Mirraya

Trådstartare
Jag undrar varför det i Sverige inte är tillåtet att tävla distans barfota?
Har vi hårdare vägar/svagare hästar än i andra länder..? Eller är det bara en regel som skrivits in därför att de flesta hästar ändå är skodda och man inte riktigt tänkt igenom detta?? :mad:

Om man kan träna sin häst barfota på den distans man tänkt tävla så måste man ju kunna tävla distansen också? Sen är det ju veterinärkontroll också så skulle hästen må dåligt så skulle man ju bli utesluten??

Så undrar jag också.. man skulle rent tekniskt kunna sko hästen, rida över startlinjen.. dra av skorna och rida med boots och sedan sko igen innan nästa start.. det är "lagligt" (även om det skulle vara direkt olämpligt) men inte starta och rida med boots...? :devil:

Hur resonerar ni andra runt detta....? :smirk:

Jag har för mig att man får starta en prova på barfota, men att man inte får tävla.. hur är det med Clear Rounds..?

:banana: :banana:

Sv: Barfota

Enligt TR måste hästen vara skodd för att delta i en distansritt. Om Prova På-klassen hålls i samband med en distanstävling som omfattas även den av TR. Enda sättet är att man håller PP som en träningsritt helt för sig själv. Då kan du inte räkna med att man har veterinärer, utan att det bara är en träningsritt under tävlingslika förhållanden.

Om vi har svagare hästar eller ej kan jag inte svara på, det enda jag är säker på ¨är att alla inte har så gott omdöme, utan att TR i alla grenar finns till för att utesluta att hästen utsätts för onödigt lidande och att reglerna är rättvisa och gäller alla.

Jag har själv en barfota häst under hela året utom sommaren men jag skulle nog ändå tveka att starta en distansritt ens med boots. Tycker att det fungerar utmärkt att sko på hästen under tävlingssäsongen (sommaren) och sedan ha den barfota när jag själv kan råda på var jag rider och hur länge/långt jag rider vid träning.

Jag har sett flera "barfotahästar som minsann kan gå utan skor" bli uteslutna i förbesikningen i PP-klasser.
Jag har mycket svårt att tro att mer än några enstaka hästar kan gå distans barfota.
Skulle TR öppnas för barfotingar skulle det nog bli många uteslutningar= onödigt lidande för hästen.
Bättre vore kanske i så fall att det fanns möjlighet att få dispans (hur stavas det så?) att starta barfota häst. Blir den utesluten så ges ej dispens till nästa ritt.

det där var ett riktigt bra förslag tycker jag... Att man kan få söka dispans för att få starta en ritt, funkar det kan man fortsätta rida barfota, men blir hästen utesluten kan den iaf inte få dispans mer det året, typ... (hästen kan ju faktiskt få bättre hovar med tiden, så livslång förbud mot barfotastart är dumt)

fast det är väl svårt att få till en sån regel och säkert svår att efterfölja oxå...

I och med att ridsportförbundet verkar vara otroligt stelbent så är det nog inte möjligt att få till stånd.

CK skrev:
Jag har sett flera "barfotahästar som minsann kan gå utan skor" bli uteslutna i förbesikningen i PP-klasser.
Jag har mycket svårt att tro att mer än några enstaka hästar kan gå distans barfota.
Skulle TR öppnas för barfotingar skulle det nog bli många uteslutningar= onödigt lidande för hästen.
Bättre vore kanske i så fall att det fanns möjlighet att få dispans (hur stavas det så?) att starta barfota häst. Blir den utesluten så ges ej dispens till nästa ritt.

Kul att det är några som är med och diskuterar tycker jag!! :D

Om de där barfotahästarna vart uteslutna innan de ens startat så kanske de inte var i så bra skick i övrigt heller..? Eller blir de halta av att stå barfota i transporten..? :o Sen undrar jag, om det inte är tillåtet att ens starta en PP barfota.. vad gjör dessa "barfotahästar-som-minsann-kan-gå-barfota" på veterinärbesiktningarna?

Nä, nu retas jag bara, men det jag tycker är konstigt är att det tydligen(om jag förstår saken rätt) bara är i Sverige vi har den här regeln om skodd häst..?
Tidigare var det så även i maratonkörning, men inte längre. Nu är det OK att köra maraton med boots?

Tanken om dispens tycker jag var ett jättebra förslag!
Men att om hästen blir halt el. liknande så ska man inte få starta nästa tävling/resten av året..? Hmm.. gäller det även om en skodd häst blir halt då..? Vi måste väl ha samma regler ialla fall..?

Till att börja med kunde man väl tillåta barfotagång på PP och CR, det är ju inga tävlingsklasser. Då rider man ju(förhoppningsvis) inte lika hårt. Men sen borde det ju vara upp till varje ryttare att avgöra?
Eller att man till en början(efter att ha godkända CR ritter) kan få dispens att rida tävlingsklass men utom tävlan..? Det är ju samma veterinärkoll för alla..?

Alla har ju samma mål, att ta sig runt på en pigg och fräsch häst!

Att just sverige har dessa regler är inte konstigt, vi har ju en av världens hårdaste djurskyddslagar över huvud taget.
De jag sett blivit uteslutna i förbesikningen har varit, som jag sett det, ganska tydligt ömfotade, medan ägaren inte sett det, och stått som ett frågetecken när de inte fått starta. Alltså utgår jag ifrån att de tränat på på hemmaplan utan att märka att hästen går med ett kort ojämnt steg. Och ja, i övrigt har de sett helt okey ut. Inte vanskötta på nåt vis, om det är det du menar.

Angående dispens och uteslutning, så ser nog en veterinär ganska direkt om hästen är HALT eller bara fruktanskvärt ömfotad. Det får vi ju låta dom avgöra. Är hästen halt av en vrickning är det ju en helt annan sak.

Mirraya skrev:
Sen undrar jag, om det inte är tillåtet att ens starta en PP barfota.. QUOTE]

Redan besvarat: "Enligt TR måste hästen vara skodd för att delta i en distansritt. Om Prova På-klassen hålls i samband med en distanstävling som omfattas även den av TR. Enda sättet är att man håller PP som en träningsritt helt för sig själv. Då kan du inte räkna med att man har veterinärer, utan att det bara är en träningsritt under tävlingslika förhållanden."

Mirraya skrev:
Hur resonerar ni andra runt detta....? :smirk:

Jag har oxå svårt att tänka mig att särskilt många hästar skulle klara att gå distans barfota, så jag ser ingen anledning att ta bort regeln. Men visst, om nån är övertygad om att det är bättre för hans/hennes häst att gå barfota, då borde man kunna få dispens, om man har en bra motivering.

Hej igen!

Det är ju konstigt att en häst som fungerar jättebra barfota och aldrig varit skodd.. tävlat obehindrat och även placerat sig bra utomlands inte får starta alls i Sverige, om man inte spikar fast skor på fötterna som tar bort ca 70% av den naturliga stötdämpningsförmågan då..
Om hästen vore ömfotad och lidande skulle den aldrig kunna prestera så bra (om man nu anser att de inte har några bra veterinärer eller kontroll på hästarna så fort man är utanför Sveriges gränser..).

Varför är te.x boaboots eller easyboots olämpliga..?

Man kan ha olika åsikt om vad som är bra för hästen, skodd eller oskodd men det är en helt annan diskution. Men jag hoppas att jag har hört rätt ryktesvägen.. att denna paragraf är på väg att tas bort.. att det till att börja med ska bli tillåtet att rida i boots i alla fall!!

:D :D

Mirraya skrev:
Det är ju konstigt att en häst som fungerar jättebra barfota och aldrig varit skodd.. tävlat obehindrat och även placerat sig bra utomlands inte får starta alls i Sverige, om man inte spikar fast skor på fötterna som tar bort ca 70% av den naturliga stötdämpningsförmågan då..

Vilken häst är det?

Ja.. för min del var det inte viktigt att skriva upp namn på de hästar/ryttare det diskuterades om, utan bara ett konstaterande av att det ju blir så att det spelar ingen roll hur bra hästarna går barfota utomlands, i Sverige ska skorna spikas fast annars får de inte starta alls.. Inte ens på boots!?

Men om man vill ha namn så kan man ju kontakta Ove Lind på "www.harmonyhorse.se" då detta är en kund till honom som jag menade i detta fall. Det var en 12 årig fullblodsarab.

Sen fanns det ju en adress här bland trådarna till en sida med flera hästar t.o.m. något halvblod(!) som tävlat barfota. Mest var det väl araber om jag förstod rätt. Ska se om jag kan leta rätt på den.. var nog på tråden om Strasserverkaren som polisanmäldes i Norge.

jag tycker också att man borde få starta barfota.....vetrinärerna ser ju på besiktnignen om hästens fötter inte pallar. Mina hästar är också barfota och ja ser inte fram emot att slå på dom skor bara för att få tävla. Jag trodde faktiskt att man fick rida med bootsen runt om?
Regeln som finns är säkert bra för alla de oseriösa som inte vill kosta på skoning å kör sin häst tills den e slut men för oss seriösa barfota hållare då? Ska vi också drabbas av den regeln?
precis som Mirraya säger så vet jag också en tjej som ridit 130km med sin häst barfota och på vissa ställen med boabootsen.

Jag gick in på någon barfotasida där ju detta diskuteras vilt för att se hur vanligt det var med just barfota hästar utomlands. Där gav man endast ett exempel på en häst i USA som hade gått några kortare distanser och en åtta - tror jag mig minnas. Inga placeringar eller så. Någon statistik eller så fanns inte. Skulle vara intressant att få sådan statistik. Jag misstänker att de inte finns några hästar som tävlar framgångsrikt utomlands, med placeringar, som går barfota.
Hälsning Maja

Vilket som är bäst för hästarna, skodd eller oskodd överlåter jag till experterna att dividera om, finns fördelar och nackdelar med båda..

Men kan det vara så att det finns ett reglemente som säger att om man ska tävla distans så måste jag spika fast järn på min hästs fötter? Det är ju ändå den tävlingsgren med mest veterinärkontroll och där du inte kommer någonstans om din häst inte mår bra..?

En häst i stallet är nu 5 år och har aldrig varit skodd, han har starka fina hovar och avsikten är att träna honom för distans..

Min häst är 9 år och jag har just tagit av skorna på henne. Mycket händer i hennes fötter när hon nu efter att ha varit skodd i ca fem år återfår känseln i fötterna Hon står bättre(med benen raka istället för ihop under magen), en hovvägg som höll på att vika sig innåt har nu börjat rätta till sig. Hon hade ett så konstigt rörelsemönster på ett framben att jag inte kunnat rida lätt på det i två års tid (hovslagare har försökt rätta till det genom att lägga ut skon m.m men det har bara hjälpt direkt efter skoningen). Hon hade alltid strykkappor på bakbenen då hon slog på sig annars. Jag trodde att detta var "naturligt" att det var ett tecken om något på att hon minsann aldrig skulle kunna gå oskodd!

Tro mig - jag var en stark motståndare till barfotagång =) Jag tyckte att det bara var för stackare som inte hade råd att sko, eller ännu värre - att de inte visste bättre...

Jag kunde ha börjat gråta när allt detta upphörde direkt efter att skorna togs bort. Jag säger absolut inte att detta är rätt för alla, men för mig och min häst var det det. Jag behöver inte ett enda benskydd längre heller som en bonus! :)
Jag vill fortsätta med distans, men hon är inte helt klar med hovrehabiliteringen än, även om hon aldrig haft så starka och fina fötter som nu, jag vill inte förstöra allt med att spika sönder dem igen!
Då får jag fortsätta att träna distans men kan inte tävla.. Jag skulle vara nöjd med att fortsätta med bara Clerar Rounds om det var vad som krävdes!

Vi har även ett varmblod i stallet som har tunna hovväggar, det gör att han väldigt ofta har blivit sömstucken och att hovslagaren har svårt att sätta sömmarna rätt direkt utan får spika flera gånger. Det blir väldigt fult och ofta blev han halt/öm efter skoning. Nu är han barfota och det fungerar alldeles utmärkt även om han var väldigt öm i början. Hon som har honom vill också rida distans men vill ju inte gå tillbaks till att sko? :confused:

Ingen av oss KRÄVER att få rida barfota av ren princip, bara för att sätta oss på tvären och trotsa en regel, utan för oss är det ju för att våra hästar ska få vara friska och må bra..?

Det jag funderar på nu är... i TR står det ju faktiskt bara att hästen "skall vara välskodd"... Det står inte att det nödvändigtvis måste vara med järnskor och att de skall vara fastspikade... :angel:

Man kanske helt enkellt får offra sig.. anmäla sig och komma med boots och se vad som händer, det är ju en sorts sko.. som sätts på annorlunda än järnskon. Blir man utesluten så får man gå vidare så blir det ialla fall ett solklart beslut om regeln i slutändan.. ännu bättre då ju fler vi är som rider med boots..

Vi kanske ska göra en boots kupp!!!!! :devil: :devil: Gör en tråd här där så många som möjligt anmäler sig och har för avsikt att rida med boots??!! :D

Givetvis är det ju så att hästar mår bäst utan skor och ute på stäppen (kanske tills det kommer ett rovdjur och de blir middag). Näe...visst mår hästfötter bra av att vara barfota. Skoning är ett nödvändigt ont när man använder sin häst mycket - och på för hästen onaturliga underlag. Vilken hovslagare som helst skulle svara detsamma.
Jag tycker snarare det låter som om du har råkat ut för några tråkiga omständigheter när det gäller skoning. Beroende av dålig hovslagare, dålig häst, dålig utfodring eller vad...orsaken vet jag inte. Alla hästar är inte skapta till att klara alla påfrestninger. Om en häst inte klarar påfrestningen av att skos så är det tveksamt om den klarar av påfrestningen av distans. Kanske just den hästen mår bäst av att bli en barfora allroundhäst. Det kanske är just den hästens optimala liv. För när jag ser hur ett par nya järnskor ser ut efter en snabb åtta eller tolva så kan jag inte för mitt liv förstå hur en häst skulle kunnat gå oskodd.
Hälsning Maja

En sak till...

om du nu väldigt gärna vill kunna fortsätta att rida lite distans (åtminstone CR som du säger) så kan du prova flapp-skor. Om din häst går bra i boots (förutsätter att du menar typ Easy-boots) så skulle det säkerligen fungera bra med flappskor. De spikas ju bara fast längst fram i hoven (får bättre överrullning än typ Easy boots) och kan läggas ut ordentligt då hästen inte riskerar att trampa av dem då de flexar om hästen skulle råka trampa på dem. På så sätt kan du behålla den goda effekten av en bred sko längre under skoningsperioden. Flappskor är så nära barfotagång man kan komma när det gäller skoning (även närmre än Easy boots). Sedan är det ju bara till att gå utan skor under tider du inte har tänkt tävla distans.
Här är ett bra forum om du har frågor kring hovar. http://www.hovslageri.nu/forum/ Tänk på att hovslagare är hovvårdare och inte i första hand skoslagare. Så här kan du testa dina funderingar innan du fattar beslut för din hästs fötter.
Hälsning Maja

Vi har olika åsikt om huruvida hovarna klarar distansen eller ej.. eftersom hoven anpassar sig efter underlaget så innebär det att om den slits mer och rids på hårda underlag så växer den mer och blir mer hållbar. Tränar man på att rida långt m.m. hemma så anpassar sig hoven till att klara det.
Nog m det - vi kan bara konstatera att vi är av olika åsikt och det är helt omöjligt att försöka överbevisa varandra om motsatsen :smirk:

Jag vill inte använda flappskor, jag vill inte sätta spikar i hennes fötter då det är helt totalt onödigt! Jag vill inte rida på boots heller då det är för mig onödigt - men jag gör hellre det än spikar i henne om de som fattar beslut är nöjda med det...

Ja, man skulle kunna tro att det rör sig om dålig hovslagare.. men så är inte fallet... Jag har en mycket bra hovslagare. Tidigare har hon blivit skodd även på Mälarkliniken och av nuvarande ordf. i hovslagarföreningen och om man kallar dem okunniga så vet jag inte vem man kan kalla kunnig...

Min "hovverkare" nu har även hon varit hovslagare i många år och sedan lagt till denna typ av verkning(har gått grundkurs både för Strassermetoden och AANHCP:s metoder) på sin meritlista.

Så.. jag letar inte efter den skon som är mest lik barfotagång. Hon är ju redan barfota!

Jag trodde av ditt senaste inlägg att du ville rida distans men inte kunde då din häst inte klarade av att skos. Trodde att du möjligen var intresserad av lösningar så att du kunde rida distans.

Jag har INTE sagt att du har haft en dålig hovslagare. Jag har sagt att jag INTE VET varför din häst inte klarar skor och räknat upp några möjliga orsaker.

Jag kan bara beklaga att du med din nyfunna "frälsning" inte kommer att få rida distans. Inte beklagligt på så sätt att TR borde ändras, för det hoppas jag verkligen inte att det gör.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 542
Senast: _Taggis_
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka