K
knasan
Sv: barfota
Tack, har lagt till allihop på favoriter!
Tack, har lagt till allihop på favoriter!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
emindy skrev:De får bara inte lära sig så mycket om hur man verkar en hov som skall vara barfota när de går sin utbildning.
Den utbildningen koncentrerar sig naturligtvis mest på hur man får en hov att fungera med artificiella beslag.
Sedan finns det hovslagare som efter sin utbildning kanske fördjupar sig mer i hur man verkar barfota hovar och får dem att fungera men det är inte normen.
knasan skrev:Vad har ni för erfarenheter av att ta av hästen dojjorna?
Det blir allt vanligare att travare körs barfota och metoder som AANHCP och Strasser sprids. Men det kan väl räcka med att hästen har bra hovkvalitet, hovslagaren är vettig och att man själv har lite sunt förnuft? Blir hovarna bättre, och presterar hästen bättre?
Jag drog av dojjorna igår på min häst på försök. Hon har varit oskodd större delen av sitt liv, har bra hovar och min hovslagare trodde på idén. Nu i vinter ska hon ändå inte arbetas så hårt. Vad ska jag se upp med?
zilla skrev:Det är igentligen inte ovanligt att travare körs barfota..Det har blivit mer "snack" om det för att spelarna vill veta.
Plus att aveln har gjort att travaren är mer naturtravare nu än för 20 år sen.
En travare går inte barfota jämt ,utan går den utan skor i lopp så har den skor "hemma".och tvärtom.
Är det tillämpningen som varit alltför häftig, eller är det på modet att smutskasta barfotaverkare, eller har någon missat något väsentligt... kan man ändå hämta idéer från Strasser och göra sin egen mix, månne, från kreti och pleti, så som de flesta mixar ridstilar nu för tiden?stjärnhästen skrev:Hej!
Efter att studerat och praktiserat under någar år måste jag säga att jag har funnit att det är hos Strasser som den djupa och breda kunskapen finns.