Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Menar du på schabrak? Mest är det modellen som skär sig, vanliga schabrak ser jättekonstigt ut till den, den gamla (som Palle har nu) passade till allt. Men så har jag bara tre helfärgade (rosa, ljusrosa, svart) utan passpoaler och sånt och dom passa bra till och så har jag ju 40 vanliga schabrak i tusen olika färger som oxå vore kul att kunna använda.. och då tänkte jag att det kanske skulle gå bättre om sadeln vore mer enfärgad.

ja, det är sant....

klä den med nått då!
har lite babyblått fuskmocka du kan få köpa billigt om vill! ;)

*knapplån*

Har tittat igenom hela tråden nu och är grymt imponerad av alla kreativa människor! :bow:

Själv har jag just nu en skadad häst som enbart ska skritta, och jag som hade tänkt ge mig ut på sadelletarjakt har fått skjuta upp de planerna tills hästen är igång igen. Alltså ett perfekt tillfälle att försöka skapa en egen kameldrivarkudde. :D

Har en överbyggd häst med lång manke och funderade på att sy in en ridgjord, dels för att få lite distans till manken (som INTE är bekväm att kasa fram på..) och dels för att få sadelgjorden med på köpet. Såg att det var ett par som provat detta innan, men bilderna hade slutat fungera. Tror ni det går att tråckla fast framvalvskorven ovanpå ridgjorden på nåt sätt utan att det stör mina ben/knän sen?

Smyger med en (ful) bild på hur jag sitter med ridgjorden annars, benen ligger liksom över gjorden en bit ner. http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/20700000-20709999/640x480/20702605.jpg

Precis vad jag håller på med med min padd....

Jag har tagit upp sömmarna och puttat in den gjord jag använder i alla fall framför, har gjort hål för ringarna jag fäster stiglädrena i och tagit 2 jättelånga buntband som jag fört in under gjord + skumgummit framför gjorden och upp genom luddet och ner på andra sidan ringarna innan jag drog åt banden så dom sitter stadigt.
Sadelgjordsfästena har jag dragit ut så dom sticker ut mellan "framrullarna" och själva padden.

Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska kunna få alltihopa ihopsytt också.......

Låter jätteavancerat... :o Du har inga bilder? (Ska kanske tillägga att jag själv är fullständigt oteknisk när det gäller allt som har med sömnad att göra, jag kommer få assistans av mamma med det här projektet. :angel: )

Stigbyglar använder jag inte, så det är inget jag måste ta hänsyn till. Eller du menade att du bara använde dem för att fästa rullarna bättre?

Jag behöver ha fötterna i stigbyglar eftersom jag inte har någon muskelkraft kvar efter några minuters ridning plus att skona mina trasiga höfter och knän... Alltså som en säkerhetsdetalj.... Sitter alltid ner som du förstår...

Om du sätter framvalvet på ridgjorden hela vägen kommer du tvinga bak benen väldigt mycket och det kommer göra ont men du kan säkert klä ridgjorden en bit och sen på nåt sätt övergå till att den sitter fast på schabraket som du kan ha under... Jag hinner inte göra nån skiss just nu men kanske i morgon. Jag klädde ju en travsele en gång men jag satt väldigt långt bak då just för att knäna trycktes bakåt.

Senast ändrad:

Har gjort en ny sadel

ffce6212.jpg

Här var den inte riktigt klar men jag provred för att se om den var lagom.
Sen fixade jag dit lite grått vid knäna så nu är den klar.

0e141a99.jpg

Tack :) testar lite olika modeller varje gång, kan inte bestämma mig för den ultimata ;) Mer än att jag har rörisoleringskorvar i fram och bakvalv på alla.

Om du sätter framvalvet på ridgjorden hela vägen kommer du tvinga bak benen väldigt mycket och det kommer göra ont men du kan säkert klä ridgjorden en bit och sen på nåt sätt övergå till att den sitter fast på schabraket som du kan ha under... Jag hinner inte göra nån skiss just nu men kanske i morgon. Jag klädde ju en travsele en gång men jag satt väldigt långt bak då just för att knäna trycktes bakåt.

"På nåt sätt"... :p Jo, jag har också kommit på att det nog inte blir så bra att klä hela gjorden, men tänkte om nån annan hade löst det på nåt bra sätt så slapp jag tänka så mycket själv. :angel: :p

Tack :)

Ett alternativ är att du bara gör korta knästöd, alltså klär in rigjorden bara på den övre delen så dina knän får plats under och sen gör ett stöd bakom på ett schabrak eller en vojlock sen spänner du bara fast den med gjorden alt syr fast gjorden på schabraket. Sen kan man ju om man vill sen klä över alltihop med teddy om man vill att det ska vara en mera enhetlig sadel.

Ändrade min senaste men vet inte om jag ska göra det igen... den blev nästa för lite i sitsen fast hon som ska ha den är ju tre storlekar mindre i byxor än jag så det borde gå, jag kunde ha den men det var lite trångt... Nåväl så här ser den ut nu iaf.

6b045d12.jpg

03def119.jpg

Gjort en ny men jag tycker personligen att det hade varit snyggare med helsvart, men nu är den beställd så. Mjuk och gosig är den iaf :D

863fdf3f.jpg

En annan variant, blev snyggare med båda korvarna grå men det räckte inte till att göra så på båda. Inte räckte fårskinnet till att täcka hela sadlarna heller men dom är ju funktionella iaf, hoppas jag. Är bara lite rädd för att den andra har fått för raka knästöd men det märker jag snart.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar