Sv: barfota

Jag tog av bakskorna på min ponny för en tid sedan då ena hennes bakhov var alldeles södertrasad. (en j*vla hovslagare skodde helt knasig, inte ordinare) Det fanns knappt någon möjlighet att sätta fasst en sko igen. :crazy:

Men det har i alla fall gått jätte bra. De första dagarna var hon lite försiktig på stenigt underlag och ville inte riktigt ta för sig men efter det har det gått hur bra som helst! Innan dess gick hon skodd i 5 år. ;)

Men tänk efter noga, och gör det inte mitt i träningssäsongen. :D

Jag verkar mina hästar enligt AANHCP metod och ena stoet har gått barfota sen i juli. Vi har märkt en markant skillnad i ridning på hästarna. Bl.a. en travare i vårat stall har helt plötsligt börja galoppera när man rider, vilket han inte har velat göra förut det tog bara ett par veckor efter att han vart avskodd + att han är mer avslappnad nu. Jag kommer aldrig att sko mina hästar igen om det inte är absolut nödvändigt. Jag har köpt Boa Boots att ha fram på min ena häst bara för att kunna sätta brodd i dem om det skulle bli riktigt halt. Hittils är det bara fördelar halkar inget hittils och inga snöstyltor när man rider och en pigg och glad häst. Det var första veckorna som var jobbiga, när de var lite mer ömfotade men det försvinner ju succesivt, man får ju självklart anpassa ridningen lite efter hästen men vi har inga problem att galoppera på grusvägar för hon springer i kanten där det inte är lika mkt sten. Ska jag rida väldigt mycket grusväg så tar jag bara på henne bootsen.

ja, min shettis brallar runt o hoppar o studsar o är allmänt knasig. länge leve aanhcp!!!

Vi har två hästar i stallet. Ett halvblod och en halvblodskorsning. Båda skoddes av nu i höst. Tanken var att båda skulle få gå barfota fortsättningsvis.

På den ena fungerade det i 6 veckor sen fick hon mycket ont.... det slutade med att hon skoddes på igen. Alldeles för tunna sulor, enligt hovslagaren.

Den andra har inte så mycket som blinkat... Inte ens på grusvägar ömmar hon. Båda verkade av en vanlig hovslagare. De är verkade utifrån den ben och hovvinklar de har naturligt. Så i detta fallet är det två diametralt olika reaktioner på omställningen. Så hur hästar reagerar är nog väldigt individuellt.

knasan skrev:
Men har någon märkt att hästarna presterar bättre barfota? Är mer skadefria, piggare, snavar mindre...

Ja, många travhästar presterar bättre utan skor. De går bara barfota i loppen och har skor annars. :)

Tycker det är lika farligt att OL ger en helg kurs ala AANHCP sen går kursdeltagarna hem och verkar sina hästar. På en helg kan man lära sig underhållsverka FRISKA fungerande hovar. Hur många hästar har det efter år av skoning?
Dessutom tycker jag Strassermetoden är lite orättvist kritiserad. Jag har läst två av Strassers böcker bla Ett Sunt Hästliv och i dem har jag inte hittat några konstigheter. Tycker att alla borde läsa åtminstone Ett Sunt Hästliv för att bilda sig en uppfattning om hennes metod.
/T

Verkar som du inte har så bra koll på vad OL:s kurser går ut på....
Det han lär ut är just det du skriver att man kommer att kunna verka sin egna häst med friska hovar! Meningen är att en profisionell verkare kommer ut et par gånger till en först och fixar till hovarna så som de ska vara sen går man kursen och underhåller själv.

Sen tycker jag också att många säkert dömmer Strasser utan att ens veta vad det handlar om. Endel av AANCHP kommer faktiskt därifrån.

Den metod Ove lär ut innebär på inga vis att man skall verka tills det blöder, tunna ut levande vävnad eller liknande. Dessutom lär han inte ut några vinklar eller några mått. Istället får man lära sig att läsa i hoven vad som behövs.
De flesta som verkar sina egna hästar tar hem någon då och då för att kolla av så att man inte gör något galet. Vilket är meningen.
Men glädjande nog har det gått bra för åtminstone de deltagare jag har pratat med.

Jag säger inte att Strassermetoden i sig är dålig, men jag tror inte att man skall ge sig på att verka sina hästar efter den läran förrän man verkligen gått HELA utbildningen för det är så komplicerade saker som man är och mixtrar i. Med AANHCP låter man hästen göra de stora besluten, så hjälper man i stort sett bara till med "slitaget".

stuv skrev:
Hej emindy.

