Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

ja det låter smart^^, min nuvarande padd har en rem över ryggen men då ponnyn har spetsig rygg så blir det nog för mycket punkt tryck över ryggraden med det. ska börja sy ponnypadden när jag kommer hem idag^^ gör då VV fästen på den.

*kl*
denna tråd måste jag komma ihåg! Vilket projekt! Var det nån som gett sig på att göra bossor?

Tror det är nån eller några som gjort men jag har inte orkat, min häst är ändå så rund så han behöver inga, dessutom snurrar sadeln lättare ju mer man bygger upp den i sitsen.

Ok, så du har bara ett tjockt schabrak som "botten"? Hur fäster du sadelgjordsstropparna? Det funkar inte att ha dem brett isär som på iberiska sadlar? Tänkte för att fördela trycket, men det knögglas bara ihop då eller? Det står kanske tidigare om det, det är många sidor och jag har bara skummat lite... ska återkomma!

kl
jag har nu provridit min sadel igen efter att jag sydde om sadelgjorden^^ den är super mysig!!! varm och go och mysig och man sitter jätte bra:love:
den kasar inte bak längre och man sitter som berget i den^^ pollan och jag galloperade i snön igår då hon sår en jätte ofarlig buske och tog ett jätte hopp till sidan, som följdes av några bocksprång^^ sadlen rubbades inte en mm och inte jag heller:rofl:

enda problemet med den är att jag inte kan rida i grannens ridhus då jag måsten hoppa av och stänga /öppna porten. pollan är för hög!:cry: kan knappt komma upp i barbacka sadlen med min vanliga ikea pall, så jag har fått hoppa upp från en hög med last pallar för att inte sadlen ska snurra:(. de har en vanlig pall i ridhuset men inte utanför. så jag kan ev rida i ridhuset men inte hem:( trist att gå 1 1/2km på en isig väg och en pigg häst.

Vad bra att den ligger still nu :) men jag har oxå samma problem att jag måste ha HÖGA pallar för att komma upp, bakvalvet är lite svårt att ta sig över annars och så snurrar den ju... Jag har funderat på att uppfinna nån slags ihopfällbar pall man kan ta med sig när man rider som blir typ 80 cm hög när man viker ut den. Frågan är bara hur man ska frakta med sig den utan att ma riskerar att skada sig på den om man ramlar av. :confused:

eller så kan man ju bygga några höga pallar och ställa där man brukar hoppa av och på, tex vid rid huset eller vid en grind som man måste öppna och stänga osv.
annars så får man ha sadelväskor med en ihopfällbar stege i^^

Ja jag byggde två stora pallar hemma vid stallet och på ridbanan, den ena av två lastpallar som står på långsidorna och brädor över och den andra är en en lastpall som ligger på en sten och stöttad av två staketstolpar nerslagna i backen. Då är det lätt att komma upp. Men ibland när jag är på kurs skulle jag vilja ha med mig en lite nätt men hög pall så jag vet att jag alltid kommer upp.

hm... du kan kanske en A stege som går att vika så att den blir till ett W? dvs en dubbel stege med gång järn i toppen och gångjärn på mitten av stegarna så att man kan vika ihop den till 40*20cm´s storlek. sen kan man ha en axel rem på den och ha den på ryggen när man rider^^

Kl*
Nu har jag äntligen plöjt mig igenom hela tråden! Vilket jobb! Men inte kan man ju hoppa över nån sida heller, man kan ju missa något viktigt! :D

Tja, behöver jag säga att jag kommer börja med en kladd över min kamelfösarkudde redan nu!? Kan kanske inte börja bygga på den än, men kladda, det är jag bra på! :idea:
Och inte har jag bråttom heller, jag har ju inte ens en häst, och jag vet inte om jag vill prova på sköthästen (ökänd för sina "explosioner"- 5 meter upp i luften....)
Men, jag ska allt bygga en till min blivande kuse! Kanske får man testa på en snäll kuse i stallet sen :p
Ni kommer få se sen när jag börjar, lovar! Och jag hoppas den blir fin, jag är ju inte direkt proffs på nål o tråd om man säger så.. Men det är ju fler här som utgett sig för att vara "usla" med det, och se så fina kuddar de gjort! Jag kommer nog lyckas... ;)

hm... du kan kanske en A stege som går att vika så att den blir till ett W? dvs en dubbel stege med gång järn i toppen och gångjärn på mitten av stegarna så att man kan vika ihop den till 40*20cm´s storlek. sen kan man ha en axel rem på den och ha den på ryggen när man rider^^

Ja stegen lät bra :D men jag vågar nog inte ha den på ryggen, vore ju inte kul om man ramlar av och landar på den...

då får du vadera den med fluffig teddy^^ annars så får vi väll lära oss att hoppa högre:bump:
min polla är ju ända "bara" 167cm, kan ev komma upp om jag inte har säkerhets väst och står på en vanlig pall:angel:

Jag har kommit på en idé för er som vill kunna tvätta kudden!!! :idea:
Om man inte syr ihop den allra sista biten, där man stoppar i korvarna, utan man syr fast kraftig kardborreband istället!? Så att man kan öppna och plocka ur krovarna :d Resten av kudden bör ju kunna tvättas, och torka? Fast man har lite lager tyg?
Blir lite jobbigt om man har sytt fast läderstroppar, men det borde ju kunna gå att ordna med?
Eller vad tror ni? Skulle det inte kunna vara något?

Tja, det var iallafall vad jag låg o tänkte på igår kväll när jag inte kunde somna :D

då får du vadera den med fluffig teddy^^ annars så får vi väll lära oss att hoppa högre:bump:
min polla är ju ända "bara" 167cm, kan ev komma upp om jag inte har säkerhets väst och står på en vanlig pall:angel:

Men vaddå, 167 är väl inget? Det är ju bara o slänga över benet så är man uppe :angel::D

Men hörni, ni får sy fast en repstege o ha i era ridväskor! :idea: Känner mig som värsta idésprutan idag jag ^^
Eller så får vi byta ut kusarna mot något mindre, typ shettis, då kommer vi inte ha några problem att komma upp :p

Repstege låter ju kanon ;)
Min häst är liten... 160cm men jag är så osmidig och han gillar inte när man klänger för mycket. Mina sadlar går inte att tvätta men jag tycker inte dom blir så skitiga ändå, använder allt schabrak under. Men visst är det smart om man kan göra det. Nu använder jag alltid "plastkorvar" i stöden så dom suger inte upp nåt vatten ändå :) Jag tro jag skulle ta högtryckstvätten isåf om jag behöver tvätta den, det gör jag alltid med mina schabrak så dom inte förlorar formen och blir urtvättade.

Fast 160 är högt om man inte har nått att stoppa foten i ;)
Haha, plastkorvar, nu kom jag att tänka på de där korvarna som man kan köpa i affären - en krov med ärtsoppa, en med gröt osv :rofl:
Men jag antar att det inte är sådana korvar du har i din kudde :p
Nja, jag tycker det låter så... hårt med plastkorvar? Jag tyckte att täcke lät lite lagom mjukt :d

Ha ha ínte såna nä :D Har tagit sånt som man isolerar vattenledningar med, är gjort av liggunderlagsmaterial typ fast runda korvar med hål innuti, innan hade jag en liknande korv men som var till att flyta med när man simmar (för mindre barn) Dom är inte så hårda, särskillt inte om man har tjockt fårskinn över. Men min första sadel har skumgummi fram och handduk bak och det är klart att den är lite mjukare men inte riktigt lika mycket stöd i.

Hm, man kanske kan ha lite plaströr o så lite handduk/täcke virat utanpå, så blir det både hårt och mjukt.. Eller hur man nu ska säga. :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar