Sv: Barfota

Den kraft som roterar hovbenet är dragningen från djupa böjsenan om man i det akuta stadiet av fång sänker trakten ökar man dragningen i hovbenet. Detta är anledingen till att man rekomenderar djup sandbädd till fånghästar hoven kan då "välja" position utan dragning från böjsenan.
PL

Men är inte böjsenan sträckt när hästen böjer sitt ben och "avslappnad" när den belastar det? Fast det lät ju konstigt när jag läste det :confused: . Är det tvärtom?
Jag kan inte se varför det skulle bli mer tryck i böjsenan för att trakten sänks och hovbenet kommer parallellt med markplan...?
(borde inte trycket för böjsenan att STRÄCKA sej blir större om man tar ner trakten och hovbenet belastas "rakt"/jämnt?)

*borde gå och sova*

Senast ändrad:

Sissu, du vet att vi tycker lika i grund och botten i frågan. Mitt tips är att du tittar väldigt noga på vad MW nya metod går ut på och sedan tar en titt på en sk vildhästhov... jag ser flera likheter, gör inte du ; )
Och visst finns det skilnader, krav på röntgenbilder, inga ingrepp i det akuta stadiet, begränsad rörelse i det första återhämtningsfasen m.m. Men likheterna är slående. Titta noga så ser du dem!
/N

Hej alla.

Utan att vilja reta upp någon så vill jag bara nämna att jag har kollat lite på en av alla barfotasidor som finns på nätet.

Det är med stor glädje jag läser i gästboken på www.barfotahast.has.it/ att Frida har varit och lyssnat på Pete Ramey. Denna Pete har tidigare TROTT att en hov med hovbenets undersida paralellt med markplan inte kan rotera, men nu så har Pete sagt att han har haft fel, då enligt honom 2 st hästar med ovan nämnda verkning ändå fått roterade hovben pga fång, de ni!

Hoppas att denna Pete Ramey är mer trovärdig i barfotakretsar än vad "vanliga" hovslagare är och att ingen tar illa upp av detta inlägg.

Mvh Stuv

Nu tog visst svaren slut från vildhästgänget :devil:

Stort tack till Pete Ramey, som tordes erkänna att han har haft fel.

Mvh Stuv.

Hej Stuv och alla andra!

Alldeles riktigt, en barfota häst med markparallellt hovben kan få fång, och så även hovbensrotation. Det är viktigt att inse att man kan ha fel, och vara beredd att lära om. ;)
Erfarenheter och misstag ska man lära sig av, inte blunda för dem och kanske upprepa dem.

Pete var en traditionell hovslagare innan han kom in på barfotagång. I våras då jag hade förmånen att få lyssna till denne sympatiske man, så berättade han att han för den delen tyckte mycket om att sko hästar, så han slutade inte sko pga att arbetet var tungt eller besvärande.

Pete's hemsida är http://www.hoofrehab.com/. På hans hemsida finns bl a exempel på hästar med olika hovproblem som blivit återställda. Läs gärna där om vad Pete har att säga. :)

Hej Nephthys.

Tack för att du har tagit dig tid att kommentera mitt inlägg.
Jag hoppas att du kan hjälpa till med att delge kunskapen om att alla hovar kan få en rotation, oavsett hur de är verkade, till alla hästägare, eftersom det framgår tydligt av denna tråd att okunskapen är stor.

Om du har läst hela denna tråd så har du sett att en del har fått det hela lite om "bakhoven" och att vissa ganska elaka inlägg har gjorts, inte minst av mig. Men som vän av hästar så kände jag att felaktig information i detta ämne kan ställa till det en hel del för de som inte är så kunniga på området hovar och givetvis för deras hästar.

Till er andra som tidigare TRODDE att jag hade fel, Ta denna tråd som ett bra exempel på hur fel det kan bli, om man tror på allt man läser, eller hör. :cool:

Mvh Stuv.

(Som visste att alla hovben kan rotera innan de inte kunde det för att sen återgå till att kunna rotera oavsett verkningsmetod:D )

emindy skrev:
...får då en hovform som är optimal för just den hästen, just då, då man istället för att mäta vinklar etc "läser" i hoven hur den vill se ut för tillfället.

Så gör en seriös hovslagare också, hästens naturliga förutsättningar råder över "skolboksvinklar" eftersom alla hästar är olika individer med olika förutsättningar. Vilka hemska hovslagare du måste träffat på!

Senast ändrad:

Jodå, vildhästar kan och får fång. Flera av de infångade mustangerna har fångförändringar i hovarna och alltför många av dom får fång sen i fångenskap. Detta trots vildhästhovar och vildhästverkning. Hästar som kan gå barfota ska få göra det enligt min mening men sen finns det dom som av arv och miljö inte fixar det och då ska dom skos. Själv har jag ett halvblod som är barfota och det är min utbildade hovslagare från hovslagarskolan som fixar henne och det fungerar utmärkt (rider hård träning i western för tävling i vår). Den site ni hänvisar till är en bekant till mig som har och det är fritt att tycka vad man vill men se till att läsa ordentligt för att undvika missförstånd. Jo, de hästar som har fång på bilderna har blivit hjälpta av den verkning som Gwen förestår. Dock utesluter hon inga särskilda metoder utan tar det som är bra från alla.

emindy skrev:
Jag menar att man skall sänka trakterna så mycket som hästens hov "säger", vill du veta mer exakt hur mycket får du lära dig det jag lärt mig och sedan titta under hästens hov.
"För övrigt tycker jag stuv verkar betydligt med kunnig än du. Kreti o pleti är det alla som inte håller med?"
Stuv är förmodligen högst kompetent. Hovslagare var h*n, va? Och har därmed lärt sig allt som hovslagare i Sverige får lära sig. Jag har lärt mig andra saker, av andra personer. Vem har rätt och vem har fel?
Vilka som är kreti och pleti får du fråga Stuv om, det var h*n som kom med det uttrycket.

Varför har alla s.k. barfotafantaster fått för sig att hovslagare inte är uppdaterade även vad det gäller barfotaverkning? Jag blir så himla trött när jag får höra att min hovslagare är "unik" eftersom han behärskar s.k. four point trimming och dessutom förespråkar barfotahästar i de fall där det funkar. Dessutom tål det att tänkas på att alltför många hästar akut måste tas om hand av dessa hovslagare och veterinärer när deras ägare gått på någon barfota metod och laborerar frisk efter en helgkurs. Det finns inga ursäkter när man orsakar hästen lidande. Som ägare har jag strikt ansvar att se till att min häst mår bra. Försäkringbolagen kan komma att ställa till särskilda krav om inte folk börjar passa sig.

[citat]Vilka hemska hovslagare du måste träffat på![/citat]
jo, jag vet t.ex. en hel drös som inte drar sig i fem sekunder för att verka i levande sula. T.o.m. en som verkade blod varje gång på en specifik häst. Det var tydligen normalt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 295
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 451
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka