Sv: barfota

hej har hört från flera hovslagare att man INTE ska ta av skorna på en häst som har haft det innan, tänk på att hästen sliter oftast ner skorna under dessa 8 veckor som de har dem på sig, sen om den nu inte har skor och man rider på samma sätt ändå så slits det för mkt...hästen har inte så mkt hov så att den kan slita detta på en 8 veckors period, hoven slits ju mer än vad ett par järnskor gör. finns många hästar som blir öm i sulan/ undersidan av hoven....och då inte kan gå utans skor. Fullblod t.ex. har så platta hovar att knappt kan gå utan skor för att de blir så ömma.
ingen bra idé att göra det tycker jag och ånga hovslagare därtill..... :(

Nej, för när man väl satt skor på hästarna är det kört. då GÅR det inte att ta av dem igen. De sitter ju fast i sömmarna!!! *ironisk*

Nej, tack och lov stämmer detta inte helt.
Hoven växer vet du, en barfota hov växer ännu mer än en skodd hov och dessutom med bättre kvalitet på hornet. Så omöjligt är det inte även om inte alla hästar klarar av att gå barfota på heltid som aktiv ridhäst. Det är sant att sulan kan bli öm vid för högt slitage eller pga att den helt enkelt är onormalt tunn efter att ha skyddats under en längre tid av skorna.

Men det är sant att det mycket sällan går att bara ta av skorna och sedan förvänta sig att hästen skall prestera lika bra som innan direkt. Det är det vi menar med övergångsperiod eller rehabilitering.

Fullblod föds btw inte med platta, obrukbara hovar.

rider man mkt aktivt dressyr eller hopp så på varierande underlag så skulle inte dett vara att rekomendera sa hovis...men men alla har olika metoder

Peter, Boj, Emind.....Ja, öh alltså...135mil norr om sthlm, är ju då INTE mitt i landet. Jag råkade räkna från mitt gamla hem, skeåne! Det var visst 65mil norr om stockholm! Och DET är mitt i landet, det finns en punkt i mellan Jämtland och Medelpad som anses vara något slags mittpunkt, mitt uppe på nån kulle, där man bara kan se träd...samt nån enstaka övervintrad raggare.
Ja inte för att det tillhör ämnet men, samtal ska ju hållas levande!

Fast nu får det räcka, annars börjar jag igen nämligen med att radera oväsetligheter som INTE tillhör ämnet och då blir det så argt igen. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka