Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Det ska jag skriva upp på min kladd! :D Annars kommer jag glömma :p

Var på öb idag o där hade de lite hästgrejer. Och så kom jag och tänka på en sak... Har ni använt er av vojlockar i full size? Eller ja, rättare sagt i er hästs storlek. Eller har ni rättat vojlocken efter er rumpa?

Jag har använt lite av varje men ÖB.s små skitvojlockar som just nu kostar 8,50 hemma här funkar bra, man får bara sätta stöden så långt ut det går om man har större rumpa annars om man är rätt liten så är det hur lungt som helst att få plats, en fullsizevojlock är rätt stor så då får man sätta stöden en bit in. Fast oftast har jag både en öb-vojlock och en teddyvojlock och på en har jag haft en öb-vojlock och en filt att klä med plus fårskinn.

Ni får ta och ta av padden när ni hoppar upp, sedan sätta er på hästens bak och få dit padden och kravla sig dit! :D mycket tjusigt... :angel:

Jag hade problem att komma upp på min lille häst i tisdags.. jag skämdes nästan lite, han är bara 151. Men jag hade tjockt schabrak & skrittäcke på fast med täckesgjord så ville inte att det skulle glida och så hade jag själv för tjocka kläder.
Och när jag väl kommit upp så tappade jag mobilen i snön så jag fick hoppa av igen hihi, till slut kunde vi rida iväg men jag mötte tre älgar så fick vända igen så det blev en kort tur med mycket möda, men det var så fint väder att det var värt det :p

jag har en shettis vojlock som grund till min stora häst^^ men det är en dressyr vojlock så den är konstigt nog längre än mitt allround shabrak i st full som jag har under sadlen^^.

jag lyckades komma upp på pollan när vi var i ridhuset i går från en sockerbit^^(hinder stöd-sockerbit ca 50-60cm) fick sätta padden lite på sniskan för att den skulle glida på plats när jag kravlade mig upp, men det gick^^ när jag red hem så hoppade jag upp från en grind och det gick också bra^^.

till både mily och Buck

Ha ha skam den som ger sig, jag tappade mina nycklar när jag red med barabackasadeln i skogen och där fanns inget att hoppa upp från men jag lyckades hitta en pinne att fiska upp dom med så jag slapp hoppa av :D

ha ha^^ smart! jag försöker få ridhus ägaren att bygga om grinden till stallplanen så att man kan öppna den från häst ryggen^^. jobbigt att hoppa upp och ner hela tiden när man rider.

Jamen då borde ju ponny vara ganska lagom då, kan jag tro :P Jag får väl "prova" en i affären :p Undrar hur många som skulle kolla snett på mig bara om jag stod där med en vojlock mellan benen och mätte ut hur stor rumpan var på den :rofl:

Buck:
Haha, intressant att shettisvojlocken var längre än storhäst vojlocken ^^

Kl*
På tal om "missöden" när man ska hoppa upp på hästen.. Jag skulle upp på hästen häromdagen, barbacka, och stod på en pall som vi brukar använda. När jag står med ena benet över hästen och ska hasa mig upp så flyttar hästen på sig en millimeter och pallen välter! Så ja, jag föll av hästen innan jag ens kommit upp :o :rofl:

Jag har en begagnad vojlock som passade min sadel. Den har jag som "grund" till min barbackapad.
Så man kan säga att den är anpassad till min rumpa. :angel:

Jamen då borde ju ponny vara ganska lagom då, kan jag tro :P Jag får väl "prova" en i affären :p Undrar hur många som skulle kolla snett på mig bara om jag stod där med en vojlock mellan benen och mätte ut hur stor rumpan var på den :rofl:

Buck:
Haha, intressant att shettisvojlocken var längre än storhäst vojlocken ^^

Kl*
På tal om "missöden" när man ska hoppa upp på hästen.. Jag skulle upp på hästen häromdagen, barbacka, och stod på en pall som vi brukar använda. När jag står med ena benet över hästen och ska hasa mig upp så flyttar hästen på sig en millimeter och pallen välter! Så ja, jag föll av hästen innan jag ens kommit upp :o :rofl:

Ja det skulle ju se rätt kul ut om du gjorde det :D Hoppas du inte slog dig alltför mycket he he ;)

Nu har jag gjort en till :laugh: Fast den är lite liten i sitsen till mig men hon som ska ha den är ganska många storlekar mindre så det blir nog bra.

Nyasadeln.jpg

:( Hon som skulle köpa den var för stor för den... inte mycket men ändå, jag erbjöd henne att köpa min gamla, den första jag gjorde för den är ju större men hon hade tyckt att det var så läskigt att rida med barbackasadel så hon skulle fundera... hur som helst så ska jag sälja den för materialkostnaden till min ex-medryttare, jag hade ändå tänkt att hon skulle få en egen men just nu vart jag ju i rätt stort behov av dom pengarna så jag kunde köpa en del material för att kunna sy fler. Ja ja, vad gör man...

Nu ska den ligga på ett jättelikt halvblod :D ser ut som man lagt en ponnyputa på honom men den passar ju ryttaren perfekt så det funkar ju ändå :laugh:

Ett par bilder från gårdagens ridtur då den nu blivande ägaren till barbackasadlen provrider den och så jag i min nya. Lägg märke till den matchande egenhändigt gjorda kapsonen på andra bilden :) syns inte så bra men ändå.

Ior.jpg

Zorro.jpg

men den hästen var ju inte så jättelik^^ hur hög är han?
sadlen ser ur mysig ut^^ (vill ha!) var köpet du ditt ludd till sadlarna?
min flece sadel blir jätte varm när man travat en stund, bränner lite:(.

ska nu göra en barbacka sadel till shettisen då hennes sadel är hemskt stel och passar varken häst eller ryttare.

för maximal balans och sånt,
* hur höga ska jag göra valven?
* och hur långt ner på sadlen ska de gå?
hur stor ska den vara? så att bakvalvet är vid slutet på revbenen eller mindre?

Mellanrummet ska vara så stort så att du får plats med rumpan utan att sitta på bakvalvet men du behöver inte tänka på längden för hästens skull för allt tryck hamnar ändå där du sitter. Jag har köpt ludd lite här och där, den sista vit/gula är en teddyvojlock plus nån slags fårskinnsteddy grej man ska ha i över sin bäddmadrass i sängen som jag köpt på Lidl. Kan tänka mig att fleece blir lite brännigt eftersom det är halt och plastigt. Sen har jag ju riktigt fårskinn på den jag rider i men bara mot hästens ryggo ch på korvarna, i sitsen är det och får men inte riktigt skinn utan en tjockt teddy som är framställt av ull. Jag håller alltid koll efter billigt material (voljockar från öb för 8,50 tex). Jag missade tyvärr två fina bilklädlsar i fårskinn som de sålde på lidl för 100 kr st på utförsäljning, ett gult och ett grått men just den dagen var jag snål :mad:

Min bak-korv är inte så lång, 35-40 cm kanske och den fram mellan 60 och 70 cm, det är ju bra om den kommer en bra bit ner mot knät.

Hästen är närmare 180 cm och hon som sitter på är 160cm men han ser faktiskt inte så stor ut på bilden.

wow^^ både hästen och ryttaren ser små ut, men skenet kan tydligen bedra:)

då sadlen är till en 6årig liten tjej och shettisen inte har ngn manke att tala om + att hon tycker om att göra bocksprång i varanat galoppsprång så tänkte jag mest på att få ryttaren att sitta så stabilt som möjligt.
men jag får väll slänga upp medryttaren med en vojlock på shettisen och mäta ut var korvarna ska sitta och hur långa de ska vara. har äntligen hittat en eventuel köpare till shettisens gamla sadel så det blir mer aktuelt att sy en padd^^

He he ja och jag på min lilla skäck vi sernästan lika stora ut (eller ja jag är ju inte lika smal som min vän :D) men han är ju knappt 160 cm och jag 165. Bilder kan vara väldigt missvisande, mest är det nog för att jag sitter på min häst när jag tar bilden på henne så man ser det inte nerifrån.

Ja det är lite svårt att säga så här på rak arm hur långt det ska vara mellan korvarna men jag rekomenderar iaf att använda rörisolering till stöden, blir väldigt stadigt. Sen har jag gjort så att jag har sytt fast luddet till stöden först (utan att sy ihop det) på vojlocken så det sitter som berget och sen lagt dit korven och sytt ihop uppepå för hand. Jag syr två sömmar med en bit mellan så rullar inte korven sen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 098
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka