Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

*kl*

Har suttit och kollat igenom ALLA sidorna på denna tråd.
Jag blir verkligen impad av att det finns så många otroligt duktiga kreativa människor!! :bow::bow::bow:
Ni är ju för 17 proffs hela bunten.

Blir lite avis att ni är så duktiga. Själv kan jag med mycket möda och stort besvär sy i en knapp... :crazy:

MEN nu ska jag banne mej prova att sy en sådan här barbackapad. Har stommen iaf, en gammal vojlock. :idea:

Önska mej lycka till.

KL

Jag har kört fast i mitt pad-skapande!

Jag är osäker på hur jag ska bygga upp den; om jag ska försöka få till nån slags tunnel för ryggraden eller ej, och hur mycket jag ska stoppa i själva sätet, om det ska vara någon stoppning överhuvudtaget. Har ni några råd?

En idé som jag har är att ta en stolsdyna, dela den i två och sy fast på undersidan för att få en kanal för ryggraden, ev använda två dynor, en på vardera sida och vika dem dubbla, eftersom de inte är jättetjocka och sjunker ihop ganska mycket vid belastning, men jag är lite rädd för att det kan bli lite knöligt mot hästen.

Min andra idé är att använda en slags skumgummipad, men den är ju ganska hård, finns det risk att den är för "fast" och inte tillräckligt följsam för att ha som bossor/paneler mot ryggen? Hela grejen med paden är ju att hästen ska kunna använda ryggen så fritt dom möjligt, men att matte vill sitta lite stadigare. Samtidigt så är den ju ganska tryckutnämnande och används ju under vanliga sadlar, så det kanske inte är så dumt ändå? Går det att klippa i en sådan förresten?

Jag har också ett gammalt fårskinn som jag funderar på om/hur jag ska använda i skapelsen, antingen på ovansidan som stoppning/överdrag eller på undersidan som nån form av tryckutjämnare. Åsikter, någon:angel:?

Aaah, jag vet inte! Här kommer iaf lite bilder (om de nu funkar) på dynorna och paden, samt "stommen"; en vojlock med påsydda band att fästa sadelgjordsstropparna i:

Vojlocken:
29346893.jpg

Stolsdynan:
29346896.jpg

Skumgummipadden:
29346898.jpg

skumgummipaden, är inte det en sån där kilpad? Det går bort isf, för det blir ju verkligen inte jämt! Annars ser det ut som en sån som man kan klippa i, så det skulle kanske funka?

Men stolsdynan ser lite mesig ut faktiskt...

Fårskinnet skulle jag ha på ovansidan för att det inte skall bli så skitigt men det funkar nog vilket som.

Tack för svar:)!
Jag trodde inte nån skulle svara, så jag gav upp och började sy på min pad ändå:D Ska försöka lägga in lite bilder ikväll!

Paden är inte kilformad, men jag skippade den ändå eftersom jag tyckte att den var för hård och klumpig.

Jag gjorde iaf så att jag tog stolsdynan, men som du sa så blev den lite mesig så jag tog ett liggunderlag (hög kvalitet så jag hoppas att det funkar som "sadelstoppning") också. Klippte ut dynan och underlaget i lämplig form, i två delar så att det blev en kanal för ryggraden. Limmade sedan ihop dessa och sydde fast dem på undersidan av vojlocken, med liggunderlaget uppåt, mot min rumpa, capish:D?

Nu har jag sytt fast sadelgjordsstropparna på ena sidan, men det var ett himla jobb att dela stiglädrena i två när man inte har riktiga grejor (bara en vanlig kökssax och en håltagare).

Nästa steg blir att sy på stropparna på andra sidan, samt sy fast en vojlock på undersidan så det håller ihop bättre och blir lite snyggare;). Därefter ska det på fram-och bakstöd och till sist ska allt kläs i svart tyg; typ mockaimitation i sitsen och lite fluffigare tyg på stöden.

Min stackars lilla häst har tittat på mig som om jag inte varit riktigt klok när jag provsuttit min halvfärdiga skapelse på stallgången:rofl:. Har dock inte vågat mig utanför stallet i den än, eftersom gjorden inte suttit fast ordentligt.

Mamma har tittat på mig när jag suttit och sytt i timmar, svurit högt över tråd som trasslat sig och blodiga, sönderstuckna fingrar och bara skakat på huvudet. Och när jag en kväll stolt visade upp hur långt jag har kommit sa hon: "Men lilla gumman... den ser ju så... så tafflig ut:crazy:! Finns det inte såna här att köpa nånstans?":rofl:
Jag försökte då förklara för henne att det är det som är poängen med dessa underbara kameldrivarkuddar, att de ska vara hemmasydda och med mottot att "man tager vad man haver":banana:!

Nu har jag provridit min halvfärdiga pad:)! Och resultatet?

JAG HAR FÅTT EN HELT NY HÄST:eek:!!

Han går 100 gånger bättre än med den vanliga sadeln och helt barbacka! Jobbar bra med ryggen och bakdelen, samlar sig riktigt fint:love:! Till och med stallägaren kommenterade på hur bra han gick!

Fast den är som sagt inte klar än, den ska kläs och kuddarna ska sys på. Då kommer den bli ännu bättre, för som det är nu så glider jag framåt på paden i traven. Annars är den sjukt bekväm:love:, vilket hästen också verkar tycka.

Sen ska jag nog försöka skaffa en annan gjord också, den jag har nu har inga rullspännen, så det är himla knepigt att spänna gjorden från ryggen. (Hur är det egentligen meningen att det ska funka? Jag tycker det är knepigt även på vanliga dressyrsadlar (inte för att jag rider i sådana särskilt ofta, men de gånger jag gjort det har jag hoppat av för att kunna spänna gjorden utan att riskera att tappa balansen och ramla av:p)!

*kl*

Nu kliar det i fingrarna... jag måste också göra en barbacka pad :) Det låter otroligt spännande, och det råkar vara så att jag har ca 4 meter fusk päls på 140 bredd här hemma i vad heter det nu.. hmmm hermelin imitation, samma som kungarna hade på manteln typ... kungligt ska det bli..;)

Här är min barbacka padd.
Hästen älskar den! :love:

De vackra :angel: svarta strecken demonstrerar hur gjord infästningen ser ut under... (egentligen är de lite längre och lite mera bakåt....)
betesslpp160508055-1.jpg

betesslpp160508062.jpg

Underifrån.

Som fastspänning har jag gjorden till tömkörningsgjorden.
Har dessutom en mankpadd framtill för att höja upp den så den inte skaver på manken då herrn har en ganska hög sådan... ;)

Vad är det för mankpad du har då? Har letat men alla har gjort att det blir MER skav eller tryck på manken...

*KL*

Nu har jag skaffat teddy, rosa... :D
Nu ska jag "bara" bli färdig att få dom berömda tummarna ur.. :grin:

Det blir ju kallare och kallare nu så en barbackapad är ju bara SÅÅÅ varmt å gott för lilla rumpan! :bow:

*kl*

Jag ska göra en ny nu är planen!
Har en teddyvojlock som jag tänkte använda som grund
Ska ha på lite framstöd så att jag inte kan dra upp knäna vilket jag gärna gör annars, samt ett bakvalv så att jag inte kan flytta mig bakåt och sen kunna få upp knäna ändå. Det ska dit ringar för brösta och svanskappa eftersom min ponny är väldigt rund och då finns risken att den far åt alla möjliga håll (vilket den gjorde idag, när jag red med bara vojlocken + gjord), jag kommer bara rida utomhus ett tag framöver så jag kan ju inte bara hoppa av för att "sadla om" heller - då kommer jag aldrig upp igen :angel:

Jag vet att denna tråden är från 2007. Tack Polly_Mulle för den! :bow:

Nu som först ska jag börja med min kameldrivarsadel men snälla ni som har satt in bilder på denna tråd, dom är bortplockade en del.
Dom kanske blir det efter en viss tid? :o

Skulle ni vilja vara så snälla och sätta in nya bilder? Snällasnällasnälla???
Jag behöver insperation! MYCKET!!! :idea:

Tack på förhand! :bow:

Det blir ju kallare och kallare nu så en barbackapad är ju bara SÅÅÅ varmt å gott för lilla rumpan! :bow:

Ooh ja, det är otroligt varmt och gött för baken:D:love:! Det är det enda stället som inte fryser efter en lång ridtur!

Ska försöka komma ihåg att lägga in lite bilder på min, fast jag har ju dumt nog sytt ihop min, så den är nästan klar. Saknas fortfarande stöd fram och bak, vilket behövs, eftersom jag glider framåt på paden i traven. Sedan måste jag nog sy fast ringar för en brösta också, eftersom paden åker lite bakåt.

NU ÄR DEN KLAR:laugh:!

Puh, vilket jobb, men det var det värt (förhoppningsvis, jag har inte provridit slutversionen än. Det kanske behövs lite småjusteringar)! Men mitt högra pekfinger (som jag använt till att peta igenom nålen) är alldeles ömt och fått början till en förhårdnad:rofl:
Fingerborg, vad är det:angel:?

Nåväl, här kommer några bilder, men eftersom jag och kameran inte riktigt är kompisar så blir bilderna därefter.. Ha lite överseende med detta:p!

29657373.jpg

29657606.jpg

Det är konstigt ljus på den här bilden, så den ser brun ut, men den är svart i verkligheten.

29657419.jpg

Ringar för brösta. Funderar på att klippa bort den andra flärpen, men den är ganska bra att sätta fast schabraket i, även om det inte är jättesnyggt.

Nu ska jag ut och provrida:bump:!

OHHH Midnattssol, såå jättejättefin den blev! Jag blir riktigt avis på dej. :bow:
Hur gjorde du när du satte fast sadelgjorden?
Jag har kollat och kollat ALLA sidorna om denna barbackapad men jag blir inte klok på hur man gör.
Är väl trög kan tänka...:angel:

Så snällasnällasnälla, SKRIV och försök förklara till en som fattar långsamt..
Tack på förhand! :bow:

Vad glad jag blir:laugh:!
Med tanke på hur den har sett ut under skapandet så tycker jag att den ser fantastiskt bra ut nu:angel:!

Bra gjort av dig att läsa igenom alla sidorna:bow:! När jag hittade den här tråden blev jag så fast att jag satt och sträckläste alla 40 sidorna en hel natt, blev så fascinerad av hur duktiga alla var:eek:!

Jag ska försöka beskriva hur jag gjorde:)! Dumt nog fotade jag inte allt, men några foton har jag iaf.

Detta har jag använt:

2 billiga vojlockar från ÖB
1 gammal stolsdyna
En bit liggunderlag av bra kvalitet
2 stigläder
Nylonband (jag tog kantbandet från ett gammalt stalltäcke som var utom räddning)
6 D-ringar (även dessa kom från det trasiga stalltäcket - billigt och bra:D)
Nylontråd (köpte en rulle fiskelina på ÖB, 50 kr för 1,2 km tråd)
Vanlig sytråd
Teddytyg
1 sommartäcke (alltså ett sånt tunt som man har i sängen)

Först sydde jag fast nylonbanden på den ena vojlocken i v-form (den idén har jag snott från de andra i den här tråden:angel:)) och fäste två D-ringar längst ned. Här är en bild på det:
29346893.jpg

Fortsättning i nästa inlägg!

Sedan var jag tvungen att klippa till stolsdynan! Det var nog det knepigaste av allt, att få till den i en vettig form och storlek. Den var för kort på längden och för bred på bredden.. Jag delade den iaf på mitten, eftersom jag ville ha en kanal. Sedan klippte jag av hörnen (de röda prickarna på bilden) på insidan för att få lite mankfrihet.Dessa kanter sydde jag sedan fast på den bakre delen för att den skulle bli lika lång som vojlocken.

Försökte mig på en ritning i Paint:

29675581.jpg

De blåa strecken klippte jag bara bort.

Här är dynan i sin helhet:
29346896.jpg

Som du ser är den inte jättetjock, så för att få mer tryckutjämning och för att den skulle bli lite stadigare klippte jag ut likadana bitar från ett liggunderlag. Observera att det var ganska bra kvalitet på detta, inte ett sånt billigt grönt.

Liggunderlaget: (jag klämmer på det så hårt jag kan, men kan ändå inte känna fingrarna igenom)
29657418.jpg

Liggunderlags"panelerna" klistrade jag sedan på stolsdynebitarna med superlim.

Efter det tråcklade jag fast dynorna (med skumgummisidan ner mot hästen och liggunderlaget upp mot min rumpa) på undersidan av den vita vojlocken. Det var lite knepigt eftersom det inte gick att sy i liggunderlaget. Vid det här momentet provsatt jag den ganska många gånger på hästen för att få en lagom stor kanal för ryggraden.
För att få en vettig undersida sydde jag därefter på den andra vojlocken, och då såg det ut såhär: (när den här bilden togs hade jag även sytt på teddyn på ovansidan)

29657375.jpg

Titta nu inte på sömmarna är ni snälla:p!

Sadelgjordsstropparna är gjorda av ett par stigläder. Delade dessa på mitten, och snyggade till dem lite (gjorde hål på stropparna som var gjorda av den övre delen av stiglädret) . Sedan vek jag en liten bit av den övre delen runt D-ringarna och surrade fast dem med massor av nylontråd. Det är jättesvårt att förklara, men jag ska försöka ta en bild på det imorgon, en bild säger ju mer än tusen ord som ni vet;).

Tja, sedan var det bara att börja klä den:)!

När det var klart började jag med stöden. Då delade jag täcket i två delar (på bredden) och rullade ihop dem:

29657371.jpg

Här var jag tvungen att få lite hjälp, eftersom det var svårt att rulla hårt och jämt. Sedan snörade jag ihop rullen med nylontråd.

Fortsättning i nästa inlägg!

Därefter klippte jag ut och sydde ihop fodralen till rullarna. Här kunde jag äntligen använda symaskinen lite! Kom ihåg att sy fodralen ganska tight! Ett tips är att lämna lite öppet i mitten och stoppa i korven därigenom istället för att dra den igenom, det kan vara svårt. Visserligen får man kanske sy igen den biten för hand sen, men jag tror det kan vara värt det.

Såhär såg det ut när jag fått in korven i fodralet:
29657372.jpg

Ändarna på korven tråcklade jag bara ihop sedan, det är fördelen med fluff-tyg; man kan göra nästan vad som helst utan att det syns:p!

Sedan var det "bara" att sy fast stöden på paden;)! Använd en fingerborg säger jag bara;)! Jag sydde på båda sidor av stöden, så att de skulle sitta ordentligt fast. Till detta använde jag dubbel nylontråd, så nu ska det till mycket för att de ska lossna hoppas jag:angel:!

Sådärja, det var väl enkelt:D? Skämt åsido, hoppas att det gav lite hjälp iaf! Ska ta ett foto på hur jag fästat sadelgjordsstropparna också. Bara att hojta om det är något som jag kanske kan försöka beskriva bättre eller om du bara vill bolla idéer:)!

Ahh, jag glömde! Jag sparade som sagt flärparna på vojlockarna och lämnade lite öppet just där när jag klädde den. Efter ett par provritter insåg jag att det nog skulle behövas en förbygel så då tog jag ett par D-ringar och trädde på den ena flärpen, som jag sedan bara vek in och sydde ihop. Nu tror jag att jag fått med allt:D!

Senast ändrad av en moderator:

Jag glömde bort att ta en bild på sadelgjordsstropparna när jag var i stallet imorse, men jag gjorde en fin bild i Paint istället:D!

29677492.jpg

De röda strecken är nylontråd som jag trädde genom hålen på lite olika sätt så många gånger som det fick plats.

Hoppas ni förstår min bild:p!

Tack snälla Midnattssol! Du har rätat ut mååånga frågetecken åt mej! :bow:
Nu tror jag att jag vet hur det ska vara. :idea:

Nu gäller det bara att sätta igång med!! :angel:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila