Sv: Barfota

Jag kommer att fortsätta. Är övertygad om att TR kommer att ändras eller tolkas på ett sådant sätt att man inte bara får rida i mål på boots, utan även starta med dem :D !

Om inte i år så inom en snar framtid! :banana:

Om du vill få igenom en TR ändring tror jag inte att det hjälper att anmäla sig till tävling och dyka upp med boots för att då inte få starta.
Ring - kontakta arrangören för att få dispans för att starta med boots. Sen får du bevisa för domarsverige att boots skyddar hoven lika mycket som en sko.
// Linda

En arrangör kan inte ge en ryttare dispens att frångå TR och tillåta ryttaren att rida med typ Easy Boots. Arrangörer är lika mycket bunda av TR som ryttare. Vad en arrangör däremot kan göra är att hitta på striktare regler än de som står i TR, genom att ange det i sin propp. Vanligt är ju att sänka pulsgränser från 64 till 60 slag t.ex. Om det nu skulle gå så att TR inte kräver skor längre, så kan man ju som arrangör ändå kräva skoning runt om. :devil:
Hälsning Maja

Intressant. Då får man väl se om det är någon som söker dispens. I så fall finns det ju redan möjlighet till dispens och då behövs ju inte det ordnas. Det visste jag inte att domarna kunde, vart kan man hitta dessa regler om domarnas befogenheter? :)
Hälsning Maja

Måste också bara få säga att jag tycker det är uruselt att man ej får rida distans barfota, eller speciellt inte med boots runt om.
Eftersom det finns veterinärbesiktningar så måste man ju också vara säker på att hästen pallar, om inte, så får man ju inte heller fortsätta.

Hästar är ju trots allt ett naturligt djur, och de allra flesta andra djur också klarar att gå utan järnskor i spikade i fötterna om de är vana vid det. Sen att det kanske är på variernade underlag, kan mkt väl vara en vanesak. För det är mer krävande att ha en barfotahäst, det är det ju.

Men det allra dåligaste är att om dom väl har bestämt att hästen måste ha något på fötterna, kan man inte få välja själv vad det ska vara då, och vad som är bäst för sin egen häst?

Har själv en 3,5 årig arab som jag kanske hade tänkt starta distans med någon gång, han har super hovkvalité och jag vägrar förstöra denna unga hästs superhovar, så nån distans kanske det aldrig blir...

Håller helt med dig! Vi får helt enkellt hålla ut...

Sen undrar jag lite.. om nu TR skulle ändras eller tolkas så att en boot är en sorts sko... varför skulle arrangören motsätta sig detta? Vad har de att vinna på det?

Jaja... lycka till med årets tävlingar alla distansintresserade!!

Jag har i tidigt stadie när jag tränade en häst för distans - en vinter - ridit i Easy Boots. Så jag har provat. En gummisko över hästens hov är inte samma sak som en skodd hov. Framförallt så får hästen allt för mycket längst fram på hoven och dålig överrullning. Korta tår och god överrullning är viktigt för en distanshäst. Skon sitter inte heller så bra på hoven och som en påspikad sko gör. Gummit bromsar även upp hoven i nedslaget och ger inte samma glid som en järnsko (fast det är ju klart en avvägning eller smaksak, en del rider ju med PG och gummi mot marken).

En del har här argumenterat att det inte skulle vara farligt att låta hästar starta distans utan skor för att det finns veterinärer på plats som kan stoppa den häst som inte klarar det. Vad man då inte inser är att det krävs år och månader av träning först innan hästens skelett stärkts på grusvägar innan den är redo att gå en distans (grusvägar är det absolut vanligaste underlaget på distansritter). Det skulle alltså innebära att sporten genom TR säger att det är ok att lägga alla denna tid av träning på en oskodd häst och det tycker jag är vansinne. Hästen skulle alltså redan innan man kommer till start vara skadad. För om någon lägger ner all denna träning och sedan fortfarande inbillar sig att det är ok, den personer har noll koll på sin hästs välbefinnande.

Jag har även ägt hästar som varit oskodda innan jag började med distans. Då handlade det om, att rida på mossa och mjuka skogsvägar, skritta i vägkanten på grusvägar och rida på mjuka ridbanor, för att hästen skulle må bra. Och om det är den enda distansträning man ger sin häst, så kan den inte klara en distansritt.

Det är så dags att en häst blir underkänd vid förbesiktningen på en distansrittävling när det kommer barfota, då är skadan ju redan skedd.

Vill man inte sko får man ägna sig åt andra saker än distans. Och jag talar både som distansryttare och arrangör.

Hälsning Maja

förstog inte vad du menade?? är hästen skadad föratt den tränats barfota på grusvägar, eller vad? min barfotaherre går som ett ånglok på grus, och har aldrig varit skadad för det. blev däremot halt det halvår han var skodd...

Intressant. Hur många mil i ett svep kan din häst trava på grusväg och vara oberörd?
Hälsning Maja

Förstod faktiskt inte heller riktigt.

Varför skulle skelettet behövas vänjas mer hos barfota hästar än hos skodda?
Det är vad jag vet hoven som måste vänjas och skelettet tär det lika mycket på vare sig hästen har skor eller ej.
Järnskor bidrar för den delen till stora vibrationer in i hästens ben, vilket är skadligt, detta sker inte på en anpassad oskodd hov.
Det går faktiskt att tänka på sig själv också, skulle vi människor springa runt med järnskor på fötterna är det många som skulle få knäskador etc pga att det inte är någon som helst stötdämpning (jag vet att det inte går att jämföra exakt, men som en tankeställare).
Min häst är som sagt ännu bara 3,5 år men har inga som helst problem att trava på grusväg (så länge det inte är jätte GROVT) och jag kan nästan säga att jag vet att han kommer kunna trava flera mil på grus när han blir äldre.
Självklart kan jag förstå om det inte funkar för alla hästar, men min häst har mkt bra hovkvalite (och har aldrig varit skodd, vilket jag kan tror är en betydande faktor att han klarar av grus så bra.)

han är bara 4, men under konditionsträningen i somras så reds han 3mil/vecka och då mest grusvägar. resten av veckan tränade vi hoppning och dressyr..
men distansträning barfota är ju inget nytt. kolla hästarna som klarat 8 milare utan problem barfota. man måste bara ge hästen en chans att vänja sig, och hovarna tid att anpassa sig..

stockholmare? vart finns du?? kanske kan plåga våra hästar tillsammans nån gång?? :devil: vad har du för pålle??

Till Norpan och Dyrfa. Jag förstod nästan att ni ännu inte provat att trava i 4-5 mil i sträck på grusväg barfota. Och nej det är inte bara barfotahästars skelett som måste stärkas genom många långa långsamma mil på grusvägar för att få ett starkt skelett. Det måste alla hästar som skall gå distans i och med att det är det som man rider på under en distanstävling. Frågan är just den om en barfota häst kan klara den träning som krävs.
Vi kanske kan få höra hur det går för er och jag är övertygad om att ni vet vad ni håller på med och är måna om era hästar. Så ni vet nog när det blir dags för vad, om ni fortsätter att satsa på distans.
Hälsning Maja :)

En sak till. Det är baby Pandora på bilden och hon kommer att få gå oskodd så länge det bara går. :) Men de hästar som är i distansträning är skodda runt om.
Hälsning Maja igen

Dyfra skrev:
skulle vi människor springa runt med järnskor på fötterna är det många som skulle få knäskador etc pga att det inte är någon som helst stötdämpning (jag vet att det inte går att jämföra exakt, men som en tankeställare).
Du har alldeles rätt, det går inte att jämföra ett hästben och ett människoben. Hästen har en helt fantastisk inbyggd stötdämpning som inte har ett dugg att göra med vad den har under hovarna. Sen har hovarna en viss stötdämpning också som påverkas av underlag och beslag. Men det går inte att jämföra oss med dem. Vi måste använda oss av konstgjord stötdämpning eftersom vi inte har en naturlig.
Jag är absolut inte imot att rida hästen barfota, det gjorde jag också med min när han var ung. Sen var jag tvungen att lägga på skor eftersom hovarna slets för mycket. Nu måste jag även ha extra svets på skorna för annars håller de inte en hel skoperiod.
// Linda

jag är inte särskilt tävlingskåt, men det skulle ju vara kul att klara av en 5 milare på en barfoting.. men om jag får blodad tand så kan jag tänka mig att sko ifall det visar sig att det inte skulle fungera. iaf tillfälligt.. tackar för förtroendet, folk har fått för sig att vi barfotingar tvingar fram våra hästar när dom är ömfotade. och visst finns det puckon inom alla kategorier, även barfotafolk.. tycker iaf att det är bra att människor börjar prova nya metoder (så länge hästen inte kommer till skada) eftersom hästfolk i största allmänhet är väldigt konservativa och kritiska... jag har tid och tålamod, och med de framsteg jag o pållen har gjort efter skorna åkte känns det verkligen värt att fortsätta så länge det går..

vet en dam som red en clear round barfota, men det var på 80-talet och folk kanske inte reagerade likadant som idag. det gick iaf utan problem, vet inte vart det var och vilket underlag, men men..
ha de´! ;)

då ljög väl tanten :crazy: nån slags träningsritt inom distans var det iaf.. vad hade dom på 80-talet?

Jag kan se två anledningar till att det inte är tillåtet att starta med boots.
Den första är att det finns risk att hästen får skavsår av bootsen. (Det som efter 1-2 mil är lite värmebildning kan vara riktigt elaka skavsår efter 8 mil
Den andra är att det är större risk att tappa boots än att tappa sko när man rider genom djupa blöta leriga partier.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 542
Senast: _Taggis_
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka