Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom jag inte rider "traditionell" (vad nu det är) islandshästridning med honom så lägger jag aldrig vikten med vilje långt bak för att få tölt t.e.x (som jag ser att man ibland gör på islandshästar, därmed inte sagt att det är varken fel, rätt eller att alla andra gör det)
Men jag ska hålla lite koll på det här, med tanke på att han var så pass känslig för när jag tappade balansen framåt sista jag red med Londonsadeln. Som sagt, bra fråga.
Men vad händer egenligen om sadeln ligger för långt fram?
Ja, den är ju mjuk så bogarna hindras ju inte heter det.
Men hamnar inte ryttarens tyngdpunkt också för långt fram, med risk att hästen blir framtung?
Eller?
Men jag ska hålla lite koll på det här, med tanke på att han var så pass känslig för när jag tappade balansen framåt sista jag red med Londonsadeln. Som sagt, bra fråga.
månne jag skulle rymmas i en etta..måste mäta rumpan.. har byxa 42 mera mot 44 än 40.
en etta skulle kanske rymmas på ryggen,en tvåa blir för lång.
har ni alltså ala en london eller har nån någon annan barefoot????
ett tips när du inte är van vid denna sadel.
Sadelgjordsfästens sitter längre bak än vad vi är vana vid från bomsadlar så istället för att dra bak benen som man ofta får göra i bomsadlar modell äldre för att slippa stolsits får man hålla fram benen en aning i denna sadel upplever jag det för annars kan man lätt tappa balansen och falla framåt med överlivet och bakåt med underskänkeln om man inte är van, det är en balansfråga mycket med man kan inte fuska i denna sadel utan får en grym balans samtidigt som man givetvis har mer stöd än barbacka.
Men det är en viss teknik man får komma på själv hur man bäst rider i denna sadel när man kommit på det är den skitbra
Här ser du att sadeln ligger bra, jag sitter med min centrala tyngd över hästens starkaste del på ryggen utan att hindra hans rörelser, han har sitt "bogblad i princip i botten" och sadeln hindrar inte hans rörelser, sadeln klämmer honom inte i armbågen(frambenet) i sadelgjorden alltså och padden ser ut att ligga över bogbladen kanske men det är ju själv sadeln man tittar på. .
skulle vara skoj att testa en london sadel..månne nån i mina knutar skulle råka ha en..har aldrig sett en "live"..
din barefoot sadel passar onekligen Dig och Din häst väldigt bra.
Men alla är vi individer, både hästar och människor.
Jag älskar bilder som ni kanske börjar förstå så detta kräver ju en bildvisning med(har man inte mkt att göra så).
Tölt med en wintec dressyr bomsadel som var baktung och tröck han i ryggen till slut slutade han trava. som ni ser spänner han underhalsen och sänker ryggen.
samma sadel.
tölt på himmelstalundsbanan med en Torsion island en bomlös sadel som var alldeles för stor i sitsen för mig och för lång för hästen men han gillade den ganska bra höjde ryggen fint i traven men hade problem med tölten.