Sv: barfota

Emindy!

Ditt uttalande om "nära på vilda på island" tror jag definitivt du vill ta tillbaks! Jag jobbade på ön i 2år. Och de du kallar nära på vilda, kommer tillbaka efternågra månader med hovar som ser ut som kom-och-hjälp-mig! Tro mig! Jag kan maila bilder till dig ifall du vill.

VDB: Jag har oxå sett både och, och det kan skilja mycket.
Har själv erfarenhet av en hovslagarverkning efter skor, och en vildhästverkning efter skor. I själva verket var vi tvungna att sko hästen efter hovslagarens "verkning" och vänta på att emindy verkade.
Det som gör mig orolig är att hovslagaren gladde sig åt att sko igen då hans profetia uppfylldes. Redan från början har man alltså hovisen emot sig. Tråkig inställning, och som tur är vet jag andra hovisar som stöttar en och anstränger sig för att hästen ska fungera som vanligt.
Hästen fungerade som vanligt efter aanhcp verkning, även på hårda grusvägar. Nu har hon tyvärr skor igen för ägarna var inte ett dugg intresserade av att ha barfota, inte ville hon lära sig något om hovar heller.

Jag ser hemskt gärna bilder! Sedan vill jag gärna ha lite info om på vilka underlag dessa hästar har gått eftersom det har en ganska stor betydelse, dessutom om hur länge dessa hästar har gått barfota.

Hittar du nåt sånt så får du gärna delge mig, men jag kan inte tänka mig att en tappskokurs kommer att kunna delge mig all den kunskap om anatomi som jag skulle ha velat tillgå på exempelvis en hovslagarskola.
För återigen, det handlar om att sko en häst och det vill inte jag varken lära mig eller pyssla med.

exakt samma princip? Du måste ha gått någon dunderhovslagarskola för jag har då hittils sett väldigt få hovisverkade hästar som faktiskt sett vildhästverkade ut. Dessutom har det hittils, på alla hästar som jag fått äran att verka, skett sådana underbara förändringar till det bättre på så kort tid att hästägarna varit alldeles förstummade!
Jag har exempelvis flera hästar som haft sneda hovar i flera år som nu plötsligt börjat växa ut rakt etc etc
Jag har en häst som varit trångskodd länge innan nuvarande ägare och gått barfota med vanlig utbildad hovis de senaste fyra åren vilket gav stora förändringar i början, men inte fullt ut. Min verkning verkar ha varit den sista knuffen i rätt riktning för nu är helt underbart runda och raka hovar på väg ner och vi kan bara längta tills den tillväxten har kommit ner. :D

Jag ser hemskt gärna bilder! Sedan vill jag gärna ha lite info om på vilka underlag dessa hästar har gått eftersom det har en ganska stor betydelse, dessutom om hur länge dessa hästar har gått barfota.

Jag kan nog ge dig den, eftersom det skiljer sig väldigt lite på underlaget landet över lag. (Island).

Mjukt underlag, något grus/sten beroende på hur högt upp på berget de går. Ja de har varit oskodda sen de föddes, dvs de har aldrig hafr skor på fötterna.

De som har haft skor har en realtivt hyfsad hov, de som går oskodda får du titta på bilderna. Jag tror mig veta på ett ungefär vad det är du får se.

På island skor man endast ridhästarna, de som inte rids skos inte heller. Så det finns gott om hästar som aldrig haft en dojja på foten.

tack tack!
Men dessa hästar med så fula hovar, är det vanligt att de är halta också?

Jag har nämligen hört en teori om varför hovarna blir så bräckliga av väta och inte "byggt upp" någon motståndskraft. Denna människa tror nämligen att bräckligheten gör att hästens hovars slitage underlättas och risken för att gå med för långa hovar, som ju är skadligt, minskar. Blött och sumpigt ger ju, som bekant, liten eller inget slitage och det krävs då känsligare hovar för att slita bort den mängd som behövs.
Tyvärr gör ju detta att hästen inte tål högt slitage så bra eftersom det då sliter för mycket och hästen blir öm! Dessutom, med en mjukare sula ökar känsligheten övht i hovarna och den känner mycket bättre av exempelvis stenar.
Men hur formar sig hovar som går på blöt sand?
Jag har förstått att dessa hovar kan se horribla ut (utifrån reaktionerna här) och utseendet är visserligen väldigt intressant, men hur är FUNKTIONEN?
Förlåt om ni tycker jag spårar ut lite nu... barfotagalning ni vet...

Jag har sett en hel rad med riktigt "fula" hovar, bockhov är inte ovanligt bla. Det vad vi kallar för snöskor är mest vanlig, dvs en horribelt lång tå. Såpass att hornet ger vika och hovarna kan bli rejält deformerade, att räta upp en sån hov tar mycket tid.

När det gäller hälta kan jag nog inte ge ett riktigt svar, för om så sker lär den hästen bli pålägg väldigt fort. De hästar som går oskodda rids ju inte, men jag vet att när vissa hästar har satts igång eller ridits in kan hälta uppstå. Hur ofta det sker vet jag inte, även här finns det säkert en hel del kalops och pålägg. Det kan bero på hoven, men det kan faktiskt lika gärna bero på själva skoningen. På island har man inga hovslgare direkt, man skor sina egna hästar och för det mesta blir det där efter. :crazy:

Vad jag kunde se av den import som kom till svergie senast, var bockhov och en rejäl sådan på tre ben. Bägge fram och faktiskt ett bakben, denna häst uppvisade hälta ganska omgående under inridningen, som pricken över i:et fick pållen även ett anslag av fång.

Hästen har ännu inga skor på sig, det har inte varit möjligt att sko hästen och när det var som halast hade stackarn ett helt helvete. :cry:

Hörru du Boj...
Du bor "mitt i landet"...och verkar hålla på med islandshästar. Om du menar geografiskt mitt i landet och inte i stockholm(som stockholmarna anser vara mitt i), då borde du tillhöra Gneisti...och isåfall borde du och jag kanske inte känna varandra, men iafkänna till varandra?

Ah, ok
Så då är det rätt svårt att se hur högt mörkertalet är etc...

Jag måste nog vända mig till något annat ställe då om jag skall kunna hitta fakta. Typiskt!

Mörkertalet borde varit stort ja, därför att om en häst på Island inte fungerar på det sätt för vad den är avsedd för så tas den bört rätt snabbt.

Jag minns bla en häst jag skulle rida, jo jag provade också. Men när jag satt på hästen så frågade gång på gång, är detta verkligen en bra ide. Jag kände att något var helt och hållet uppåt väggarna, men jodå det skulle bli så bra så bra. Nåväl jag fick en riktig skentur, så när vi kom tillbaka så nämnde jag att det måste vara något fel på denna häst. Jag fick sen höra att man inte ens hade fått hästen från stallplan tidigare, när jag hade ridit ville ju vissa män inte acceptera att ett svenskt fruntimmer hade klarat av att rida hästen från gårdsplan. Det gick inte nu heller, så hästen blev snabbt mat på bordet.

Islänningar är ganska hårda vad gäller hästar, de funkar inte som vi svenskar. De skulle tex ta bort en fin hingst kastrera/avliva om den inte kunde utföra sina tjänster på ston, semin finns inte i deras värld. För kan inte hästen göra vad naturen har bjudit den till, då är den inte värd att behållas och är antagligen belagd med något fel som den absolut inte skall/får föra vidare.

Hoppas du förstår hur stort mörkertal vi pratar om.

Jag bor inte i Stockholm, men väl utanför. Kanske borde det stå något över mitten av Svergie. :idea:

De äter väl hästkött i en helt annan utsträckning också, så då är det väl inte lika stor "förlust" att slakta en häst heller. Då slaktpriset är högre än i Sverige tänkte jag.

Boj...alltså bor du i södra sverige och inte mitt i landet som det står. undrade bara JAG bor mitt i landet, dvs 135 mil NORR om stockholm.

mitt i sverige, rent geografiskt, är konstaterat att vara i Medelpad om jag inte minns fel.

peter_lundin skrev:
Det verkar som om ingen av er haft anledning att titta på en karta över HELA Sverige!!!
PL

Allt norr om Stockholm är Norrland/norra Sverige vet du väl. Alltså måste STockholm ligga mitt i. Enligt Stockholmarna då :angel:

*nickar förstående*

(vi har lämnat ämnet ganska rejält nu)

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka