Sv: Barbackapad - skratt-dax!
Sedan var jag tvungen att klippa till stolsdynan! Det var nog det knepigaste av allt, att få till den i en vettig form och storlek. Den var för kort på längden och för bred på bredden.. Jag delade den iaf på mitten, eftersom jag ville ha en kanal. Sedan klippte jag av hörnen (de röda prickarna på bilden) på insidan för att få lite mankfrihet.Dessa kanter sydde jag sedan fast på den bakre delen för att den skulle bli lika lång som vojlocken.
Försökte mig på en ritning i Paint:
De blåa strecken klippte jag bara bort.
Här är dynan i sin helhet:
Som du ser är den inte jättetjock, så för att få mer tryckutjämning och för att den skulle bli lite stadigare klippte jag ut likadana bitar från ett liggunderlag. Observera att det var ganska bra kvalitet på detta, inte ett sånt billigt grönt.
Liggunderlaget: (jag klämmer på det så hårt jag kan, men kan ändå inte känna fingrarna igenom)
Liggunderlags"panelerna" klistrade jag sedan på stolsdynebitarna med superlim.
Efter det tråcklade jag fast dynorna (med skumgummisidan ner mot hästen och liggunderlaget upp mot min rumpa) på undersidan av den vita vojlocken. Det var lite knepigt eftersom det inte gick att sy i liggunderlaget. Vid det här momentet provsatt jag den ganska många gånger på hästen för att få en lagom stor kanal för ryggraden.
För att få en vettig undersida sydde jag därefter på den andra vojlocken, och då såg det ut såhär: (när den här bilden togs hade jag även sytt på teddyn på ovansidan)
Titta nu inte på sömmarna är ni snälla
!
Sadelgjordsstropparna är gjorda av ett par stigläder. Delade dessa på mitten, och snyggade till dem lite (gjorde hål på stropparna som var gjorda av den övre delen av stiglädret) . Sedan vek jag en liten bit av den övre delen runt D-ringarna och surrade fast dem med massor av nylontråd. Det är jättesvårt att förklara, men jag ska försöka ta en bild på det imorgon, en bild säger ju mer än tusen ord som ni vet
.
Tja, sedan var det bara att börja klä den
!
När det var klart började jag med stöden. Då delade jag täcket i två delar (på bredden) och rullade ihop dem:
Här var jag tvungen att få lite hjälp, eftersom det var svårt att rulla hårt och jämt. Sedan snörade jag ihop rullen med nylontråd.
Fortsättning i nästa inlägg!