Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Blir lika sugen på att testa padden jag har varje gång jag ser denna tråden, de va jag som köpte sakerna av dig förresten Cilla :D
Ligger här hemma så fint och väntar på att användas, snart förhoppningsvis!

Tycker alla är så himla duktiga som ger sig på att göra egna, fina blir dom också!

*kl*
Tack för en inspirerande tråd!
Eftersom det efterlystes mera bilder så skall jag också lägga upp min pad här. Färgerna är inte de häftigaste, men man tager vad man haver... :)

kamelkudde1.jpg

kamelkudde2.jpg

kamelkudde3.jpg

kamelkudde4.jpg

kamelkudde5.jpg

Ryggradsfrihet improviserad av en gummipad, klippt itu. Få se hur länge sadelgjordsstropparna av ett slaktat bälte håller. :D

hihi, där ser man!
ser fram emot bilderna på det, så se till att få hem kusen nu!!!! :banana:

PygmyPuff:
tjusigt! gult är inga fel! :love:
är det fleece?

Skaffade en sådan där böjd stor nål så jag kunde börja sy ihop padden efter jag har "byggt in" överdelen på min gamla longergjord/tömkörningsgjord/körgjord.

Då jag visste att det skulle bli några timmars väntan i stallet så satte jag igpng med att sy ihop padden...

Nu saknas det "bara" ca 25 cm innan allt är ihop sytt.. Har tänkt länge på varför jag inte gjort det tidigare... Och NU vet jag varför.....

För om jag så mycket som rör vänster arm eller bara rör själva musklerna gör det så ont så jag tror jag svimmar.... Varken tabletter, varmt dusch eller salvor har hjälpt :arg: :cry:

Fy :devil: alltså..... :(

Harföresten kommit på ett jättebra knep att fästa öglor så man kan ha en förbygel på padden....

Jag tog 2 stålringar och fäste dom i den undre vojlockens fästremmar till sadelgjorden. Jag trädde över stålringen och drog remmen igenom och över innan jag drog ihop alltihopa. Sitter suoerbra... äns å länge i alla fall.........

Måste bara säga att jag ridit i min barbackapadd nu sedan den 5 september och jag är SÅ NÖJD! Jag hade inte överlet utan den, då hade jag fått rida helt barbacka och det hade jag aldrig orkat haha. Den är varm & mysig och man sitter superstadigt i både full galopp och tvärnitar.. Eller om hästen halkar till! Superbra :) Jag får bara så ont i höften på vänster sida när jag rider en längre stund, min polle är för bred :D Men det kan jag stå ut med.

*kl*
Svar till alla: Tack! Och stilig pad, Popcorn!:)
Det är inte fleece, utan nån typ av stadigt teddytyg (det gula) och markistyg (det svarta).
Idén var f.ö. att med hjälp av en bit fanér som jag böjde och sydde in överst på "framvalvet" åstadkomma stadiga flikar nere på varsin sida om framvalvet som man kunde haka knäna under om ritten blev ojämn... Tyvärr funkade det inte speciellt bra, tror flikarna är för små för mina knän. :cry:
Återstår dock att prova hur det funkar med padden på hästen. Måste bara införskaffa ett schabrak som passar med padden och en rödbrun häst. :)

En grej till;
Tips till alla som ännu kommer att sy barbackapaddar: Använd inte svart markistyg vad än ni gör. Det är rena magneten för halm, hästhår och allmänt ludd.;)

:rofl::rofl:
det tackar vi för och skrver ner på "inte-bra-materiel-till-barbackapads-syings-listan".

Är det någon som har sytt en western liknande barbackasadel eller kanske sett någon bild på en sådan som ni kan lägga in??

Har ju så dålig balans så jag vill helst ha något att hålla mig i + stigläder.

Lägg gärna upp fler bilder :) De bilderna i början av tråden går ej att se nu :(

Ni som beställer material på nätet får gärna tipsa med sidor. Undrar vart ni köper fårskinn, tyger, skummgummi? etc

I torsdags så hade jag äntligen lyckts sy i det sista stygnet :D

Så i fredags lyckades jag ragga upp några som kunde följa med mej ut i skogen :D

Det var uppehåll på förmiddagen så vi kunde rida utan att bli blöta....

Och så himla gôtt jag satt :love:

Han njöt nog lika mycket som jag gjorde för jag har inte lyckats få honom att jobba i galoppen på flera år som han gjorde just då... T.o.m. i hans "panikångest" högra galopp.....

:love: :love: :love:

Jag har nog inte köpt något på nätet... kör med lite jag tager vad jag haver men fårskinn finns ju på Ikea, Rusta och Jysk tex, använder mycket nylonband, använde spännband från början men så hittade jag en rulle på Rusta som blev billigast, var väl typ 20 meter lång och meterpriset på den blev billigast. Sen har jag använt både voljockar och schabrak som jag köpt billigt när jag sprungit på eller om jag har haft gamla. Ringar och sånt köpte jag på nån internetbutik iofs men har glömt vilken. Använder förresten Börjes hundfällar om jag vill ha tjock och bra teddy när jag inte använder fårskinn. :laugh:

Har du, eller någon annan, testa att sy igenom en sådan där "vanlig" gelpadd ?

Jag har en som bara ligger och tänkte eventuellt försöka få skomakaren att sy fast den mitt på en vojlock och ha den som bas till en barbackapadd....

Går det eller blir det bara kletigt ? ? ?

Nä det har jag aldrig testat men rimligtvis blir det nog lite kletigt fast kanske bara lite runt hålen, tänker du sy en till?

Jag har sytt i ett sånt handledsstöd till tanjentbord till datorn ni vet :P Skulle laga mitt haha. Det blir lite kletigt, det kommer liksom små gel-bollar.. men det fungerar faktiskt haha :D Bäst är isåfall att sy långt in, alltså inte ute i kanten för då är risken rätt stor att det går upp :P

*knapplån*

Jag har börjat knåpa på en barbackapad nu. Med mammas hjälp. :angel: Håller på att försöka få överdraget på plats utan att det blir dragigt och knöligt överallt och lyckades nästan klippa av gjorden på ridgjorden som jag pillat dit med mycket möda. Höll på att börja gråta när jag satte saxen i den. :p Tur man har en mamma som är vän med symaskinen och kunde fixa. :D

Vad använder ni för Stötdämpnings material? Jag har en padd som man kan lägga ilägg i men de är ju så dyra o köpa, tänkte om någon hade något tips på material jag kan köpa för att skära/klippa till ett ilägg?? Måste finnas på nätet helst..

Men jus vilket material till ilägg i padden??

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar