Barefoot till islandshäst?

Sv: Barefoot till islandshäst?

Men jag ska hålla lite koll på det här, med tanke på att han var så pass känslig för när jag tappade balansen framåt sista jag red med Londonsadeln. Som sagt, bra fråga.

Eftersom jag inte rider "traditionell" (vad nu det är) islandshästridning med honom så lägger jag aldrig vikten med vilje långt bak för att få tölt t.e.x (som jag ser att man ibland gör på islandshästar, därmed inte sagt att det är varken fel, rätt eller att alla andra gör det)

På den här punkten är vi nog ganska rörande överens (men vi behöver ju inte gå in på om det är rätt eller fel att göra så).
Men för för långt fram och för långt bak skämmer nog allt... :o

Men jag ska hålla lite koll på det här, med tanke på att han var så pass känslig för när jag tappade balansen framåt sista jag red med Londonsadeln. Som sagt, bra fråga.

Det låg ganska nära till hands att tänka på eftersom min häst inte riktigt bär sig och gärna lägger tyngden fram. :o

månne jag skulle rymmas i en etta..måste mäta rumpan:o.. har byxa 42 mera mot 44 än 40.
en etta skulle kanske rymmas på ryggen,en tvåa blir för lång.
har ni alltså ala en london eller har nån någon annan barefoot????

Men vad händer egenligen om sadeln ligger för långt fram?
Ja, den är ju mjuk så bogarna hindras ju inte heter det.
Men hamnar inte ryttarens tyngdpunkt också för långt fram, med risk att hästen blir framtung?

Eller? :confused:

Man får ju kolla när man sadlar att den centrala mitten på sadeln där människan sitter och har mest tyngdt(man kan ju fota sig själv med och se) ligger där hästen är som starkast i ryggen inte direkt bakom manken men inte så långt ifrån heller och definitivt inte för långt bak där ryggen är väldigt svag...typ där man sitter barbacka kanske...
för man måste kontrollera det för sadlar man bara utan att se vart man själv hamnar kanske sadeln ser ut att ligga jättebra för bogarna tex men så sitter människan alldeles för långt bak istället.

28952999.jpg

Här ser du att sadeln ligger bra, jag sitter med min centrala tyngd över hästens starkaste del på ryggen utan att hindra hans rörelser, han har sitt "bogblad i princip i botten" och sadeln hindrar inte hans rörelser, sadeln klämmer honom inte i armbågen(frambenet) i sadelgjorden alltså och padden ser ut att ligga över bogbladen kanske men det är ju själv sadeln man tittar på. sen ligger mjuka delen av sadeln på "max" längd baktill men min tyngt är ju inte där bak utan mkt längre fram.
man ser ju på hästen med hur han enkelt kan länga steget under sig och även arbeta bra med frambenen och ryggen.
hästen är överbyggd men på bilden ser han högre ut fram än bak.
Och då går han en då och lullar för jag pratat med fotografen och samlar honom inte/rider inte seriöst på bilden direkt.

ett tips när du inte är van vid denna sadel.
Sadelgjordsfästens sitter längre bak än vad vi är vana vid från bomsadlar så istället för att dra bak benen som man ofta får göra i bomsadlar modell äldre för att slippa stolsits får man hålla fram benen en aning i denna sadel upplever jag det för annars kan man lätt tappa balansen och falla framåt med överlivet och bakåt med underskänkeln om man inte är van, det är en balansfråga mycket med man kan inte fuska i denna sadel utan får en grym balans samtidigt som man givetvis har mer stöd än barbacka.
Men det är en viss teknik man får komma på själv hur man bäst rider i denna sadel när man kommit på det är den skitbra:)

månne jag skulle rymmas i en etta..måste mäta rumpan:o.. har byxa 42 mera mot 44 än 40.
en etta skulle kanske rymmas på ryggen,en tvåa blir för lång.
har ni alltså ala en london eller har nån någon annan barefoot????

Jag har testast chayennen med vet inte om den säljs fortfarande men jag gillar london bäst för den finns i så små str om man vill ha en kort sadel och den ger mkt mer stöd i form av djupare säte och benstöd som inte alls finns på den andra.
chayenne är mer som en allround sadel utan stöd london är en dressyrsadel.

sen finns det ju massa andra, western och jag har testat nevada den är med helmysig man sitter stadigt och ja den känns som en supermjuk westernsadel med bra stöd och den sitter väldigt stadigt på hästen.
den jag ridit i är ganska stor i sitsen men både jag och större folk sitter bra en då.
och den passar även på rätt kortryggade hästar dock ej på min extremkortis.

men bäst stöd har nog londonden tror därför den e så poppis...

ett tips när du inte är van vid denna sadel.
Sadelgjordsfästens sitter längre bak än vad vi är vana vid från bomsadlar så istället för att dra bak benen som man ofta får göra i bomsadlar modell äldre för att slippa stolsits får man hålla fram benen en aning i denna sadel upplever jag det för annars kan man lätt tappa balansen och falla framåt med överlivet och bakåt med underskänkeln om man inte är van, det är en balansfråga mycket med man kan inte fuska i denna sadel utan får en grym balans samtidigt som man givetvis har mer stöd än barbacka.
Men det är en viss teknik man får komma på själv hur man bäst rider i denna sadel när man kommit på det är den skitbra:)

Du bekräftar just det som många frågar när det gäller bomlösa sadlar, hur sitsen blir eller förändras i den. Helt klart är att din beskrivning gör att sitsen påverkas negativt, och det är ju inte så bra.

Fast jag upplever inte att jag behöver sitta och hålla fram benen i den här sadeln. Om jag kände att jag behövde sitta och hålla benen åt något håll och inte kunde sitta avspänt i lodrät sits, då är det antingen fel på sadeln eller så är jag för stel eller spänd någonstans. Jag kan sitta avspänt i lodrät sits i den här, men ja, jag tappade lätt balansen framåt i trav - vilket jag ofta gör både med och utan sadel och får hålla koll på.

Jag fick förresten aldrig den grymma träningsvärk jag väntade mig av stretchingen i höft/korsrygg.

Gullan86: Jag upplever att om man sitter i stolsits så måste sitsförändringen börja i bäckenet och gå genom hela kroppen, både uppåt och neråt. Det räcker inte för mig att bara dra bak benen. Om sadeln är helt fel kan man inte hålla en lodrät sits utan att spänna sig.

Jag väntar med min fullständiga bedömning av Lonodnsadeln tills jag hunnit sitta in den än mer så den format sig bättre, särskilt under låren. Jag tror att min sits blir instabil mycket på grund av tjockleken under låren. Blir den mindre så tror jag min sits blir stabilare. Men jag återkommer med bedömning igen!

skulle vara skoj att testa en london sadel..månne nån i mina knutar skulle råka ha en..har aldrig sett en "live"..

Här ser du att sadeln ligger bra, jag sitter med min centrala tyngd över hästens starkaste del på ryggen utan att hindra hans rörelser, han har sitt "bogblad i princip i botten" och sadeln hindrar inte hans rörelser, sadeln klämmer honom inte i armbågen(frambenet) i sadelgjorden alltså och padden ser ut att ligga över bogbladen kanske men det är ju själv sadeln man tittar på. .

:bow: din barefoot sadel passar onekligen Dig och Din häst väldigt bra.
Men alla är vi individer, både hästar och människor.

Till boj....du kan läsa svaret jag skrev till Mooch istället.
Det är troligen bara jag som upplevt detta.

Senast ändrad:

Fast jag upplever inte att jag behöver sitta och hålla fram benen i den här sadeln. Om jag kände att jag behövde sitta och hålla benen åt något håll och inte kunde sitta avspänt i lodrät sits, då är det antingen fel på sadeln eller så är jag för stel eller spänd någonstans. Jag kan sitta avspänt i lodrät sits i den här, men ja, jag tappade lätt balansen framåt i trav - vilket jag ofta gör både med och utan sadel och får hålla koll på.

vad bra då är du bättre anpassad för sadeln då än vad jag är eller så har du helt enkelt inte samma dåliga erfarenhet av bomsadlar där man fått sitta o dra tillbaka skänkeln, troligen har jag upplevt det så eftersom jag innan iaf alltid haft en sån liten bak så jag har alltid fått rida i för stora sadlar(ridskola osv) och då hamnar man helt fel och i stolsits...kan ju vara så enkelt att du haft enklare än mig att hitta/rida i normalstora sadlar men för mig har de varit ofta för stora.

så jag har som sagt fått tänka "håll bak håll bak" skänkeln och har blivit spänd givetvis...
men det sitter ju kvar så när jag började rida i min london så satt jag omedvetet o drog bak skänklarna men det behövs ju inte i denna sadel.
som sagt sitter man automaitskt i lodrät sits.

Jag fick förresten aldrig den grymma träningsvärk jag väntade mig av stretchingen i höft/korsrygg.

vad bra:)

Gullan86: Jag upplever att om man sitter i stolsits så måste sitsförändringen börja i bäckenet och gå genom hela kroppen, både uppåt och neråt. Det räcker inte för mig att bara dra bak benen. Om sadeln är helt fel kan man inte hålla en lodrät sits utan att spänna sig.

jag svarade nog på detta ovan.

Jag väntar med min fullständiga bedömning av Lonodnsadeln tills jag hunnit sitta in den än mer så den format sig bättre, särskilt under låren. Jag tror att min sits blir instabil mycket på grund av tjockleken under låren. Blir den mindre så tror jag min sits blir stabilare. Men jag återkommer med bedömning igen!

Det är nu din balans sätts på prov;)
En bomlös du vet, man känner rörelserna mycket bättre och kan inte fuska på samma sätt med en kass sits som en bomsadlar.
vilket jag tycker är skitbra.

skulle vara skoj att testa en london sadel..månne nån i mina knutar skulle råka ha en..har aldrig sett en "live"..

Vad synd att du enligt en viss söksida på nätet(man får kanske inte göra reklam här) bor över 50mil ifrån mig...annars hade du gärna fått testa min.
Men om du har vägarna förbi Småland någon gång så:angel::)

:bow: din barefoot sadel passar onekligen Dig och Din häst väldigt bra.
Men alla är vi individer, både hästar och människor.

Tack vad kul att du tycker det så det inte är något jag bara går och inbillar mig:laugh:.

Jag är så enormt glad att jag hittade denna sadeln eftersom jag haft såna stora problem att hitta nog korta sadlar till min kille + att han inte har godkänt vad som helst utan slutat trava om det inte passat honom det minsta.
men denna är tydligen okej och han kan röra sig helt obihindrad i denna.
När jag tänker efter så var det först efter att jag köpt denna sadel som han började kunna tölta ordentligt.
Han har innan varit så framtung och haft dåligt steg och svårt att hålla tölten ville hellre kasta sig i framtung trav.
Sen ville han inte höja ryggen ordentligt och jobba rätt.

Nej denna är hittils den bästa jag hittat till just min häst...sen som du säger alla är individer och alla människor + hästar(dock har jag hittils inte hittat en enda Islandshäst som denna sadel inte passat på)är olika vad som passar oss passar kanske inte andra men det skadar ju inte att bjuda på sig själv och sina erfarenhter kanske kan det hjälpa någon annan där ute, så som det har hjälpt oss!:love:

Jag älskar bilder som ni kanske börjar förstå så detta kräver ju en bildvisning med:angel:(har man inte mkt att göra så).

1289729.jpg
Tölt med en wintec dressyr bomsadel som var baktung och tröck han i ryggen till slut slutade han trava. som ni ser spänner han underhalsen och sänker ryggen.
3157040.jpg
samma sadel.

2343052.jpg
tölt på himmelstalundsbanan med en Torsion island en bomlös sadel som var alldeles för stor i sitsen för mig och för lång för hästen men han gillade den ganska bra höjde ryggen fint i traven men hade problem med tölten.

Sen kan jag visa ett av mina träningsston med som jag på bilden nyss ridit in.
29330575.jpg
med min London sadel.
Har den sadeln på alla mina träningshästar och de är alla väldigt olika i ryggen och kroppsformen.
Detta stoet är mkt känsligt och när jag tränade henne med en bomsadel först så bockade hon och var jätterädd för den.
Började ta med min egen sadel och det låter säkert knäppt men hon slutade bocka och gillade min sadel mkt bättre kanske var en tillfällighet men så var det iaf den ligger stilla på henne och jag har ridit henne i den hela tiden från dag ett och vad hon visar för mig så gillar hon den i alla fall.

*kl*
Ni som har Barefoot på era isisar, kan man sitta upp i den från marken utan pall? Ligger den stilla då eller håller den på att glida runt?

Ja ja, jag vet att det är bäst att sitta upp från en pall, både i bomsadel och bomlös, men nu har man ju inte alltid en pall med sig överallt.
Det jag tänker är ju att eftersom islandshästar är ganska små så hamnar man ju i ungefär samma "höjdläge" i förhållande till sadeln om man står på marken som man gör om man står på en pall bredvid en stor häst. Så det känns som att det borde gå att sitta upp från marken när man måste.
Det vore ju väldigt bra om det gick för jag vill inte gärna vara beroende av pall för att ta mig upp igen om jag hoppat av.:)

För mig går det utmärkt. Har en antiglidpad mellan sadel och tryckavlastande pad. Inga problem.

Jag älskar bilder som ni kanske börjar förstå så detta kräver ju en bildvisning med:angel:(har man inte mkt att göra så).

1289729.jpg
Tölt med en wintec dressyr bomsadel som var baktung och tröck han i ryggen till slut slutade han trava. som ni ser spänner han underhalsen och sänker ryggen.
3157040.jpg
samma sadel.

2343052.jpg
tölt på himmelstalundsbanan med en Torsion island en bomlös sadel som var alldeles för stor i sitsen för mig och för lång för hästen men han gillade den ganska bra höjde ryggen fint i traven men hade problem med tölten.

jag skulle verkligen vilja prova en bomlös...vi har oxo en wintec dressyr,som jag tycker har passat bra (över ett år) men nu har hästen stel rygg..månne den trycker,fast den ser bra ut... suck vad svårt detta är.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka