Barbet, pumi, scipperke, cocker, lagotto, Perro?

L

lollolisa

Vet du något om dessa raser?
Barbet, Schipperke, Pumi, Cocker spaniel, Lagotto Romagnolo, Perro de aqua epanol?

Är de lätta att ha lösa?
Bra på lydnad/agility/freestyle/spår?
Hur högt aktivitetsbehov har de?
Hur mycket pälsvård?

Undrar allt!

Tack på förhand!

Sv: Barbet, pumi, scipperke, cocker, lagotto, Perro?

Svarar på min ras, Lagotto Romagnolo.

Är de lätta att ha lösa?
Det har ju med träning att göra, som med alla hundar. Men det är både ja och nej. En del går jättebra att ha lösa, andra har jakt i sig och då är det värre.

Jättebra! En arbetande hund som gillar det mesta.

Inte så du behöver vara på klubben och träna varje dag, men ett par träningspass i veckan + hjärngympa.

Hur mycket pälsvård?
Måttligt. Nedklippning 1-2 ggr per år. Däremellan ska pälsen hållas tovfri (utan för mycket kamning/borstning då detta förstör lockarna) samt toppas och hållas i lagom längd.

Känner en schipperke

Är de lätta att ha lösa?
Träningssak, men den jag känner följer matte överallt
med den energin så kan den säkert vara bra på det mesta
energisk, men kräver inte så mkt
Hur mycket pälsvård?
knappt ngn

Känner en schipperke

Är de lätta att ha lösa?
Träningssak, men den jag känner följer matte överallt
med den energin så kan den säkert vara bra på det mesta
energisk, men kräver inte så mkt
Hur mycket pälsvård?
knappt ngn

Jag skulle nog vilja skriva såhär, då jag har en schipperke själv.

Är de lätta att ha lösa?
Träningssak, men dom är mkt följsamma och lättlärda av naturen och ingen speciell jaktinstinkt.

Som sagt ett energiknippe, har aningen bråttom så som ägare bör man inte gå för fort fram. Schippen går i 190 knyck av sig själv.

Kräver mkt stimulans och aktivering för att vara en lugn, välmående hund.

Hur mycket pälsvård?
Underhulls borstning vid fällning 2ggr/år.
Ser alltid rena och fina ut i pälsen.

Jag har en schipperke-hane (nu kastrerad) och jag vet inte någon annan ras som är så rolig att hålla på med!
Han är alltid glad, har en otrolig energi och är med på i princip allt. Jag kan dock tänka mig att schippar som inte får tillräckligt med stimulans kan bli olyckliga och jobbiga.
Min hund är oftast lös, vilket inte är några problem och han har inte någon utpräglad jaktinstinkt. En annan sak jag tycker är skönt är att han inte kastar sig över folk när är ute, främlingar som vill hälsa tittar han bara oförstående på, om ens det.
De har ju använts bland annat som vakthundar och talar om så fort någon hälsar på med ett skarpt skall. Jag tror inte att man kan, eller ska försöka, förbjuda en schipperke att skälla, lika lite som man ska förbjuda en retriever att bära runt på saker. Det är bättre att begränsa skällandet till när någon kommer.

Tack för era svar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 478
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 776
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 591
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24