Hur vet du det? Har du gått en svensk hovslagarutbildning??

Hur lång utbildning har en "barfotaverkare"?

Mvh stuv
Citat:
Ursprungligen postat av emindy
De får bara inte lära sig så mycket om hur man verkar en hov som skall vara barfota när de går sin utbildning.
Den utbildningen koncentrerar sig naturligtvis mest på hur man får en hov att fungera med artificiella beslag.
Sedan finns det hovslagare som efter sin utbildning kanske fördjupar sig mer i hur man verkar barfota hovar och får dem att fungera men det är inte normen.

Hej emindy.
Hur vet du det? Har du gått en svensk hovslagarutbildning??
Hur lång utbildning har en "barfotaverkare"?
Mvh stuv

Jag tänkte bara flika in att jag har en "hovverkare" som gått kurs både för "Strassermetoden" och "AANHCPmetoden" före dess var hon hovslagare i många år och det var hon som informerade mig om att det är så det ligger till.. Att de inriktar sig mer på hur hoven ska vara verkad för att skos och om olika beslag och smide. Barfotagång är något man får fördjupa sig i efteråt om man "känner för det"..?

Jag tyckte och tycker att det är jättekonstigt! Min häst är barfota nu efter att ha varit skodd i 5 år. Det har gått över förväntan!! Nu har hon en "öm-period" vilket gör att hon blir öm om hon går på grusväg med mycket sten på. Släta vägar, asfalt/grus är inga problem!

Min häst har nu varit barfota i 4 veckor.. å jag är helt KÄR i hennes fina fötter!! =)

det var lite svårt att se vem som skrivit vad i ditt inlägg här, försök förstå dig på "citat" funktionen eller på andra sätt förtydliga för att underlätta förståelse.

Men jag är iallafall glad i att det går bra för dig och din häst :)

har haft min pålle barfota nu sedan mars och verkat enligt AANHCP metoden vilket har fungerat över förväntan. han har haft vintervila nu, men ska sättas igång igen nu i januari. vi rider mest ute på asfalt, grus, skog osv, och satsar på ett pp i distans i sommar. han har fått ett bättre steg, slipper benskydd och gummiboots och är säkrare på foten än innan.
ska flytta honom till en lösdrift där det står barfotaverkare, och med mig kommer det två till.. så nu kan vi starta vår egen lilla klubb för barfotaidioter :D

Jag tog av min häst skorna i somras pga fång. Har pratat och rådgjort med en annan hovslagare och blev tvungen att börja verka själv. Som många säger så måste man ha sunt förnuft när man verkar. Jag kör med en blandning av AANHCP och Strasser. Jag tar russinen ur kakan och har faktiskt fått en funktionsduglig häst med väldigt trasiga hovar till hovar som ser hyfsade ut nu. Jag har också märkt av förr att han varit hovöm i början, när man tagit av skorna. Nu var det tvärt om. Iof var han väldigt hovöm, med sina lamellrandsseprationer från hovväggen, men han kunde i alla fall gå och röra sig hyfsat normalt efter att jag verkat han. Men sjuka hovar är alltid svåra att sköta om. Jag har alltid låtit mina hästar gå barfota i den mån som det fungerat och det passar mig och mina hästar bäst, men jag rider också mycket på mjukt underlag.

Det är många som upplever att hästen inte blir lika öm som den "brukar" direkt när man tar av skorna och verkar enligt barfotaprincipen. Men de som inte upplevt det själva brukar inte vilja tro på detta. Därför brukar jag inte heller framhärda, jag framstår redan som aningens excentrisk...

Min kallblodstravare är ett lysande exempel på detta. Han har, vad jag förstår, betesgått utan skor någon gång sådär sedan han började tränas, men de hade alltid haft en tendens att gå sönder och han kunde lätt börja ömma etc. Så det var ingen riktig hit sådär.
Detta fick jag veta först efter att han gått barfota hos mig i några månader och hade världens finaste hovar som inte ömmade för något. Nyhyvlad grusväg, stenrösen, you name it! Han sade bara "brydde" och dundrade iväg!
Vi hade tagit av skorna strax innan han kom till mig...

Hade ut en hovslagare idag för första gången sen i sommar sen jag började verka själv. Han tyckte att det såg ok ut och tyckte också att jag skulle fortsätta att raspa och hålla efter. Det jag blev glad över är att det här var en ny hovslagare som jag aldrig haft förut och han använde samma teknik som jag. Han får komma fler gånger. Blev himla nöjd och han var inte så himla dyr heller.

Hej.

En bekant till mig har varit i personlig kontakt med en av dom två examinerade instruktörerna för AANHCP i Sverige vilket ska ha varit ett mkt givande samtal. Varför h*n ringde va för att h*n gärna ville gå deras kurs. Min ”bekante” är utbildad hovslagare, som sett avarterna av okunnig verkning av hästar.

Detta är fakta utifrån samtalet, samt AANCHP´s verksamhet.
För det första finner dom ingen anledning till att utbildade hovisar skall behöva gå en tredagars helgkurs utan erbjuder hovslagare som är intresserade att under en lämplig dag (helg?) "enskilt" ta del av deras kunskap, arbetsmetoder samt verkningsprinciper.
Meningen är att vi skall kunna försöka "nå varandra" avseende kunskap mm då det visar sig att deras verklighet inte är den samma som våran.
Så här är det enligt Svenska AANHCP examinerade instruktörer och deras verksamhet i Sverige.

1. Deras kunskap och erfarenhet hänför sig till AANHCP (USA) hösten-03 där dom även blev examinerade.

2. Deras kurser bygger på "grundläggande" verkningsmetoder på kadaverhovar (5st). Därefter på levande enskild häst (hästägaren/kursdeltagarens egen häst) med möjlighet till vidare kurser.

3.Deras arbetsmetoder bygger på en mkt långvarig "återhämtning" samt stora krav och omställningar på främst miljö, även i viss mån foder, hantering, mm. Kort sagt en återanpassning till en för hästen mer naturligt levende som vildhäst.

4. Man påstår ALDRIG att alla hästar går att rädda med deras arbetsmetod samt att man "bara" finner mening med att arbeta med en "viss typ" av kunder. Dom kunder som inte faller under deras arbetsmetoder finner ni under punkt 5.

5. Hästar som besitter en sådan avvikande exteriör att dom i vilt tillstånd först skulle falla till föda för rovdjur p.g.a. deras nedsatta flycktförmåga.
Dagens sporthästar som avlas, föds upp för att tränas, vidareutvecklas från två/ tre års ålder med sikte på Breeders, championat, kvalité, årgångslopp, elittävlingar mm.
Kort sagt, Alla hästar som avser att tävla i högre klasser än (ex.) inom hoppning 0.90cm klasser. INGEN av dessa individer anser man sig kunna hjälpa utifrån deras utbildning utifrån krav på träning, slitage av hovarna, balansering mm.

6. Man anser även att Sverige i dag innehar ca 300.000 hästar och av dessa är det endast ca 50.000 som inte fyller deras behov av "rehabelitering" (????

7. Deras uppfattning avseende hur många utbildade hovisar det i dag finns i Sverige blir svaret, ca ett par tusen. Rätt svar borde vara ca max 500.(överkant)

8. Enligt deras policy ser dom det som YTTERST viktigt att följa upp alla elevers framtida arbeten och ALLA FALL som faller under djursjukslagen (eller där hästägaren är missnöjd) kommer man att SNARAST kontrollera utifrån arbetets utförande samt ersätta vederbörande för ev. kostnader som deras metoder åsamkat den enskilda individen. www.harmonyhorse.se

9. Man har för Djurskyddsmyndigheten visat sitt arbetssätt (tydligen enbart på kadaverhovar) och inte blivit påvisad ngt som bryter mot lagen, däremot har man ALDRIG blivit godkänd eller fått ngn typ av Certifiering från rådande instans.
.
Har vi nu missuppfattat ngt och ni ANSVARIGA för AANHCP (sverige) läser detta vore det väldigt trevligt om ni ville fylla i med ett förtydligande här.

Mvh stuv

Nu är jag inte ANSVARIG för AANHCP, men ingen av de två som är det hänger någonsin här, för de har inte tid. Därför känner jag att jag åtminstone kan klarifiera med det jag vet.

Punkt 1: De for första gången till USA för utbildningen hösten -03, men examination och vidare utbildning i USA skedde hösten -04.

Punkt 5: Anledningen till att dessa sporthästar är räknade som "mindre" lämpade är pga onaturligheten i hästhållningen egentligen. Samt att man, rent generellt, sätter dem i arbete alldeles för tidigt (något som bevisligen är skadligt på lång sikt). Barfotahästar har dessutom visat sig vägra hoppa högre än 1.40, vilket gör dem direkt olämpliga att tävla hoppning med i de högre klasserna, som det ser ut nu.

Hej emindy.

Kan du inte ta av dig skygglapparna ett tag va?

Mvh stuv

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka