Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

De funkar säkert jättebra - om du skippar stiglädren :P

*kl

Jag har inte läst hela tråden (förståeligt) och om ämnet inte kommit upp tidigare så skulle jag vilja veta om någon provat en barbackagjord tex den från H**ks?
Jag brukade rida min gamla valack med voltigegjord för att han var otroligt skumpig och hade en manke som man inte ville hamna på i en slängtrav i skogen :p. Däremot tyckte jag voltigegjorden var för klumpig och skavde mot benen, men på den tiden hade jag inte hört talas om barbackagjordar...
Nu såg jag en på H**ks och att man även kan ha stigbyglar färst i den. Men blir Det inte punkttryck om nånting? :eek:

Har nån provridit en sådan gjord?

Vad kostar det att göra en sån här barbackapad själv? Hur lång tid tar det? Måste man ha speciell symaskin för att kunna sy på stropparna och allt det tjocka? Ingen som tar beställningar med bra pris?:)

Vad kostar det att göra en sån här barbackapad själv? Hur lång tid tar det? Måste man ha speciell symaskin för att kunna sy på stropparna och allt det tjocka? Ingen som tar beställningar med bra pris?:)

Vad det kostar är nog omöjligt att svara på, det beror väl helt på hur påkostad och 'exclusiv' du tänker göra den, och vad du redan har hemma och vad du måste köpa in, både i material och 'verktyg' att göra den.
Allt från några hundringar till nån tusenlapp beronde på om du tar tyg eller äkta fårull tex. Skulle jag tro.

Om man köper en sprillny FABRIKSGJORD så kostar den runt 2,500 på de flesta webbshoppar jag sett.

Jag har även här på buke's annonshörna och blocket sett någon som gjort själv och sålt för typ tusenlappen eller så, minns inte exakt.

Alltså om man ska ha någon annan att göra den, så blir det nog dyrt mot för om man gör den själv, för de ska ju självklart ha pengar för tiden och arbetet också.

Prova göra den själv, då får du den som du vill ha den! :)

Det tjocka får du nog sy för hand med en tapetserarnål (tror jag dem heter) men fråga folk här i tråden som gjort eller gå in på en syaffär. :idea:

Du måste nog inte ha någon speciell symaskin, men som sagt en del får du nog sy för hand om det ska gå att göra.

jag skulle inte ha det för man vill ju inte riskera att glida runt men det kanske finns dom som tycker att det funkar bra..

Hur sätter man dit korvarna på vojlocken? Kan man verkligen sy på dom?

går fint! ;)
Lite pilligt, men jodå visst funkar det. Jag använde en böjd tapetserar-nål.

Nu är jag nästan klar med min renskinns"barbacka/bomlösa" sadel :D lite finlir och småplock kvar

Jag har användt mig av en ponnyputa som man kan fästa stigläder i samt att det sitter stroppar på sadeln. På dessa stroppar sätter jag ett par stigläder som jag delat på mitten så jag får 4 långa stroppar så det passar en dressyrgjord.
24833146.jpg

Sen gjorde jag stöden i hårt rullat skummgummi
24833150.jpg

Sydde fast dessa på putan och bygde på överdelen av stöden med dubbel hundfilt+att jag la ett lager skummgummi i sitsen.
24833154.jpg

Sen slaktaden jag en ren :devil::devil::devil:
24833164.jpg

Tadá!! :rofl::love:
24833278.jpg

24833272.jpg

Den är fortfarande inte provriden på jag väntar på en dressyrgjord. Skinnet kommer lägga sig mer när man ridigt i den och då kommer man se de gigantiska stöden :love::d
Ska använda mig av en bomlös padd till sadeln då den saknar frihet för ryggraden+att jag kommer ha stigläder på att ha stöd i.
Uppdatering kommer inom kort...

Vilken lyx för rumpan såhär i vintertider :), väldigt kreativt av dig, och händigt!

Så najs den ser ut:love:

har nästan blivit klar med min,den ska bara kläs i något härligt material.har i alla fall provsuttit & den va kanonskön:D (men långt ifrån lika snygg som vissa andras här:angel: )

24860400.jpg

i natt kl 02.00 vart den äntligen klar:D som jag har stuckit mig i fingrar och svurit högt:o
men det va det värt efter invignings turen i dag:love: helt underbar och varm!

så här ser den ut nu.
24879757.jpg

åå så ullig och mysig den ser ut att va!:laugh:

Nu är jag igång också!:D Ska göra det som en vojlock. Jag har rullat handdukar än så länge och nu så är det "stropparnas" tur! Förresten hur långa jkorvar har ni som stöd? Fram har jag en meter lång. Bak har jag inte bestämt än hur lång den ska vara?

Jag tänkte kolla om man kan använda såna nylonband, eller heter de så?, som sadelgjordsstroppar. Det kommer väl bränna i hästens hud?

Senast ändrad av en moderator:

Cita har du provridit din underbara sadel än? Den ser ju ut att vara gjord av någon expert!!:love: Kan tänka mig att den är
skön!

Nu har jag ridigt i sadeln, men har ännu inte fått hem den bomlösa padden än, tur att pållan är rund om ryggen.
Den är varm och super go att rida i.
Nu ser den ut såhär, den har lagt sig mer i skinnet.

24946402.jpg

24946422.jpg

Kl.
Nu har jag bestämt mig att sy mig en barbackapad, då sadelletandet är lagt på hyllan.
Jag ha tänkt sy utifrån en Fårskinnspad.
24967571.jpg
Sedan sy på stöd fram och bak, samt stroppar för gjorden.

Men tänkte då fråga er som sytt innan.
Vad är bäst att ha som stöd? vissa skriver liggunderlad, vissa täcken, nån såg jag hade stolsdyna, vad är egentligen bäst om man behöver mycke stöd?
Vad använder ni för tråd och nål?
Till stroppar använder ni då stigläder eller "riktigt skinn" som formas?
Om jag ev sen vill ha stigläder& byglar som stöd hur funkar då?
Vilket fårskinn funkar bäst att sy överdag från?

Hjälp nu en förvirrad tjej som vill ha något att rida i.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar