Sv: Barfota

Tänkvärt från bägge två utav er. Tror jag skrotar den hypotesen då. :smirk:

När det blir skor, så blir det nog gummiskor. Just för att försöka efterlikna barfotagång så gott det går.

Habina skrev:
När det blir skor, så blir det nog gummiskor. Just för att försöka efterlikna barfotagång så gott det går.

Då kanske flappsko skulle vara bra? Jag har aldrig testat dem, men varit nyfiken länge.

Jag har ridit en åtta med flappskor. Det var frampå vårkanten när man inte var helt säker på om de skulle komma lite snö, så det var broddade. Det gick bra, men slet enormt på skorna, ej så slitstarka och de var ju dessutom broddade. Ett annat problem jag ser när man sliter såpass på broddade flappskor är att brodden åt sig igenom sulan och det blev punkttryck där brodden var. Det problemet har man ju inte med sommarflappskor. Som sagt blev det bara en ritt med flappsko pga den dåliga hållbarheten. Hur jag än provar olika skor så hamnar jag alltid till slut ändå med vanliga ridjärnskor.
Habina: en flappsko är en sula med grepp (som under en gympadoja) i trakten på skon. I den främre delan har man en halv järnsko, måttat för en travsko. Vanlig järnridsko gör att tån bli högre än trakten. Också en orsak till sämre hållbarhet, med den tunnare travskon.
Flappskor tycker jag är en bra början när man skall börja sko en unghäst. Den går ju inte så mycket och får en mjukare övergång till vanliga skor. Sedan verkar ju den nya skon Hippgrip lite intressant för det syftet med, tillvänjning av skor. Fast jag undrar just hur pass länge den sitter kvar på plats egentligen utan tåkappa och hur pass man verkigen får sömmen på rätt plats. Lite också om det inte blir punkttryck vid nedslaget där sömmen sitter, då resten är gummi. Borde bli som om hästen sprang på sex till åtta söm...eller vad tror ni. Hippogrip finns det en annan tråd med hänvisning till en hemsida om någon är nyfiken att se hur de ser ut.
Hälsning Maja
Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 542
Senast: _Taggis_
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka