under skon
-hornet blir skörare
- mm

tja, det förtar upplevelsen lite om jag säger så...

Och hur förklarar du att de flesta skodda hästar ändå är friska och mår utmärkt?

Varför har man en gång börjat sko hästar?

Var finns forskningen som stöder det du säger?

Var finns veterinärerna som rimligen borde gjort samma upptäckt?

Kan du definiera en välskodd häst? För du har sagt att du sett såna.

Många frågor - inga svar.

Igår satte jag på skor fram på min efter ett års barfotagång , ytterst begränsad användbarhet o problem även i hagen när det varit knaggligt. Det har gjort nytta men inte så mycket som jag hoppats . Visst barfotagång kan vara väldigt bra på problemhovar men man kan inte räkna med att hästen går att använda fullt ut oskodd. Jag skulle varit glad att slippa skorna men det fungerar inte.
Min fru skor en av sina idag pga för mycket slitage.
PL

Och hur förklarar du att de flesta skodda hästar ändå är friska och mår utmärkt?

Varför har man en gång börjat sko hästar?

1. Är dom verkligen så friska som du påstår?

2. Här kommer ett långt utdrag ur ´Horse owners guide to natural hoof care´ av Jamie Jackson.

"Ill effects of horseshoeing: an historicat perspective

Until more recent centuries, the historical record shows that most horses have been ridden unshod since their domestication 8 000 or more years ago *
(* The Red Earth People” of upper Mesopotamia are thought to be the first horsed society, ca 5000 BC. (See Francis Haines, Horses in America.) Other authorrities place the people of ancient Susa in Southwest Asia as the first domesticators, ca 3000 BC. Conceivably, however, North American tribes may have adapted horses in their cultures 10000 years ago or erlier.)
They lived relatively pastoral lives, in fact, under conditions which favoured strong helthy, and naturally shaped hooves. The ancient Greeks and Roman, Scythians, Mesopotamians, Hurns, Mongolians, Turks, Arabs, Bedouins, Berbers, for example, all rade unshod horses – domesticated horses that lived the better part of their lives on the rugged mountain ranges, deserts, and semi-arid regions of the world. The barefoot cavaleries of Hannibal and Xenophon have left vivid records of their system of natural hooof care and military triumphs using unshod horses.

Eventually, and coinciding with the rise of modern civilization, the riding stock of these early horsed people found their way into the hands of Northern Europeans. Significantl, these horses were also passed into an alien habitat whose moist, lush grasses and cold winters contrasted sharply with the sparse bunh grasses and and dry browse of the arid high desert biom of their ancient homeland. There is credible evidence that this change in natural habitatmay very well explain the epidemic numbers of horses that have succumbed to funder ever since. But another event soon occured which, in the of creating the modern horse breeds, obscured this issue – and nearly buried forever our knowledge of the tru natural hoof of the ancient homeland.

By 700 AD, increasing numbers of European horses found themselves living in close confinement. This was a by-product ocf the new feudalism, an era usherd in by the conquest ofthe Western Roman Empire by "barbarian" Germanic tribes. Castles, complemented wuth armies and cavaleries, were built by the victorius German tribal shiefs to give there subjects security from rival kingdoms. Horses were stabled i paddocks and stalls, where the hooves were subjected to the animal´s own wastes, day in and day out. Moreover, constantly confined, the hooves could neither function naturally nor optimally. The result was that hooves begun to deteriorate systematically across feudal Eufope during this period.
It was thought that horseshoeing, atechnoligy with obscure roots that may have originated with thw Pagan priests of ancient Gaul (France), and as yet not widely practiced during Middle Ages, could provide a remedy. Horseshoeing, or blacksmithin, henceforth, would evolve inexorably as a commonplace practice, its lampblack roots as last wedged firmly in midieval Europefor the reasons given here

Feudalism, however, soon declined, undermined by prosperous new economic conditions, ans, very important, the invention of the gunpowder and the long bow, the latter rendering castles with knighted horsemen ineffectual against cannons, harquebuses, long distant archery, and other "modern" inventions of war. Kingdoms were then replaced by thriving cities.
But the practice of close confinement of horses and horseshoeing in particular, held its ground into the Renaissance. Horses were put to more uses than war, and the conveniences of stalling horses was never questioned as a means of boarding them. Guilds were formed to advance the position of the blacksmith, now needed more then ever too meet the growing needs of a horse dependent civillization.
With theadvent of the Industrial Revolution, the late 18th century, most european, and later American horses, were routinely shod. This was in keeping with the custom of close confinement, augmented, as it were, by the old and entrenched feudal shoeing protocols few ever bothered to question.

Interestingly, some did. As early as 1800, the ill-effect of horseshoeing were beginning to be documented by veterinary authorities; wrote Bracey Clark, F.L.S., a British equine surgeon:

For a period of more than a thousand years has the present mode of shoeing horses been in use, without the public being aware that there was anything wrong or injurious about it, if it was but properly executed; and though accidents, and unequivocal expressions of suffering accompanied it continually, and were visible to the eye of every one, yet no one ventured to think upon a subject thet appeared so abstruse; or if he did, was it likely to be received but with rebuff and insolence: and the mischief´s arising from it were constantly evaded or denied, and were attempted to be overcome in every way but the proper and natural one, that of removing the cause, which cause also was, to the simple as to the more knowing ones, alike unperceived. *

(* Clark, Bracy. Podophthora: Demonstration of a Pernicious Defect in the Principle of the common shoe. Royal Veterinary College Library, London 1829, p 2.
[ Farriers reading this will be interested to know that Dr. Dough Butler – an icon of modern farriery science, should others wonder – noted in his landmark work, Principles of Horseshoeing, that Dr. Clark was one of history´s most knowledgable hoof care authorities.
Coming from Butler, no small praise.]

Blacksmiths, as they were then called, were not unversed themselves in the early protestations, and some went so far as to manufacture the first modern hoof boots. Still, by 1900, most horse owners had no memory of the pre-horseshoeing days.

After World war II, automobiles and tractors replaced horses for transportation, drayage, and farm work. Most horses would become ”plesure” animals, used recreationally for competition, trail, and companionship. Although many of these horses would be returned to the country or suburbs, some even living in pastures most of the time rather than in stalls, most owners by and large continued to keep their horses in close confinement and shod. After all, this had always been customary -who could remember back to a time otherwise?"

Var finns forskningen som stöder det du säger?

Var finns veterinärerna som rimligen borde gjort samma upptäckt?

Kan du definiera en välskodd häst? För du har sagt att du sett såna.

Många frågor - inga svar.

Hur hoven fungerar är allmän kunskap, inget nytt.

Här kan du läsa om Jaimie Jacksons forskning
http://www.primechoice.com/jaime-jackson/

Som någon tidigare uttryckte det så är inte veterinärer experter på hovar, det är hovslagarna som är det (eller bör vara åtminstone). Men eftersom veterinärer förordar barfotagång så borde de ha kommit till samma slutsats, eller hur? Skillnade är, som jag skrivit tidigare, att de i stort sett anser att bara små ponnyer eller hästar som går och lallar i hagen klarar av det.

En välskodd häst är verkad enligt vildhästverkningen (låga trakter kort tå, trimmade traktstöd etc, har skor som följer hovformen (inte hoven som filas för att passa skon), skon är tillräckligt tilltagen för att hoven ska kunna växa utan att hamna bakom eller utanför skon, inte är avhuggen i tån och är bred mellan skänklarna för att undvika att trakterna blir kontraherade. Har säkert glömt nåt :)

Ehh...nä jag ljuger, egentligen är dom sjuka? Och min första häst som blev 27 år var säkert också sjuk. Egentligen.

Och som sagt - skicka på mig hur många amerikanare du vill. Ge mig statistik och svenska veterinärer som säger att skor är skadligt.

Och du kan väl knappast påstå att veterinärer kommit till samma slutsats om dom nu förordar (vilket det inte finns nån källa till antar jag?) barfotagång enbart till hästar som inte är i arbete.

Här är lite rolig kuriosa;

Av Xenophon, Grekisk general, The Art of Horsemanship (ca 400 BC)

"The same care which is given to the horse´s food and exercise, to make his body grow strong, should also be devoted to keeping his feet in condition. Even naturally sound hoofs get spoiled in stalls whith mois smooth floors, A place outside the stall would be best suited to the purpose of strengthening the horses feet if you trew down loosely four or five cartloads of round stones, each big enough to fill your han and about a pound and a half in weight, sorrounding the whole with an iron border to keep them from getting scattered. Standing on these would be as good for him as travelling a stony road for some part of every day."

Redan de gamla grekerna...

Visst är skor skadligt, men med rätt skoning är nyttan större än skadan. Visst är både hovslagare o veterinärer medvetna om skoningen negativa inverkan, o gör vad som går för att minimera den.
PL

Ja det är nog det jag försökt säga - att nyttan är större än skadan.

Jag har aldrig, än så länge, hört vare sig en hovslagare eller veterinär som sagt att jag ska ta av skorna för att det är skadligt eller för att förlänga livet på mina hästar. Det är den (svenska) forskningen/statistiken eller uttalandet från en (svensk) vet. jag efterlyser - nån som säger att skadan är störe än nyttan som HannaZ påstår.

Trodde slutsatsen var att det bästa för hovarna är att få vara barfota.

Ja om vi bara skulle gå på forskning som utförts i sverige så hade vi knappast varit ett i-land idag.

Tycker iofs att det hade varit trevligt om någon svensk lagt ner lika stort arbete som Jamie men nu är det ju inte så och då får man leta sig utanför sveriges snäva gränser.

Återigen... Om du kollar upp hur en hov fungerar så förstår du varför järnskor är dåliga för hovar och leder.
Men det är klart, Det man inte förstår det begriper man inte...

Nu önskar jag alla en trevlig helg!

Jag måste nämligen gå och packa för snart beger jag mig till helgens happening, barfotakurs :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar