Sv: barfota
Mörkertalet borde varit stort ja, därför att om en häst på Island inte fungerar på det sätt för vad den är avsedd för så tas den bört rätt snabbt.
Jag minns bla en häst jag skulle rida, jo jag provade också. Men när jag satt på hästen så frågade gång på gång, är detta verkligen en bra ide. Jag kände att något var helt och hållet uppåt väggarna, men jodå det skulle bli så bra så bra. Nåväl jag fick en riktig skentur, så när vi kom tillbaka så nämnde jag att det måste vara något fel på denna häst. Jag fick sen höra att man inte ens hade fått hästen från stallplan tidigare, när jag hade ridit ville ju vissa män inte acceptera att ett svenskt fruntimmer hade klarat av att rida hästen från gårdsplan. Det gick inte nu heller, så hästen blev snabbt mat på bordet.
Islänningar är ganska hårda vad gäller hästar, de funkar inte som vi svenskar. De skulle tex ta bort en fin hingst kastrera/avliva om den inte kunde utföra sina tjänster på ston, semin finns inte i deras värld. För kan inte hästen göra vad naturen har bjudit den till, då är den inte värd att behållas och är antagligen belagd med något fel som den absolut inte skall/får föra vidare.
Hoppas du förstår hur stort mörkertal vi pratar om.