Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mirraya skrev:Ja.. för min del var det inte viktigt att skriva upp namn på de hästar/ryttare det diskuterades om, utan bara ett konstaterande av att det ju blir så att det spelar ingen roll hur bra hästarna går barfota utomlands
---
Vilket som är bäst för hästarna, skodd eller oskodd överlåter jag till experterna att dividera om, finns fördelar och nackdelar med båda..
---
Man kanske helt enkellt får offra sig.. anmäla sig och komma med boots och se vad som händer
---
Håller helt med dig! Vi får helt enkellt hålla ut...
Laslaw skrev:"kolla hästarna som klarat 8 milare utan problem barfota"
Vilka hästar är det? Vilken tävling var det?
Mirraya skrev:Vi har olika åsikt om huruvida hovarna klarar distansen eller ej.. eftersom hoven anpassar sig efter underlaget så innebär det att om den slits mer och rids på hårda underlag så växer den mer och blir mer hållbar. Tränar man på att rida långt m.m. hemma så anpassar sig hoven till att klara det.
Nog m det - vi kan bara konstatera att vi är av olika åsikt och det är helt omöjligt att försöka överbevisa varandra om motsatsen :smirk:
Jag vill inte använda flappskor, jag vill inte sätta spikar i hennes fötter då det är helt totalt onödigt! Jag vill inte rida på boots heller då det är för mig onödigt - men jag gör hellre det än spikar i henne om de som fattar beslut är nöjda med det...
Ja, man skulle kunna tro att det rör sig om dålig hovslagare.. men så är inte fallet... Jag har en mycket bra hovslagare. Tidigare har hon blivit skodd även på Mälarkliniken och av nuvarande ordf. i hovslagarföreningen och om man kallar dem okunniga så vet jag inte vem man kan kalla kunnig...
Min "hovverkare" nu har även hon varit hovslagare i många år och sedan lagt till denna typ av verkning(har gått grundkurs både för Strassermetoden och AANHCP:s metoder) på sin meritlista.
Så.. jag letar inte efter den skon som är mest lik barfotagång. Hon är ju redan barfota!
GiG skrev:Din hovslagare är med andra ord en av dem som riskerar att bli uteslutna ur Svenska Hovslagareföreningen som tar starkt avstånd mot åtminstone en av ovan nämnda metoder. För mig är en Strasserutbildning absolut ingen merit, den hovslagaren skulle inte få komma i närheten av min häst.
Tänkte bara kommentera det här med att hovarna anpassar sig till underlaget. Enligt min erfarenhet så stämmer det att hovarna växer mer om hästen går mer. Det tycks dock inte stå i samband med underlaget. En skodd häst som går många mil får hovar som sätter igång att växa något enormt. Man måste sko om ofta. Den skodda hoven kommer då inte i kontakt med hoven på underlaget och ändå växer hoven mer. Snarare har det att göra med att hästen går mycket, blodcirkulationen kommer igång och med rejält och rätt foder så kan då hovarna växa fortare. Flera åttor och tolvor under en sommar ger alltså hovar som växer fort även på en skodd häst.Mirraya skrev:Vi har olika åsikt om huruvida hovarna klarar distansen eller ej.. eftersom hoven anpassar sig efter underlaget så innebär det att om den slits mer och rids på hårda underlag så växer den mer och blir mer hållbar. Tränar man på att rida långt m.m. hemma så anpassar sig hoven till att klara det.
Dyfra skrev:Har själv en 3,5 årig arab som jag kanske hade tänkt starta distans med någon gång, han har super hovkvalité och jag vägrar förstöra denna unga hästs superhovar, så nån distans kanske det aldrig blir...
Sen har hovarna en viss stötdämpning också som påverkas av underlag och beslag. Men det går inte att jämföra oss med dem. Vi måste använda oss av konstgjord stötdämpning eftersom vi inte har en naturlig.
Habina skrev:Men fungerar det inte att ha hästen oskodd hela tiden, sko den strax innan tävling och ta av den skorna direkt efter tävling?
Jag vill ha mina hästar oskodda så mycket som det går, men kan tänka mig att testa ovanstående, eftersom jag ändå vill starta i distansritt. Men om jag märker att hästens hovar inte klarar träningen heller, så skor jag givetvis. Jag har i alla fall häst för att använda den.
neywaz skrev:Så där gör jag ju till en viss del. Jag slår på skor precis när säsongen börjar och tar av dem så fort säsongen är slut.