peter_lundin
Trådstartare
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2
Det där sista tillägget säger ju allt
PL
Det där sista tillägget säger ju allt
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Jag rapar friskt upp mina egna åsikter!
Om du vet ngt om läkemedel har det inte framgått.
PL
Afrodite skrev:Jag skulle aldrig anse det nödvändigt.
Britt-Marie
SHP
peter_lundin skrev:Det där sista tillägget säger ju allt
PL
vdb skrev:Precis, här har vi ödmjukheten inför andras kunnande och åsikter i ett enda stort nötskal...
Ideaal skrev:*Lånar knapp*
Om ni hovslagare och veterinären tittar efter lite i inläggen så skulle ni se att det är ni som startar den oseriösa diskussionen. Ni lägger till en massa saker som inte står och ni upprepar samma mantra hela tiden även om frågorna sedan länge är besvarade. Snacka om papegojor! Tänk om denna sida någon gång kunde få slippa era oseriösa inlägg då skulle vi som är intresserade av barfotaverkning faktiskt kunna ha ett gott utbyte av varandra men tyvärr..... Ni har själva efterfrågat en SHP:are men när ni väl har en här så kan ni inte hålla er utan måste häva ur er en massa skit även om ni får seriösa svar.
Kan inte ni starta en tråd som bara handlar om skoning så kan ni vara där och hålla varandra bakom ryggen i stället, fast det klart ni tycker ju precis likadant så tråden skulle nog bli ganska enformig.
Afrodite skrev:En ödmjukhet som många av er på denna sidan visat prov på ........
Britt-Marie
SHP
peter_lundin skrev:Vill du ha hjälp att räkna hur många gånger du diskuterat butta o andra NSAID i denna o en annan tråd
PL
Det här leder ingen vart. Kan vi inte i stället som jag och lilla skutt tänkte, helt enkelt lägga in all fakta med bilder här på tråden och sedan låta Djurskyddsmyndigheten genomföra sin utredning i lugn o ro då alla verkar ha torrt på "fötterna" samt delge både dom samt Försäkringsbolagen vår fakta då dom oxå börjar dra öronen åt sig utifrån antal ökade skaderegleringar vilket kommer att höja premien för dagens SERIÖSA hästägare.Afrodite skrev:Jag ser bara hur hoven är verkad och därpå sitter en sko. Det ger mig mycket information om hoven.
Britt-Marie
SHP
vdb skrev:Men kom igen nu, fan vad roliga ni är!? Kan du inte kommentera det djurskyddsfallet jag såg eller vill du inte det?
hovis skrev:Kolla noga vdb, svaret blir en motfråga.
emindy skrev:Grängesberg!
Om din häst behövde få sin stråle trimmad ca 1 cm för att den inte skulle trycka när PG-beslaget skulle på, då tror jag att det är DÄR problemet suttit för din häst hela tiden. Åtminstone den här gången.
Otäckt vanligt att man lämnar strålen för hög, och VÄLDIGT obekvämt för hästen. Kanske inte första minutrarna, men sedan kan det göra ONT.
Själv blivit akututkallad till en sådan häst en gång. Avskodd på fredagen, på lördag var han blockhalt. Jag väntade mig hovböld, stor glasbit mitt i strålen, vad som helst! Men problemet var helt enkelt att man inte tagit ned strålen (det var inte jag som skott av). Jag skar bort så mycket jag kunde vilket var ca 5 mm! Men ändå var strålen någon mm för hög.
Hästen kunde dock gå efteråt vilket var ett stort plus i kanten.
vdb skrev:Fast här ljuger ju du tyvärr. På den här tråden finns proffesionella hovslagare, barfota-verkare samt veterinärer. Hovslagarnas inlägg går ut på medecinska fakta, veterinärnerna bekräftar fakta och lägger till mer fakta och barfotaverkarna skriker sig hesa om att alla andra är oseriösa!? Och jodå, hovslagarna hade ett eget forum ,men det kom in för många barfotaverkare där så peppe var tvungen att stänga ner det!
vdb skrev:Inom hovslagarkåren så kan en uteslutning ur föreningen komma som följd.
Glömde du inte de fasta hovvinklarna o en aggressiv urskålning av sulan.Afrodite skrev:När jag skriver fysiologiskt korrekt verkning, så menar jag en verkning som följer strukturen i hoven. Det är just detta som Strasser genom sin forskning fått fram, hur hovens form skall vara för att följa de inre strukturerna i hoven. Hon har som sagt ägnat mer än 20 år åt denna forskning, dissekerat en mängd hovar, tittat på hovbenet, studerat vilda hästars hovar osv. Denna forskning har slutligen resulterat i ett sätt att verka hoven på som är anpassad till bland annat hovbenets position i hovkapseln.
Det hon kommit fram till skiljer sig då åt mot det tradiotionella sättet att verka hästar på. De största skillnaderna ligger i hälhöjden, hörnstöden och tjockleken på tån. Alltså hur mycket horn som skall finnas framtill undertill i tån. Man kan säga att hennes sätt att trimma tar bort överflödigt horn på vissa ställen och låter hornet växa ut på andra. Denna verkning resulterar i att hästen belastar sin hov på ett korrekt sätt. Med rätt belastning på hoven följer även en benställning som är korrekt.
Själv har jag sett resultatet av en sådan trimning ett flertal gånger. Hästar som varit ömma och klart visat att de haft smärta i hoven har efter en sådan korrigerande trimning som jag beskrivit ovan rört sig utan smärta och ömhet med ett längre och lättare steg. Innan trimningen rörde sig hästarna med ett kort stickigt och stelt steg. När man får se så tydliga bevis på att hennes teorier om trimning och hovens anatomi stämmer kan man inte vara annat än övertygad om att hon har rätt. Jag är heller inte ensam om dessa upplevelser, många rapporterar om liknande fall.
Du kan även se mitt tidigare inlägg om hörnstöden och när dess sticker upp i hoven. Ser där att jag missat skriva att det naturligtvis också är hörnstödens läderhud som kommer i kläm. Här bildas det då lätt inflammationer på grund av trycket.
Jag hoppas du är nöjd med detta svar. Har litet svårt att förstå vad du egentligen är ute efter, så om du har fler frågor får jag be dig precisera dig mer.
MVH
Britt-Marie
SHP
Det här leder ingen vart. Kan vi inte i stället som jag och lilla skutt tänkte, helt enkelt lägga in all fakta med bilder här på tråden och sedan låta Djurskyddsmyndigheten genomföra sin utredning i lugn o ro då alla verkar ha torrt på "fötterna" samt delge både dom samt Försäkringsbolagen vår fakta då dom oxå börjar dra öronen åt sig utifrån antal ökade skaderegleringar vilket kommer att höja premien för dagens SERIÖSA hästägare.