Sv: Barfota

"kolla hästarna som klarat 8 milare utan problem barfota"

Vilka hästar är det? Vilken tävling var det?

Självklart får tiden utvisa om våra hästar kan gå flera mil barfota, min egen häst ser jag själv har i varje fall rätta förutsättningar.

Men jag förstår er, det är mycket mer riskabelt att rida barfota och man måste ha en otrolig koll, dessutom försöker man alltid "finna bättre vägar". Jag förstår om man verkligen vill satsa på distans, det underlättar en hel del att ha skor på.

Men själv har jag inte tänkt satsa på distans egentligen. Men kan tänka mig att det skulle vara kul. Min häst är perfekt temprament och tycks dessutom vara uthållig.

Jag bor inte mkt i stockholm då jag pluggar i Nyköping och har hästen med mig. Men hästen min är Arab, fx, valack 3,5 år.

Vart bor du? ;)

Mirraya skrev:
Ja.. för min del var det inte viktigt att skriva upp namn på de hästar/ryttare det diskuterades om, utan bara ett konstaterande av att det ju blir så att det spelar ingen roll hur bra hästarna går barfota utomlands
---
Vilket som är bäst för hästarna, skodd eller oskodd överlåter jag till experterna att dividera om, finns fördelar och nackdelar med båda..
---
Man kanske helt enkellt får offra sig.. anmäla sig och komma med boots och se vad som händer
---
Håller helt med dig! Vi får helt enkellt hålla ut...

Tycker det låter som mycket snack men liten verkstad... ;)
Om du är övertygad om att barfotaridning är bra för hästen och att fler borde inse detta, då tycker jag inte att du ska vara så passiv. Överbevisa istället! Om du har rätt är det ju viktigt att fler hästar får chans att må bättre! Det handlar ju inte bara om dig och din häst!

Skriv ut namnet på de hästar som klarat distans barfota! Skriv till ridsportsförbundet och förklara situationen angående din häst problem, så att de kanske kan bevilja dig dispens. Folk har fått dispens för bett och annan utrustning om det krävs för hästens välmående, så jag kan inte se att du inte oxå skulle kunna få dispens. Om det sen visar sig gå bra för dig - då blir du ju ett levande bevis för att barfotaridning funkar även i distans.

Dina chanser att ändra TR med obeprövade teorier är nog inte så stora. Se till att du får en chans att föregå med gott exempel istället!

Jag blir inte övertygad om att barfotaridning är bättre bara för att jag läser det du skriver. Men om du visar i praktiken att det funkar för dig (eller att det funkar för någon annan) - då blir jag riktigt intresserad!

Ja, du har helt rätt i det du säger! Man måste visa att det funkar och inte bara prata! Det vi pratar om nu är ju att vi vill visa att det funkar... :confused:

Min häst är oskodd nu sedan 6 veckor tillbaks så nej, idag kan jag inte trava flera mil på hårda och grusiga vägar och skulle inte utsätta henne för det heller! Det tar tid för en "ny" hov att växa ut.. och jag har inte bråttom någonstans? Men att börja med en lugn PP på te. x Bergaritten skulle ju inte vara någon som hellst fara för min hästs hälsa..

Jag vill heller inte överbevisa andra om att det här är "det-enda-sättet".
Jag vill bara få rida mina små CR med min häst, som är oskodd!

Funkar det bra, vilket jag inte har någon anledning att tro att det inte ska göra så kan jag tänka mig att prova på en tävling o.s.v.

Om ni barfotamånniskor skulle ut och plåga era hästar i Stockholmsområdet så hänger jag gärna på! :devil:

jag bor i västerort.. hästen finns ute på ekerö. funderar på en långritt på sörmlandsleden i sommar. om det finns tid :smirk:

va kul! bor en bit ifrån brottby men tänkte åka runt i sommar o rida, kan ju pm:a dig när det är dags :d

Absolut!!

Bra länk du lade in! Kul att det även var med en som rätt nyligen "gone natural" efter att ha varit skodd så länge! Trodde rehabiliteringen skulle ta längre tid.. nu vart jag ännu mer hoppfull för min häst!

:banana: :banana:

Jag ska f.ö. flytta till ett stall närmare Vallentuna.. har redan sett ut MASSOR av super ridvägar!!! Jättekul att kunna åka till varandra och rida lite!

Mirraya skrev:
Vi har olika åsikt om huruvida hovarna klarar distansen eller ej.. eftersom hoven anpassar sig efter underlaget så innebär det att om den slits mer och rids på hårda underlag så växer den mer och blir mer hållbar. Tränar man på att rida långt m.m. hemma så anpassar sig hoven till att klara det.
Nog m det - vi kan bara konstatera att vi är av olika åsikt och det är helt omöjligt att försöka överbevisa varandra om motsatsen :smirk:

Jag vill inte använda flappskor, jag vill inte sätta spikar i hennes fötter då det är helt totalt onödigt! Jag vill inte rida på boots heller då det är för mig onödigt - men jag gör hellre det än spikar i henne om de som fattar beslut är nöjda med det...

Ja, man skulle kunna tro att det rör sig om dålig hovslagare.. men så är inte fallet... Jag har en mycket bra hovslagare. Tidigare har hon blivit skodd även på Mälarkliniken och av nuvarande ordf. i hovslagarföreningen och om man kallar dem okunniga så vet jag inte vem man kan kalla kunnig...

Min "hovverkare" nu har även hon varit hovslagare i många år och sedan lagt till denna typ av verkning(har gått grundkurs både för Strassermetoden och AANHCP:s metoder) på sin meritlista.

Så.. jag letar inte efter den skon som är mest lik barfotagång. Hon är ju redan barfota!

Din hovslagare är med andra ord en av dem som riskerar att bli uteslutna ur Svenska Hovslagareföreningen som tar starkt avstånd mot åtminstone en av ovan nämnda metoder. För mig är en Strasserutbildning absolut ingen merit, den hovslagaren skulle inte få komma i närheten av min häst. :eek:

GiG skrev:
Din hovslagare är med andra ord en av dem som riskerar att bli uteslutna ur Svenska Hovslagareföreningen som tar starkt avstånd mot åtminstone en av ovan nämnda metoder. För mig är en Strasserutbildning absolut ingen merit, den hovslagaren skulle inte få komma i närheten av min häst. :eek:

Ja det är det, vilket är synd. Även om jag vill ha min häst barfota så vill jag ju veta att personen jag anlitar är kompetent och har en gedigen utbildning, vilket hovslagarutbildningen är. Jag vill veta att personen som verkar min häst har erfarenhet av hovar och om så skulle vara fallet tala om för mig att just min häst inte kan gå barfota utan skulle må bättre av att skos.

Jag kan förstå din åsikt om Strassermetoden, min häst verkas inte efter den metoden då jag tyckte att den verkade vara lite för brutal, att det tas för mycket på en gång. Men, Strasser har en enorm kunskap och det skadar inte att ta del av den!

Sen undrar jag... om min hovslagare har hovslagarutbildningen som grund, har jobbat som hovslagare i många år. Hon/han går en "grundkurs" i Strassermetoden för att ta reda på vad som sägs där.. hon/han kan med sin erfarenhet välja att ta till sig en del av det som sägs och bortse ifrån annat.. Hon/han går sedan även en "grundkurs" för AANHCP för att ta reda på vad de har att säga i ämnet och gör på samma sätt där...

Blir den personen omedelbart en "Strasseranhängare/AANHCPanhängare"? Försvinner kunskaperna från hovslagarskolan för att man varit närvarande på en "Strasser/AANHCP" kurs?

Jag personligen tycker att hovslagarföreningen borde se till att de har utbildade hovverkare än att de ska uteslutas... då minskar risken för "klåpare" som är bra på att prata men inte kan något alls!?

Mirraya skrev:
Vi har olika åsikt om huruvida hovarna klarar distansen eller ej.. eftersom hoven anpassar sig efter underlaget så innebär det att om den slits mer och rids på hårda underlag så växer den mer och blir mer hållbar. Tränar man på att rida långt m.m. hemma så anpassar sig hoven till att klara det.
Tänkte bara kommentera det här med att hovarna anpassar sig till underlaget. Enligt min erfarenhet så stämmer det att hovarna växer mer om hästen går mer. Det tycks dock inte stå i samband med underlaget. En skodd häst som går många mil får hovar som sätter igång att växa något enormt. Man måste sko om ofta. Den skodda hoven kommer då inte i kontakt med hoven på underlaget och ändå växer hoven mer. Snarare har det att göra med att hästen går mycket, blodcirkulationen kommer igång och med rejält och rätt foder så kan då hovarna växa fortare. Flera åttor och tolvor under en sommar ger alltså hovar som växer fort även på en skodd häst.
Efter en snabb ritt på hårt och steningt underlag (8-12 mil) så kan man behöva byta skor direkt, även om den var nyskodd före ritten. Är ritten däremot mjukare så kan man behålla skorna ett tag till. Dock är hovtillväxten densamma tycker jag mig märka. Har fler märkt detta som rider längre ritter?
Hälsning Maja

Dyfra skrev:
Har själv en 3,5 årig arab som jag kanske hade tänkt starta distans med någon gång, han har super hovkvalité och jag vägrar förstöra denna unga hästs superhovar, så nån distans kanske det aldrig blir...

Men fungerar det inte att ha hästen oskodd hela tiden, sko den strax innan tävling och ta av den skorna direkt efter tävling?

Jag vill ha mina hästar oskodda så mycket som det går, men kan tänka mig att testa ovanstående, eftersom jag ändå vill starta i distansritt. Men om jag märker att hästens hovar inte klarar träningen heller, så skor jag givetvis. Jag har i alla fall häst för att använda den.

Sen har hovarna en viss stötdämpning också som påverkas av underlag och beslag. Men det går inte att jämföra oss med dem. Vi måste använda oss av konstgjord stötdämpning eftersom vi inte har en naturlig.

Vi har också en naturlig stötdämpning - hålfoten. Fungerar annorlunda än hos hästen men vi skulle också kunna vara barfota och då få trampdynor liknande en hund. Abebe Bikila vann OS-guld i maraton barfota ;) . Skor överhuvudtaget är ett relativt nytt påfund.

Habina skrev:
Men fungerar det inte att ha hästen oskodd hela tiden, sko den strax innan tävling och ta av den skorna direkt efter tävling?

Jag vill ha mina hästar oskodda så mycket som det går, men kan tänka mig att testa ovanstående, eftersom jag ändå vill starta i distansritt. Men om jag märker att hästens hovar inte klarar träningen heller, så skor jag givetvis. Jag har i alla fall häst för att använda den.

Jo men självklart! Det är flera som har hästen skodd enbart under tävlingssäsong så det är ju en bra lösning om man vill ha det så!

Men om man har en häst med hovar som inte behöver skos/hästen fungerar bättre utan skor så känns det ju så onödigt att sko!

Så där gör jag ju till en viss del. Jag slår på skor precis när säsongen börjar och tar av dem så fort säsongen är slut. Är det inte en riktigt dålig vinter med glansis överallt så går hästarna utan skor hela vintern och tränas barfota.

Det fungerar bra för de hästar som är i träning för tillfället

Camilla

neywaz skrev:
Så där gör jag ju till en viss del. Jag slår på skor precis när säsongen börjar och tar av dem så fort säsongen är slut.

Fast jag tänkte snarare att om vi ponerar att jag tävlar hästen en gång i månaden, så slås skorna på cirka en vecka innan tävling. Sedan tas de av dagen efter tävling. Så hästen skos en gång i månaden. Eller sliter det för mycket på hovarna?

I och för sig får man ju prova sig fram hur sent innan tävling man törs sko också. Mycket att tänka på. :angel:

Om man ska relatera till när vi tävlar själva så gäller det ju att vänja kroppen vid nyheter som tex nya skor inte springer man ett maraton i nya skor utan väl använda beprövade skor som jag är van vid.På hästar har vi ju ett dilemma till skor väger om du rider 8 mil oskott eller 8 mil med skor är ju en väldig skillnad.sen var på vägen du placerar hästen helst ska man ju rida i mitten på vägen så du inte snedbelastar hästen.En travhäst som går ett löp sätter i hoven med en kraft av ca 1-3 ton beroende på yttre omständighet,storlek,tyngd mm.Jag tror inte det går att tävla utan att ha hästen skodd under tävlingssäsongen,däremot tar jag bort sulorna mellan tävlingarna så hoven kan andas och få stimulans underifrån. Vintersäsongen rider jag i ridhus så då går dom barfota men om jag skulle träna utomhus skulle dom vara skodda och broddade givetvis gummiskor och korta brodd.Om man vill efterlikna barfotagång så är gummiskor typ öllöv mest likt jag tänker på glidlängd.stötdämpning inga vibrationer som fortplantar sig upp i benet.Jag skor om en gång i månaden tävlingssäsong tycker en tävling i månaden är lagom för hästen. när jag tävlade Wimaz som mest skodde jag en vecka innan tävling sen direkt efter tävling
så att han tränade på fräscha skor.

Jag skulle inte utsätta hästen för att tävla med annan vikt på hovarna än vad den är van vid från träning.
Jag gjorde en gång misstaget att sko min häst med pg-skor till en 80 km, när den i hela sitt liv gått med endera ganska lätta travskor eller aluminum-skor. (Det var ju SÅ bra med pg...)
Märkte ju själv att hästen fick ett annorlunda travsteg, och visst, hon klarade sig igenom tävlingen, men det kan inte ha varit bra. Med det jag vet idag skulle jag aldrig göra om samma misstag.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 542
Senast: _Taggis_
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka