Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Idag har jag fått en barbackasadel i present! :eek: En sån med fårpäls, horsedream hette den nog..? Jag som suttit och sytt som en galning! Men men det ska bli kul att testa min egna och jämföra med den från företaget.:p Nu fattar jag varför mamma har sagt att jag inte behöver ha så bråttom med att sy!!:rofl: Men jag kan ju alltid låna ut en till en kompis när vi ska rida.
Så¨skulle man ju kunna ha en när det regnar och en när det är finare väder:D Lite lyx!
Snacka om att jag blev förvånad, det var nämligen en begagnad. Jag hade pratat med henne som sålde den och var otroligt sugen på den! Jag pratade med mamma och sa att jag så gärna ville ha den. Jag ringde dagen efter för att höra om den fanns kvar. Men då var den såld-men jag tänkte att aha detta var väl ödet :D Så visar det sig att mamma har ringt och sagt till henne att jag var hennes dotter och att hon inte fick säga nåt om jag ringde och sa att jag ville köpa den. Haha snacka om snopen! Så kul det var att höra hela historien!

Senast ändrad av en moderator:

Haha härligt :rofl: Vet precis vilken du menar, dom är sjukt sköna

Haha a! Men om man jämför stöden på min egensydda och den så ser stöden jätteklena ut på horsedream premium sadeln.Men de kanske är bra:d Sitter man stadigt:bump:? Så att man inte får sig en flygtur om hästen skulle skutta lite, och typ i galopp?

haha, okej :D
Jag tycker man sitter stadigt. Man sitter "fast" om hästen skuttar lite absolut. Men ändå sitter man inte för fast, utan man kan röra sig och så :) It's lovely :love:

Jag har inte ridit i premiumsadeln så de kanske skiljer sig, men jag hamnade lite för långt fram ibland i den. Jag tyckte man satt skönt men inte "fast". Men ack så bekvämt :D

Idag testred jag en liten snabbis med bara grimmskaft och grimma och sadeln:p Men å så mysig. Jag hann inte testa den helt medn tog några travsteg och ja det var riktigt bra, det dämpar ju stötarna med så då skumpar man heller inte så mkt!
Undrar om det blir varmt på sommaren?

Jag ska se om jag kan fixa det om några dagar:)

Ni som sytt på stöden på själva "dynan" håller det bra? Jag syr med goliathtråd som sagt. Jag börjar bli lite tveksam till det.-det känns lite ostadigt men får kanske sy flera gånger? Orkar inte med att de går sönder efter några gånger!:crazy:

Hur har ni sytt på stöden för att det ska hålla bra och vad använde ni för material?

Knöcklade in allt i symaskin och sydde med vanlig tråd. Två sömmar, nån dm emellan och stoppad med halm :) Har inte använt den mycket sjävmen en vän använde den på sin häst tils han hade nog med muskler för att ha vanlig sadel, och den funkade bra :)

* lånar en liten knapp*

Om man tar en sån pad som man har under bomlösa sadlar och lägger den under en sån här barbackapad, kan man då ha stigläder?

det var en bra fråga, det borde man väl kunna?

Nej, för dom paddarna fördelar inte vikten särskilt bra ens med en hel bomlös sadel mellan dem och stiglädret. ;)

Ska man ha stigläder ska man också ha en vettig sadel, med ordentliga paneler som ger ryggfrihet, och som är för styv för att böjas på mitten.

Meh :mad: Jag som hade en plan till en "sadel" åt min arab :(
Så det funkar inte ens om man köper en "riktig" padd att ha under? En sån från t.ex. Barfoot, Hafpadd eller vad det heter? Med "riktiga" inlägg.. har glömt bort vad det heter...

"avlastande grandeurpad" tex...

Jag har ju faktiskt lovat en bild på barbackasadeln så här kommer en dagsfärsk! Syns inte jäättebra eftersom det var så förbaskat kallt att man behövde dunjacka på sig!:p

Ger nylonbanden brännsår? :eek:

Jag sydde nylonband på min, den är i stor användning av oss, har sadeln på stoppning och det är så halkigt barbacka. Lägger in en bild bara jag får för mig att ta med kameran till stallet :p

Jag sydde min grund med björngarn och klädde den efteråt och använde då vitt fiskargarn (svart och blå klädnad) för att få lite "utsmyckning". Den blev portugisiskt inspirerad. Nästan all utom gjordarna är sydda för hand då jag sydde sönder symaskinen först. :o
Försöker mig på en bild snart.

KL
Puttar upp den här fantastiska tråden litegrann:).

Efter att ha spenderat åtskilliga timmar med att läsa igenom hela tråden har jag har nu bestämt mig för att själv försöka mig på att sy en kameldrivarkudde:D!
Men man får ju viss prestationsångest när man ser hur otroligt fina paddar ni andra gjort:love:!

Jag har nån slags skumgummipad som jag funderar på om man skulle kunna göra någonting med..? Jag tänkte ha den som sits, eftersom den är lite tryckutjämnande, eller blir det tokigt med tanke på ryggraden kanske? Till resten av "vadderingen" funderar jag på att slakta ett par av min mors uttjänta köksdynor.

Jag har tänkt utgå från en vojlock, som jag på nån vänster ska få fast en sadelgjord i. Tänkte göra som några andra har gjort, fästa nylonband i V-form med ögla nederst, på vojlocken för att sedan sätta fast gamla stigläder i. Men de stigläder jag har är av läder, har sett att de flesta andra har använt stigläder i nylon, vilket säkert är hållbarare, men jag hoppas att de jag har också håller:angel:.
Men hur fäster jag stiglädrena i öglorna? Och när ni fäst nylonbanden i vojlocken, har ni sytt, limmat eller både och? Med vad för slags söm har ni sytt?

Måste bara säga att jag är galet imponerad av din padd!! Superfin! Funkar den fortfarande?!

Tack!

Jag har själv inte kvar någon pad då jag fick för ont i mina (RA-sjuka) höfter av att sitta såpass brett, MEN jag har sytt åt flera kompisar som fortfarande efter flera år använder sina paddar och är lika nöjda nu som då!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar