Status
Stängd för vidare inlägg.
F

froggy

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
 
Sv: Barfota!

hästar i d vilda går kanske inte 4 lektioner om dan i full fräs med barn som påverkar balansen.Men i d vilda är d den starkaste som överlever,är en häst x-bent så slits ju insidan vääääldigt mycke,utanverkning och skoning blir d bara värre och till slut kan hästen inte gå,altså,den svaga överlevde inte.Hästar är inte anpassade för asfalt heller.

Hade man inte skott eller verkat sin häst hade hållbarheten försämrats och ridbarheten hade inte vart så god.
 
Sv: Barfota!

Dom hade inte heller direkt många grusvägar heller, utan mest mjuk skogs- och ängsmark.
Det skulle nästan klassas som djurplågeri om min häst fick börja gå barfota för han är så pass känslig så skulle han gå utan skor på en grusväg skulle han bli tvärhalt :confused:
Sen finns det ju hästar som skulle klara av att gå barfota året om (nej, dom bryter inte benen av sig för lite is, det är skorna som gör det ännu halare om dom inte är broddade)
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!

Jag tycker att du har rätt inställning. Båda mina hästar är barfota och trivs otroligt bra med det, en av dom en äldre dam som haft skor större delen av hennes liv. Den andra en unghäst som inte kommer att skos i sitt liv. Tycker dock att det är väldigt synd att så många är emot barfotagång, bara för att dom tror att det är nån slags mode-grej. Mycket synd att så få ger sina hästar den fina chansen att få vara barfota också.. Antar att hästfolk är rädd för att prova något "nytt" som egentligen hör till hästens naturliga.
Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!
 
Sv: Barfota!

|håller med er . jag har haft skor på mina hästar alltid men inte längre . har ett fullblod och en shettis på lösdrift hemma passar mig och hästarna utmärkt.
 
Sv: Barfota!

Prova att gå barfota och sedan sätt ett barn på era axlar och gå barfota. Det blir en viss skillnad!
 
Sv: Barfota!

tycker inte man sa ha de i onödan... e en ponny i stallet (över 20 år) går inget, haft skor hela tiden, men jag tycker hon kan då utan nu... e ju inte bra för hovarna... och hon går i en mjuk lerig hage...
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv. Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!

Jag just ja. Tänk vad fantastiskt det skulle vara om de aldrig kommit på skor till människor heller. Jag menar alla skulle ju vara så tåliga med tjocka fotsulor och skomode skulle inte existera. Jag menar jag la nyligen ner 1000 kr på ett par nya löpskor. Det skulle jag då inte behövt.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota!

Då hade vi här i norden inte existerat... Kallbrand i fötterna ;)

/Tinen (Inte menat till nån ny diskussion, men tyckte liknelsen var lite rolig)
 
Sv: Barfota!

Som någon redan skrivit, i de vilda är det dom starka som överlever.

Jag skor min häst tex för hon sliter snett på bakhovarna, sen vill jag kunna brodda :P
 
Sv: Barfota!

Inga kommentarer från någon annan än den personen jag skriver detta till. LEDER INGEN VART!

Så om man inte håller med så får man inte svara, eller?

Jag säger som jag brukar, och som jag börjar bli trött på:

Vissa hästar klarar sig barfota (t. ex. min shettis), andra gör det inte (t. ex. min haflinger). Jag hade varit glad om jag inte behövt punga ut med 750 kr för en helskoning, men min hästs välbefinnande måste gå före min plånboks. ALLA får göra som de vill, utifrån sin egen häst och sig själv. Det finns få rätt och fel, MEN när hästen lider är det definitivt fel...
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen? När dom va vilda så hade dom inga skor.
Nej, och när de var vilda och inte kunde gå - då dog dom.

Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Det skulle de säkert, om resten av deras liv var format så. Men varför ...
... stänger vi in dem i stall och hagar?
... fodrar vi dem?
... rider, kör och hanterar vi dem?

Att sko en häst är inte ett direkt modernt påfund, även om det är ungt räknat till artens ålder. Nu har vi ju gjort rätt stora ingrepp i hästens naturliga förutsättningar när vi domesticerat dem, så då får vi så vackert ta vårt ansvar och se till att det blir under så goda former som möjligt.

För mig själv skulle jag inte kunna försvara fläkskador eller en häst som ömmar när den går.
 
Sv: Barfota!

Så om man inte håller med så får man inte svara, eller?

Jag säger som jag brukar, och som jag börjar bli trött på:

Vissa hästar klarar sig barfota (t. ex. min shettis), andra gör det inte (t. ex. min haflinger). Jag hade varit glad om jag inte behövt punga ut med 750 kr för en helskoning, men min hästs välbefinnande måste gå före min plånboks. ALLA får göra som de vill, utifrån sin egen häst och sig själv. Det finns få rätt och fel, MEN när hästen lider är det definitivt fel...

Jag skrev att jag inte vill ha några kommentarer eftersom att det inte leder någon vart, men du verkar inte förstå det. Skriv inge mer nu.
 
Sv: Barfota!

Sen när blev du moderator och kan bestämma vem som får yttra sig i en tråd? Bara att läsa din kommentra att din unghäst aldrig kommer att bli skodd i ditt liv säger ju bara hur otroligt korkat och omoget du diskuterar. Så du avlivar hellre din häst än sätter på den ett sjukbeslag om den skulle behöva eller skor om det senare visar sig att hovarna inte håller när den börjar ridas? När man sätter principer före sitt eget djurs hälsa ska man hålla sig till frimärken istället. :mad:
 
Sv: Barfota!

I det vilda används inte hästen till nåt, utan den är fri.
Funkar inte att jämföra det med dagens hästar.
Travare och galopphästar tex skulle ALDRIG kunna träna utan skor.
Jag har haft mitt sto mkt barfota, men sen hennes ryggproblem är det skor och brodd runt om nu på vintern, hon får inte spänna sig och bli mer spänd i ryggmuskulaturen än hon redan är för att det är halt.
 
Sv: Barfota!

Travhästar skors väl om efter varje lopp?Elle kanske bara nåt jag har hört:crazy:

Tycker att om en häst ömmar eller har fel benställning,då borde den få ha skor/kilar så att den inte får ont eller så att benställningarna blir ännu värre.
 
Sv: Barfota!

Jag skrev att jag inte vill ha några kommentarer eftersom att det inte leder någon vart, men du verkar inte förstå det. Skriv inge mer nu.

FÖRSTÅR gör jag mycket bra, däremot är jag väldigt dålig på att LYDA order:devil: . Mina åsikter är lika betydelsefulla som dina.
 
Sv: Barfota!

Varför ska man ha skor på hästar egentligen?
Sliter fel & för mycket, avel har påverkat hornkvaliten, bättre grepp på isiga/blöta underlag osv.
Anledningarna är många och jag talar från egen erfarenhet/kunskap (är ej utbildad inom detta).


När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Ha, de hade varit en syn att se en häst sitta och finslipa sina ideer om hur den första järnskon skulle vara utforman:rofl:
Nä, dom hade inga skor när dom var vilda, eftersom dom då var vilda och de fåtal hästar som föddes med felaktiga benställningar & dålig hornkvalite utrotades genom mottot: "starkast överlever". Det som blev kvar var friska, starka och fysiskt korrekta hästar som fortplantade sig med andra lika starka individer - och där fortsätter det bara på samma visa.


Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv.
Drömma kan man alltid, och visst är det optimalaste för en häst att gå barfota - under de förutsättningar att den faktist klarar av det utan smärta/obehag och förstörda hovar som pris.

Om vi hade från första början vägrat att sko våran hästar för att tillfredställa 2000-talets barfotafolk, så hade vi nog fortfarande gjort hundmat av hästarna... Dom hade inte hållt våra krav på vad en häst ska kunna göra. Hästen hade inte kunna användas i krig, inte heller som transportmedel, jord och skogsbruk hade inte heller funkat.
Hästarna hade inte hållt våra krav eftersom den lilla vildhästen är inte den optimalaste hästen inom alla dessa områden.
Avel var ett måste, och jag tro (JAG VET INTE - DET ÄR BARA EN TEORI) att man la större vikt på det man ville ha = en häst som passar området. Att hornkvaliten blev mindre bra och att ett och annat föl ploppade ut med olika "benfel" korrigerade man då med skor.

Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Javisst blir hovarna starkare och tåligare om dom utsätts mer - de är mina två hästar levande bevis på. Eftersom jag bara har dom som hobbyhästar och luffsar för de mesta runt i skogen så blir den ett bra och naturligt slitage, och hovisen korrigerar och verkar ner de lilla extra som behövs.

Och javisst skulle mina fötter ha hård fotsula om jag redan från födsel gick barfota, men jag skulle frysa en aning då jag dålig blodcirkulation och de är -15 ute nu.

-Som en gämförlese med att det inte alltid är optimalast för en människa att gå barfota heller. Bara för att vissa afrikanska folkslag springer runt i Sahara utan dojjer, så betyder de inte att jag skulle trivas med det.

Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Ja, om vi inte tränade, tävlade eller höll våra hästar i inhängat område så skulle även våra hästar idag rensa ut de svaga och de starka skulle ta över. Alltså, låta våra hästar återgå till ett helt naturligt tillstånd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp