Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Kom på att jag inte visat min :p
Här är den. Väldigt snyggt färgmatchad med gjorden :D Och välanvänd. Och superskön!
n603917213_1514878_8795.jpg

Det finns MYCKET värre färgmatchning än blått och grönt :-)

Jag lovar, färgåtergivningen är inte helt verklighetsförankrad. Vi snackar illgrönt :D

*kl*

Men hey - kameldrivar-folket är tillbaka :laugh:

Tänkte faktiskt sälla mig till er, imorn kväll efter praktiken börjar jag med min egen "mjukis-Espaniola" :banana:
Planen är..:
Svart schabrak med grå/vita paspoaler (man tager vad man haver, kommer ändå inte att använda mina schabrak mer i och med sadelbytet som väntar)
Fårskinns"korvar" (låånga stöd fram, bak ungefär som på ST Espaniola)
Lite liggunerlag i sitsen, för att höja upp lite, och så fårskinn på det
Läderremar/stroppar för sadelgjorden
Modern handlar fårskinn på Ikea på väg hem från jobbet :love:

Vi får väl se vart detta hamnar.. :angel:
Vet inte om jag vågar hoppas för mycket innan arbetet är gjort :crazy: :grin:

:banana:

Är den så ful måste du bevisa det :devil: (här tror man inte på vad som helst ;))
vad upphovsmannen tycker är hemskt brukar andra tycka är mästerverk :angel:

Ikväll gäller det! Haha.. :)

Materialet finns nu hemma:
2 fårskinn
Ett allroundschabrak
Läder
D-ringar m.m. om behovet/orken finns :D

Har gjort klart skissen, blir lite Espaniola/barock-inspirerad :bump:

Ja, visa skissen! Jag funderar på att sy en ny i "spansk" stil. Slängde min gamla när jag flyttade, den höll verkligen inte måttet om man säger så :angel: Och nu när jag helt plötsligt fick tid över vet jag ju knappt vad jag ska göra :D

*kl

Jag har inte läst hela tråden (förståeligt) och om ämnet inte kommit upp tidigare så skulle jag vilja veta om någon provat en barbackagjord tex den från H**ks?
Jag brukade rida min gamla valack med voltigegjord för att han var otroligt skumpig och hade en manke som man inte ville hamna på i en slängtrav i skogen :p. Däremot tyckte jag voltigegjorden var för klumpig och skavde mot benen, men på den tiden hade jag inte hört talas om barbackagjordar...
Nu såg jag en på H**ks och att man även kan ha stigbyglar färst i den. Men blir Det inte punkttryck om nånting? :eek:

Har nån provridit en sådan gjord?

jag har en sådan gjord, med små bossor. Eller rättelse; jag har köpt en och ridit med den. (dock inte till min häst)
Jo den ger troligen punkttryck vid belastning i stigbyglarna, pga de små bossorna på den. En kompis (som "tog över" min förra medryttarhäst då jag köpte Honey) red med den, med stigbyglar, och då brast ena "ringen" för stigläder också.
Lädret är/var dock ok, faktiskt, bara man kollar sitt ex noga och sköter om den.

vi vill se skissen också :angel:

meh.. :eek:
jaja, paint är min vän :D
barbackasadel.bmp

Sadelgjordsstropparn delar sig en bit ner, så att jag kan fixa kanten så att jag slipper skav på benen av lädret. Remmen går tvärs över hela ryggen.
Ska också sy ett träns som matchar det olivgröna schbraket.. (mitt distansträns + hackamore är illgröna, skär sig bara liite... :devil:)

Näni, ni ska Lollo börja sy!
Vänta er inga foton för min kamera har varit trasig ett bra tag :( :devil:

Jag måste sy färdigt den jag började med för flera månader sedan..
får se om jag har tillräckligt med inspiration imorgon (och att inga spindlar bosatt sig i den nu när den legat i förrådet, för då vågar jag inte röra den)

ja gör det, hejja på ;) (spindlar är vidriga ting..!)

Gjorde gjordrem och -stroppar igår kväll och sydde på, tog nästan 4 timmar totalt :eek: ehm..
Nu ska jag sätta igång med fram"stödet" :bump:

Uppdatering från verkstaden :D
Knästöden klara, ca 1½ timme totalt för båda (det är 2st istället för ett som sitter ihop, så att "sadeln" ska bli lättare att hantera. ett stöd på var sida om "kanalen" i schabraket). Liggunderlagsbitar (4st i varje stöd) omklädda med "Ludde" från Ikea.

:banana:

Nu ska jag fixa sitsen!

Klar!!! :banana::banana::banana:
Inte den vackraste, men kändes iaf bekväm på stolen :rofl:
Blir nog bra. Det enda som inte blev riktiigt som jag velat är bakstödet; den blev mer rakt än runt. Men tror att det blir bra ändå :p
Nu ska den provridas, sen ändras det som behövs och sen sy alla sömmarna en gång till så att de verkligen verkligen sitter. wihu!

KLAR?!

jisses.. du är snabb.
min ligger fortfarande på min provisoriska sadelbock (dvs tvättstället..) och väntar på att jag ska klä den färdigt.

bildbevis!

Jag har "förmågan" att låta saker bli liggande lääänge om jag inte gör klart dem direkt :p

Provred igår, helt underbar :love:
Den flyttade sig inte en mm under ridturen, varken framåt bakåt eller åt sidorna (dock då hade pållan ändå hyss för sig; bocka, resa lite, sparka i luften). Satt som gjuten mellan stöden.
wihu! jag kan rida igen :banana:

Bildbevis kommer, måste bara försök ragga upp syrrans kamera (min är trasig och datorn köper inte mobilens programvara).

Hmm..tror bestämt att jag ska sy en till, i annat stuk, av vojlocken. Och klä med filttyg eller nåt..*planer*

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar