Barfota eller skor?

L

Lizzan77

Har ni era hästar barfota eller skodda? jag har mina barfota, båda går på lösdrift och rids för tillfället inte, stoet är dräktigt och valacken ska ridas in i vår. Båda har bra hovkvalitet, jag verkar dom ca var 5:e vecka, tar ut hovslagaren ca 2ggr per år. Ingen av hästarna har haft några hältor, sprickor el andra hovproblem. Hagen är ca 2 hektar med varierad terräng, både skog och ängsmark. Dom får fri tillgång till förstaskördshö av bra kvalitet, mineraler, saltsten och 2kg kraft grund. Har haft den ena hästen 7år och den andra sedan han var föl, båda är friska och pigga. Jag har tänkt ha unghästen till dressyr och körning och en del ridning i skog och mark. Går det att forsätta ha honom barfota när han börjar ridas? Han ömmar inte på något underlag, hans hovar är väldigt hårda. Ni som har era hästar barfota, hur gör ni vid halt underlag? Är det boots som gäller då? Fungerar det? Eller bör man ha skor med brodd på vintern?

Sv: Barfota eller skor?

Jag har min kuse skodd och med rejäla brodd. Här är det så pass halt att jag inte kan tänka mig någon annan lösning faktiskt. Blir halt även i hagen och han kan ju inte gärna gå med boots dygnet runt.

Dessutom är jag tveksam till om boots finns i så stor storlek och vad de har för livslängd om man har en 900 kgs kuse med storlek nio på vanliga skor.

När han tappat en sko vid ridning har det varit nästan olidligt att ta sig hem - även om jag suttit av och gått med honom. Det är verkligen glashalt när det är is och en hov verkar inte kunna ta emot den halkan som vi har.

Min hästs ena dotter halkade i hagen och spräckte bäckenet (tror att dottern bodde i norra Finland) och efter att ha hört det känner jag att för MIG finns inget alternativ faktiskt.

Skor och brodd känns säkrast!

Jag har haft utan skor i perioder.
Men de 2 senaste vintrarna med så mkt is som blir, så har de nu skor på alla 4 med sula och brodd.
Jag rider i skogen och på grusvägar, och på vår och höst har det funkat bra när det är mjukt i backen, men torra somrar så blir marken stenhård, så nu blir det skor på fram, för båda resten av året.

Jag har ett fullblod som inte kan gå barfota pga utav halvkass hovkvalitet. Tyvärr säger jag.

Mitt motto är "Gärna barfota, men inte till vilket pris som helst!":D

Jag har haft min häst oskodd så mycket som möjligt, men inser att hon inte klarar det på ett riktigt bra sätt.

Planen var att försöka ha henne skodd enbart på vintern, för att kunna ha henne halksäkrad ordentlig. Det funkade väl bra i grunden, men när det blev riktiga torrperioder under sommaren så slet hon ner hovarna alltför mycket.

Nu är hon skodd året om, ingen idé att försöka med barfota mer. :(

Kan hästen gå på alla underlag utan att ömma, och vintertid utan att halka är det väl bara bra att ha dem barfota?

Jag har en vuxen häst och en åring, vuxna hästen har alltid skor fram men bak bara på vintern. Det är dels för att fästa broddar i och dels för att hon på ålderns höst börjar tjockna i bak när det blir hårt i marken. Åringen är oskodd och jag hoppas att hon kan vara det så länge som möjligt men givetvis får hon skor om hon behöver. I förra veckan ville hon inte gå ut ur hagen för hon halkade på isen. Då önskade jag att det hade funits såna broddar som vikingarna använde, d v s en metalltrekant som nitas fast i tån.

Ja, för din häst verkar det vara enda alternativet. Jag har ganska mycket grus i hagen, framför ligghallen och runt rundbalen, mina hästar verkar ta det lugnare när det är halt. Dom springer ibland, fast väljer då partier där det inte är halt.

Mina verkar anpassa sig efter underlaget. Stoet har varit barfota i sju år, hon har aldrig varit halt, innan hon var dräktig promenadred jag henne, när det var halt fick hon stå. Fast valacken har jag tänkt rida även på vintern och måste då hitta en lösning, antingen boots eller skor med brodd.

Det finns ju så väldigt många olika sorters skor, det borde finnas något som är omptimalt för varje häst. Och en häst som arbetar sliter mycket mer på hovarna än om dom bara går i hagen. Min hovslagare trodde min valack aldrig skulle behöva skor eftersom hans hovarna har så bra kvalitet. Det var i höstas han sa det, jag tänkte aldrig på att fråga om hur man gör vid halt väglag. Känns tråkigt att göra uppehåll i ridningen på vintern, då det finns skor med brodd. Finns det boots med brodd?

Ok, det kanske kan passa min kille. Har du provat? Fungerar det?

Jag har min barfota. Skulle inte sko henne som det är nu. Hon sliter hovarna jättebra så vi har också en lång verkningsperiod.

Jag skulle vilja lära mig att verka själv, men vågar inte riktigt på min häst. :o

Hon bryr sig inte om att hennes hovar blir långa och sliter inte snett på dem, men jag har bytt hovslagare två gånger pga att det skulle bli för långt mellan gångerna som hon verkades annars då han var på semester och var sjuk. Det är ett misstag jag inte gör om ifall det inte är riktigt akut. Hon blev halt mer eller mindre, ömmade och gick inte att rida eller ens leda normalt, båda gångerna. Vilket är väldigt konstigt då hon går utan skor på alla underlag utan att ömma minsta lilla annars.

Det var inte samma jag bytte till då utan två olika. Det ska inte behöva vara så! Det var tydligt att hon hade ont i hovarna är hon gick!:(

Tyvärr finns det också hovslagare som inte är seriösa som inom alla yrkesgrupper, jag underhålls verkar mina hästar själv och tar ut hovslagare två ggr per år för att kontrollera att allt ser bra ut. Mina hästar har aldrig haft några problem med hovarna så det fungerar bra:)

Jag har själv aldrig testad min dam går skodd runt om, alldeles för ömfotad för något annat.

Tidigare alltid skodd + brodd och trott att det ALDRIG skulle gå utan skor... Fick nu så mkt skorelaterade problem i somras att jag var mer el mindre tvingad att ta av skorna. Känsligt 14årigt fullblod med rätt "kassa" hovar.
Det har gått långt över förväntan och är det bästa jag gjort på länge.
Trodde att hästen skulle halka o slå ihjäl sig odyl, men det har gått BRA, det är så mkt löst strö, halm o dyl i hagen att det inte har varit så halkigt. Skulle nog låta han vara inne om det blir fullkomlig isgata, men det har absolut inte behövts ännu. Ute i skogen (ridning) har de med skor och brodd halkat, fått styltor mm, inte vi. Hovkvalitén + hela hästen har påverkats mkt positivt.

Så JA du kan absolut fortsätta ha din häst barfota när du rider. (Jag tränar dressyr, rätt så seriöst + rider ut i skogen) Rek. dock broddade boots vid uteridning + mkt halka.
Jag använder ibland easyboot glove vid ridning. De är broddade med en liten nätt dubb liknande brodd som man kan skruva i. Har funkat mkt bra.
Ska du tävlingsköra? då måste man tyvärr ha skor (+brodd??) tror jag.

Beror ju lite på vad man bor och hur mycket "vinter" man har. Jag har mina barfota, har funkat i 12 år, men fått sanda lite i hagen vissa år. När jag rider så brukar jag använda broddade boots fram men barfota bak, vilket fungerar för det mesta. I år har jag dock låtit honom vila i några veckor pga. glansis men tror inte jag skulle ridit även om han varit broddad, måste ha broddar själv för att kunna röra mig utan att riskera att ramla.:mad: Annars så har jag även tänkt att ha broddade skor fram och boots med brodd bak vid behov. Man får nog testa ock se vad som funkar. Boots finns i många olika märken idag. I sommras hade vi mycket mygg i skogen, ja även annars så motion på grusvägar som var väldigt hårda gjorde att jag hade boots på fram om vi skulle vara ute längre pass. Bak funkade det bra. Han sliter sina hovar väldigt jämt så där är det inga problem.

Barfota runt om för tillfället och han går ingenstans förutom hagen-boxen nu när det är isigt. Har broddade boots till ett par hovar men det räcker ju inte när han likväl halkar på de andra två.
Försökte gå en promenad härom veckan men det gick inte bra alls, så det lägger vi ner tills vägarna är bara.

Han har vilat hela vintern och är därför barfota, förra vintern igen hade han skor+sula+brodd på fram och broddade boots bak. Han är alltid barfota bak sommartid, på alla underlag, men kommer få skor fram när våren är här på riktigt.

Senast ändrad:

Det är ju blankpolerad, blöt is som oskodda hästar halkar ordentligt på, när det är minusgrader och isen blir strävare går det enligt min erfarenhet väldigt mycket bättre.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat