Barefoot till islandshäst?

Sv: Barefoot till islandshäst?

Puttar upp tråden.. Trivs ni som hade London fortfarande? Jag skulle vilja prova lexington.

Jag köpte en London begagnad, men sålde den igen. Jag trivdes aldrig riktigt i den, även om jag lärde mig rida i den bättre med tiden. Jag tyckte att man satt väldigt brett och stigläderna satt långt bak så man ramlade framåt i den i trav. Dessutom var den lite för lång till hästen men det var inget som störde rent funktionsmässigt. Men många verkar ju verkligen trivas i sina.

Hade också London men sålde vidare. Trivdes inte bra att jobba i den alls... Satt för brett och den var klumpig.

Gullan86
Du sa att någon bekant till dig skulle få hem en barefoot lexington, är lite nyfiken på hur den sadeln är! Fick du prova den?
Har en snart femåriga islandsvalack och har ingen sadel längre till honom, skulle va skönt att hitta en. Har kollat på london men jag tyckte att lexingtonen såg så jäkla skön ut! :love: vet du om den är så skön som den ser ut? :crazy:

*kl*
Har någon provat Barefoot Barrydale? Ser ut att kunna passa islandshästar och jag blev lite intresserad av den när jag såg den faktiskt.

*kl*

Vet någon om man får tävla i London/Lexington?

Jag letar bomlös till min 5-åring, och funderar på ovanstående. Tävling känns långt borta just nu, men det känns ändå som att det kan vara värt att fråga...

Vad är skillnaden mellan London och Lexington förresten? Förutom att man sitter lite friare i Londonen, och att den går att få i en mindre storlek? Jag velar som sjutton...

Lexington går också att få i storlek 0. Kolla på tillverkarens hemsida. Det går säkert att beställa genom den svenska åf men det är lite längre leveranstid.

Skillnaden på Lexington och London är, om jag förstått rätt, att Lexington har kilformade paneler som är högre bak, dvs den lutar lite framåt. Så det är inte säkert att den passar på en islänning, en del är ju lite överbyggda bak. Jag mailade tillverkaren och frågade om just detta för något år sedan och fick till svar att det var viktigt att man provade ordentligt om Lexington passade men de trodde inte att det skulle vara något problem om hästen inte var mycket överbyggd. Nu blev det ingen sån sadel men jag skulle gärna testa en nån gång.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka