Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag frågade Peter Winslow om just det, och han sa att eftersom den är så mjuk och böjlig så böjsden som ett U när man sitter i den och då ska den inte kunna orsaka något större tryck på manken.

Men har man stigläder och stigbyglar till så blir det så klart ett tryck just där det är fästat.

Därför har jag satt en longergjord som INTE är så böjlig då den har en metallkärna, sonm jag har fäst stiglädrena i. Den gjorden är det som avgör var sadeln ska sitta på ryggen.
Men det skulle inte vara några problem enlig Peter trots att våran gamla häst har blivit lite svankryggig i vinter + att hon redan har en rätt hög, bred och lång manke.

Och det fungerar helt otroligt....

Första gången med barbackapadden var hon lite fundersam, men redan andra turen hade hon accepterat padden.
För annars hade hon nog inte frivilligt gjort både piaff och passage flera gånger i drygt 30 minuter ! ! !

Betänk då att hästen är en 27 årig Lipizzanare som är lite stel i sin gång och som veterinären har sagt att det kommer från åldern.... Jag säger bra HA HA HA..... Så avslappnat Pigg och rörlig har hon ALDRIG varit trots att hennes sadel är "formgjuten" efter henne med hjälp av en ryggspindel...

Synd bara att man inte får ha den på dressyrtävling.....

Jag har inte sytt min själv utn köpt den av en annan Bukefalist, så gissa om jag är helt frälst i denna typ av "sadel" :love: :love: :love:

P.s. jag har padden, en gelsits, en fårskinnspadd och sen ett schabrak som är sydd med fickor för att man ska kunna lägga in ilägg där jag lagt mina Grandeurilägg. Måste tyvärr ha både gelsitsen och fårskinnspadden p.g.a. mina trasiga höfter... d.s.

Vad härligt att den funkar ;) Hade varit kul att se hur det ser ut med allt tillsammans. Men jag antar att det sitter stadigare nu när du har riktiga sadelgjordsstroppar att dra fast allt med :)

Jodå, den sitter stadigt... galentanten fick för sej att hon minsan INTE skulle skritta över det första "trädstamshindret" på ca 50 cm... NÄ NÄ... Hoppar dom andra SKA jag också... Fyra galoppsprång sen POOOFFFFF så var hon över och jag....jag bara satt där....

Som tur var så låg resten av hindrena nere efter vinterns all snö...

Men tror du inte hon gjorde samma sak när dom andra hoppade sista "trädstamshindret"... Och det är faktiskt högre... ca 65-70 cm.... Sabla gamla, 27 år, Lipizzanare säger jag bara... :love:

KL

Igår fick jag iaf smärtsamt erfara att inte en världens bästa barabackasadel klarar en 180-gradersvändning på en tvärsnabb ponny-häst, eller jo sadeln gjorde men inte jag som satt i...

Råkade ut för något som nästan hade kunnat sluta på samma vis i lördags...

Jag använde då min bomlösa Pfiff, INTE padden....

I en av backarna skulle vi galoppera lite uppför, och när ponnyn hade tagit ca 3-4 galoppsprång small det till och jag kände att jag hade tappat stigbygeln !

Min underbara superheta svårstoppade ponny stannade innan jag ens hade hunnit till slutet av ordet stanna...

Då hör jag ifrån min medryttare att jag tappat alltihopa, stigbygel OCH stigläder :o

Kollar på sadeln och mycket riktigt altihopa är borta...

T.o.m. stigläderöglan ! ! !

Tråden som stigläderöglan var fastsydd med hade helt enkelt brustit....

Som tur var så kunde jag fästa stiglädret på ett annat ställe, och även det andra stiglädret så jag inte skulle sitta helt åt skogen...

Så vi kunde fortsätta ridturen utan fler missöden.
Som tur är så kan jag inte längre rida lätt utan måste sitta ner i alla gångarter, även om jag lutar med framåt i galoppen och i uppförsbackarna för att lätta lite från ryggen, därför blev det inte så stort "tryck" på "hålla i mej-remmen" framtill....
Nu ska jag i stället se till och fästa stiglädren på ett helt annat vis för att slippa fler sådana insidenter.
Och det andra stigläderfästet kommer jag givetvis att avlägsna omedelbart.

Jag tror inte att det var något större fel annat än att tråden av någon anledning inte höll för påfrestningen...
Så nu kommer vi att mycket noga gå igen alla sadlars stigläderfästen och stiglädersömmar så detta inte kommer att upprepa sej igen, åtmindstånde inte denna sommar i alla fall... :/

Hoppas du inte slog dej allt för illa tigerfisken.....

Det är många utav bilderna som inte ligger kvar längre men tråden är ju lång så det finns en hel del bilder i den.

Palle: Jo jag slog mig halvt fördärvad, hade jag inte haft hjälm hade jag spräckt skallen. Slog rumpan, höften armbågen huvudet och ena knät, men jag kunde ta mig på egna ben tillbaka, sakta, trodde jag skulle kräkas ett tag men det gick över. Idag har jag ridit igen så det var mest väldigt ömma muskler på lite olika ställen, inga frakturer iaf :) Ska ju rida AR-kurs på söndag så då kan han ju inte stå hela veckan. :D

Nyaste sadeln

Bild002-1.jpg

Bild001-1.jpg

Bild003-1.jpg

Tackar :D Jag har inte köpt nån hjälm, kom på att jag hade en till (cykelhjälmsmodell som jag eg inte gillar men den är ju iaf hel) ska köpa en när jag får lite mer pengar över nån gång (om det händer ;))

Nu har jag påbörjat min andra kudde :) Jobbade med den i 1,5 timme idag och har satt fast "stropp-hållarna" som består av nylon (skar sönder några lyftband) och satte dit kraftigare nylonband som sadelgjordsstroppar. Sen har jag börjat sy fast en delad teddypad på undersidan. Denna ska bli väldigt bra så man är noggrannare än med förra ;)

Jaja, här kommer bilder på hur jag gjort hittils :)

*Obs mobilbilder*

DSC04052.jpg

DSC04054.jpg

Har snart sytt på padden på undersidan, ska bränna hål i stropparna och sen är det dags att börja jobba på översidan :D

kl

Igår fick jag ÄNTLIGEN lite fart och gjorde en barbackapadd/sadel! :D
Tog väl 5-6 timmar tror jag. Idag har jag ont i ryggen och ett rätt äckligt hål i fingret för jag råkade spetsa mig själv med lädernålen, men jag red ut igår och hade mitt nya mästervärk på hästen och den var helt underbar! Satt superbra i den och så mjuk & skön, det blev lite race i galoppen med men det var inga problem alls att sitta kvar trots bockförsök och en väldigt laddad häst för dagen! :)

Bilder:
Jag har ingen symaskin så gjorde allt för hand..
Började med att lägga upp det jag ville ha.
telefonen-2-257_106186621.jpg

Sydde sedan fast padden i schabraket längs rygglinjen så att allt skulle hållas på plats.
telefonen-2-258_106186707.jpg

Till sadelgjordsfästena har jag bukgjordar från ett slaktat täcke haha, breda och bra :)
telefonen-2-259_106186750.jpg

Hade köpt ett 2-sorteringstäcke billigt som jag rullade och band ihop med balsnören..
telefonen-2-261_106186825.jpg

Sedan sydde jag fast dem.
telefonen-2-262_106186974.jpg

forts i nästa inlägg...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar