Sv: Barbackapad - skratt-dax!
KL
TACK för att ni fått igång min kreativa slumrande förmåga!
Nu jäklans ska det sys barbackapad!
Har ridit i ngt hempysselbygge förut en tid, men den var inte på långa vägar så bra som era tips! instabilt och tunt.
Tänker såhär=
Grund av en stabil vojlock. Som Pollymulle sa, göra bossor av ngt bra material med kanal för ryggraden. Kanske stjäla (

) tunn sån där svindyr madrass... vad de nu heter, som fjädrar ut igen då trycket släpper... Tempur! Ovch karva till perfekt form.
Och så fram o bakvalv av handdukar, de borde kunna rullas så de formas lätt efter hästen. Flexibelt men stabilt om man rullar hårt.
Och så ett snyggt tyg utanpå. Kanske lyxa till det med fårskinn. Går ju att fynda bitar på loppis ibland. Eller brunt mörkt tyg. Det matchar snyggt till min gjord!

o hästen förståss. Är lite fåfäng..
Gjorden känns som om den borde vara stum. Stigläder som ni gjort, fästade i flera breda fastsydda nylonband över ryggen. Man borde kunna sy dem i en solfjädersform för att fördela trycket över hela chabraket/vojlocken. Och sedan avsluta i en kraftig fyrkant av läder eller ngt, som man nitar fast stiglädren i. Sy är kanske säkrare. Så det inte släpper i en brall...
Som sadelgjord blir det en snygg dressyrgjord, så att det blir så lite som möjligt mellan skänkel och mage, stropparna får vara ganska långa och gjorden kort.
Ha, sugen på att börja!!
Har en bomlös fitform. men den här padden borde ge mig mer stöd och kräva lite extra av balansen tack vare noll stigbyglar.
Får hem en till häst o det är ju bra att ha lite sadeldon att välja mellan. Och kunna rida två samtidigt!
(obs, jag VET att det inte är en sadel. Men jag har gått ifrån sadlar ett tag. Snart när omöjligt att hitta en optimal sadel som passar som handen i handsken hela säsongen runt.)
Älskar barbackakänslan, men hästen säger ifrån då det blir för tunt mellan min rumpa och ryggen. Så det måste bli padd med bossor o kanal.