Barfota-artikel i Ridsport

Trissa

Trådstartare
Har ni läst den? Mycket intressant läsning! I princip blev ju Strasser helt sågad. Om de uttalanden som tillskrivs henne i artikeln är korrekta så förstår man ju varför. Jag tänker närmast på de hästar som skulle dö av invärtes skador för att de inte var barfotahästar... :cool:

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Enligt säkra källor vet jag att en utövare av AANHCP inte får annonsera i den tidningen även om de är granskade av djuskyddsmyndigheten och har fått klartecken.

Och innan ni kommer med kommentarer så håller fortfarande djurskyddsmyndigheten på med en undersökning av barfotarörelsen men AANHCP är redan färdig med sin granskning, bara ett förtydligande.

Det gör mig väldigt skeptisk till hur objektiv den är.

Men vad menar du att Ridsport skulle ha att vinna på att inte vara objektiv i det här fallet?

Jamen precis, så vitt jag vet så lever tidningar på annonsinkomster så det verkar ju urbota dumt att neka en annonsör eller skriva negativt om sådant som kan ge intäkter?

Dessutom står det att ALLA former av barfotaverkning håller på att utredas av Djurskyddsmyndigheten, det inkluderar AANHCP eller vad de heter, det är bara att ringa och fråga dom.

Donauschwalbe skrev:
Jamen precis, så vitt jag vet så lever tidningar på annonsinkomster så det verkar ju urbota dumt att neka en annonsör eller skriva negativt om sådant som kan ge intäkter?

Jag tycker att det visar att Ridsport har moral och inte bara är ute efter pengar. :idea:

Jag tycker det är ytterligare ett exempel på att Ridsport blivit bättre och vassare efter att förbundssidorna försvann!

Kommentarerna om Ove Lind / hans bakgrund var ju rätt häpnadsväckade de också. Visst kan man byta yrke, men att ha en "bättre grund att stå på" är nog bra även för tvåbenta ... ;) :devil:

ang skrev:
Jag tycker det är ytterligare ett exempel på att Ridsport blivit bättre och vassare efter att förbundssidorna försvann!

Ja, det håller jag med om! I flera avseenden är den mycket intressantare och bättre läsning!

Intressantare läsning när man bara tillåter en lekman skriva sitt?

Jag citerar: "Myndigheten har, UTIFRÅN VAD SOM REDOVISATS, inget att invända mot verksamheten."

Daterat 2004-12-02. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och denna metod är - liksom alla andra barfotametoder - under granskning igen.

Och hur man kan utge sig för att vara godkänd när myndigheten skriver:
"Vissa djurskyddsrisker finns dock om lekmän efter en kort helgkurs börjar verka hästar" när detta är precis vad personen i fråga lever (gott får man anta) på?:eek: Näe hörni, cash is king, glöm aldrig det.:devil:

Det är ju tråkigt om man inte kan lita på djurskyddsmyndigheten, att de inte kan få fram den fakta som behövs.

Dessa helgkurser som säkert inte ens ridsport varit på går inte ut på att man ska lära sig verka alla hästarna i stallet utan bara en fungerande barfotahov, dessutom rekomenderas man att ta kontakt med en godkänd utövare emellanåt.

Det är inte O.L de reffererar till när de skriver om lekmän..
O.L har sitt diplom från USA.

Håller helt med dig!!! Här i Norge finns flera fall där Strasser-folk anmälts för djurplågeri. :crazy:

Tacka vet jag vanlig hederlig verkning... :bow:

Det är dessutom så att Djurskyddsmyndigheten inte har befogenhet att GODKÄNNA någon metod. Däremot kan de avgöra om de ska verka för att det lagstiftas emot en/flera metod/er som används av många om de anser att den kan bryta mot djurskyddet och att djur kommer till eller riskerar att komma till skada.

Varför tjatar folk så förbannat om detta då?

Det finns ju redan en lag där man inte får utsätta djur för onödigt lidande, håller man sig bara inom dessa parametrar så är ju allt ok.

När det gäller OL så tycker jag att han säger om verkningsprinciper är OK men han pratar i nattmössan när det gäller sjukdomar, delvis direkt farligt, dessutom verkar han ha en total oförmåga att lyssna på andra, tappar koncepterna när folk inte håller med.
Nu är ju AANHCP en öppen organisation i motsatts till Strassers så där finns olika synpunkter Pete Ramey tex har mkt mer genomtänkta åsikter, håller koll på vad som händer i forskningen o kan ta till sig det-
PL

Senast ändrad:

Ärligt talat så har han faktiskt ändrat inställning lite, han har nog lärt sig för när jag var på föreläsningen i vecken har ha helt ändrat attityd, han kastar ingen skit eller drar folk över en kam. Det var ett par som representerade där från strasser som ifrågasatte och han tappade inte konceptet!
Var faktiskt också lite orolig att han skulle vara som han var lite för 1 år sedan men han var inte alls på samma nivå som då!
Det var väldigt lite snack om skons icke vara utan nästan allt handlade om hovformen.

Mycket bra var det, gå gärna och lyssna om du har möjlighet så får du skapa dig en egen uppfattning.

Hon är veterinärmedicine doktor men hennes doktorsexamen har inget med hästar el hovar att göra.
PL

Det var inte så länge sen jag lyssnade på honom, nog verkar han lugnat ner sig från tidigare beskrivningar men det var för mkt tvärsäker okunnighet för min smak o ett utbrott fick jag bevittna där han skällde ut en deltagare o kallade honom hopplös idiot för att han på goda grunder ifrågasatte en av OLs käpphästar.
PL

Donauschwalbe skrev:
Näe hörni, cash is king, glöm aldrig det.:devil:

Apropå detta hoppas jag innerligt att Ridsport går vidare med att titta lite på inkomsterna från den här verksamheten och t ex kollar hur mycket som redovisas till skattemyndigheten. Tittar man på en av kursledarnas schema på hemsidan ser det fullspäckat ut och varje kursdeltagare betalar 2500 kr för en helg. Enligt hemsidan har 600 personer :eek: gått helgkursen. Det blir 1,5 miljon kronor i inkomst bara på det. Om sedan personen i fråga verkar hästar på veckorna så blir inkomsten ännu trevligare. Nästan så jag önskar att JAG hade stött på den har barfotametoden först, hade inte varit dumt att bli miljonär :cool: (Obs! ett skämt.)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar