Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Kan bara meddela att jag provridit min senaste barbackasadel en del nu, den känns hårdare att sitta i trots fårskinnet mot hästen men det beror på att sitsluddet, det vita, är klätt med rätt tjockt gummi på undersidan men jag tror att det är bekvämt för hästen, tror tryckfördelningen är bättre. Korvarna av simdyna/snabel är stadigare än handduk men blir inte lika mjuka (självklart) dock så är mitt bakvalv på denna sadel rakare och kortare, svänger inte in runt rumpan som på min första vita, både bra och dåligt.

Den vita känns lite mer "ombonad" att sitta i men blir mer känslig för om den ligger lite snett, det känns nämligen väldigt mycket då bakvalvet puttar en åt sidan. Det gör inte den nya. Den nya är oxå lite trängre mellan valven vilket gör att man sitter stadigare (får dock inte bli för trång för då sitter man på bakvalvet och trycker ner det i hästen rygg)Den nya är oxå smalare att sitta i då den bara är uppbyggd med fårskinn och ludd i sitsen och inte under benen och det gör att den känns mer som en riktig sadel.

Så på det stora hela är jag nöjd med båda mina sadlar, ska börja på en ny nu åt en vän och den ska bli en mera kombo och kanske mest som den vita, har inga mer snablar nu så det får bli handdukar eller täcke i korvarna. Har en gammal teddyvojlock oxå plus en ÖB-vojlock för 8,50 :D att bygga grunden med. Bilder kommer när jag börjat sy.

Alltså Tigerfisken, jag fattar inte att du bara orkar börja på din tredje barbackapad!
Jag var mer än nöjd när jag var färdig med en!:angel:
Du är ju jätteduktig!! :bow::bow::bow:

Fast det är min femte ;) och fler ska det bli, får ju faktiskt betalt för dom jag gör åt andra. Ska försöka få till den ultimata varianten så jag kan börja massproducera och konkurrera ut Horsedream :bump: Behöver bara en starkare symaskin så jag slipper sy så mycket för hand.

Din femte!!! Jag är djupt impad! Du är ju suverän alltså! Det är bra, bara konkurrera ut Horsedream.:rofl:
Duktigt jobbat!:bow:

Jag tänkte börja med min för veckor sedan, känner att det är dags att ta tag i detdär nu! schabraket hänger i hallen och skräpar just nu :D

Men jag säger det - blir den inte lyckad så köper jag en av dig! :angel:

:) Lycka till :) Vissa delar är hemskt jobbigt och frustrerande att få dit och vissa går lätt. En fördel när man ska sy dit korvarna är att ha schabraket hängande över nåt för om man har det platt på golvet eller nåt så går sadeln inte lika bra att böja sen för korvarna vill dra upp schabraket så det står ut.

jag sydde en barbacka sadel i förrgår^^ca 4tim. den fick inte så långa stöd fram eller bak, utan bak är det bara en rulle runt rundningen på vojlocken, och fram är det en ca 2dm kort rulle. testade den igår men märkte att den glider bak :(! har en ordentlig sadel gjord på den med ngt bred rem över ryggen, kan det vara så att den glider bak för att remmen sitter sitter fast för långt fram? pollan har en rejäl manke så den kanar kanske ner av det?
ska lägga upp bilder på den så fort jag kan. (första barbacka sadlen^^ ska sy en till, men till ponnyn alt en som passar alla hästarna)
30462765.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Har i veckan tilverkat en "fusk" barbackapad.....

Tog min Pfiff bomlösa och tog bort fram- och bakvalven, ersatte dom med egentillverkade valv av industriskumgummi som används i soffor m.m.

Eftersom jag inte kan använda dom stigläder"ringarna" som finns tillverkade jag en egen lösning. Jag tog ett lila winteckoppjärn och satte på schackel i dom 2 hålen längst ut som är avsedda för att man ska skruva fast det i sadeln. Innan jag skruvade dit schacklena satt jag även på ett par webbers i schacklena. Fäste järnet ovanpå skumgummit på framvalvet, använde buntband till det.

Därefter satt jag på orginalsitsen som jag sen la en gelsits på och drog gelsitsens fästrem under fram- och bakvalven och under hela sadeln.

Överst satt jag dit en rumpvärmare i teddy som döljer gelsits och orginalsits, och gör att det blir inte bara goare att sitta utan även döljer schacklena m.m.

Satte mej i den på sadelbocken, och gisses vad gosigt jag satt... Ordentligt stöd både fram och bak utan att det gjorde ont, och dessutom så kunde fötterna vila i en för mej lämpligt sätt... Ska absolut INTE använda stigbyglarna till annat än att ha fötterna i dom då jag annars får kramp i hele benen och höfterna...

Jag vet att den inte kan klassas som en ÄKTA barbackapad, men eftersom jag inte kan sy själv så fick jag göra på något annat vis... lite Kajsa Warg- styck över det hela...

Ska se om jag kan ta med mej kameran i morgon och ta några bilder...

Äsch då den är väl äkta, kanske bara smartare tillverkad än många andra ;) det är ju som sagt lite "man tager vad man haver" mentalitet vi strävar efter :laugh:

Huvudsaken är ju att det funkar för dig att rida med!

Jag upptäckte häromdagen att min hästs spända muskler bakom manken ner bakom bogbladen var helt "ospända" nu och det tror jag är tack vare att jag nästan uteslutande rider med barbackasadeln (och wintec wide ibland) numera, dessutom har jag blivit mer avspänd och fått bättre balans.

Ja du har nog fått gjorden för långt fram, du får testa var på hästen gjorden ligger bäst och fästa fast själva sadeln under gjorden sen så den ligger där du vill sitta, men troligtvis så borde den sitta fast ungefär mitt i sitsen. Har du en vojlock eller nåt under fleecen? Det är bra med något ganska stadigt att bygga på.

Senast ändrad:

under sadlen har jag ett shabrak, det är någorlnda tjockt och "styvt".
jag tog en urtvättat liten ponny vojlock som grund, den är lite slapp men glider inte mer än att hela sadlen kasade bak^^,
sen är det en padd på ca 1,5cm av en gammal grov filt med korvar fram och bak, sen så är det flece över allting. det svarta på överdelen är sytt så att man lätt kan vända hela sadlen ut och in för att ändra stöd och sadel gjord.
fäste sadelgjorden lite längre bak i förrgår men har inte hunnit testa den.

men tror ni att man kan använda padden till en liten b ponny också? min ponny har gått ner i vikt nu under vintern och revbenen är lite för tydliga:(, han har en relativt hög manke och inte mycket till rygg muskler. (ponnyn är ca 30år och har dåliga tänder därav vikt nedgången)
kan man ha padden till medryttaren då hon ska börja skritta igång honom till våren? eller bör jag sy en ny lite mindre och ha mer tryck fördelning för ryggen? tänkte då också sätta på stigbyglar för bättre balans hos medryttis.

ponnyn,
30253227.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Du kan nog använda samma pad, det kvittar om den tar upp stor del av ryggen för det är ju ändå samma rumpa som sitter i, sadeln i sig ger ju inte mycket till tryck och inte heller till tryckfördelning över nån större yta.

Du bör inte ha stigläder av två anledningar, dels för att det blir punkttryck över ryggen där dom sitter fast och dels för att om hästen hoppar lite åt sidan och ryttaren trampar snett i stigbygeln så snurrar en barbackasadel runt väldigt lätt eftersom den saknar bom och är så mjuk, alt får du spänna väldigt hårt och det är inte så snällt om du bara har en rem över ryggen till sadelgjorden. Om stöden är ordentligt och stadigt uppbyggda med lagom avstånd mellan så man sitter lite fastklämd så behöver man inga stigbyglar.

Tror du inte att jag glömde kameran, så det fick bli mobilbilder så länge...

30471164.jpg

30471147.jpg

30471138.jpg

30471133.jpg

Det enda som är "hårt" är alltså det väl gömda järnet jag satt fast stiglädrena i... Vilket jag MÅSTE ha pga min värk och mina leder... Får absolut INTE rida barbacka för min smärtläkare, vilket jag i detta fall rättar mej efter...

Gjorde likadant med min första Pfiiff och det fungerade superbra i flera år, ångrade så himla mycket att jag sålde den så när jag hittade en likadan begagnad till ett superbra pris fick sambon helt enkelt punga ut med den summan... Han har tidigare sagt att sådant får jag bekosta själv, men jag såg nog så bestämd ut att han inte kom sej för att protestera... ouups :o

Men jag ska testa den för första gången på söndag, så jag hoppas hoppas verkligen att det fungerar med dom förbättringar jag gjort sen förra gången...

okej, tänkte mest på stigbyglar då min medryttare är 6år och har bara ridit i ca ett år. och kan inte rida lätt än^^.
men jag får göra en ny med mindre sits till medryttis då. hur ska jag göra stöden för att få henne sitta lodrätt och inte kasa runder?

Du har ingen tömkörningsgjord eller nåt? Om hon är så liten är ju trycket inte så stort.

Annars om du syr dit gjorden så som jag har gjort med band som två V och ringar nere så kan du dra åt ganska hårt utana att trycket bara blir över en liten bit av ryggen sen kanske du kan fästa någon rem till stigbyglar i ringarna till sadelgjordsstropparna men hon får inte rida lätt i dom då utan bara ha dom som stöd.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10