Sv: barfota

Jag tycker detta var intressant. Inte riktigt så fanatiskt som man får intryck av här.
Jag undrar bara var går gränsen för de hästar med avvikande exteriör som vildhästverkarna inte befattar sig med? Här på forumet får man ju höra att alla kan rättas till och klarar att vara barfota.
Att tävlingshästar inte kan gå barfota har vi ju också redan konstaterat, även om det finns en internetsida som talar om att så är fallet.

emindy skrev:
Barfotahästar har dessutom visat sig vägra hoppa högre än 1.40, vilket gör dem direkt olämpliga att tävla hoppning med i de högre klasserna, som det ser ut nu.
Som det ser ut nu, kommer barfotahästar att kunna hoppa högre i framtiden, menar du :confused: Hur kommer det att gå till?

chrysler skrev:
När jag var på kurs så kom det även fram att majoriteten av hästar som kommer till klinik å måste behandlas för hålväggar eller hovbölder kommer från barfota gång.
Så jag tror inte att det är det bästa alla gånger.

Min hovslagare (utbildad hovslagare, men verkar nu enligt AANHCP) hittade två rätt stora hålväggar på min dam när hon skoddes av i juli i år. De kommer INTE av barfota verkning, de är gamla saker som kommer fram när självläkningsprocessen i hoven kommer igång.

Nu är hon av med dem iaf! :)

emindy skrev:
Punkt 5: Anledningen till att dessa sporthästar är räknade som "mindre" lämpade är pga onaturligheten i hästhållningen egentligen. Samt att man, rent generellt, sätter dem i arbete alldeles för tidigt (något som bevisligen är skadligt på lång sikt). Barfotahästar har dessutom visat sig vägra hoppa högre än 1.40, vilket gör dem direkt olämpliga att tävla hoppning med i de högre klasserna, som det ser ut nu.

Håller fullständigt med. Sen vet jag en hopphäst som är avskodd och verkad enligt AANHCP sen ett år tillbaka. Han hoppar gärna 1,50 och högre även nu!! ;)

Jag tänker snarare på att man kanske inte kommer att fortsätta mot att hoppa högre och högre hinder utan snarare kommer att göra banorna svårare rent tekniskt.
Alltså tänkte jag väl inte på att hästarna kommer att ändras så mycket utan snarare att tävlingarna på högre nivå får andra förutsättningar.

Erfarenhet...lite olika. Dels INTE dra av skor under vintern. Ta det hellre på vår/sommar då marken är mjuk. Det behövs en övergångsperiod...Sedan anser jag det knappast behövs några självutnämnda sk barfotaverkare för att verka en barfotahäst eller någon som ska vara barfota. Hovslagare över lag är mer eller mindre bra...en del råkar ut för nötter...andra inte. Som jag...har/hade en icke nöt till hovis där jag samt han kunde disskutera fram olika saker...Min häst har aldrig vart skodd...däremot hennes mamma. Men hennes mamma var extremt plattfotad..samma som min kompis häst...min kompis häst fick en fraktur på hovbenet pga av att någon sa till henne att ta av skorna...villket inte den hästen klarade pga sin plattfothet. Man kan dra en slutsats mellan en människas plattfothet UTAN hålfot och en utan..Vem känner ojämnheter bäst ? Vem får skador fortast ? Plattfothet är ingenting som verkas bort pga någon som kallar sig barfotaverkare. Jag strider INTE mot att en häst ska vara barfotad..men någon gräns finns det. Jämför inte med vildahästar då dom knappast varit i kontakt med människa eller annat...

emindy skrev:
Jag tänker snarare på att man kanske inte kommer att fortsätta mot att hoppa högre och högre hinder utan snarare kommer att göra banorna svårare rent tekniskt.
Alltså tänkte jag väl inte på att hästarna kommer att ändras så mycket utan snarare att tävlingarna på högre nivå får andra förutsättningar.
Det lär nog dröja. Banorna blir redan svårare rent tekniskt på dessa höjder som är nu, vilket är högre än vad barfotahästarna klarar. Vilka argument tror du skulle kunna få ryttare och sponsorer att fundera på att sänka höjderna så att hästarna kan hoppa barfota? Det blir nog svårt så länge de klarar att hoppa med skor utan synbara problem.

just därför sade jag att barfota hästar inte är så lämpliga till de högre höjderna, eller hur! Men jag sade "än så länge" eftersom detta är något som kan ändras.
Dessutom finns det alltid undantag som ex. hästen som nämndes nyss som inte har några betänkligheter mot att hoppa högt trots att den går barfota.

Emindy -" Sv: barfota
huh?
påläst på vaddå?
nu får du förklara dig!"

Dåligt påläst vad gäller den verkning vi lär oss på hovslagarskolan...
Du har ju inte en aning om vad vi lär oss där! Hur kan du påstå att vi lär oss nåt annat som är bättre/sämre än det du lär dig? Du som aldrig ens varit i närheten?

Mynta2 skrev:
Bara bra erfarenheter har jag. Men jag skulle aldrig börja med barfotagång på vintertid. Dels för att de flesta blir väldigt öm den första tiden..och under vintern är ju marken hård och knölig så det blir ju extra jobbigt för hästen bara därför. Ska man sko av anser jag man ska planlägga detta inför sommarbetet så hästen har en ärlig chans till mjukt underlag den första tiden.

har din häst varit oskodd hela livet då?

jag har pratat med hovslagare som gått på hovslagarskolan och sedan sett en barfotaverkning utföras, sedan har jag även sett vanliga verkningar utföras av vanliga hovslagare och dragit mina egna slutsatser.
Dessutom har jag läst en del av er kurslitteratur.

Hur kan du komma och döma ut vildhästverkning då du inte sett någon i verkliga livet?

emindy skrev:
Nu är jag inte ANSVARIG för AANHCP, men ingen av de två som är det hänger någonsin här, för de har inte tid. Därför känner jag att jag åtminstone kan klarifiera med det jag vet.

QUOTE]
Nähä.. men dom kanske skulle TA SIG TID nån enstaka gång.. för jag tror inte de "språkrör" som hoppar in i stället verkar ha nån större kunskap..
För jag hoppas de vet mer och har långvarig hästerfarenhet och kunskap??
För de borde vara rädda om sitt rykte.. blir ju bara fler och fler hästar man läser om här som mått dåligt av barfotaförsök( nä inte alla jag vet.. en del funkar helt ok, men lite för många har problem verkar det som..)

Finns det vildhästar som går på frusna, isiga och ojämna underlag, isåfall var??

Och vilka vildhästar har ryttare på ryggen??

Om det finns vildhästar på fruset ojämnt underlag ,får de stackarna hjälp?Kommer det en helikopter och kastar ner boots då??

Värt o tänka på..? :crazy: :cool:

Jag har en plattfotad häst som börjar få konkavitet i hovarna. Så nog kan man verka bort platthoven, men man måste ha tålamod och tid för att det ska bli bra. Det tar 1år innan en ny hov kommit fram. Den tiden måste man ta till beaktning då man börjar med barfotaverkning och ska ha hållbara hovar.

Emindy,
En fråga bara: DE barfotahästar som inte vill hoppa högre än 1,40 är de avskodda eller har gått barfota hela sitt liv?

Om de var avskodda, hur lång tid tar det innan hovkvaliten är lika med en aldrig skodd hov? Vet du?

mvh,

Leila

Ska man kalla in experthjälp till alla forum på Buke menar du då? Tror du vi får Peter Ljungberg att ställa upp på Western, Bent Branderup på Barock, Kyra Kyrklund på Dressyr, Peter Eriksson på Hoppning och kanske Christina Planck på Foder?

Nej, i den verkliga världen finns folk som har för mycket jobb för att kunna sitta och argumentera på ett internetforum.

De flesta jag har läst här som försökt och misslyckats med barfotagång har faktiskt haft vanliga hovslagare, så det tycker jag inte säger så mycket om "vildhästverkning"... Dessutom är det bara de som har problem som skriver nya trådar där de frågar om hjälp.

Men MINA hästar klarar numera frusna, isiga underlag utan problem och utan boots.

Vildhästar brukar, mig veterligen, inte behöva genomgå rehabiliteringsperioden efter att ha varit skodda. Åtminstone inte särskilt ofta. Hästar som springer omkring närapå vilda utan skor finns åtminstone på Island och i Ryssland (Baskjirerna), men annars vet jag inte vart vilda hästar funnits förut. Gotlandsrussen har väl sprungit vilda förr i tiden? Nu vet jag faktiskt inte om de på Lojsta hed skos...
Dessutom har det väl funnits vilda hästar lite överallt i England och på Irland?

Jag har faktiskt funderat på att lägga upp bilder på mina hästars hovar i en egen tråd häst på Buke. Jag måste bara få mina uppladdningsställen att fungera. Tyvärr får jag nog inte lägga upp bilderna på mina kunders hästar eftersom jag inte frågat om lov för att publicera på nätet för allas insyn...

Vad jag vet har de hopphästarna skotts av, men jag vågar inte säga säkert.

Hornkvaliteten byggs upp efter avskoning eftersom och beroende på hur bra hästen var skodd och hur mycket den rör på sig kan det ta flera år innan hornet nått full styrka eller vad man säger. Men såvida hästen inte har stora problem som ex. plattfot etc så brukar hovarna vara tillräckligt starka på 6-8 månader när den "nya" hoven kommit ner. Alltså den som började växa när du tog av skorna.
Dessutom är det en stor skillnad på hållbarheten på hornet där sömshålen sitter. När väl de vuxit ner brukar det vara lugnt sedan.

Om det finns vildhästar på fruset ojämnt underlag ,får de stackarna hjälp?Kommer det en helikopter och kastar ner boots då??

Måste bara få påpeka att mina hästar går barfota på fruset ojämt underlag precis lika bra som dom andra hästarna i stallet som har skor...

Emindy! Jag HAR sett "vildhästverkning" i verkliga livet som jag konstaterade var exakt samma princip som den man lär sig på hovisskolan...
Jag dömer inte, bara läser vad du skriver och tycker att det är märkligt att du utalar dig om vad som lärs ut på skolorna och inte när du aldrig varit där.
Jag såg "dina" hovar på hovslagarförenngens hemsida, de såg fina ut! Bara en anmärkning...hö fram, höger strålhalva bör du rensa upp lite bättre! Annars fastnar skit och lera där.
Tycker nog du ska gå en typ tappskokurs eller liknande skräddarsydd för dig som vill hålla på med barfota av någon som gått hovslagarskolan NYLIGEN, dvs inte för 30 år sen...

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka