Barefoot till islandshäst?

Sv: Barefoot till islandshäst?

vad har du för padd som är stel? sån har jag inte hört talas om, båda mina är mjuka och fina redan från början.

KL

Idag fick jag äntligen min London strlk 1!! Jag har strlk 36-38 i byxor och med overallen satt jag som en smäck. Den ligger aningens på bogarna på bilden, han står dessutom bakåt med benet, men sadeln är så mjuk så det stör honom inte. Tvärtom så verkade det som att han älskade sadeln han också. Han gick med öronen framåt (och mot mig) men inte bakåt hela tiden som han vanligtvis gör. Jag är jätteglad över sadeln!

IMG_4365.JPG
'

Tillägg: Enda dumma är att jag måste byta stigläder... har vanliga t-webbers nu och det fiunkade ju inte med den stängda ringen. Så nu blire till att leta stigläder! Fick låna idag för att kunna testa sadeln.

Ett tips om sadeln glider fram som din ser ut att ha gjort lite...beror oftast på hästens mage;)
är att du drar främre stroppen mer än den bakre så skjuter inte magen fram sadeln.
sen kan du skaffa en sån dressyr gjord som h**ks säljer som anpassar sig efter främre och bakre stroppen, se deras islandshästutbud.
den är skitbra jag har den och sadeln ligger mkt bättre jag har haft problem med kalaskula på min häst hihi.
Men ju smalare han blir och destå mindre mage destå bättre då ligger sadeln helt still.

Ett tips om sadeln glider fram som din ser ut att ha gjort lite...beror oftast på hästens mage;)
är att du drar främre stroppen mer än den bakre så skjuter inte magen fram sadeln.
sen kan du skaffa en sån dressyr gjord som h**ks säljer som anpassar sig efter främre och bakre stroppen, se deras islandshästutbud.
den är skitbra jag har den och sadeln ligger mkt bättre jag har haft problem med kalaskula på min häst hihi.
Men ju smalare han blir och destå mindre mage destå bättre då ligger sadeln helt still.

Vaddåååå... min häst har väl ingen mage... Uhum.... ;) Hehehe.

Gjorden på bilden är till min bomsadel och den var på tok för lång. Så den är inte ordentligt fastspänd. :S Nu har jag en kortare som gör att det fungerar mycket bättre. :)

Ja jag tror det med va.
Jag fick tjata på försäljaren att jag ville ha en 0a fast hon sa att jag skulle ha en 1a eftersom jag hade 38 i byxor hihi.
Din dam kan omöjligt vara mindre o kortare än min kille hihi, jag kräver mått:)

vilken tänker du testa? jag har hittils inte hittat någon kortare sadeln bomlös som bomsadel kortare än London str 0.

Damen har en rygglängd på 119 cm och ett sadelläge på 46 cm. Mycket kort.
Jag har storlek 40/42 i byxor just nu (har gått ned 30 kg och de resternade 30 verkar ticka på ganska snällt).
Londeon strl 0 tror jag inte att jag går ned i, även om jag vill så blir jag inte så petit som du. ;)

Däremot tänkte jag prova en sensation..

Damen har en rygglängd på 119 cm och ett sadelläge på 46 cm. Mycket kort.
Jag har storlek 40/42 i byxor just nu (har gått ned 30 kg och de resternade 30 verkar ticka på ganska snällt).
Londeon strl 0 tror jag inte att jag går ned i, även om jag vill så blir jag inte så petit som du. ;)

Jag har 36/38 i byxor och väger 63 kg. Har liten platt rumpa (buhu) och tycker att 1 är perfekt för mig. Jag känner bakvalvet som stöd men slår inte i fram. Hade inte velat ha en mindre.

Jag har 36/38 i byxor och väger 63 kg. Har liten platt rumpa (buhu) och tycker att 1 är perfekt för mig. Jag känner bakvalvet som stöd men slår inte i fram. Hade inte velat ha en mindre.

Mm... det blir nog tufft för mig att komma i en etta det närmsta året är jag rädd. ;)

Vad bra att den passade så bra ju:)
men som jag skrev beror det nog på individen med hur man är formad hihi och hur man vill och är van att sitta med. så man måste nog testa sig fram.
och vart ens kilon sitter någonstans med, jättesvårt ju.

bara man hittar en man trivs i så kvittar det ju vad man väger, vilken byx str och hur lång man är det får ju bli den str som passar.

Min häst är förutom kort också väldigt svankryggyg, (läs damcykel, överbyggd).

Jag är helt övertygad om att jag INTE ryms i en nolla, och ettan är ju 51 cm enligt försäljaren. Och min häst är 46 cm i sadelläge, och svankryggig...

Svarar alla intresserade här. Provred idag, och visst sjunker den ihop väldigt mycket. Jag fick sitta av och spänna sadelgjorden 2 hål till direkt.

Upplevde sadeln som att jag åkte lite bak och rumpan låg an mot bakvalvet. Jag tror att jag ska prova med en handduk i framvalvet, hade det breda i nu men eftersom det blir så tjockt med paden kändes det för smalt för honom. Jag hade också de tjocka paddarna i stoppade och ska prova både utan dem och med de tunna. Jag tror att dessa saker tillsammans tippade bak sadeln lite för mycket.

Själva paden är tydligen en ny pad till London. Jag beställde Londonpaden för 950 och i fakturan står det att den har utgått och att jag nu fick den nya modellen som ska kosta 1500, men jag fick den för 950. Den är uppbyggd som en vojlock närmast sadeln och sedan kommer ett "bihang" för paddarna under. Därför känns det så tjockt och styvt, tror jag.

Nåväl. Sadeln kändes bred och styv under låren, men jag kunde redan nu känna att den kan bli riktigt bra när den mjuknar och formar sig. Den går lite för långt bak på min häst men låg riktigt fint vid bogbladen. Med mjukt framvalv kan det kanske bli ännu bättre. Om min tyngdpunkt hamnar mer mitt i och inte bak mot bakvalvet så tror jag att det inte gör något att den är lite lång.

Hästen skrittade fint på och travade också, men jag satt lite ovant och störde honom i balansen.

Jag tog bilder men orkar inte lägga upp dem nu, för sent, för trött. Ska försöka imorgon.

okej blir spännande med bilder.
ibörjan kan det kännas lite ovant eftersom man sitter så nära hästen och känner alla rörelser så måste man vänja sig och träna upp balansen lite innan det känns helt vant men så är det ju med alla sadlar att man måste vänja sig sen känns de "hemma".
Men som sagt det tar inte många gånger innan den formar sig jag tyckte med den kändes överdrivet pluffsig först men det var max 2-3gånger sen var den redan "inkörd" och jag har haft min i 2,5år nu och den är helt formad efter mig.
och man känner sig "hemma" när man sätter sig i den och det är så skönt att kunna ta med den o rida andra hästar och fortfarande känna sig säker o hemma i sin sadel...

Här kommer några bilder. Tyvärr har jag inte haft någon med mig som kunnat ta bild när jag sitter i. Ska fixa det senare.

Här har jag ännu inte suttit i den och den ser ganska grotesk ut:
digital33088.jpg

Här är efter första ridturen, den har sjunkit ner lite men är fortfarande i bakvikt:
digital33093-1.jpg

Den är för lång för honom och jag skulle gärna pröva en strl 1. Men eftersom en större häst ingår i mina framtidsplaner så tror jag att jag behåller den här sadeln... och köper en 1:a när det finns pengar igen!

Så här ser den nya paden ut, dålig bild, men alltid nåt:
digital33094.jpg

Idag red jag en kort sväng helt utan ilägg bara för att känna hur sadeln lade sig och hur framvalvet ligger då. Jag kunde känna att den formar sig mer och mer men jag hade fortfarande lite bakvikt. Imorgon ska jag prova med "mjukt" framvalv.

vad bra med bilder, jag tycker inte den alls ser så grotesk ut som du beskrev det...första bilden ser okej ut ju och tur du har en häst med normallång rygg.
blir bra att se bild där du sitter i sen så kan jag avgöra hur långt bak din vikt ligger ifall den är okej för hästen för som det ser ut nu om man gissar hur du sitter så går bara din vikt bak till innan bak"kudden" och där är det ju helt okej att vikten ligger på hästen.

men du vad var det för skitpadd du fick? är den uppbyggd framtill eller? för så som det ligger är inte bra du kommer tippas bakåt och trycka för mkt på bakdelen av din hästs rygg eftersom sadeln är bakåtlutad.
be att få byta padd om du inte är nöjd se till så den inte blir smutsig...

jag har aldrig upplevt att min sadel lutar bakåt i så fall framåt om den nu skulle luta någonstans men jag tycker min ligger rakt.

hittade lite mobilbilder av sadeln.
bild027_41959869.jpg

bild167_41959915.jpg
ser du hur den har formats efter mig och hästen. den nästan smälter in i honom. och den blå padden är den bästa i form och så tycker jag ligger bra med för det är som teddy under den, det är grandur padden som du skulle fått ju som tillhör till London sadeln. sen ska jag säga det med att när jag beställde den padden så fanns det bara rätt str 0 i svart och jag ville ha blå på min padd så jag har padd str 1 till min 0 sadel så den ser ju lite för stor ut men inget man tänker på egentligen ju.
men när man tittar på str på sadeln ska man ju inte kolla på padden alltså.

bild386_41960033.jpg
här är han med sadeln igen och den andra padden med den padden ser sadeln ännu mindre ut. tänk att min häst är 130 hög bara och har 35cm lång maximal anläggningsyta.

och ser ut såhär:
5829185.jpg

med minsta ponny sadeln som finns, med andra ord ser den rätt lagom ut om man hade tänkt att min islandshäst var ett halvblod tex i propotion alltså.
du ser ju att sadeln är ju lagom lång nästan för lång(om det varit en bomsadel) skrattretande ju.
Men han är ju trots allt bara en B-ponny så det är ju egentligen inte så konstigt, det konstiga är ju hur vuxna människor ska kunna rida på dessa små ryggar med sina bakar;).
men ja, med denna sista bild ser du/ni hur kort rygg han har iaf och att str 0 och min London sadel ser bra ut och jag kan få plats i den=sensation:)

Senast ändrad:

Jag tror inte det är padens fel att sadeln är i bakvikt. Det beror nog på att hästen är för bred för det bredaste framvalvet och att sadeln hamnar lite långt fram dessutom. Ska testa med mjukt framvalv som sagt. Tack för alla bilder och all input!

Tillägg: paden är inte uppbyggd framtill, den är lika tjock under hela.

sadeln ser bekväm ut!
hur mäter ni längden på ryggen?? varifrån vart ska man då mäta,för att få måttet på sadelläget?

Här kommer bilder igen - OBS, STORA ORIGINALBILDER! Idag red jag en längre ridtur så den hann forma sig mer. Jag red utan paddar istoppade (det står i instruktionerna att man kan göra det tills den har format sig, själva paden i sig har ju redan "paddar" som höjer sadeln lite över ryggraden) och hade tagit ur det hårda framvalvet och i stället lagt i virat tyg.

Här sitter jag i sadeln:

Bild018.jpg

Efter dagens ridtur, nu ligger den bättre och utan bakvikt:

Bild040.jpg

Den är för lång för hästen, strl 1 vore bra till honom men faktiskt kanske för liten för mig. Eftersom den nu var så mjuk under framvalvet lät jag den ligga lite långt fram och den kändes mjuk mot bogbladen hela ridturen. Att sadla två fingers bredd bakom hans bogblad är nästan omöjligt med de flesta sadlar.

Idag travade och galopperade han glatt, även om jag fick vara mycket försiktig med att inte hamna i framvikt. Han reagerar alltid med att stanna så fort man tappar balansen framåt, vilket han lärt sig göra, och i den här sadeln blev det ännu tydligare tills jag hittat balansen.

Sadeln kändes väldigt bred under låren men väldigt skön i sitsen efter ca 40 minuter. Jag kommer att ha grym träningsvärk i höfter/korsrygg i morgon! Den kändes mycket bredare än att rida honom barbacka - och då är detta en häst som kan vara rejält bred över ryggen på somrarna. Men jag känner också att den kommer att bli riktigt bra när den mjuknar under låren och formar sig.

Jag mäter från ca två fingers bredd bakom bogbladen men uppe mitt på ryggen, till en handflata framför virveln. Finns bilder på nätet med förslag på olika sätt att mäta! Det var någon här på buke som hade lagt ut en fin bild, om jag hittar den ska jag länka. Sök på "mäta sadelläge" t.ex.

Är det en tvåa du har?
Hur lång är ryggen på din häst?

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka