Sv: Barbackapad - skratt-dax!
Härligt att tråden fortarande inspirerar!
Jag sydde mitt första hemmabygge för flera år sedan och helt ärligt så använder jag det fortfarande flitigt! Dels för att jag sitter bekv'mt och stadigt och dels för att närkontakten med hsten är underbar! Dessutom klarar jag mig inte utan mitt hemmabygge. Nu när jag ridit i stort sett ingenting på flera månader så behöver både jag och hösten stärkas upp, mina magmuskler är obefintliga och hästen rör sig stort och energiskt - resultatet blir att jag i en vanlig sadel tippar/viker mig framåt hur mycket jag är anstränger mig för att sitta rätt. Hemmabygget är ett MÅSTE under första tiden för att jag ska sitta rätt, fåtillbaka muskler och balans.
Dock var första hemmabygget inte tänkt som något annat än tillfälligt medans jag väntade på min specialbeställda bomlösa sadel, ville inte rida barbacka i veckor - han är INTE lätt att sitta på. Eftersom den bara skulle hålla några veckor så tråcklade jag i stort sett bara dit valven efter att ha sytt fast gjordstropparna ordentligt och noga och insett hur lång tid det tog!
Efter något år kände jag hur ena sömmen i bakre valvet började ge sig, den sömmen jag slarvat mest med Och nu, ett par år senare så har jag äntligen kommit mig för att renovera mitt älskade hemmabygge. Har tagit bort överdraget och synat alla sömmar riktigt noga. De jag sydde ordentligt är fortfarande hur fina som helst, de andra har jag förstärkt och sytt om efter behov. Ska göra lite småändringar på den nu nr jag ändå är igång innan jag stter på ett nytt yttertyg. Men allt tar sådan förbannad TID! S¨det blir lite då och då.
Några små tips?
Bäst valv har jag fått när jag användt ett vanligt sovtäcke och rullat ihop. Blir stabilt och till skillnad från madrass så är det mer följsamt och formar sig/följer hästen bättre. Tog månader innan madrassen hade antaig någon som helst form och inte bara stod rakt ut.
Billiga sovtäcken går på någon hundring om man inte har ngt hemma, ett täcke brukar bli två lagom stora valv.
Att sätta stropparna som du har gjort på bilden är jag lite fundersam över. Vore jättebra md tanke på tryckfördelning osv om det skulle fungera MEN med en såhär mjuk konstruktion så är jag rädd att det enda som händer är att man veckar padden när man drar bakre stroppen.
Bara en fundering, har aldrig provat men om det inte funkar så r det ganska mycket arbete att sprätta sömmar och sy om.Syr du stropparna som enligt bilder så prova att dra ghorden och se vad som händer innan du jobbar vidare, känns tristare att behöva göra om ju närmare klar man man blir. Berätta gärna hur det funkar med stropparna! Personligen - om jag skulle sy ett till hemmabygge idag så skulle jag ha satt två raka stroppar (som främre) med ca fem cm mellanrum.