Barefoot till islandshäst?

Sv: Barefoot till islandshäst?

Kvarnlycka och deer: ja, det är en tvåa. Jag tycker den ser väldigt lång ut. Minns inte nu hur långt sadelläge min häst har, men kortare än denna sadel i alla fall - kanske runt 45 cm?

Det är nog en mindre isis än min och sadeln är lagd längre bak i den tråden. Min är rätt stor men har så svängd rygg och är överbyggd, att sadelläget blir rätt kort.

Ja, fast själva sadeln ser längre ut i den andra tråden. Proportionerna är mer "rätt" på din. Det är nog bilderna som spökar. :)

Ja, och den sadeln visas helt rakt liggande och helt osutten om jag inte misstar mig, sadelgjorden är inte spänd så sadeln har inte heller "dragits" ner.

Tror ni jag skulle få plats i en etta? Jag håller på går ner i vikt... är inte stor om själva rumpan men mer om magen och lite fläskig på låren... :P Kanske om en fem-sex kilo?

Ja, och den sadeln visas helt rakt liggande och helt osutten om jag inte misstar mig, sadelgjorden är inte spänd så sadeln har inte heller "dragits" ner.

Ja, du har rätt. Jag såg det först nu. :)

Tror ni jag skulle få plats i en etta? Jag håller på går ner i vikt... är inte stor om själva rumpan men mer om magen och lite fläskig på låren... :P Kanske om en fem-sex kilo?

Jag har 1:an och jag tycker den är perfekt för mig. Jag kan mäta min rumpas omkrets om du vill..... Haha. :)

Hur tänker du mäta?:D

Jag har utrymme kvar framför mig i sadeln, sitter inte det minsta mot framvalvet.

Pälsen var fin på ryggen efter ridningen, sadeln hade inte tryckt mot manken fast framvalvet var mjukt. Inget ruggat. Däremot blir det ett par småkanter av kardborrebandet längst bak på paden, särskilt nu när det inte är någon padskiva instoppad.

Vettesjutton om vi får till det, men när jag står upp och mäter på "bredaste" stället så är det 99cm i omkrets. Jag tar inte i framvalvet, det är några cm kvar även med overall. Har faktiskt inte testat med bara ridbyxor... hm...

Om du bor nära GBG så pm'a så kan du provsitta min om du vill.

Ok, när jag mäter där rumpan är som rundast och höften bredast så är jag 105 cm.

Bor för långt bort... tack ändå, hade varit kul att testa!

Kan inte tänka mig att du skulle vara för stor för en 1:a. Det skiljer ju inte mkt mellan oss. Bra att man har öppet köp!

men eftersom det är öppet köp kan du ju be dem om att få testa en etta ju...så vet du sen istället för att gå och fundera...sen kanske du kan gå ner något kilo så ju mindre du blir destå bättre sitter du
men viktigt är ju att du sitter okej redan nu i en etta så du inte måste klämma ner dej och trycka på hästens tills du blivit lite smalare.
Men jag tycker du ser helt normal ut på bilderna har många vänner som ridit i min lilla 0a och sett ut som du och fått plats hur bra som helst.
jag tycker sadeln ser bra ut som den är nu den sen okej ut visst hade det ju inte gjort någpt för hästen med en kortare men ja....du får byta tillbaka och testa helt enkelt tror jag finns nog inget annat alternativ..

jag mätte min omkrets, och jag får alltså plats i en 0a med lätthet och är 97cm(jag mätte med mjukis byxor hade ni med eller utan kläder?) över bredaste stället så ja...det skiljer ju knappt nåt mellan oss:eek: men grejen är kanske att det blir annorlunda när man sitter och trycker ut låren och ihop magen och så...eller vad tror ni?

Jag mätte också med mjukisbyxor på. Det är ändå 7 cm som skiljer mellan oss, det kanske gör mer än man tror. Förmodligen sitter jag helt okej i en etta också, blir kanske en sån i framtiden.

Jag kommer att behålla den här sadeln faktiskt, planerar hur som helst för att ha åtminstone en lite större häst i framtiden och jag kan behöva sadlar som passar även lite större människor. Jag börjar ana att jag är en sadelsamlare - bör jag söka för det? Jag har EN häst, en dressyrsadel med bom, en Hectorsadel, en barbackapad och nu en bomlös... och jag är väldigt sugen på en bomlös skolsadel typ Espaniolan... hrrm.

Kvarnlycka och deer: ja, det är en tvåa. Jag tycker den ser väldigt lång ut. Minns inte nu hur långt sadelläge min häst har, men kortare än denna sadel i alla fall - kanske runt 45 cm?

Den måste ha längre sadelläge. Min pålla har 46 cm och då hamnade BF tvåan uppe på korset! ;)

Jag minns ju inte exakt, får kolla igen. Beror ju på hur man mäter också. Sen ligger den här sadeln lite för långt fram och om jag sadlade helt korrekt bakom bogbladen skulle den hamna längre bak på min.

Men vad händer egenligen om sadeln ligger för långt fram?
Ja, den är ju mjuk så bogarna hindras ju inte heter det.
Men hamnar inte ryttarens tyngdpunkt också för långt fram, med risk att hästen blir framtung?

Eller? :confused:

Bra fråga. Det känns inte så för mig med den här sadeln. Jag har iofs aldrig upplevt det så med min häst eftersom han är så bred att han oftast tippar sadlar i bakvikt. Det allra bästa för honom är barbacka eller med fårskinnspaden, men ibland vill jag ha mer stöd i livet och jag vill ha omväxling i hur min vikt fördelas över honom.

Det är klart att det är olika för olika hästar.

Min häst tenderar att bli framtung så jag har tänkt jättemycket på att det är superviktigt var jag placerar mig så jag inte balanserar henne fel och därmed lägger henne i framvikt. Vilket gör att sadeln måste ligga där den ska. Även om den är mjuk.

Jag tror att om jag hade en Londonsadel som var kort och bra på min häst, och om jag lade den sadeln för långt fram - ja, då skulle jag hamna för långt fram med tyngdpunkten och göra honom framtung. Den här tvåan känns så lång att jag inte kan hamna för långt fram, snarare är jag rädd för att få tyngdpunkten för långt bak. Eftersom jag inte rider "traditionell" (vad nu det är) islandshästridning med honom så lägger jag aldrig vikten med vilje långt bak för att få tölt t.e.x (som jag ser att man ibland gör på islandshästar, därmed inte sagt att det är varken fel, rätt eller att alla andra gör det)

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka