Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Puttar bara upp tråden lite. Nu när det är kallt så är denna barbackapad helt underbar att rida i.
Varm och go för lilla rumpan och man sitter superstadigt i den oxå!
Här ser ni skapelsen på min pålle:

url=http://www.pixbox.se/pic30110519]
30110519.jpg
[/url]

kl

Efter att ha läst hela denna härliga tråd så är det klart man blir inspirerad!
Nu har jag med börjat på min "barbackapadd".
Var ute i sadelkammaren igår och slaktade ett gammalt trasigt täcke och knyckte bukgjordar och spännen osv ;)

Hittade en sadelgjord med som är 90cm som min syrra haft på en ponny tidigare ;) den får agera sadelgjord!
hstar-i-snn-056_67300914.jpg

Ungefär såhär ska jag sätta remmarna, vet ej om de ska gå över ryggen eller om jag bara ska sy fast dem i padden. Det blir väldigt lågt tryck över ryggen så tror de får vara så, mer stabilt ;)
hstar-i-snn-051_67300289.jpg

Tror det kommer bli bra :) får se om jag får lov att ta en gammal madrass till korvarna eller om det får bli ihoprullade handdukar eller liknande! Det återstår att se. Till sadelgjordsstroppar hittade jag gamla stigläder och de runda rungarna är knyckta från gamla grimmor - rena återvinningen här :idea:

Härligt att tråden fortarande inspirerar!
Jag sydde mitt första hemmabygge för flera år sedan och helt ärligt så använder jag det fortfarande flitigt! Dels för att jag sitter bekv'mt och stadigt och dels för att närkontakten med hsten är underbar! Dessutom klarar jag mig inte utan mitt hemmabygge. Nu när jag ridit i stort sett ingenting på flera månader så behöver både jag och hösten stärkas upp, mina magmuskler är obefintliga och hästen rör sig stort och energiskt - resultatet blir att jag i en vanlig sadel tippar/viker mig framåt hur mycket jag är anstränger mig för att sitta rätt. Hemmabygget är ett MÅSTE under första tiden för att jag ska sitta rätt, fåtillbaka muskler och balans.

Dock var första hemmabygget inte tänkt som något annat än tillfälligt medans jag väntade på min specialbeställda bomlösa sadel, ville inte rida barbacka i veckor - han är INTE lätt att sitta på. Eftersom den bara skulle hålla några veckor så tråcklade jag i stort sett bara dit valven efter att ha sytt fast gjordstropparna ordentligt och noga och insett hur lång tid det tog!
Efter något år kände jag hur ena sömmen i bakre valvet började ge sig, den sömmen jag slarvat mest med Och nu, ett par år senare så har jag äntligen kommit mig för att renovera mitt älskade hemmabygge. Har tagit bort överdraget och synat alla sömmar riktigt noga. De jag sydde ordentligt är fortfarande hur fina som helst, de andra har jag förstärkt och sytt om efter behov. Ska göra lite småändringar på den nu nr jag ändå är igång innan jag stter på ett nytt yttertyg. Men allt tar sådan förbannad TID! S¨det blir lite då och då.

Några små tips?
Bäst valv har jag fått när jag användt ett vanligt sovtäcke och rullat ihop. Blir stabilt och till skillnad från madrass så är det mer följsamt och formar sig/följer hästen bättre. Tog månader innan madrassen hade antaig någon som helst form och inte bara stod rakt ut.
Billiga sovtäcken går på någon hundring om man inte har ngt hemma, ett täcke brukar bli två lagom stora valv.

Att sätta stropparna som du har gjort på bilden är jag lite fundersam över. Vore jättebra md tanke på tryckfördelning osv om det skulle fungera MEN med en såhär mjuk konstruktion så är jag rädd att det enda som händer är att man veckar padden när man drar bakre stroppen.
Bara en fundering, har aldrig provat men om det inte funkar så r det ganska mycket arbete att sprätta sömmar och sy om.Syr du stropparna som enligt bilder så prova att dra ghorden och se vad som händer innan du jobbar vidare, känns tristare att behöva göra om ju närmare klar man man blir. Berätta gärna hur det funkar med stropparna! Personligen - om jag skulle sy ett till hemmabygge idag så skulle jag ha satt två raka stroppar (som främre) med ca fem cm mellanrum.

Jag tänkte sy fast den bakre hela vägen och då borde den ju dra nedifrån och inte från den delen av remmen som ligger över ryggen, tror det kommer fungera ;) har ju fortfarande bara lagt dem ovanpå, har inte någon tråd ännu så jag kan börja sy, den kommer nog hamna lite längre fram än där den är nu.

Först och främst; Tack till Constance, trofe' och palle.:bow:
Och sen Polly_Mulle; Hur kom du på iden om denna underbara barbackapad?
Jag använder ENDAST den nu. Hur underbar som helst!!:love:

Var ute på en långritt igår i min sköna barbackapad. Helt otroligt skönt om rumpan. :love:
"Gullan86"; Det känns precis som att rida i Barefoot London FAST varmare!!:bow:

Nu har jag gjort en ny, inte riktigt klar, ska flytta fram bakvalvet lite. Hade helst velat ha en helgrå filt i botten men hade bara en randig hemma, får väl klä över den nån gång senare om jag orkar. Fast om man inte har schabrak ser det bra ut, men det är svårt att hitta ett som passar till.

DSC01768.jpg

DSC01760.jpg

DSC01744.jpg

DSC01745.jpg

DSC01746.jpg

DSC01749.jpg

Vad har hänt med den/dom du sytt tidigare eftersom du måste göra en till ? (nyfiken ju )

Tycker inte det gör något att det blev en randig filt, den ser ju himla go' att rida i...

Jag gjorde ju en en gång av min travsele och fårskinn och ett schabrak, men då hamnade jag så långt bak så jag demonterade den, den vita jag sydde först rider jag nästan jämt med men jag ville ha en som var lite mer uppbyggd i valven, mer stöd. Man sitter mer mellan stöden i denna och dom är inte mjuka som i den andra fast i övrigt så är den vita mjukare att sitta i både i sits och stöd.
Sen har jag gjort en helt klädd i fårskinn åt en vän, den har samma uppbyggnad som den nya fast helklädd och inte akademiskt stuk på.

Min gamla trotjänare

DSC01769-1.jpg

Den nya nu med framflyttat bakvalv.

DSC01771.jpg

Anna-karins

Sadel.jpg

Med travsele i.

Frskinnssadel.jpg

Så här fin var ju den vita när den var ny ;)

Barbackasadeln-utan-schabra.jpg

Kan man inte lika gärna rida med sadel? Det finns ju ludd som gör det varmare och den skaver väll inte mycket mindre än en sadel. Har ingen barbacka "sadel" ska man rida barbacka så ska man göra det utan genvägar!

Fast barbackasadlarna vi har tillverkat i den här tråden har oftast tillverkats för att vi inte hittat en passande sadel till hästen. Dessutom ger dom stödet och tryggheten som en sadel har men känslan som får när man rider barbacka, alltså att man känner hästens ryggverksamhet bättre. För min del så gillar min häst inte bomsadlar något vidare och inte att jag rider helt barbacka heller så det här är optimalt (ja jag vet att det finns bomlöst men jag tycker att dom modeller jag skulle kunna tänka mig är för dyra)
Egentligen är ju barbackasadel ett missvisande namn bara, så det var väl därför dom någonstansi i börja av tråden döptes om till kameldrivarkudde ;)
Min häst går bäst när jag rider med min barbackasadel så för mig känns det nödvändigt att rida med den.

Du får gärna tänka på mej den dan när du ska "pensionera" din trojänare...

Då jag inte kan sy längre har jag gjort en fusk "kameldrivarkudde":
Tag 1 st överdel av gammal longer/tömkörningsgjord
1 st schabrak vilket som helst
1 st tjock äkta fårskinnspadd
1 st äkta fårskinnssits
1 st tjock gelpad

Lägg gelpadden uppepå fårskinnspadden.
Sätt fåskinnssitsen över alltihopa, man ska sitta på fårskinnssitsen.

Lägg ett schabrak direkt mot hästen, lägg sen fårskinns-gel-paketet uppepå.
Sätt fast alltihopa genom att lägga longeröverdelen uppepå och spänn fast med en valfri gjord.

Inte så vackert men det fungerar i alla fall..... :o

ja det tror jag säkert att det gör :)

Det enda du eg skulle behöva är ju en voljock eller ett schabrak att sy fast stropparna till sadelgjorden på då. Sen fästa en fårskinnspadd på var sida om den med gelpadden mellan. Klart det är ju lite jobbigt att sy för hand i fårskinn men man behöver inte så ihop det så hemskt mycket, det sitter rätt bra ändå. Det är bara sadelgjordsstropparna som måste sitta ordentligt.

Kan tyvärr inte längre ens hålla i någon form av synål :(

Mina händer och armar orkar knappt hålla i gaffel och sked när jag ska äta... :(

Men jag har tänkt på att jag kanske ska sätta en vanlig resårtäckesgjord också, sätta den så den sitter under där jag sitter... vad tror du ? ? ?

Jag klarar mej inte med bara en sådan gjord då jag MÅSTE ha ringar att fästa en rem jag kan hålla mej i och ringar att fästa stigläder och stigbyglar i.
Men dom är inte för något annat än att ha hjälp att hålla balansen med, jag kan inte längre heller ens rida lätt i en vanlig sadel... :o

Aj då få är det ju inte så lätt förstås. Tyvärr blir nog den gamla inte till salu men jag vet ju vart du finns :) Men det funkar nog bra att sätta dit en resår gjord oxå då det ligger mer still. MIn dotter rider med min travsele just för att kunna ha stigbyglar, hon rider lätt i dom men hon är bara åtta så det blir ju ingen tyngd, hon rider i både min bomsadel och min kameldrivarkudde men sitter bäst med travselen. Då kan hon hålla i sig bättre och hästen verkar gilla det oxå. Nu har jag en Wintec wide som han gillar så han fungerar ju med bomsdel oxå men föredrar barbackasadlarna. Jag sitter bättre i dom oxå då jag tvingas att inte ta stöd i stigbyglarna (ok man kan rida i sadel utan stigbyglar oxå men det blir inte alls samma sak)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10